Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:06

Ik heb illo ook een tijdje magnesium gegeven en ik merkte na 2 weken dat hij niet meer heel stijf zijn stal uitkwam maar gewoon soepel.
Van de vetverdeling merkte ik geen verschil, maar toen ik afgelopen voorjaar begon met Opkikker is zijn vetverdeling wel beter geworden, in de zin van geen harde manenkam en vetophopingen op rug/kont/ staartaanzet.

jesito

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:36

Ik geef mijn paardje nu sinds twee maanden prascend via de dierenarts.
Ik vond het eigenlijk onnodig ermee te beginnen omdat ze nog super fit is.
Ik merk ook helemaal niks geen verschil aan haar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:46

Hoeveel mg geef je dan jesito?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:17

Een half pilletje per dag.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:15

Wat was se reden dat ze getest werd dan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:21

Ik verdacht haar al dik een jaar van cushing, door krullende vacht, bulten boven de ogen.
De doorslag is gekomen door een vermeende parasiet, de dierenarts dacht dat het iets met de weerstand te maken had.
Ze zou op gaan knappen van de pergolide, maar ze is niet veel anders.
qau kosten valt het mee maar wat niet hoeft hoeft niet.
Ik heb nog pillen voor 2 maanden, maar weet nog niet wat ik erna ga doen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:25

Voordat je verschil ziet in de vacht kan wel een half jaar of langer duren.
Maar merk je geen verschil in haar weerstand ivm de parasieten?
En wat voor paard heb je?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:42

De bulten zijn ook niet weg?
Mogelijk geef je haar te weinig? Heb je haar later weer is laten testen, om te zien of haar ACTH waarde gedaald is?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:02

Imago was helaas weer stoned vandaag :') . Als ik met wandelen even stil stond voor een knuffel, vielen zijn oogjes gewoon dicht, och arme toch :(:) . 20 minuutjes gewandeld, even lekker laten rollen. Pil (nog een keertje 3/4, morgen even kijken hoe hij zich voelt) er weer in en daarna zoals altijd zijn warme hap Seniorenvoer met magnesium!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:46

Ja maar wat ik niet goed begrijp is wat zou ik aan mijn paard moeten zien, ze is zonder pilletje hetzelfde als met pilletje en ook zonder pilletje niks veranderd.
En die krulletjes in de vacht storen me nog het minste.
Ik ben het gaan geven omdat de da meende dat er wat met de weerstand was.
Zij ziet er verder ook nog super uit voor haar leefdtijd met cushing, de meesten schatten haar jonger.
Dus ik ben toch aan het denken om na dit doosje eens te stoppen, of tussendoor.
Ik zie het niet in om pillen te gaan voeren en verhogen dan word het ook nog eens ontzettend duur.
Ik heb vroeger ook een oude shet gehad die cushing kreeg, zij heeft hier jaren mee geleefd zonder wat voor behandeling dan ook.
Ze is 35 jaar geworden en door ouderdom en slechte benen ingeslapen.
Ik denk dat voor de pergolide er echt symptomen moeten zijn en dat de pergolide dan meer comfort kan gaan bieden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:47

Er is geen waarde meer geprikt, vind het ook wel best.
Was de laatste keer 250 euro lichter.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:01

Serieus?
Ik was 95,- kwijt, maar dit is ex de pillen..

Krullen en de kussentjes boven de ogen zijn toch duidelijke symptomen, dit wil toch zeggen dat er intern meer aan de hand is. Ik bergijp je weerstand wel hoor!
Ik zie even niet waar je woont, maar anders eerst is bij een andere DA informeren wat bloedonderzoek kost?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:06

Ik heb de rekening hier liggen, het is iets minder 214 eurie voor de test.
Ik woon in limburg bij roermond in de buurt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:11

Jesito,

ik heb even al jouw posten in dit topic teruggelezen - gaat het nog steeds om hetzelfde paard?
In het begin geef je een lijstje met symptomen, waarvan ik denk dat je terecht constateerde dat het paard waarschijnlijk geen Cushing heeft. Verderop geef je echter een opsomming die dan wel aan de 'norm' voldoet. Wat is er nu precies aan de hand met jouw paard? Waarom geeft een DA pergolide als het alleen een weerstandskwestie is? Ik lees dat er geen bloedtest gedaan is: Op basis van welke symptomen is dan nu besloten wel pergolide te geven?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:13

Oh, dat is niet bij mij in de buurt, dus heb geen idee wie het voor minder doet bij jullie.
Maar het is wel een hoop geld.
Er zijn hier aardig wat ervaringsdeskundigen die je vast kunnen helpen, ook op de klinische symptomen (uiterlijke kenmerken) kun je doseren.. (of je dat moet willen is wat anders natuurlijk).
Ik ben zelf ook nog maar 6 weken pergolide aan het geven.
Ik vraag me ook af of de kruintjes in dit haardek verdwijnen of na de eerst volgende rui. De krulletjes maken me niet zoveel uit maar het zegt me wel iets over de aandoening die ik dus bestrijden wil. Die van mij is idd veel vatbaarder voor ontstekingen/infecties heb ik de afgelopen 2 jaar gemerkt, en dat wil ik niet voor hem.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:15

