[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:35

moretje, ik kreeg de korting altijd via de DA die kwam bloedtrekken, nog nooit een voucher aangevraagd.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:49

tine10 schreef:
Soms vraag ik me wel eens af of mensen de tips hier überhaupt wel lezen. Hoe vaak is er nu al gezegd dat het niet verstandig is om nu te testen......



Klopt. Ik heb mijne wel in augustus getest omdat de dierenarts een vergelijking wou hebben, omdat hij eerder in augustus getest is.

Maar vrees dat er toch geen vergelijking is.. hij kwam hoog uit in waardes, maar had niet de symptomen die hij altijd had. Was t stress of moment vd dag?
Heb op advies prascend verhoogt, ging even goed, maar het voelde niet goed, nadat hij wat lomer werd en wat down. Nu dus maar terug op 1 en hij is gelijk wat levendiger na paar dagen.
Ik weet het niet hoor met dat testen.

paljaslaura

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:55

Ligt het er ook niet aan wat voor waardes eruit komen? Die van mij is 10x normaal waarde dus daar is geen vals-positief aan vast te knopen.

Hoe snel zou je veranderingen moeten kunnen merken als ze op de prascend staan? Kan dat na 3 dagen al :+ ?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:01

Mijne heeft zeker cushing....maar twijfel echt aan sommige testwaardes.

Ik denk dat je binnen een week toch wel wat moet merken.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:27

paljaslaura schreef:
Ligt het er ook niet aan wat voor waardes eruit komen? Die van mij is 10x normaal waarde dus daar is geen vals-positief aan vast te knopen.

Hoe snel zou je veranderingen moeten kunnen merken als ze op de prascend staan? Kan dat na 3 dagen al :+ ?

Hier duurde het een paar weken ik was met 1/8 begonnen

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:49

tine10 schreef:
Soms vraag ik me wel eens af of mensen de tips hier überhaupt wel lezen. Hoe vaak is er nu al gezegd dat het niet verstandig is om nu te testen......


Das nogal kort door de bocht. Ga ook niet verantwoorden aan een bokker waarom ik nu wel test weer.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:50

assebassie schreef:
moretje, ik kreeg de korting altijd via de DA die kwam bloedtrekken, nog nooit een voucher aangevraagd.


Ah ok, tnx voor je reactie! Mijn dierenarts vroeg of ik alvast de voucher kon meenemen. Maar ik bel haar morgen anders wel.
Vorige keer was het in een andere periode, dus toen was dit niet nodig allemaal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:11

Ik kom me hier gelukkig of helaas ook melden. :)
Allereerst Ohjajoh6 en Jannepauli bedankt voor de waanzinnig uitgebreide op!

En waarom gelukkig/helaas?
Helaas stond mijn 22jarige welsh deze zomer alwéér hb ondanks dat ze volop in het werk stond en niks te dik was. Het is al jaren schipperen, stofallergie, vermoeden van IR, vage klachten die op een vit E tekort bleken te slaan... Reeds 2 x op ppid getest maar negatief. En toch manouvreren we haar op de een of andere manier weer door de seizoenen heen en is ze dan opeens toch weer een jaar ouder.

Ik wil haar graag nog zo lang mogelijk zo fijn mogelijk van haar leven laten genieten. Eigenlijk zou ze op een PP met enkel geweekt hooi moeten staan maar ik kan helaas niet toveren. Ik kan haar wel appart zetten, dan kan ze niet meer bij de kudde en slijt ze haar oude dag met toekijken hoe de rest op de wei staat...

Maar ik hoorde dat IR door ppid veroorzaakt kan worden, en dat prascend de situatie eventueel kan verbeteren. Dus getest. acth waardes verdacht. En vermoeden van ir bevestigd, dat was niet te missen.

Begonnen met prascend en nu 8 weken later zijn alle! waardes weer heel mooi! Ik hoop echt dat ze nu nog een aantal jaar fijn kan genieten van alles wat zo leuk en lekker is in het leven. Heel verhaal geworden, sorry, maar ik heb echt even gedacht dat het einde oefening was voor Heidi...

