[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:03

Silver fox Om de dag sprayen????
zo moet het niet nee, ik heb jaren ervaring met dat spul, elke winter weer luis en je moet je hele paard er van top tot teen mee insponzen en laten zitten en na 7 tot 10 dagen herhalen om de eitjes van luis die dan uitkomen te doden.
En ook gebruikt voor mijt in de paardensokken .. zelfde verhaal.
Goed natmaken tot op de huid en na een week weer.
Zou dus meteen stoppen met dat insprayen,

Mijt gaat trouwens dood als het geen gastheer heeft, een deken geeft geen voedsel en warmte.zou me daar niet druk over maken.

DiscoDipp

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:13

Jaa mijt, luizen en vlooien heb ik hem al voor behandeld gisteren, met een spray voor groot vee, zal even aan de boer vragen voor de naam. ( wij pakken de paarden samen met de rekening van de dierenarts van de koeien want dan krijgen we alles zo zonder recept en onder bwt haha, voor als je je afvraagt hoe ik hier aan kom)

Maar dan zouden de haflinger en de shetjes ook jeuk moeten hebben, en dit is niet het geval.

Ga morgen op school even aan de paardenchirurg vragen wat hij er van vind, die weet daar heel veel van.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:01

Mijn ene paard had ook heel veel schilfers, na het rijden zag het gewoon helemaal wit achter de rand van het dekje. Nu is het gelukkig redelijk aan het wegtrekken maar hij heeft wel huidproblemen dus ik verwacht dat het daar mee te maken heeft.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:33

@ellepel, pff ik weet vrijwel zeker dat hij me dat heeft gezegd, maar ik zal het hem nog maar een keer vragen. Sowieso zei hij het plaatselijk op te spuiten, dus niet het hele paard te wassen.

Er hadden natuurlijk wel eventueel eitjes in de deken kunnen zitten. Maargoed, da's nu al te laat.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:40

@DiscoDipp trouwens, ik zou geen Ivermectine in laten spuiten, dat kan gevaarlijk zijn. Je kan laten inenten tegen schimmel, maar zelf zou ik dat alleen doen als je zeker weet dat het schimmel is.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 01:32

Zo gevaarlijk is dat niet hoor? Je wilt niet weten hoe vaak ik het hoor, oplosmiddel ivermectine is minder gevaarlijk als Insol.. en daarbij is de 'inenting' tegen schimmel 9 van de 10 keer ivermectine..

Ik ga morgen even verder kijken wat de DA er van vind. Ik verwacht idd een huidprobleem in combi met de stress van de verkoop, muggen en ander voer etc. Maar voor mij is het duidelijk dat dit geen eczemer is. Dacht het eerst bijna zeker te weten van wel maar nu dus echt niet meer.

En wat ook raar, hij heeft tussen zijn achterbenen, zeg maar binnenkant en aanzet koker ook allemaal vellen hangen en echt echt een vettige huid, dus iets klopt er niet dat is zeker haha!

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:55

@DiscoDipp je moet sowieso doen waar jij je goed bij voelt, lijkt mij ook dat er iets meer aan de hand is ja.

@ellepel ik heb het nog gevraagd, hij zei inderdaad om het om de dag te sprayen. Om te wassen is het nu natuurlijk te koud voor. Ze heeft ook schimmel. Bah, rot dekens :n De mysterieuze bulten zijn nu gelukkig bijna weg, snap nog steeds niet waar dat vandaan kwam.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:14

Nou ja wassen is een groot woord, je sponst ze ermee in he.
En ze drogen heel snel hoor. :j
Schimmel komt niet van dekens toch,nog nooit meegemaakt in elk geval.
is toch iets waarvan gezegd word dat het door een verminderde weerstand komt.
Miss hien kun je iets proberen om dat te verbeteren?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:39

Dekens kunnen de huid verstikken en er komt ook niet veel zonlicht bij. Omdat het zomer seizoen zolang was heeft ze ook nauwelijks zonder deken gelopen. Dus of het er nou door komt of niet, het maakt het genezen ook lastiger. Haar weerstand was juist beter aan het worden, daar hebben we de afgelopen 4 maanden flink aangewerkt.
Ik vind om de dag of om de 10 dagen nog steeds een flink verschil in advies :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:54

Ja apart he, bij luis is het in elk geval om de 7 dagen :j

En voor schimmel gebuik ik imaverol.
Is ook wel paard afhankelijk, appie loopt hele jaar ook onder deken.
Enige wat hij nu heeft is wat schilfertjes,maar ik vind dat niet raar.
Dat poets ik er wel uit :j

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 01:15

Ik lees al een tijdje stil mee, hier ook een paard met al een paar maanden jeuk over ze hele lijf, eerst tot bloedens toe open krabben (bij ze flanken/heupen), veearts uiteraard bij geweest maar die wist na een paar keer verkeerde diagnose niet meer wat het kon zijn. Laatste maanden gelukkig geen open/kale plekken meer maar wel nogsteeds overal jeuk. Nu zijn we bezig zijn voer te veranderen. Ik heb ook skincalmin gekocht vorige week, maar daar leek zijn jeuk na 2 keer smeren erger van te worden, dus voor een geinteresseerde heb ik nog de lotion (2x gebruikt) en de shampoo (helemaal nieuw) voor een klein prijsje (sorry als dit hier niet mag)

Dustyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:54

Ik lees ook even mee. Onze Ijslander (ook een ras natuurlijk die om eczeem bekend staat) zou geen eczeem hebben toen we haar kochten begin dit jaar.

