[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:42

Esther28 schreef:
@Tienn: Maar er zit een buikdeel en uierflap aan de deken?

Ja klopt

Diaz

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:45

Gebobbelde roze manekam met schilvers... Vertel, wat kan ik het beste doen?

Ik smeer er nu om de dag spul tegen jeuk in, en heb het in kleine vlechtjes gedaan zodat het meer lucht.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:46

Maisie hij zit op zich wel redelijk, maar heeft niet veel over qua maat zo.

Derfen sprayen schijnt nogal een kliederboel te worden.

De manen worden er vies van EN het houdt vuil (zand) vast.

Hier een foto van Wisse van vorig jaar (OMG wat een verschil in rijden wahahha) . Ik deed zijn manen in vlechten en deed een strook over de hele hals heen. Nu doe ik alleen de plekjes waar hij zichtbaar jeuk heeft.

Afbeelding

Jongens help ff meedenken.
Wisse is sinds vandaag weer aan het hoesten. Dit deed hij een week of 5 geleden ook. Toen na een week de DA erbij gehad en hij had een luchtweginfectie. Vandaag meteen wat cubarmix en hoestpoeder over zijn voer gedaan, morgen weer en hopelijk is hij zaterdag fit genoeg om mee te nemen op wedstrijd (fingers crossed!!!). Maandag komt de ostheo voor jaarlijke check.
Meestal moet je daarna een kleine week longeren voordat je er weer op mag.
Ik zit er echter aan te denken om hem een weekje het land op te gooien vanaf maandag, zodat hij even lekker geestelijk vakantie heeft. Omdat ze bij ons 24/7 op de paddock staan en een week vakantie dus alleen maar luieren betekent maar geen change of scenery dus.
Ik heb hem echter al 1,5 jaar niet meer op gras staan en vind het dus erg spannend met oog op zijn eczeem. Moet ik hem de komende dagen iedere dag al even op gras zetten en dan volgende week goed behandelen met Derfen en maar zien waar het schip strandt?
Wat zouden jullie doen??
(sowieso onder voorbehoud van het hoesten want als daar behandeling voor nodig is gaat hij niet, het land ligt een paar km verderop nl)

Klijntjuh, vlechtjes helpen niet zozeer tegen de jeuk of als helpende factor lijkt mij.
Wat smeer je nu? Heeft ze een deken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:20

Breghje schreef:
Jannepauli schreef:
Thanks, ladies!

Zou dat vieze luchtje overigens ook helpen tegen het 'knabbelen'? Mijn Fries laat zich door haar ZE graag beknabbelen door mijn andere paard en die schijnt een voorkeur te hebben voor de manen! Nu knabbelt mijn andere paard niet 'zomaar' maar diezet echt de tanden erin en rukt plukken uit.. :(
Het laatste jaar heb ik al weer aardig lange manen 'gespaard' maar nu het kriebelseizoen weer begonnen is, ben ik bang dat die moeite straks weer voor niks blijkt. In het verleden heb ik er wel zo'n stinkspray opgespoten, maar dat helpt niet tegen kriebels. Iemand ervaring met Derfen als paarden-knabbel-afweer?

Bremsen Bremsen? Meurt ook echt verschrikkelijk en blijft lang hangen.

vind je?
het ruikt wel,maar weerhoudt andere paarden niet om te knabbelen.
ik heb dat namelijk in de kast staan en gebruik dat bij de fokmerrie tegen de vliegen.
maar haar buurpaarden knabbelken net zo hard in de manen als anders :j

maisie;
deken staat ferro(leuke naam!) echt wel goed!

appie heeft een lichte boett om nu:
Afbeelding
hij glijd wat naar achter ( wat alle dekens volgens mij doen) maar zit wel goed.

en ik heb de QHP deken van paard van stalgenootje van me ook op de foto gezet vanmiddag,dan kunnen jullie zien hoe die ligt
Afbeelding
hij glijd naar achter,maar maakt geen schuurplekken gelukkig :)

opisop:
zet wisse de eerste dag een uurtje op het gras,doe dit 3 dagen zo en plak er dan een uur bij aan.
dan weer 2-3 dagen en zo bouw je op.
meestal gaat het dan wel goed.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:14

Wisse niet zo ineens hele dagen op het gras zetten hoor Anika! Zowel voor z'n eczeem als voor z'n darmen echt heel slecht!! Ik zou nu al beginnen met opbouwen als hij eigenlijk helemaal niet meer op het land staat met een half uurtje aan de hand grazen. En steeds opbouwen. Op wat voor land komt hij te staan? Hoog jong gras of...?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:45

Oppassen geblazen met het gras nu! Het is te lang droog geweest. Het gras zit vol met fructaan!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:50

