[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:37

Stopten jullie paarden met hooi eten voordat ze het medicijn kregen, of erna?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:41

Ben net drie dagen bezig.Tot nu toe gaat alles er nog in.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:45

Houden zo Lous +:)+ Het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:58

Die van mij at voor de medicijnen niet meer goed. O.a. een reden voor de cushing-test. Nu gaat het al een stuk beter!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:44

Ik zit me af te vragen wanneer dat hier nu precies begonnen is.. Reden van de test was hier de bevangenheid die eigenlijk niet te verklaren leek, toen ging hij op de pijnstillers en toen dacht ik dat hij niet veel zin had in zijn eten doordat hij dan net die vieze appelmoes spuit gehad had. Maar achteraf had ik toen al ander hooi gehaald, omdat hij de nieuwe soort liet liggen (die was wat grover, dus later weet ik dat weer aan de haak op zijn kies)
Ik moet dan eigenlijk concluderen dat ook hij al minder at, voordat hij met de cushing meds begon.
Is het dan zo dat ze minder eetlust hebben (en waarom bij hooi?) door de cushing en dat het medicijn nu nog niet genoeg 'werkt' om dat recht te trekken? Of zijn er ook paarden bij die eerst nog goed aten en na start met de medicijnen hun eten niet meer pakten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 05:44

Heb niet super veel zicht op hoeveel die van mij hooi eet. Ze krijgen in ieder geval onbeperkt hooi aangeboden. En op stal val hij zijn hooinet aan of dat wat ik anders voor zet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:05

Die van mij at vlak na de medicijnen geen krachtvoer meer, hooi ook niet met liefde maar ging er wel in. Nu eet hij hooi heel graag, krachtvoer ook wel, maar heeft voorkeur voor hooi..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:22

Die van mij at vorig jaar december ineens geen hooi meer. Hij stond toen al 3 jaar op pergolide. In maart kwam er een nieuwe partij hooi en toen ging hij het wel weer eten.
Dat wat hij niet at was dat groove hooi. Nu is er fijn hooi, dus misschien ligt het aan het soort hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 12:06

@lifeforhorse, ik hoop dat je de kliniek in utrecht te pakken krijgt. Ik zou sowieso even telefonisch contact zoeken om te controleren of je mail is aangekomen en deze eventueel te bespreken. Wat heb je gedaan met de afspraak voor het inslapen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:12

Ik weet niet waar je exact woont Lifeforhorse, maar ik heb even overleg gehad om uit te vinden of er in het noorden een arts is die ervaren is met, en zeer goed op de hoogte is van Cushing. En die heb ik gevonden!
Koos Roorda, DAP Zuidhoorn
http://www.dapzuidhorn.nl/team-koos.htm

Geen idee of dat in de buurt is voor je, maar daar ben je vooralsnog sneller geholpen dan in Utrecht.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 10-11-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:12

cynthiar schreef:
Die van mij at vorig jaar december ineens geen hooi meer. Hij stond toen al 3 jaar op pergolide. In maart kwam er een nieuwe partij hooi en toen ging hij het wel weer eten.
Dat wat hij niet at was dat groove hooi. Nu is er fijn hooi, dus misschien ligt het aan het soort hooi?

Ja dat was hier ook het verschil, fijn hooi wilde hij toen wel nog eten. Nu inmiddels dat ook niet echt meer. Luzerne vindt hij ook te hard, dat week ik nu ook in water, de ene keer pakt hij dat wel en de andere keer niet.

Ik ben nu vaker de pulp gaan voeren en dan een iets kleinere portie, komt op bijna hetzelfde neer per dag, maar het leek me voor de maag fijner dan dat hij eerst weer echt honger moet krijgen (was eerst 4 keer per dag, daar zit best lang tussen en het is maar een emmertje nat spul natuurlijk, normaal knabbelen ze de hele dag door wat)

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:14

Mijn paard heeft altijd goede eetlust gehad wat betreft haar bijvoer (pulp+muesli/mais). Maar het hooi is vaker een probleem geweest, recent weer. En toen ineens ook gras wat moeilijk ging. Tandarts is begin oktober weer geweest en ze had een losse kies die getrokken is.
Als het alleen het hooi is dat moeilijk gaat, misschien weer het gebit laten controleren??

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:16

Citaat:
ik wist niet van diarree...die van mij ging in een soort van hongerstaking na twee weken.Net toen ik ging juichen dat hij geen last van bijwerkingen had....moet je nooit doen natuurlijk :7

Lifeforhorse@Hoe is het met je paardje? :(:)

Dat te vroeg juigen was bij mij ook het verhaal.. pff karma...

Hij is nogsteeds op en top vrolijk en nogsteeds een enorme eetlust gister stond die ineens achter me met 2 benen op het opstapje.. maar de deur is enorm smal en zat hij met zen hoofd in de emmer.. :x heb hem weer gewassen met imavarol heb tot op heden nog geen reactie van beide praktijken.
Zijn geslacht en benen zijn nog hetzelfde...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:20

Lifeforhorses: heb je mijn bericht hierboven gelezen?

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:20

Marcella schreef:
Vraagje viel me ineens op dat de voorpluk van mijn pony ineens behoorlijk gegroeid is kan dit door de prascend komen of niet. :o

Dat was bij mijn paard ook zo.
Zijn voorpluk is echt enorm lang geworden en normaal had jij amper wat..
Maar toen zat hij nog niet aan de prascend

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:24

een paard wat erg vrolijk is en goed eet is nog niet klaar om in te slapen hoor!Pas als het hoofd naar beneden hangt,niet echt meer reageerd en vooral niet wil eten...en dat een paar dagen moet je eens gaan nadenken. ;)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:24

Shanna schreef:
@lifeforhorse, ik hoop dat je de kliniek in utrecht te pakken krijgt. Ik zou sowieso even telefonisch contact zoeken om te controleren of je mail is aangekomen en deze eventueel te bespreken. Wat heb je gedaan met de afspraak voor het inslapen?

Die heb ik afgezegd. Anders had ik utrecht enzovoort ook niet gemaild hihi. Ben erg blij met al het advies hier geeft tenminste weer wat "hoop"

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:25

Jannepauli schreef:
Ik weet niet waar je exact woont Lifeforhorse, maar ik heb even overleg gehad om uit te vinden of er in het noorden een arts is die ervaren is met, en zeer goed op de hoogte is van Cushing. En die heb ik gevonden!
Koos Roorda, DAP Zuidhoorn
http://www.dapzuidhorn.nl/team-koos.htm

Geen idee of dat in de buurt is voor je, maar daar ben je vooralsnog sneller geholpen dan in Utrecht.

Bedankt! Zoek ik even contact !

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:31

Furi: bij die van mij zijn 13 oktober zijn tanden uitgebreid gedaan en 28 oktober nogmaals gecontroleerd.
Mooier dan zo kunnen ze niet worden denk ik.. Hij heeft wel een paar wat grotere ruimtes er tussen maar daar zat bij de controle echt nauwelijks iets tussen.

In principe zeggen ze dat de senioren slobber volledig voorziet in de behoefte aan vezels, maar die mag ik nog niet volledige hoeveelheid geven omdat dit teveel zou zijn ivm de bevangenheid die nog niet over is.

LFH: dat hij nog graag eet is iets om te koesteren, ik zie het zo voor me, met een vrolijk hoofd stiekem al in die voeremmer :)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:33

geerke schreef:
een paard wat erg vrolijk is en goed eet is nog niet klaar om in te slapen hoor!Pas als het hoofd naar beneden hangt,niet echt meer reageerd en vooral niet wil eten...en dat een paar dagen moet je eens gaan nadenken. ;)

Ja maar uit ervaring weet ik dat paarden keihard voor zichzelf zijn..
Hebben voor een 3 maand terug als het niet minder is mijn moeder haar fries verloren..

(Dit komt dus voor ons dubbel op.)
Hij heeft toen ik hem kocht helemaal vastgezeten van puntje tussen zijn oren tot aan puntje op zijn kont.
Ik kon gewoon doorrijden meneer gaf geen kick.
Totdat hij op een dag wegtrok.
Toen had ik de osteopaat annemarie nijhof erbij
En die vond het knap dat ik nog kon rijden, en dat hij niet eerder wat aangaf..
Hij is toen behandeld en liep als nooit tevoren.

Anyway.
Als zijn benen niet wegtrekken en de ontsteking aan zijn geslacht niet meer wegtrekt.. dan moet er toch iets niet goed zijn?
Maargoed ik kan nu ook verder niet oordelen want ik wacht nog op reactie terug.

En ik ga even bellen zoals ik hierboven al vermeld had hopen dat dat wat opleverd ! :)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:35

Nicole288 schreef:
Furi: bij die van mij zijn 13 oktober zijn tanden uitgebreid gedaan en 28 oktober nogmaals gecontroleerd.
Mooier dan zo kunnen ze niet worden denk ik.. Hij heeft wel een paar wat grotere ruimtes er tussen maar daar zat bij de controle echt nauwelijks iets tussen.

In principe zeggen ze dat de senioren slobber volledig voorziet in de behoefte aan vezels, maar die mag ik nog niet volledige hoeveelheid geven omdat dit teveel zou zijn ivm de bevangenheid die nog niet over is.

LFH: dat hij nog graag eet is iets om te koesteren, ik zie het zo voor me, met een vrolijk hoofd stiekem al in die voeremmer :)

Het is me er 1 hoor hahaha. Als je niet oppast met een snoepje ben je zo je vinger kwijt.. :x en hij wil wel door men jaszakken heen bijten en gaat dan likken op die plek aan men jas hahaha.. :p

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:42

trouwens. Had nog eens nagedacht en kwam er toen achter het algeheel bloed onderzoek even door te nemen want die heeft de da niet eens besproken met ons.. en alles is goed nieren lever. Enzovoort alle organen zijn dus prima. Behalve het moeilijke woord voor spieren.. maar dat lijkt me logisch in zijn toestand.. (ook handig te weten natuurlijk omdat niervalen veel dezefde symptomen hebben ..)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:22

Ik geef nu een maand pergolide en ben gelijk begonnen met één pil.

Geen bijwerkingen, Megan is er alleen maar van opgeknapt. Zo opgeknapt dat ze gisteren tijdens het opbouwen (we zitten nu op 30 min rijden) er tussenuit piepte en even duidelijk liet merken dat ze harder kon dan we de afgelopen tijd gedaan hebben.

Vandaag hebben we een stukje gestapt en ze heeft niks overgehouden aan de episode van gisteren.

Ik ben erg benieuwd hoe het met jou verder gaat, Lifeforhorses!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:52

Nog een vraagje, mijn pony is nu sinds 23 oktober aan de medicatie o.a. Omdat hij zeeeer slecht liep. Omdat hij al erg veel opgeknapt is ben ik gisteren een klein stukje met hem wezen wandelen over beton-platen. Ik gok c.a. 300 a 400 meter heen en toen weer terug. Hierbij wilde ik zien hoe hij in de draf liep, maar struikelde hij meerdere malen. Ik heb c.a. 4 keer 10 meter geprobeerd te draven maar elk drafje struikelde hij wel. Is dit ook aan de cushing te wijten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:06

Lifeforhorse schreef:
trouwens. Had nog eens nagedacht en kwam er toen achter het algeheel bloed onderzoek even door te nemen want die heeft de da niet eens besproken met ons.. en alles is goed nieren lever. Enzovoort alle organen zijn dus prima. Behalve het moeilijke woord voor spieren.. maar dat lijkt me logisch in zijn toestand.. (ook handig te weten natuurlijk omdat niervalen veel dezefde symptomen hebben ..)

hoe waren de ontstekingswaarden van dat bloedonderzoek?
Bedoel je met spierwaarden,creatinine kinase?(zo heet dat tenminste in frankrijk,weet de n.l naam niet)