Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Spenk schreef:Voor zoutoplossing vernevelen is alleen precies 0,0 bewijs dat het iets doet volgens de professor van utrecht die onderzoek doet naar hoesten
De dampbox is ook wel effectiever dan zelf vernevelen. Wil je dat echt wat laten doen is het advies veelal ook om dan minimaal een uur te vernevelen anders zet het ook eigenlijk geen zoden aan de dijk.
Pip1994 schreef:Hier sinds 2/3 weken een hoestend paard. Nu twijfel ik wat te doen...
Zelf was ik 2/3 weken op vakantie en toen ik terugkwam hoorde ik haar ineens hoesten. Bij navraag te doen kwam ik erachter dat het ong 2 weken geleden begonnen is. Het hoesten is toen ong 6x in 2 weken gehoord. Nu ben ik terug en heb ik het de laatste 5 dagen elke dag gehoord, zowel in rustige beweging als rust. Het is dan een mini hoestaanval, waarbij ze 2/3x hoest ong. Ik zie niet echt neusuitvloeing. Wel proest ze meer dan normaal en zie je witte spikkels in haar neus dan. Ze heeft ook grotere neusgaten, maar dat kan ook door de warmte komen. Hetzelfde in dat ze eigenlijk sinds ik terugben niet meer in de bak wil werken aan beweging, zijgangen wilt ze wel. Het is mij niet heel duidelijk of ze benauwd is of niet.
Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Ze heeft het nog nooit eerder gehad gelukkig. Op 27 mei komt de dierenarts voor de tanden, dus ik kan haar daar sowieso laten kijken naar het hoesten. Maar omdat hoesten echt schadelijk kan zijn twijfel ik om haar eerder op de kliniek te laten controleren bij Hofstede (kan aankomende dinsdag). Dan kan zo nodig meteen een scopie worden uitgevoerd. Ik twijfel dus of ik kan wachten of niet.
Ze staat trouwens op een paddock paradise met goed hooi. Wordt recreatief gereden en grondwerk mee gedaan. Hiernaast heeft ze overgewicht, maar daar zijn we mee bezig. Voor het overgewicht en het niet hebben van een stop op eten draagt ze een thinline graasmasker (hier kan ze prima mee eten, maar krijgt ze gelukkig minder mee binnen).
sunny43 schreef:Pip1994 schreef:Hier sinds 2/3 weken een hoestend paard. Nu twijfel ik wat te doen...
Zelf was ik 2/3 weken op vakantie en toen ik terugkwam hoorde ik haar ineens hoesten. Bij navraag te doen kwam ik erachter dat het ong 2 weken geleden begonnen is. Het hoesten is toen ong 6x in 2 weken gehoord. Nu ben ik terug en heb ik het de laatste 5 dagen elke dag gehoord, zowel in rustige beweging als rust. Het is dan een mini hoestaanval, waarbij ze 2/3x hoest ong. Ik zie niet echt neusuitvloeing. Wel proest ze meer dan normaal en zie je witte spikkels in haar neus dan. Ze heeft ook grotere neusgaten, maar dat kan ook door de warmte komen. Hetzelfde in dat ze eigenlijk sinds ik terugben niet meer in de bak wil werken aan beweging, zijgangen wilt ze wel. Het is mij niet heel duidelijk of ze benauwd is of niet.
Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Ze heeft het nog nooit eerder gehad gelukkig. Op 27 mei komt de dierenarts voor de tanden, dus ik kan haar daar sowieso laten kijken naar het hoesten. Maar omdat hoesten echt schadelijk kan zijn twijfel ik om haar eerder op de kliniek te laten controleren bij Hofstede (kan aankomende dinsdag). Dan kan zo nodig meteen een scopie worden uitgevoerd. Ik twijfel dus of ik kan wachten of niet.
Ze staat trouwens op een paddock paradise met goed hooi. Wordt recreatief gereden en grondwerk mee gedaan. Hiernaast heeft ze overgewicht, maar daar zijn we mee bezig. Voor het overgewicht en het niet hebben van een stop op eten draagt ze een thinline graasmasker (hier kan ze prima mee eten, maar krijgt ze gelukkig minder mee binnen).
Ben benieuwd wat jij goed hooi noemt? Wat 'goed hooi' is voor het ene paard is nl. slecht hooi voor het andere paard... Mijn paard heeft vooral neusvloeiiing na intensief rijden en dan laag eten. Je zou op buitenrit kunnen gaan met redelijk wat tempo erin, dan bij thuiskomst laten grazen - of laag wat pulp geven ... en dan kijken wat je aan neusvloeiing hebt...
racinggirl schreef:Zijn hier ook ervaringen om je paard van het hooi te halen en op luzerne te zetten??
sunny43 schreef:racinggirl schreef:Zijn hier ook ervaringen om je paard van het hooi te halen en op luzerne te zetten??
De calcium/fosforverhouding van luzerne is erg scheef, ca. 4:1. De gewenste calcium/fosforverhouding in het rantsoen voor een volwassen paard is 2:1. Indien een paard grotere hoeveelheden luzerne (meer dan 3 kg per dag) krijgt. Dan dient de calcium/fosforverhouding gecompenseerd te worden met fosforrijke producten. Bijvoorbeeld granen of zemelen. Voornamelijk bij jonge paarden is dit van belang, omdat een scheve calcium/fosforverhouding schadelijk kan zijn voor de botontwikkeling.