Opisop: dan zou gaan beginnen met langzaam opbouwen, beginnen met een halfuurtje en als dat goed gaat, met een aantal dagen steeds een halfuurtje dr bij. Wel op een schraal land.
Veer staat nu op een soort van maanlandschap, kort, droog en door het uitblijven van de regen groeit het niet heel hard. Voor Veer is dit echt precies goed en kan ze inmiddels hele dagen van haar grasjes genieten. Ze moet er nu wel wat voor doen, dus houd zichzelf zo de hele dag ook wel in beweging.
En iedere dag de mesten verwijderen en je het water verversen (weggooien en schoon water erin)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:59

Zo, sorry dat ik ff binnen kom vallen :D
Ik heb ook een extreme schuurder, en heb vandaag met een bang hart zijn plekjes ingesmeerd met Derfen en heb hem zo zonder deken de wei ingekieperd. Ik vind het doodeng. Gelukkig ben ik zelf wel zo slim geweest handschoenen aan te doen met smeren, want wat een meur! Mijn pony ruikt nu naar kampvuur :D

Zijn er al mensen met goede en/of slechte ervaringen?
Ik vind het iets teveel werk alle 350 pagina's door te lezen, sorry.... :o

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:03

Waarom zonder deken de wei in? Derfen is voor geirriteerde plekken niet om ze te voorkomen...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:07

Ik had van een vriendin begrepen dat het juist bedoeld was om plekken te helpen genezen, plus vanwege de stank de kriebelbeesten op afstand te houden. Naar mijn idee jlinkt het best logisch, waarom zou het anders zo enorm meuren?

zij heeft zelf een enorme jeukijslander, en bij die van haar ging het heel goed. Dus ik wil het stiekem toch proberen. als ik ook maar 1 staarthaar zie die overeind staat, gaat de deken onmiddelijk weer op!

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:39

ik ben van de week begonnen met smeren met derfen in de manen van mijn tinker. Het stinkt verschrikkelijk!!! Ik heb hem 2 dagen zonder deken op de wei gezet opzich had hij niet geschuurd maar zijn manen zijn wel een beetje uitgevallen doordat de derfen de huid geneest (Ze hebben me hier voor gewaarschuwd) Wat me wel opvalt is dat de manenkam er rustiger uit ziet en er zitten een aantal kleine plekjes die jeuken!!
Ik heb vandaag weer de deken opgedaan vanwege het warme weer en er zitten weer veel vliegen!! Tinkerbeest vind de deken ook niet vervelend, dus ik ga beide gebruiken!!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:42

Hallo,

Ik heb een tinker die zich opeens erg aan haar manen en schoft schuurt. Het is begonnen met witte schilfers en droge huid. Mijn da dacht aan mijnt en raadde me aan om er sebacil in parafine-olie in te sprayen. Dit doe ik ook op haar mok en dat kan ik op die manier onder controle houden.

Helaas worden de schilfers alleen maar erger en begint ook haar huid onder de manen mee te doen. Op haar schoft had ze zelfs 2 korstjes.

Mijn da zou me vandaag nog een pot zink brengen om een week te geven. Tenminste, ik geloof dat ik het moet voeren := Ze moet nog langskomen.

Ik heb foto's. Nou is mijn vraag: weet iemand wat het is en wat ik kan doen? Mijn da had het over een exceemdeken maar dat doe ik liever niet als ik het op een andere manier kan oplossen.

Afbeelding

Afbeelding

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:51

spoelen met klitwortelshampoo of brandnetellotion :)
helpt heel goed tegen schilfers.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:56

Ok dank je :)

Dat derfen spul is misschien ook wel iets voor ons, ik heb het even gegoogled. Zijn jullie resultaten net zo goed als ze op de site beweren?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:57

bij mij wel :P
ben zelfs een sprayer, hier werkt het erg goed en snel.
pony staat nogsteeds zonder deken, maar merk wel dat ik die verder in het seizoen toch nodig ga hebben.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:43

Wisse heeft een uurtje op gras gestaan vandaag, ben benieuwd :)

Die schilfers zijn wel extreem hierboven, inderdaad goed wassen en evt, met brandnetel/klitwortel.

Een extreme eczemer zou ik nooit zonder deken laten lopen, als dat wel kan is het ook geen extreme eczemer in mijn ogen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:16

hier nog een sprayer met derfen,kan nu de manenkam en staartplekken beter bereiken,maar manen worden na een paar dagen en rollen in het zand net zo erg als insmeren. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:53

verdun je het dan ook of spray je het puur?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:43

Mijn shet begint een beetje last te krijgen van een hard nek, daar gaat vandaag dus ook de deken op...
Smeer m gelijk even in met anti jeuk spul...