Bij ons heeft ze zich echter behoorlijk geschuurd vanaf mei. Begon eigenlijk toen ik net op internet las dat de fructose waardes in het gras zouden gaan stijgen. In die tijd is ze ook ge-ent. Ik zat me dus af te vragen waardoor het ontstaan is. Door de enting, of toch te rijk gras?

Ik heb haar de rest van de zomer onder een deken gezet, maar die heeft haar manen zodanig geplet dat er alsnog een hele pluk uit haar manen was. We hebben toen maar besloten om de manen er maar af te knippen. Toen het weer kouder werd hebben we de deken af gedaan, maar toen heeft ze zich helaas toch weer even een stuk uit haar manen geschuurd, maar dat niet alleen....ze heeft zich nu ook een heel stuk wintervacht van haar nek/hals geschuurd. Ik zie inderdaad ook van die schilfers in haar manen (niet zo erg als de eerder geshowde foto's, maar toch).

Ik vraag me nu echt af waar het van komt. Ze staat of op wei, of ze krijgt hooi. Brokken krijgt ze minimaal. Ik zelf voer hooguit een handje. Kan zijn dat een stalgenoot, waar ik de stallen mee deel, dat die misschien iets meer voert.
Ik hoor wel eens positieve geluiden over Metazoa. Iemand hier ervaring mee? Ik zit te denken om eens een zak hiervan te kopen ipv de Muesli die we nu gebruiken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:27

Op Bokt is denk ik in menig forum wel over lijnzaad gerept :-) Wel of niet koken, wel of niet het zaad zo voeren in verband met blauwzuur en zoja hoeveel?
Gisteren kwam ik toevallig het volgende tegen over lijnzaad op de site van de Paardendrogist.

https://www.paardendrogist.nl/blog/54/l ... en-of-niet

Er wordt uitgebreid ingegaan over blauwzuur. Het komt er op neer dat tot 120 gram lijnzaad ongekookt volkomen veilig is per dag per paard.
Ik vond het toch wel handig om te weten :-)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:52

Dustyshadow schreef:
Ik lees ook even mee. Onze Ijslander (ook een ras natuurlijk die om eczeem bekend staat) zou geen eczeem hebben toen we haar kochten begin dit jaar.

Bij ons heeft ze zich echter behoorlijk geschuurd vanaf mei. Begon eigenlijk toen ik net op internet las dat de fructose waardes in het gras zouden gaan stijgen. In die tijd is ze ook ge-ent. Ik zat me dus af te vragen waardoor het ontstaan is. Door de enting, of toch te rijk gras?
....

Ik vraag me nu echt af waar het van komt. Ze staat of op wei, of ze krijgt hooi. Brokken krijgt ze minimaal. Ik zelf voer hooguit een handje. Kan zijn dat een stalgenoot, waar ik de stallen mee deel, dat die misschien iets meer voert.
Ik hoor wel eens positieve geluiden over Metazoa. Iemand hier ervaring mee? Ik zit te denken om eens een zak hiervan te kopen ipv de Muesli die we nu gebruiken.

Ik vind het opvallend dat zoveel IJslanders na een paar maanden op Europese bodem beginnen te schuren.
Ik kan me niet voorstellen dat hun gezonde metabolisme in zo'n korte tijd plat gaat door alleen andere voedingsstoffen en mugjes.
Wel weet ik dat ze direct hier diverse vaccinaties krijgen die ze in IJsland nog nooit gehad hebben.

Ik ben in 2004 met vaccineren gestopt na o.a. aldoor terug kerende gezondheidsproblemen van 1 van de paarden. Ze was inmiddels 6 jaar en het was OF ze heeft een hele slechte weerstand OF de vaccinaties zijn het probleem. Ik heb 3 jaar lang in mijn agenda bijgehouden wanneer ze weer ziek was. Dat ziek zijn hield in: zware hoest, dikke snot en soms een paar dagen hoge koorts.
En elke keer een paar weken achtereen.
Wat bleek na mijn agenda notities, er zat een bepaalde regelmaat in haar ziek worden.
De 1e keer was rond de 6 á 7 weken na de vaccinatie. Vervolgens elke 2,5 á 3 maand was het weer raak.
Ik heb nog een jaar in plaats ipv. de herhaling van de vaccinaties op 12 maanden, de herhaling op de 9 maanden laten geven en het schema van ziek zijn bleef hetzelfde vanaf de vaccinatie !

Ik was al 's door iemand gewaarschuwd dat het wel 's door de vaccinaties kon komen maar had toch nog de angst dat het paard gewoon een heel slechte weerstand had.
Afijn in 2004 gestopt met vaccineren en Rebel heeft nooit meer deze ziekteverschijnselen gehad. Ze is nu 19 jaar en ik heb geen moment spijt gehad van het niet meer vaccineren.

Ik beweer niet dat de vaccins het probleem bij je IJslander is maar ik sluit het ook niet uit.
In plaats van een beetje brok of muesli zou je ook een goede kwaliteit zeewier bij kunnen geven en/of alleen een mineralen/vitaminebrokje. De Paardendrogist bijv. heeft een hele goede kwaliteit zeewier. Humane kwaliteit.
Het is ook een product wat IJslanders in hun geboorteland veel tot zich nemen als ze erbij kunnen.

Volgens mij zit in Metazoa soja verwerkt en dat zou ik bij een schuurder sowieso vermijden.
Althans eerder zaten er sojaschillen in verwerkt. Ik weet niet of dat nu nog zo is?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:06

Alleen niet vaccineren wordt lastig als je wedstrijden etc wilt rijden. Ik ben me daarom aan het verdiepen in titeren, ook voor onze honden die ieder jaar geënt worden...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:13

henny_w schreef:
Volgens mij zit in Metazoa soja verwerkt en dat zou ik bij een schuurder sowieso vermijden.
Althans eerder zaten er sojaschillen in verwerkt. Ik weet niet of dat nu nog zo is?

Ik lees op de site van Metazoa dat er geen Soja in zit.

Citaat:
Producten van Metazoa bevatten géén melasse, graan, soja of genetisch gemanipuleerde grondstoffen want die verstoren de spijsvertering van het paard. Onbeperkt ruwvoer en een handje Metazoa Superfit Broxxx, meer heeft je paard niet nodig. Voer je paard geen onnodige ballaststoffen, kies voor een ándere manier van voeren.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:52

Voor hierboven, ik heb de hele zomer metazoa gevoerd op advies van iemand die een tinker heeft die ZE heeft en bij mij heeft het niets gebaat.. daarbij werd hij erg schraal omdat er gewoon niet genoeg in zat voor hem en hij werd heel dof.

Vervolg op mijn verhaal:

Schuurt nog steeds, schilfers zijn nu plekken met korstjes aan het worden op het lijf..

Ik heb het aan de DA op school laten zien en hij vermoed of een apart soort schimmel of een allergie.

Ik ga nu schilfertjes verzamelen en onder de mircoscoop bekijken met hem samen. Wel heb ik onze dierenarts ingelicht, mocht het nog erger worden komt hij.. had al gevraagd of hij kon komen maar die man heeft het altijd zo vreselijk druk..

Word vervolgd dus :/

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:21

Die van mij bleef ook allemaal schuren en had (nog steeds eigenlijk) kale plekken op de schouders. Vooral jeuk bij de rug/buik en schouders en enorm veel schilfers. Hele vlokken komen er af. Dierenarts dacht ook aan schimmel, parasieten of allergie.
Ze heeft vorige week dinsdag een injectie gekregen van de dierenarts tegen huidparasieten. Sinds afgelopen vrijdag ongeveer was de extreme jeuk zo goed als weg!
Nu krijgt ze maandag herhaling van de injectie om eventuele eitjes te doden. Hopelijk kwam de jeuk echt daar door :o

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:28

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:58

Leukocyten idd .
En allergisch voor hooimijt oa
En diverse andere

Afgelopen dinsdag zijn ze uitgekomen op de ziekte van Lyme
Borrelia dus .

Klinkt heel logisch als we alle symptomen bekijken zou dit de ingang kunnen zijn naar een oplossing van alle ellende .
Ik hoop het zo
We gaan er nog eenmaal 300% voor

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:29

Ach jee..waar bestaat de behandeling uit dan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:36

Ze geven een aantal medicamenten .
Precies weet ik t niet
Maar een is voor oplossen kalk , een voor de borrelia en een voor de lever nu .
Stap 2 is de 2e periode van 3 weken zijn andere medicamenten .
En dan opnieuw testen .
Dan zullen we hopelijk verbeteringen zien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:16

Het word hier steeds rustiger he, fijn dat het toch flink koud is.
Scheelt weer vliegjes en jeuk *\o/*

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:45

Ik heb voor de nacht ook de halsdeken eraf gehaald. Maar die mag morgen weer op want dan wordt het alweer 8 graden, weekend 9... en met maar drie dagen vorst durf ik de gok niet te nemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:47

Met appie gaat het nu wel goed,er is wel een paard waar hij mee knuffelt geloof ik want zijn manen zijn steeds nat gekwijld :+
Maar geen jeuk,of eczeemplekjes, wel wat schilfers