[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:15

Jeukstop van silverlinde werkte bij onze pony juist jeuk in de hand.
Ik smeer sowieso niets. Alleen de rsih op en ze krijgt marstall vito en een keer per jaar een reinigingskuurtje met groene leem. Gaat echt super.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:19

Hoe kan dat dan he opeens hebben ze dan hele erge jeuk.Wel balen en zielig.
Ik heb een epplejeck deken die lichte kleur hebben jullie ook dat de manen kapot gaan van de deken.
Bij mij ishet precies op het hals gedeelte waar die bies zit dus waar de hals en lichaam aan elkaar zijn gemaakt.Hij had een klein stukje geschuurd toen hij nog geen deken ophad maar intussen is het een stuk van 30 cm van de schoft richting oren.Ik denk dat het komt doordat dat stuk schuurt nu heb ik al aan de binnenkant een stuk fleece gedaan zodat het zachter is.
Ik zag hier ook een losse hals weet iemand hoe duur die zijn?

casanova

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:46

een losse hals van qhp is 70 euro

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:06

maikeltje schreef:
Jeukstop van silverlinde werkte bij onze pony juist jeuk in de hand.
Ik smeer sowieso niets. Alleen de rsih op en ze krijgt marstall vito en een keer per jaar een reinigingskuurtje met groene leem. Gaat echt super.

Tja, ik moet wat. Pony krijgt geen krachtvoer in hetbweideseizoen, dus daar kan ik het niet in zoeken. Jeukstop is de vervanger van silitch, in combinatie met de cojosol shampoo.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:31

Ik kom me hier ook melden, hoop dat jullie ideeen hebben. Mijn haf die ik nu 6 jaar heb, heeft nu ineens vreselijke jeuk. Ik heb haar 2 jaar geleden verhuisd van boerderij naar andere boerderij wegens verkoop. Waar ze nu staat is op hemels breed nog geen 100 meter afstand van dr oude land. Land is wel wat meer beschut, dus ook meer vliegen. Vorig jaar jeukte ze een beetje in dr manen, maar wat Veerust in dr manenkam en het was weg. Nu heeft ze een hele grote kale plek op dr buik van het schuren en begint ze dus ook dr manen en dr staart vreselijk te schuren. De plekken op dr buik zijn wel dicht overigens, mooi roze ook dus geneest goed. Als ik dr nu op een landje zet waar ze de mogelijkheid heeft om te schuren doet ze dit ook, tot bloedens toe. Gelijk nu een eczeemdeken gekocht en ze staat nu wel rustiger. Maar ze staat nu dus ook op een landje waar dus echt niks meer is, word snel zand zo. Maar daar kan ze dus niet schuren. Heb wel de mogelijkheid om dr te verplaatsen maar daar kan ze dus ook schuren. Ze krijgt nu elke dag een grote hoop gemaaid gras, wat de boer aan de koeien geeft dus is lang gras. Verder krijgt ze na het rijden, zon 2/3x per week, een kwart kilo ponybrok en een halve kilo kruidenmuesli zonder haver van Hippostar. Dit voer krijgt ze al jaren, en ook de hoeveelheid is nooit aangepast. Ze staat overigens 24/7 buiten, het hele jaar door.

Zou ik het nu kunnen aankijken met deken voor de rest van het seizoen? Of andere ideeen?

john39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:57

@ siersma, haal je haf van dat gras. Dit is gras waar veel kunstmest in zal zitten en zo veel stoffen die je haf niet goed verdraagt. Ik zou haar hooi voeren met heel weinig gras.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:27

Dus nu geen gras meer, en alleen hooi. Maar zou ik dr wel nog op een ander stukje land kunnen zetten waar weliets meer gras op staat? Ik heb zeg maar een stuk land wat ik van een boer huur en wat ik zelf bij houd. Dat stuk heb ik weer in 4 kleinere stukken verdeeld zodat er altijd wel wat gras is want anders gaat ze weer zand eten. Deze stukken zijn dit voorjaar wel allemaal 2 keer met kunstmest gedaan. Gewoon lopend met de hand dus niet met de trekker. Maar dat is vorig jaar ook zo gedaan en bij de vorige boer waar ik stond gebeurde dit ook zo.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:44

Weinig gras en kort gras is ook weer eng dus ik zou haar wel op de wei zetten maar weidegang beperken en voor de rest op hooi houden. Is je pony erg dik? Brok ben ik vanwege melasse geen fan van (heb er hier eentje staan die zich van brok kaal schuurt maar dat is zéker geen eczemer) maar als ze het al jaren krijgt. Toch moet er een aanleiding zijn geweest dat ze ineens is gaan schuren. Ik geloof dat het spontaan kan ontstaan maar dat het wel ergens aan kan liggen.

Cojosol shampoo een aanrader?

Pony heeft weer dikke bulten, is schuurderig, bulten zijn warm. Heb hem wel lekker gewassen vandaag, voor hem zou het wel lekker mogen gaan vriezen. Hij valt goed af := , waar ik eerst mn hand niet tussen zn achterste buiksingel en zn buik kon doen en ik moest trekken om hem vast te krijgen bungelt ie nu losjes om zn buik heen. Nee hij is niet echt zoveel afgevallen is 2 dagen maar aangezien het voer gerantsoeneerd is is hij veel minder buikig.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 07:07

Mijn haf is nu mooi, zeker niet te dik. Ik denk eigenlijk als ik terugreken, dat het is begonnen toen ik dr gras uit de koeienstal ben gaan geven. Dus daar stop ik nu mee. Hoelang duurt het voor zoiets uit dr lichaam is?

john39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:04

@siersma, waarschijnlijk zal ze er snel op reageren. Je kunt haar op de weide zetten maar dan pas 's middags. Tot dat ze weer helemaal jeuk vrij is dan kan weer hele dag. Iets wat (kunst)mest op een weide voor haflingers is geen probleem, maar zoveel mest dat het gras gedreven wordt te groeien dan krijgen ze te veel verkeerde suikers binnen. Dit gras kun je pas voeren als het grof-stengelligger wordt.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:56

Ik heb nu 2 dagen mijn pony s nachts zonder deken gehouden(overdag staat hij al maanden zonder deken)en nu schuurt hij s nachts een beetje,alleen zijn manen in de war en wel afgebroken maar niet de huid kapot en ook niet tot de huid geschuurt.Ik vraag me nu af heeft hij wel exceem ?want als hij toch s nachts gestoken word jeukt dat overdag tot nog steeds?

Zo n losse halsdeken is net zo duur als een hele deken .Je zou een patroon moeten hebben van zo n lossen hals volgens mij is dat makkelijk zelf temaken.
Zelf dacht ik gewoon van elastisch katoen waar ook een t shirt van gemaakt is. :D

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:34

Ik ben er definitief over uit dat mijn pony geen eczeem heeft, wat het dan wel is geen idee. Haar kale plekken begint weer haar op te groeien, haar huidje is alleen nog erg schilferig en droog. Beetje zonde dat ik al een eczeemdeken gekocht had, dus als iemand intresse heeft in een maatje 155...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:59

_Nikita Ik zal wel opletten met die deken zolang je niet weet waar het van komt. Je wilt dit natuurlijk niet doorgeven aan een andere pony.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:03

jessie84 schreef:
Ik heb nu 2 dagen mijn pony s nachts zonder deken gehouden(overdag staat hij al maanden zonder deken)en nu schuurt hij s nachts een beetje,alleen zijn manen in de war en wel afgebroken maar niet de huid kapot en ook niet tot de huid geschuurt.Ik vraag me nu af heeft hij wel exceem ?want als hij toch s nachts gestoken word jeukt dat overdag tot nog steeds?

Zo n losse halsdeken is net zo duur als een hele deken .Je zou een patroon moeten hebben van zo n lossen hals volgens mij is dat makkelijk zelf temaken.
Zelf dacht ik gewoon van elastisch katoen waar ook een t shirt van gemaakt is. :D

Als jij snachts wordt lekgestoken,heb je ook jeuk,daar hoef je niet allergisch voor te zijn.
Ik vermoed dat dit bij jou paard ook wel eens het geval kan zijn.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:47

@Naskapower de deken is nog niet uit de verpakking geweest zelfs. Gelukkig zijn schimmels, andere beestjes en allergieen ook al uitgesloten.
Ik vermoed dat het met stress en een andere leefomgeving te maken heeft. Het is namelijk een exmoor pony die in april uit het wild is gekomen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:26

Zou goed kunnen, ook ander voer zou best een oorzaak geweest kunnen zijn of krijgt hij geen krachtvoer?

Hoe is jullie ervaring met producten van Puur of de Groene Os? Twijfel om druppels te bestellen om zijn lichaam schoon te maken. Zit ook te twijfelen om even naar de DA te rijden en bloed te laten trekken om te kijken of de rest wel goed is en het niet gepaard gaat met IR ofzo.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:06

Goed, ze staat nu nog op een heel kaal stukje met hooi. Dat moet ook echt niet te lang duren, dan gaat ze uitbreken naar het gras. Blijft wel een haf natuurlijk. Zou ik dr op een land kunnen zetten waar de koeien ook op lopen? Dit is wel vaker bemest dan mijn landje, maar er staat nu ook niet echt veel op. En wat erop staat is te kort voor de koeien en is ook nog eens heel droog ( Waar blijft die regen toch!). Of zou dat dan hetzelfde zijn als los gras geven van de koeien?

Ze heeft dus geen eczeem blijkbaar, gelukkig maar. Dan doet de eczeemdeken maar dienst al vliegendeken haha.

john39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:31

ze kan op het koeien stuk. Als je de mogelijkheid heb alleen 's middags en eventueel 's morgens kaal of hooi

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:15

_Nikita schreef:
@Naskapower de deken is nog niet uit de verpakking geweest zelfs. Gelukkig zijn schimmels, andere beestjes en allergieen ook al uitgesloten.
Ik vermoed dat het met stress en een andere leefomgeving te maken heeft. Het is namelijk een exmoor pony die in april uit het wild is gekomen.

dat kan, maar mijn exmoor heeft wel eczeem. denk dat ze ongeveer dezelfde achtergrond hebben.
hoe oud is jouw pony?
Hou de deken maar even aan voor volgend jaar, het zou zonde zijn als je hem toch nodig hebt.

krijgt jouw exmoor nu krachtvoer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:28

Nou hier is het ook dweilen met de kraan open. De rambo doet geweldig werk hoor, daar niet van. Zijn staart en manen zijn ook niet het probleem. Zijn hoofd echter wel. En dan ook zijn hele hoofd, van neus tot achter de oren en onder de voorpluk, op de kaken, onder de ogen, zijn hele hoofd vol wondjes, sommige groot , anderen klein. Braaf gesmeerd met Derfen en dat ging tot een twee weken geleden prima. Niets veranderd verder ook. Het is weer wat warmer geworden. Ik smeer de wondjes dagelijks en houdt zijn hoofd vettig, dat helpt enigszins. Ook heeft hij een hoofdmasker, houdt hij ook braaf aan de hele dag, maar in de ochtend heeft ie hem af. Waarschijnlijk door zijn hoofd te schuren. Hij probeert hem er verder ook niet af te krijgen. Volgend jaar ook maar vanaf dag 1 met het hoofdmasker beginnen.
Hij is ook wat sloom en zondag kreunde hij wat.
Jammer dat Rambo geen bijpassende maskers heeft die je ook kun bevestigen aan de deken.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:46

vraagje,het is toch zo dat de mugjes gewoon op hele lijf prikken? en het in jeuk openbaart bij manen en/of staart en/of hoofd en/of buik?

mijn pony heeft allen de erge jeuk aan zijn manen,staart en verder kriebelt wel maar schuurt hij niet.
zou hij dan voldoende hebben aan een losse hals? of blijft de jeuk dan toch omdat de mugjes dan toch kunnen blijven prikken of verdere blote lijf?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:00

Mindim schreef:
Nou hier is het ook dweilen met de kraan open. De rambo doet geweldig werk hoor, daar niet van. Zijn staart en manen zijn ook niet het probleem. Zijn hoofd echter wel. En dan ook zijn hele hoofd, van neus tot achter de oren en onder de voorpluk, op de kaken, onder de ogen, zijn hele hoofd vol wondjes, sommige groot , anderen klein. Braaf gesmeerd met Derfen en dat ging tot een twee weken geleden prima. Niets veranderd verder ook. Het is weer wat warmer geworden. Ik smeer de wondjes dagelijks en houdt zijn hoofd vettig, dat helpt enigszins. Ook heeft hij een hoofdmasker, houdt hij ook braaf aan de hele dag, maar in de ochtend heeft ie hem af. Waarschijnlijk door zijn hoofd te schuren. Hij probeert hem er verder ook niet af te krijgen. Volgend jaar ook maar vanaf dag 1 met het hoofdmasker beginnen.
Hij is ook wat sloom en zondag kreunde hij wat.
Jammer dat Rambo geen bijpassende maskers heeft die je ook kun bevestigen aan de deken.

Ik heb bij de Rambo wel een bijpassend masker gekregen? Wat echt tot over de oren helemaal gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:11

Ja, ik ook, die witte. Maar goed, ik heb maat 195 en het bijgeleverde masker is voor mijn paard veel te klein.
Verder gaan die maskers idd over de oren, maar met een schuurbeurt aan het hoofd is dat ding ook zo van de oren af en ligt ie op de grond. Je hebt bij de andere dekens, zoals Boett een masker die aan de deken te bevestigen is en zo niet af kan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:25

Kan je niet zo'n andere hoofdkap kopen die eigenlijk aan een deken hoort?
Ik bedoel deze : http://www.piafferuitersport.nl/dekens- ... zendkosten

Die heb ik om nu. Eerst een te grote en die ging schots en scheef en mevrouw zag niks meer, maar nu een goed passende en hij blijft goed zitten met wat kleine aanpassingen. Ogen moeten nog wat groter en ik moet hem bij de oren nog wat innemen. Want ik heb haar eenmaal aangetroffen dat hij scheef op het hoofd zat en ze niet zoveel meer zag. Zij is gelukkig erg makkelijk.
Ik heb dan het gedeelte dat naar de nek loopt onder de hals van de RSIH en het lange dingetje vastgeknoopt aan een ding in de RSIH waar je normaal dat regending aan vast kan klikken denk ik. Werkt prima.. het is bij haar opeens ook veel later met het hoofd begonnen, eerst helemaal niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:44

Een hoofdkap werkt bij onze poown niet. Hij krijgt hem af en/of word er heel schrikkerig van terwijl hij eigenlijk heel bomproef is. Wat voor onze pown wel heel goed werkt is in het voorjaar een auriplak/boviclip aan zijn halster hangen.