Ah Jannepauli, ik heb door jouw post gekozen voor de Magnesiumoxide. Kan je mij vertellen hoeveel gram ik daarvan geven moet? De zak is besteld en moet nog geleverd worden maar is niet specifiek voor paarden. Ik verwacht dus niet dat er een dosering op staat.

edit: JP, ze gaf in haar laatste bericht aan dat de bloedtest 214,- gekost heeft, ik ga er dus vanuit dat er wel bloedgeprikt is?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:17

Jannepauli schreef:
Jesito,

ik heb even al jouw posten in dit topic teruggelezen - gaat het nog steeds om hetzelfde paard?
In het begin geef je een lijstje met symptomen, waarvan ik denk dat je terecht constateerde dat het paard waarschijnlijk geen Cushing heeft. Verderop geef je echter een opsomming die dan wel aan de 'norm' voldoet. Wat is er nu precies aan de hand met jouw paard? Waarom geeft een DA pergolide als het alleen een weerstandskwestie is? Ik lees dat er geen bloedtest gedaan is: Op basis van welke symptomen is dan nu besloten wel pergolide te geven?

Er is wel een bloedtest gedaan en daar is toch cushing uitgekomen.
Dit is zo gaan rollen door een vermeende parasiet.
De andere symptomen zoals de onvrede en het invallen, kwam mede door te weinig ruwvoer.
Hiervoor ben ik afgelopen weekend verhuist omdat ik er met de pensioneigenaar niet uitkwam.
Hier kom je meestal later pas achter.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:21

Is het invallen nu over?
Dit kan nl ook door de pergolide komen, niet alleen door meer voer..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:24

Nee het invallen was voor de pillen.
En in de zomer was ze gewoon normaal, nu achteraf weet ik dat het door te weinig hooi komt.
Ze kregen op de wei de hele dag niks van smorgens tot savonds en dat bezorgde tevens ook die onrust bij haar.
Nu ziet ze er super uit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:25

Ik snap dat dat voor de pillen was, ik bedoelde, ze kan ook weer dikker zijn geworden door de pillen! :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:34

IMJ schreef:
Ah Jannepauli, ik heb door jouw post gekozen voor de Magnesiumoxide. Kan je mij vertellen hoeveel gram ik daarvan geven moet? De zak is besteld en moet nog geleverd worden maar is niet specifiek voor paarden. Ik verwacht dus niet dat er een dosering op staat.

edit: JP, ze gaf in haar laatste bericht aan dat de bloedtest 214,- gekost heeft, ik ga er dus vanuit dat er wel bloedgeprikt is?

Door mijn post?
Ik kan me niet herinneren dat ik iemand aangeraden heb om magnesium te gaan gebruiken, maar misschien bedoel je dat je gekozen hebt voor oxide ipv citraat?
Ik vind het riskant dat je koeienmagnesium hebt aangeschaft.. het zou zomaar eens kunnen dat dit niet goed gereinigd is en er erg veel ijzer in zit. Ijzer is absoluut niet goed voor Cushingpaarden...

Jesito: als er wel getest is, wat zijn dan de uitslagen? Mocht je die niet hebben dan zou ik dat proberen boven water te krijgen.
Het is niet realistisch te verwachten dat een krulvacht nu in de winter opeens een mooi glad vachtje wordt, verdikking boven de ogen kan ook andere oorzaken hebben dan Cushing en lage weerstand.. dat verbaast meniet als ik lees dat het dier te weinig voer kreeg en mogelijk ook nog eens van slechte kwaliteit. Als je duitslagen nu eens vermeldde, dan kan ik wel zien hoe 'ernstig' (of juist niet!) het is..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:35

Ik zal is goed op de verpakking kijken als ik het binnen heb.
Er zal vast op staan wat er precies in zit. het was inderdaad jouw post volgens mij dat de oxide beter opneembaar zou zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:44

Als magnesium 'vervuild' is met ijzer dan staat dat er vast niet op.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:53

[VN] Berust magnesiumtekort op rekenfout?

Deze heb ik, even de zoekfunctie gebruikt.

En gelukkig vond ik nog heel veel ervaringen van mensen die deze magnesiumoxide al jaren geven (ook sportpaarden die er eerder op herstellen). Het schijnt een vrij pure vorm te zijn.

Voordat ik het bestelde had ik al wat 'research' gedaan :D.. ik zou het nooit zomaar bestellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:04

Magnesium Oxide Griest bedoel je? Ik kan er op google niks over vinden, geen idee wat 'griest' is (griezen ken ik wel, dat zijn schilletjes van de tarwekorrel)