Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:57

PhiaBink schreef:
kiki1976 schreef:
@PhiaBink,
Heel vervelend dat hun al 2 veulentjes hebben verloren hierdoorr.
Ik lees dat ze het niet begrijpen, ze zaten tenslotte al weken op slot met hun stal.
Maar bij de abortusvariant kan de besmetting al veel eerder hebben plaats gevonden.

Er is bij haar ook een gezond voldragen veulen geboren.

Helaas wil dat nog steeds niet zeggen wanneer ze besmet zijn, dat kan bv al een paar maanden ervoor zijn gebeurt.
Er zijn genoeg fokstallen waar er bv 2 doodgeboren worden door de abortusvorm van rhino, maar ook genoeg gezonde veulens.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:28

knollentuin schreef:
ja en er gaan ook paarden dood aan tetanus en koliek en empatische myopathie en,en ,en ,en
en?

Sorry....maar het is atypische myopathie. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:26

:D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:51

Bravura schreef:
knollentuin schreef:
ja en er gaan ook paarden dood aan tetanus en koliek en empatische myopathie en,en ,en ,en
en?

Sorry....maar het is atypische myopathie. ;)

haha, ik dacht ook al.. een empatische spierziekte? := typefout of grapje?

knollentuin

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 15:40

:') Sorry!zie t nu ook,beetje blond...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:52

:D ;)

Kopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:05

Inmiddels is alles bij ons weer tot rust gekomen, maar het is een zeer heftige en nare tijd geweest. Ik zie dat er hier ook over onze situatie (zie de posts van Phia) is gesproken. Wij hadden inderdaad, zoals zij meldt, officieel via lab-onderzoek van onze DA vastgestelde Rhino op stal waardoor we inderdaad veulens zijn verloren: de abortusvariant dus: afschuwelijk om mee te maken. Ik heb dat tot twee keer gemeld met alle details zoals mijn naam en toenaam en de officiele uitslag aan het mail-adres dat hiervoor stond voor de redactie van Bokt: ik heb echter van de redactie niets terugontvangen en ook op de officiele lijst is helemaal niets gemeld. We zaten al weken op slot en zaten vlakbij een andere stal waar het even daarvoor ook officieel was vastgesteld: ook de abortusvariant: dat werd wel gemeld op Bokt, zelfde DA overigens. Dat bevreemde mij zeer, maar op dat moment had ik uiteraard niet de energie om daar meer werk van te maken dan ik al deed: namelijk de officiele kanalen bewandelen en zorgen dat de paarden er heelhuids door zouden komen. Ik voel er nu weinig voor om oude koeien uit de sloot te halen, maar ik vind het wel vreemd dat men keer op keer in dit topic vraagt om niet te gaan speculeren of om hypes te creeeren etc. en alles officieel te melden: dan doe je dat tot twee keer toe met alle gevraagde details en geen enkele reactie?
Laatst bijgewerkt door Kopje op 23-08-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:07

Dat komt doordat boktmoderators et al ook een leven hebben :+. Tenminste, dat is altijd het argument als ze iets nagelaten hebben wat ze wel hadden moeten doen.

Kopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:17

Dat begrijp ik en heb ik vanzelfsprekend allllle respect voor: maar tot twee keer toe geen enkele reactie en dan zie je in dit megatopic, waar ik nu eindelijk even de rust voor heb gehad om door te werken, wordt voortdurend gehamerd om niet te speculeren en alleen op basis van vastgestelde feiten te handelen en de redactie te informeren.... en dan doe je dat tot twee keer toe met naam, toenaam en melding van een officieel vastgesteld geval en zelfs geen enkele reactie: zo van: 'nu ff geen tijd, we komen er binnenkort op terug?' : 3 tellen tiepwerk? Dan heeft dat melden zoals gevraagd door de redactie ook relatief weinig zin lijkt me? Wat is dan de status van de meldingen? Zijn er meer mensen zoals ik geweest die officieel hebben gemeld, zonder reactie? Stel dat, wat ajb ajb nooit meer zal gebeuren, ik nog een keer zoiets moet meemaken: wat moet mijn motivatie dan wel zijn om het aan de redactie te melden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:33

@kopje, ten eerste erg fijn om te lezen dat je de "rhinostorm" hebt doorstaan. Super dat je zoveel moeite hebt gedaan om dit kenbaar te maken bij de redactie. Het enige antwoord dat ik kan bedenken is dit:

Bokt is een leuk en gezellig forum, maar wordt door heel veel (veel te veel in mijn optiek) mensen veel belangrijker gemaakt dan het in werkelijkheid is. Het is immers geen officiëel kanaal. Het is moeilijk want als ik op bokt lees dat het bij mij in de buurt gesignaleerd is (niet officieel) dan word ik toch ook een beetje zenuwachtig en ga informeren. Heb intussen ervaren dat ik beter gewoon mijn eigen da kan bellen voor info en alle speculaties op bokt lekker links moet laten liggen.