Fijn dat dit topic er is. Weet niet of ik erg actief mee zal praten maar heb wel vast 1 vraag, op welk moment vd dag geven jullie de pil? Maakt dat nog uit?

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:18

Fijn dat ze er zo goed op reageert Gipsy !

Ik geef de pillen 's avonds. Heb ooit ergens gelezen dat het beste tijdstip ergens tussen 18 en 22u is.
Iets ivm de stijgende cortisolwaarden op dat moment ofzo, maar kan mij niet meer herinneren hoe of wat precies.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:20

Ik geef de pil smorgens.
Mij is juist verteld door de dierenarts dat het dan beter is vanwege de waardes

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:23

:D
Zo zie je maar dat het hele cushing gebeuren nog steeds een heel groot grijs gebied is.
Belangrijkste is dat ze 't peerd helpen.

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:43

Maakt volgens mij niks uit wanneer je t geeft, als t maar helpt. Succes gipsy, hopen dat het zo goed blijft gaan!!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:31

Ik geef meestal rond 15-16u omdat ik dan meestal op stal ben.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18090
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:49

Ik heb er nooit over nagedacht en/of gevraagd en/of over gelezen wanneer je ze zou "moeten" geven :=
Toby krijgt hem 's avonds, door zn brokjes heen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:45

Gypsy schreef:
Ik kom me hier gelukkig of helaas ook melden. :)
Allereerst Ohjajoh6 en Jannepauli bedankt voor de waanzinnig uitgebreide op!

En waarom gelukkig/helaas?
Helaas stond mijn 22jarige welsh deze zomer alwéér hb ondanks dat ze volop in het werk stond en niks te dik was. Het is al jaren schipperen, stofallergie, vermoeden van IR, vage klachten die op een vit E tekort bleken te slaan... Reeds 2 x op ppid getest maar negatief. En toch manouvreren we haar op de een of andere manier weer door de seizoenen heen en is ze dan opeens toch weer een jaar ouder.

Ik wil haar graag nog zo lang mogelijk zo fijn mogelijk van haar leven laten genieten. Eigenlijk zou ze op een PP met enkel geweekt hooi moeten staan maar ik kan helaas niet toveren. Ik kan haar wel appart zetten, dan kan ze niet meer bij de kudde en slijt ze haar oude dag met toekijken hoe de rest op de wei staat...

Maar ik hoorde dat IR door ppid veroorzaakt kan worden, en dat prascend de situatie eventueel kan verbeteren. Dus getest. acth waardes verdacht. En vermoeden van ir bevestigd, dat was niet te missen.

Begonnen met prascend en nu 8 weken later zijn alle! waardes weer heel mooi! Ik hoop echt dat ze nu nog een aantal jaar fijn kan genieten van alles wat zo leuk en lekker is in het leven. Heel verhaal geworden, sorry, maar ik heb echt even gedacht dat het einde oefening was voor Heidi...

Fijn dat dit topic er is. Weet niet of ik erg actief mee zal praten maar heb wel vast 1 vraag, op welk moment vd dag geven jullie de pil? Maakt dat nog uit?

Zie je ook bij je paard zelf verbetering/verandering? Of zijn alleen de waardes anders nu?

De halfwaardetijd van prascend is meer dan 24 uur (ook voor paarden, moest het wel opzoeken: https://www.drugs.com/vet/prascend-can.html). Ochtend of avond maakt daardoor niet zoveel uit.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:45

Ik ben er op verschillende tijden.. dus moet ik als ik medicatie ga geven dus ook nog rond zelfde tijdstip aanwezig zijn..

Maandag doet mijn bijrijdster Stanley. Die is ook wisselend

Ik zelf heb nu meestal rond 12/13.00 woensdag ben ik rond 16.30 en in de winter kan ik gerust al om 9.00 op stal zijn

Aja ik kijk dan over half jaar wel of hij medicatie echt nodig heeft. En anders vind ik ook wel een weg erin

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 08:27

Haha oeps, nou misschien maakt het idd wel niks uit wanneer je m geeft..

Astorga afgezien van de IR en een ietwat overdreven dikke vacht in de winter had mijn pony eigenlijk nog geen klachten, dus ik zie geen verschil nee.

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:22

Nog bedankt voor de tips! Ik ga niet eind oktober hertesren maar dan in december (of later) ofzo. Ze had nu waarde 65 (begreep dat het 49 moest zijn).

Ik heb mij nooit echt enorm ingelezen en als m'n DA aangeeft dat het nu een goede periode is om te testen ga ik er vanuit. Maar met zo'n niet duidelijke waarde ging ik wat twijfelen.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:38

Tancreda4 schreef:
Nog bedankt voor de tips! Ik ga niet eind oktober hertesren maar dan in december (of later) ofzo. Ze had nu waarde 65 (begreep dat het 49 moest zijn).

Ik heb mij nooit echt enorm ingelezen en als m'n DA aangeeft dat het nu een goede periode is om te testen ga ik er vanuit. Maar met zo'n niet duidelijke waarde ging ik wat twijfelen.

Helaas weten da er vaak nog weinig vanaf of hebben verouderde info

Myrthee_

Berichten: 2575
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:34

Ik kom mij hier ook melden, in de hoop dat iemand Dé tip voor mij heeft.

Ik heb een 26jarige merrie die vorig jaar positief is getest op cushing. De dierenarts die kwam prikken zei me dat ze sowieso geen cushing zou hebben omdat ze er niet uitzag als een cushing paard en raadde medicatie af.
Echter ben ik nog erg actief met het paard, dus besloten in overleg met een andere dierenarts wel medicatie te gaan geven.
Hier staat ze nu ongeveer een jaar op, maar ik heb het idee dat het weinig doet. Ze heeft 0 vet op haar lijf en 0 spieren, en dat terwijl ze 2x in de week mee gaat naar het bos, op B niveau nog springt en op L/M niveau dressuur loopt.
Voorheen was ze altijd super bespierd, maar nu loopt dat opeens keihard terug en er is niet tegenaan te voeren.

Ze krijgt 1 kilo havens natural balance muesli, 2 kilo biks, 15 kilo hooi én staat dag en nacht in een kudde op de wei met genoeg gras.
Nu mist ze al haar snijtanden door eotrh en zijn haar kiezen ook niet meer wat het is geweest. Maar aangezien ze nog zo goed is verder, breekt het mijn hart om te bedenken dat ze zo de winter van mij niet meer in mag.
Ik vroeg me dus af of iemand tips heeft betreft aankomen.
Seniores priores eet ze helaas niet goed, dus die valt al af voor ons.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:39

Laatst bijgewerkt door Maris op 16-09-20 11:42, in het totaal 5 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:39

Ik zou op die leeftijd en met die '' klachten '' gewoon niet meer gaan springen of dressuren in elk geval.
Misschien gewoon zelfs ( tijdelijk ) helemaal niet meer rijden.

Ik heb hier ook ééntje staan die niet op die pillen reageert. Dus die heb ik er 2 jaar geleden dan ook vanaf gehaald en we zien wel waar het schip strandt.
Van voer kan ik je echt de CushCare Condition van Dodson&Horrell aanraden. Voor mij nog steeds het enige voer wat echt doet wat het belooft :P
En nee, ik heb geen aandelen bij Dodson :')

paljaslaura

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:43

Heb je het wel al met je DA erover gehad nog? Ik heb als tip gekregen om Fibrebeet van Pavo te geven. Maar dat eten ze niet allemaal goed want het is net zoals de Speedibeet een beetje typisch qua geur en smaak..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:53

Mijn da raad chevivit aan, Heidi was letterlijk verzuurd, in haar bloed waren torenhoge spierpijn?waardes zichtbaar. Ze had idd ook geen vet of spier. Nou nadat ik dit spul ben gaan geven kwamen de spieren en het vet terug, nog 2x bloedgeprikt en dat werd ook langzaam maar zeker weer normaal.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:43

Pandora2 schreef:
Van voer kan ik je echt de CushCare Condition van Dodson&Horrell aanraden. Voor mij nog steeds het enige voer wat echt doet wat het belooft :P
En nee, ik heb geen aandelen bij Dodson :')



Ik voer dit ook . Echt super tevreden over

Afbeelding