Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:21

Chantal_1978 schreef:
Wat voeren jullie je paarden?

De mijne krijgt nu:
Grasmix
Lijnzaadolie
Magnesium
Vitaminebrok en natuurlijk hooi
Voorheen kreeg hij ook nog Vitalbix Active+
Ivm de behandeling vd maagzweer moest ik die weglaten. Advies vd dierenarts was om krachtvoer zoveel mogelijk achterwege te laten als hij het goed doet op hetgeen ik nu voer. Of Havens Gastro erbij te geven. Alleen is dat geen optie omdat hij dan niet meer te rijden is.

Ik ben ook heel benieuwd wat jullie voeren! Die van mij krijgt 2x daags fiber-mix van Vitalbix en een handje Daily Complete, en 1x per dag Nutrimash slobber met haar supplementen. Ik wil de Daily Complete gaan uitfaseren en vervangen door een ander compleet vitamine/mineralen product wat niet in de vorm is van brok of krachtvoer, maar wel makkelijk is om te geven door stalpersoneel samen met haar fiber-mix. Daarbij ook nog zeer laag in suiker en zetmeel, liefst melassevrij. Dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag :)

Angelo_J

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:55

Ik ben ook erg benieuwd! Ik geef nu, naast speedibeet, een speciale muesli voor darmproblemen met 27% zetmeel. De mest is beter, maar de klachten zijn niet over. Weten jullie misschien waarom een zo laag mogelijk percentage suiker en zetmeel aangeraden wordt voor paarden die gevoelig zijn voor maagzweren?

@Eapy, ik heb gekeken naar de producten van Vitalbix. Wat is jouw overweging om de Daily Complete te vervangen?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:00

Angelo_J schreef:
@Eapy, ik heb gekeken naar de producten van Vitalbix. Wat is jouw overweging om de Daily Complete te vervangen?

Mijn merrie laat het steeds vaker staan. In de acute fase van haar maagproblematiek liet ze hele porties staan, nu eet ze eerst haar fiber-mix en dan uren later pas de brokjes. Ipc hoeft ze geen krachtvoer meer aangezien ze heel weinig doet (ze is 21 en op het moment echt niet lekker in haar vel, dus we stappen alleen) en krachtvoer toch moeilijk te verteren is. Eetlust heeft ze zeker, slobber en grasmix gaan er zo in. Dus als ze aangeeft het niet te hoeven... u vraagt, wij draaien! :')

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:25

Angelo_J schreef:
Ik ben ook erg benieuwd! Ik geef nu, naast speedibeet, een speciale muesli voor darmproblemen met 27% zetmeel. De mest is beter, maar de klachten zijn niet over. Weten jullie misschien waarom een zo laag mogelijk percentage suiker en zetmeel aangeraden wordt voor paarden die gevoelig zijn voor maagzweren?

Ik begreep dat het is omdat het spijsverteringsstelsel van paarden niet ingesteld is op het verteren van zetmeel en suiker.

Ik voer naast hooi/kuil:
Hartog grasmix 3 voerscheppen
Pavo Vital bekertje
Marstall Gastro Muesli halve kilo
Lijnzaadolie
Phytonics Gastri Comp en Micro Comp

Oh en als ik haar in de trailer wil krijgen (zo'n beetje 1 a 2x per week) 1 flinke hand Havens Gastro en 2 flinke handen Pavo slobber Mash in veel water. Dat laastste baal ik van, vanwege de suiker/zetmeel, maar anders krijg ik haar helaas niet in de trailer. :o

Nu ik weer wat mag gaan rijden, wordt haar hooibuik wat minder

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 07-04-21 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:30

Die van mij krijgt twee keer daags een handje brok van stal, 500gr agrobs Mash, vitamine brok, luzernemix van havens voor wat ze op eet en verder hooi (zo’n 6-8kg) en wat er nu aan gras groeit op de wei.

Buik wordt langzaam beter en energie is weer terug :')
Afbeelding

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:47

Chantal_1978 schreef:

De mijne krijgt nu:
Grasmix
Lijnzaadolie
Magnesium
Ivm de behandeling vd maagzweer moest ik die weglaten. Advies vd dierenarts was om krachtvoer zoveel mogelijk achterwege te laten als hij het goed doet op hetgeen ik nu voer. Of Havens Gastro erbij te geven. Alleen is dat geen optie omdat hij dan niet meer te rijden is.

Wat was het idee dan precies achter het weglaten van de Vitalbix Active+? Ik ben dat juist bij gaan voeren.

Ik voer nu:
Vitalbix active+
Lijnzaad (gebroken)
Vitalbix nutrimash
Fibremix, maar dat vindt hij niet zoooo lekker
En natuurlijk hooi inderdaad.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:41

Voer ik mijn pony dat echt zo weinig?
Ik voer 24/7 droog hooi en verder 2 x per dag 3 handjes gastro+ met 2 handjes Subli Seniorus om de Mycosorb A+ en Ekygard in te roeren.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:46

kunamosity schreef:
Chantal_1978 schreef:

De mijne krijgt nu:
Grasmix
Lijnzaadolie
Magnesium

Wat was het idee dan precies achter het weglaten van de Vitalbix Active+? Ik ben dat juist bij gaan voeren.

Ik voer nu:
Vitalbix active+
Lijnzaad (gebroken)
Vitalbix nutrimash
Fibremix, maar dat vindt hij niet zoooo lekker
En natuurlijk hooi inderdaad.

Mijn dierenarts vond beter om geen krachtvoer bij te voeren. Echter is de Vitalbix active+ natuurlijk niet te vergelijken met standaard krachtvoeders (no offense ;-) )

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:47

Wat ontzettend zonde dat dit topic zo is gaan lopen als dat het doet.

Voorheen was dit echt een prettig topic waarin mensen elkaar hielpen. Tegenwoordig lezen en schrijven er steeds meer mensen mee die heel snel oordelen, zonder eerst verder te lezen of door te vragen.
En die zo overtuigd lijken van hun eigen (regelmatig incorrecte) mening dat ze het hele topic kapen.
Of mensen die de meest bijzondere zeer alternatieve opties waarvan ze 1 x positief resultaat hebben gezien hier verdedigen alsof ze het geloof komen brengen...

Ik was een van de grote posters hier altijd. Heb al jaren een paard met maagzweerproblematiek, en las zeker in de beginperiode eigenlijk alle wetenschappelijke artikelen die er over dit onderwerp waren.

Ik twijfel al enige maanden of ik dit topic echt wil blijven volgen, reageer steeds minder.
Maar ik ga afscheid nemen hier.

Jammer, ik heb het lang een van de fijnste topics op bokt gevonden.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:16

jammer Femke_tweety.

Ik voer zoveel mogelijk onbeperkt droog Duits weide en kruiden hooi.
Ik ben aan het overwegen om een feedingmaster aan te schaffen.
Zodat ik hem nog beter kan voorzien van ruwvoer als hij op stal staat. En omdat hij snel dik is kan deze manier van voeren hem mogelijk helpen om op gewicht te blijven.

Ik voer alleen een balancer van Equilin en maag comfort van Equilin afgewisseld met ekygard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:19

Femke_Tweety schreef:

Voorheen was dit echt een prettig topic waarin mensen elkaar hielpen. Tegenwoordig lezen en schrijven er steeds meer mensen mee die heel snel oordelen, zonder eerst verder te lezen of door te vragen.
En die zo overtuigd lijken van hun eigen (regelmatig incorrecte) mening dat ze het hele topic kapen.
Of mensen die de meest bijzondere zeer alternatieve opties waarvan ze 1 x positief resultaat hebben gezien hier verdedigen alsof ze het geloof komen brengen...

Ik was een van de grote posters hier altijd. Heb al jaren een paard met maagzweerproblematiek, en las zeker in de beginperiode eigenlijk alle wetenschappelijke artikelen die er over dit onderwerp waren.

Ik twijfel al enige maanden of ik dit topic echt wil blijven volgen, reageer steeds minder.

Ik heb wat gemist denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:41

MarjanB schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ik heb wat gemist denk ik?

Ik ook? Jammer femke. Ik lees je posts graag.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:17

Zeker jammer Femke! Ik heb bijna alle 300 pagina's gelezen vorig jaar en had juist zoveel aan de ervaringen van mensen als jij.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:55

Is het misschien maagzweerpatient eigen om erg gevoelig te reageren op weersomslagen? Die vorige keer in februari en nu weer maakt mijn paard zo van slag. Niet willen lopen, wat neerslachtig...Ik heb haar overal bevoeld en dat lijkt gelukkig goed. Niet gevoelig Eetlust en mest en temperatuur zijn goed. Zijn er meer paarden die hier last van hebben?

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:03

nikysa90 schreef:
Is het misschien maagzweerpatient eigen om erg gevoelig te reageren op weersomslagen? Die vorige keer in februari en nu weer maakt mijn paard zo van slag. Niet willen lopen, wat neerslachtig...Ik heb haar overal bevoeld en dat lijkt gelukkig goed. Niet gevoelig Eetlust en mest en temperatuur zijn goed. Zijn er meer paarden die hier last van hebben?

Mijn paard heeft hier ook erg last van. Toen we laatst van -10 naar +10 gingen had ze meteen (kramp)koliek. Vorige week met die paar mooie dagen ook sloom en een opgeblazen buik.
Of het echt maag gerelateerd is durf ik niet te zeggen, ze heeft namelijk ook erg gevoelige darmen. Maar ik merk in ieder geval wel dat ze last heeft van weersveranderingen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:45

nikysa90 schreef:

Ja zeker heel herkenbaar. Duurt een paar dagen en dan gaat het beter. Ik geef haar wel beweging, maar hou het heel rustig, zodat ze weer kan wennen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:49

Mijn vorige had dat ook, met omslagen, vooral van warm naar koud reageerden zijn spijsvertering er op. Vaak zelfs tot krampkoliek aan toe.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:43

Oh 'gelukkig' dan maak ik me maar niet te druk en geef haar de tijd om te wennen.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:44

Chantal_1978 schreef:

De mijne krijgt nu:
Grasmix
Lijnzaadolie
Magnesium

Ik voer de mijne op dit moment:

Onbeperkt hooi
Vitalbix fibermix
Vitalbix daily complete
Vitalbix Lijnzaadolie
Audevard Ekygard
Pavo speedibeet

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:53

Ik voer
- Hooi (een mix van langstengelig weidehooi en graszaadhooi, beide laag in suiker. helaas niet onbeperkt omdat ze moet afvallen o.a. vanwege hoefbevangenheid, maar wel voldoende gespreid)
- Equilin Formule 4 Feet (klein handje)
- Kruiden van HorseCompleet

Verder krijgt ze:
- Magnesium
- Phytonics Podocom
- Phytonics Glucobalance

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 21:59

Stal_Fiore schreef:
Ik voer
- Hooi (een mix van langstengelig weidehooi en graszaadhooi, beide laag in suiker. helaas niet onbeperkt omdat ze moet afvallen o.a. vanwege hoefbevangenheid, maar wel voldoende gespreid)

Verder krijgt ze:
- Magnesium
- Phytonics Podocom
- Phytonics Glucobalance

In de glucobalance zit monnikspeper, daar deed die van mij het heel slecht op qua maag... tip! :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:15

Eapy schreef:
Stal_Fiore schreef:
Ik voer

Verder krijgt ze:
- Magnesium
- Phytonics Podocom
- Phytonics Glucobalance

In de glucobalance zit monnikspeper, daar deed die van mij het heel slecht op qua maag... tip! :)

Ah thx, dat is wel iets om in de gaten te houden dus.
Ik geef het echter vanwege hoefbevangenheid, dus durf er ook niet zomaar mee te stoppen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:25

Hier krijgt ie:
3x per dag Spaans hooi (lijkt meer op stro met groen doorheen) in een slowfeeder
1x per dag Pavo Speedibeet, gemixt met een gedroogde kruidenmengsel (brandnetel, kamille, paardenbloem etc.), 2 handjes Pavo Nature's Best.

De voertijden op stal kunnen helaas niet aangepast worden. Ben nog aan het zoeken naar een geschikte oplossing voor de nacht, want laatste voerbeurt is om 7 uur in de avond en eerste pas weer om 9 uur in de ochtend. Veel te lang natuurlijk, ondanks de slowfeeder. Op dit soort momenten mis ik Nederlandse stallen zó erg he.

Zag hem gister ook ineens zand likken van de grond. Heeft ie nog nooit eerder gedaan. Geen goed teken. (hij heeft een mineraalsteen en zoutsteen, maar kijkt ie niet naar om). Zucht.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:16

xJolien schreef:
Hier krijgt ie:
3x per dag Spaans hooi (lijkt meer op stro met groen doorheen) in een slowfeeder
1x per dag Pavo Speedibeet, gemixt met een gedroogde kruidenmengsel (brandnetel, kamille, paardenbloem etc.), 2 handjes Pavo Nature's Best.

De voertijden op stal kunnen helaas niet aangepast worden. Ben nog aan het zoeken naar een geschikte oplossing voor de nacht, want laatste voerbeurt is om 7 uur in de avond en eerste pas weer om 9 uur in de ochtend. Veel te lang natuurlijk, ondanks de slowfeeder. Op dit soort momenten mis ik Nederlandse stallen zó erg he.

Zag hem gister ook ineens zand likken van de grond. Heeft ie nog nooit eerder gedaan. Geen goed teken. (hij heeft een mineraalsteen en zoutsteen, maar kijkt ie niet naar om). Zucht.

Helaas is op(veel) Nederlandse stallen het voerbeleid ook om te janken. Althans als ik hier in de buurt om me heen kijk wel. Ik word er echt niet vrolijk van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 12:54

Paarden moeten veel te veel likken aan een mineralensteen of aan een zoutsteen om voldoende binnen te krijgen. Een mineralenbrok (Pavo vital, vitalbix dc, marstall force, etc) is waarschijnlijk eigenlijk wel echt nodig. Wat het beste past weet ik niet, want ik weet niet hoe de gemiddelde mineralengehalten in Spaans hooi is. 2 handjes nature's best doet daar niets voor. Je moet 0.5kg/100kg lichaamsgewicht aan NB voeren voor de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen (voor Nederlands hooi), 2 handjes is zo'n 100g.

Helaas zie je in Nederlandse stallen ook nog steeds vaak 2x per dag een pluk hooi. Zelfs wel eens een stal (paard dat voor een training tijdelijk bij ons op het erf stond, maar wat gedragsproblemen had. Dus werd ik gevraagd even naar het voer mee te kijken) dat eens per dag een pluk hooi gaf, minder dan een uur kauwwerk. Zelf hooi bijvoeren was absoluut niet toegestaan.

Ik weet ook niet hoe de voerprijzen bij jullie zijn, maar is het een optie om (eventueel in plaats van speedibeet) een aantal kg pavo fibernuggets bij te voeren? Dit kan geweekt. Dat is gewoon geperst (kruiden)hooi. Daarmee verhoog je de hoeveelheid ruwvoer flink en doet hij waarschijnlijk langer met zijn hooi uit de slowfeeder, doordat hij meer verzadigd is. Eventueel flink nat voeren.