Hoop voor jou dat je het NOOIT meer mee hoeft te maken!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-08-12 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:42

[***], daar heb je gelijk in. Aan de boktbeleving heb je doorgaans niks omdat de meeste bokkers de olifant niet van de mug kunnen onderscheiden.

Kopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:58

Doe ik ook hoor: maar je gunt dit echt helemaal niemand en dan probeer je toch overal waar je ziet dat het gewenst is om dingen officieel te melden het ook officieel te melden. BOKT profileerde zich toch als een van de plaatsen waar meldingen centraal gecoordineerd zouden worden: en zie ook dit topic waar het bol staat van de verzoeken om het de redactie te melden met de belofte dat het dan op de pagina met meldingen komt te staan. In ons geval is het immers aan wie het maar wilde weten officieel en open gemeld: buren, buren van buren etc. Ook op andere fora waar ik kom: daar is het wel degelijk netjes gemeld, al is daar het bereik kleiner. Phia heeft dat terecht opgepikt en heel correct hier gemeld.
Wij hoorden pas veel later (te laat....?) dat er bij ons echt meer dan vlakbij een uitbraak was en een van de hoogdrachtige merries is op het nippertje elders gebleven en heeft een gezond veulen gehad. Zij is met haar veulen door het oog van de naald gekropen: ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als zij ook naar stal was gehaald.... Oftewel door open en eerlijk te melden is een zekere mate van beperking van de verspreiding wel degelijk mogelijk. Was die andere melding eerder geweest (ten tijde van de feitelijke gebeurtenis...), dan hadden we wellicht nog strenger op slot kunnen gaan en wellicht een of meer veulens kunnen redden. Dat is ook precies de reden dat wij dat verwijt niet wilden en nog voor de lab-resultaten binnen waren alle buren onmiddellijk hebben ingeseind van het ernstige vermoeden... Dat is door meerderen zeer op prijs gesteld en gewaardeerd. Wellicht hebben wij daardoor nog een veulentje kunnen hoeden voor verdere ellende, net zoals het bovengemelde veulen nu vrolijk door de wei scheurt in de Betuwe?
Wat ik ook heb gemerkt is dat er nogal eens vrij luchtig over de abortusvariant wordt gedaan: als je zo middenin het Rhino circus moet meedraaien: schrik je ervan (ik in elk geval wel). Echt mensen die zeggen: 'Niet moeilijk doen, wegmoffelen dat veulen. Gebeurt overal wel eens". OK: nou zo iemand heb ik dan toch liever niet bij mijn drachtige merries. Of een hoefsmid die dan niet wetend, van zo'n stal met weggemoffeld veulen naar de volgende stal gaat en een drachtige merrie bekapt? Of nog zo een: Gelukkig het is de neurovariant niet: wedstrijden kunnen doorgaan. Dat zal best en ik gun mensen hun wedstrijden graag, maar een ruin die niet kan laten zien dat hij het virus onder de leden heeft, kan wel de volgende stal met merries besmetten en over de uitwisseling tussen de varianten is nog veel onbekend. Veel merries op een stal met de neurovariant aborteren bijv. En ok; ik kan je wel vertellen dat het bij mij en de merrie even hard aankomt of het nu een volwassen paard is dat overlijdt of een merrie die wanhopig en kansloos probeert een vrijwel voldragen en zeer gewenst veulen tot leven te brengen: dat is hartverscheurend om te zien. Of een merrie die een te zwak veulen krijgt dat worstelt en vecht voor zijn leven en toch na een paar dagen kansloos blijkt en een spuitje krijgt. Zo'n merrie is van slag en moet vervolgens wekenlang ook nog eens in haar eentje in quarantaine in een box doorbrengen zonder enige vorm van contact met andere paarden.... En let wel: die quarantaine en dat wekenlang ook twee keer daags alle paarden tempen, doe je niet voor je eigen paarden meer, maar louter en alleen voor de aanpalende stallen en maneges... Die trieste beelden krijg ik toch maar slecht van mijn netvlies...
Maar goed: ik kan zo wel even doorgaan en dat is niet mijn bedoeling of zelfs maar verwijt. Het enige is dat het bij mij, na al die maanden na de schokkende ervaring, toch blijft hangen dat er uberhaupt niet is gereageerd of gemeld. Dat zou ik graag voor een volgende keer anders willen of als dat niet kan: duidelijker maken wat de status is van de meldingen zodat ik al dan niet gemotiveerd ben om het nogmaals te melden (hoop dat dat nooit nodig zal zijn).

Nu alle ellende een beetje is neergedwarreld (het blijft een open wond kan ik je zeggen) is dat mijn enige vraag / opmerking zonder verwijten of rancune. Gewoon proberen te leren van wat er is gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Kopje op 23-08-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:09

Even ter informatie geving.

Als de merrie geinfecteerd werd door het virus, zal dit hoogstwaarschijnlijk al in de eerste paar maanden zijn gebeurd na de bevruchting van de merrie.
Vaak zie je, wanneer de merrie het veulen heeft verworpen nog niet zo oud was.

Paarden werder in stallen gezet, heel stom, want dat maakte het juist erger, de paarden waren dichter op elkaar met contact, en verspreiden het makkelijker.
Wou je het goed doen? Alle paarden naar buiten, want de virus was besmettelijk van paard op paard, niet van paard op lucht op paard.
Wanneer men slijm van het paard op zich had gekregen, moest zijn shirt uit doen. Dat vind ik een goede reden maar, zolang de virus niet werd gevoed, sterfde deze binnen enkele uren al af.

Volgende epedemie? Zal mijn paard buiten worden gehouden, draad er tussen van 3 meter afstand zodat ze elkaar niet kunnen raken.

Wanneer je een dekking hebt laten doen, voldoende controleren laten op rhino, dan komt het goed.

De merrie die mijn hengst heeft gedekt, stond helemaal in haar uppie op t land, en er is een pracht van een veulen uitgekomen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:57

Hoe erg het ook is voor getroffen stallen, als het maar weer niet leidt tot een uitbraak van massa hysterie zoals vorig jaar.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:58

Dat hoop ik ook niet.
Als iedereen er open over is en zijn gezonde verstand gebruikt, hoeft er geen paniek uit te breken denk ik.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:59

de dierenarts hier in de omgeving vond buiten het stilleggen van alle bezoek en vervoer van paarden op de betreffende stal, verdere maatregelen niet nodig, paarden die nog op de stal staan worden al een week in de gaten gehouden.
rhino is er elk jaar rond deze tijd, het is nl gewoon griep...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:22

Sammyoo schreef:
Hoe erg het ook is voor getroffen stallen, als het maar weer niet leidt tot een uitbraak van massa hysterie zoals vorig jaar.

Die massa hysterie begint al als ik het topic zo lees....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:30

stef schreef:
Sammyoo schreef:

Die massa hysterie begint al als ik het topic zo lees....

Dit topic helpt het een handje idd ;)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:47

Tuurlijk er veel mensen die in paniek raken maar iedereen wil toch graag weten waar het is om er zo toch goed rekening mee te houden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:55

gewoon rustig blijven en niet naar andere stallen als je eigen stal gaan

de stal hier in de buurt heeft netjes maatregelen genomen en alle andere stallen in de buurt zijn ook op slot, dus nu is het wachten tot de uitbraken stoppen, paniek heeft geen zin
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 22-03-13 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:59

_Noor schreef:
Dat hoop ik ook niet.
Als iedereen er open over is en zijn gezonde verstand gebruikt, hoeft er geen paniek uit te breken denk ik.

Is niet mijn intentie geweest met het omhoogschoppen van dit topic, meer om het juist centraal in 1 topic te houden.

Amaryllis schreef:
Ik ga even temmen zodat er weer een mod op kan duiken om zaken te bevestigen of ontkrachten... Dit heeft vorig jaar prima gewerkt!

Dat was inderdaad een erg fijn en betrouwbaar systeem. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:03

Ik ben niet in paniek, maar wel voorzichtig! Geen vreemde paarden op het terrein en even geen wedstrijden, buiten rijden is prima, maar ga niet een praatje houden als je ruiters tegen komt en paarden aan elkaar laten ruiken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:06

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal posts (tijdelijk) verwijderd, tot er nader overleg is geweest. Dit topic is puur om vragen over Rhino te stellen, het delen van waar Rhino heerst is niet de bedoeling van dit topic. Hou hier rekening mee in de berichten die je plaatst.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:11

Zijn er ook weer gevallen van rhino bekend in NL? Paniek is idd niet nodig, voorzichtigheid wel. Ik ga er op dezelfde manier mee om als Aerdenhout. Er is niks mis met je verantwoording nemen.

@Knollentuin: rhino is geen griep. Da's influenza. Van griep raken paarden niet verlamd, aborteren ze geen ongeboren veulentjes of net geboren besmette veulens die hieraan overlijden. Influenza kan zeker ook levensbedreigend zijn, maar rhino heeft vaker verdrietige gevolgen (hoewel het hier op Bokt -als ik de berichten lees -niet erg schijnt te zijn dat een hoogdrachtige merrie het veulen verwerpt, is het dat voor een fokker uiteraard wel).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:33