Hij heeft verder nog niet geschuurd...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:50

Marloes_R schreef:
Ok dank je :)

Dat derfen spul is misschien ook wel iets voor ons, ik heb het even gegoogled. Zijn jullie resultaten net zo goed als ze op de site beweren?

:j Hier wel. Dunla loopt nu sinds een week 24/7 buiten op de zomerweide zonder deken en heeft nog niet noemenswaardig geschuurd. Ze heeft een klein plekje op haar buiknaad maar die wordt braaf 2-3x per week ingesmeerd met Derfen. Manen en staart is ze niet bijzonder jeukerig op nog.

Die schilfers kunnen ook komen van het ver-jongen van de huid he? Maar ik raad je inderdaad aan om even de hals en manen goed te wassen zoals hierboven ook al gezegd wordt. Voor Dunla gebruik ik trouwens altijd Teatree- of Teershampoo.

Diegene die Derfen gebruiken als vliegenspray: hoe is de verhouding daar van? Dus hoeveel Derfen, hoeveel azijn?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:21

Dat is mooi Flettie :)

Mijn da meende vorige maand ook dat het door het wisselen van de vacht kwam, al die schilfers. Maar zo extreem heb ik het nog nooit gezien. En ik baal, want ze had al nooit zo superlange manen. Ze hingen net tot het einde van haar nek, maar nu is het echt nog maar een goede hand breed ;(

Ik heb de zink gekregen van de da, dat is een potje met kruiden met zink, knoflook enzo. Ik moet dit 7 dagen geven en kijken of het verbetering geeft. Zo niet, dan bestel ik die derfen. Ik wil nu geen 2 dingen door elkaar gebruiken.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:33

Derfen is overigens goed te combineren met orale middelen he?
Naast Derfen gebruik ik voor Dunla namelijk ook nog Cavalesse (ook een voedingssupplement). Ik geef toe: geen idee wat nou echt HET redmiddel is: Cavalesse, Derfen of het regelmatig werken maar ik hou het er maar op dat deze combinatie tot nu toe goed werkt :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:19

ik heb in het flesje 1cm water gedaan en dan derfen erbij, maar zag dat het vliegenspul wat er eerst inzat net zo dik is als derfen, dus mengen hoef ik niet te doen.
flesje was een proefmonster van vliegenspul van de paardendrogist,had er toen een paar monsteres geprobeerd, na nu mijn andere flesjes ook een zoeken,erg handig zo.
en zuinig in gebruik,met ene hand staart/manen openen en dan spuiten,inmasseren en weer volgende stukje.
heb sun nu wel deken op, want zag dat ze haar staart heeft geschuurd met rollen(op kont zitten) kale plek....maar...met derfen inspuiten,masseren geen jeuk reactie???? normaal ging ze bekken trekken nu niet.
hebben andere paarden dat ook? viel me vorig jaar met derfen ook al op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:36

Vandaag had ik wedstrijd met Wisse en dus moest hij in de knotten.
Had me al voorgenomen om het aantal knotten drastisch te halveren van 17 tot 8, om het zo snel mogelijk te kunnen doen. Geen gezicht natuurlijk, met zijn bos manen ;)
Maar geloof me het was een drama om te doen, hij vond het helemaal niets en heeft ook op de wedstrijd flink lopen kopschudden van irritatie. In vervolg dus mooi met losse manen!

Buiten het gevoelig zijn zie je dus niets van zijn eczeem terug, geen dikke hals, geen geschuur. Wel wat striemen in de hals en af en toe wat schilfers achter de oren, maar daar smeer ik ook Derfen.
Ik wacht nu eerst even af, maandag komt de fysio en dus smeer ik nu even geen Derfen meer :P

Vraag me alleen wel af of dit nu voldoende is voor hem.
Zolang hij niet echt schuurt, niets veranderen? Of toch nog door blijven zoeken met andere middelen of een deken?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:13

Sen heeft het weer voor elkaar. Haal ik net haar deken er af, zie ik dit:
Kant 1
Kant 2
Dichtbij

Ik ben de elastiekjes er uit gaan halen en toen kwam me er toch ineens een haar mee! |(
2 of 3 vlechten zijn helemaal afgebroken (met wortel). Dat zag ik eerst niet, omdat de vlechten nog met een paar haren vast zaten. Meteen maar de manen kortgewiekt en gewassen.
Gedeelte van het losse haar
Eindresultaat
Let niet op mijn knipkunsten, het wilde vandaag gewoon echt niet.

Ter vergelijking, dit is een foto van vorige week:
Manen

Haar staart ook gewassen en 10cm van de onderkant afgeknipt (was heel dun).
Staart opzij
Staart

En weer klaar om het land op te gaan.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Meert op 07-05-11 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt