[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:08

VeerenAshley schreef:
Hoe zorg je dat je paard z'n mineralenpoeder ook daadwerkelijk op eet? Mijn pony vindt de Pavo total Supply nl. erg smerig, en de enige manier waarop ze het niet meteen uitspuugt, is het op een natte boterham doen. En da's natuurlijk niet zo gezond. En wat geeft men hier aan paarden die geen krachtvoer hoeven, maar alleen vitamines/mineralen? Ik neem aan dat geen enkel paard vrijwillig een emmertje poeder leeglikt?

Heeft er iemand hier toevallig een lijst met dealers van Hippolyt? Als ik het goed onthouden heb, heeft er in dit topic gestaan dat er een bedrijf uit Nijkerk dit merk verkoopt; zou degene die met dit bedrijf bekend is, de naam misschien kunnen opschrijven? Dan kan ik eens proberen of ik de gemengde kruiden & mineralen te pakken kan krijgen.

ik geef de poeders met wat olie en een beetje zout. en wel wat brok ook, maar het zout maakt dat ze haar hele bak leeg likt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:45

Robinxx schreef:
Ik bedoelde inderdaad de Exzem plus; maar dat hoeft dus voor de mineralen en zo niet begrijp ik. Die hippolyt is wel moeilijk verkrijgbaar geloof ik he? Is er een ander merk vergelijkbaar, wat ook goed is, en moet ik dan vooral letten op magnesium, koper en zink? In spelt zit als ik het goed begrepen heb, in ieder geval al heel veel zink.

Ik ga vandaag voor het eerst de nieuwe Rambodeken opleggen bij mijn ruin; ik zal wel laten weten hoe het bevalt!
ik weet niet waar je zit kwa regio
ik heb in ieder geval de voerdame uit klundert die sowieso twee keer in de week richting vianen kachelt
en er zijn wat webshops die het ook hebben
en importeur in haaksbergen is over het algemeen ook wel bereid tot verzenden

verder zijn er naar wens aardig wat supplementen te krijgen
subli sport mineralen komen ook best eluk uit de bus
is wel een poedertje, dus dat is mengen door voer en wat olie om het te plakken
pavo heeft dacht ik ook een supplementje in brokvorm
marstall heeft ...force oid dacht ik als vit/min supplement, daar weet ik de gehaltes even niet van uit mijn hoofd
eggersmann heeft golden mineral en vital plus, maar die hebben beide wel iets melasse voor de binding
erfff...pfoe en zo zijn er nog wel een stel

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:49

ellepel, is hier in het dorp die deken Tong uitsteken
geloof dta ik hem in handen heb gehad, maar is maar net hoe hij valt kwa pasvorm denk ik, hals zag er idd iets kort uit, komt ook omdat het gen stretch is ...

Indi, dankjewel Haha!

VeerenAshley, mail even naar de importeur http://www.rwdh.nl/index.php voor een dealer in de buurt Ja is er geen dichtbij, is er misschien kwa verzenden ook nog wle wat te regelen Ja

wat betreft poedertjes eten, door het voer met en scheutje zonnebloem olie, of water werkt vaak wel ...
hoewel die van mij een ongelofelijke muts is , het is te nat, of te droog en bla... Clown
maar meestal gaat het wel goed

maar ga het zout van Indi wel even onthouden

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:53

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:00

shera schreef:
Heeft er iemand hier zijn sweet itch hoody in Ierland besteld?
ik zit er sterk over te denken maar durf niet goed Tong uitsteken
Hij is wel stukken goedkoper...
http://www.theequestrianstore.com/produ ... Position=1

Dit hou ik even in de gaten!!
Is inderdaad veel goedkoper!
Alleen die inch maten zegt me nog niet heel veel...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:17

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:28

hoe duur is die deken hier dan???

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:41

Citaat:
ik heb in ieder geval de voerdame uit klundert die sowieso twee keer in de week richting vianen kachelt

marstall heeft ...force oid dacht ik als vit/min supplement, daar weet ik de gehaltes even niet van uit mijn hoofd
eggersmann heeft golden mineral en vital plus, maar die hebben beide wel iets melasse voor de binding

Ik zit in Drenthe, maar mijn man rijdt nogal eens door het land voor zijn werk en zou dan wel ergens het voer kunnen afhalen...Dank je wel, ik zal eens gaan informeren op die plaatsen die je noemde!

Als Subli en Pavo allebei wel goed zijn, kan ik dat ook wel eens proberen natuurlijk, evt. met extra magnesium erbij? Daar is wel makkelijk aan te komen. Dank Sonja_vR, voor je uitgebreide antwoord! Poedertje is wss geen probleem voor mijn paard, die eet alles (behalve bietenpulp Boos! )

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:43

Citaat:
Als ik het goed heb Weet alleen niet hoe de dekens uitvallen..
Misschien dat iemand dat weet?

Ik heb de Rambo in Belgie besteld, heb hem vandaag voor het eerst op gedaan. Zit super! Ze vallen redelijk normaal, mijn paard heeft de 205, dus de 6"9 inch, en die zit ook gewoon goed, dat is eigenlijk altijd zijn maat.
Hij staat bij een ongelooflijke rouwdouwer in de wei, dus ben benieuwd hoe lang hij heel blijft, maar hij oogt in ieder geval heel robuust!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:53

Robinxx schreef:
Citaat:

Ik heb de Rambo in Belgie besteld, heb hem vandaag voor het eerst op gedaan. Zit super! Ze vallen redelijk normaal, mijn paard heeft de 205, dus de 6"9 inch, en die zit ook gewoon goed, dat is eigenlijk altijd zijn maat.
Hij staat bij een ongelooflijke rouwdouwer in de wei, dus ben benieuwd hoe lang hij heel blijft, maar hij oogt in ieder geval heel robuust!

Ik heb de Rambo ook voor mijn 2 friezen en die bevalt mij super. Hij kost bij divoza 163 euro maar is het geld zeker waard. Mn friese merrie heeft m al voor het 3e seizoen op en hij is nog steeds helemaal heel. Volgens mij kan ie nog makkelijk 1 of 2 seizoenen mee. Dus als je het dan bekijkt is het helemaal niet zo duur. Voor mn ruin heb ik vorige week ook eentje aangeschaft. Zijn ze allebei goed beschermd deze zomer! Ik vind de Rambo zeker een aanrader voor exceempaarden. Na ongeveer alle andere dekens die er maar zijn te hebben geprobeerd bevalt deze mij tot nu toe het allerbest.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:26

ikenindi schreef:
hoe duur is die deken hier dan???

rond de 165 euro

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:27

Robinxx schreef:
Citaat:

Hoe groot is jou paard als ik vragen mag? Mijn paard heeft van het ene merk 195 en van het andere 205. lastig Clown

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:29

Robinxx neem anders even contact op met mppaardenvoeders.nl
wie weet heeft ze wel een oplossing/idee

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:51

carina schreef:
Heeft hij er zo vroeg in het jaar al zoveel last van of zijn het foto's van vorig jaar?

Dit zijn foto's van nu! Ik weet dus ook nogaltijd niet zeker of het zomerexceem is of misschien gewoon een soort schurft?
Ik ga men zus nogmaals proberen te overtuigen om een da te laten komen, alhoewel onze da had gezegd een week te wachten..

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:59

Citaat:
Shera schrijft: Hoe groot is jou paard als ik vragen mag? Mijn paard heeft van het ene merk 195 en van het andere 205. lastig

Mijn paard is 1.70 meter, wel een rechthoeksmodel zeg maar, dus een wat langere rug, geen gedrongen paard dus. Vorig jaar had hij een vliegendeken maat 195 op, en die was net even iets te krap, bij de schouders en zo. Bij twijfel zou ik voor 205 gaan, dan is hij misschien wat langer, maar dat is veel minder erg dan net te kort! Haha!

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:00

Citaat:
Robinxx neem anders even contact op met mppaardenvoeders.nl
wie weet heeft ze wel een oplossing/idee

Dank je Sonja_vR, dat zal ik doen!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:05

Sonja_vR schreef:

Hier even een stukje wat vorige week in de Telegraaf heeft gestaan.
Wederom duidelijk dat er e.e.a. schort aan onze bodem en waarom.
Tevens waarom de belangrijke stoffen steeds meer terug lopen in onze voeding en ook in die van de dieren. Dat geld vooral voor vit. A. Magnesium, Selenium, en Zink.

wo 16 apr 2008,

Ecosysteem op zijn kop
Vitamine weg uit groenten
door Richard van de Crommert
WAGENINGEN - De kwaliteit van onze andijvie, bloemkool en wortelen holt achteruit. In de afgelopen twintig jaar is de aanwezigheid van vitaminen en mineralen in de zogeheten vollegrondsgroente fors teruggelopen, soms met meer dan vijftig procent.

Dat komt voor een belangrijk deel door het injecteren van mest in al onze landbouwgrond. Dat gebeurt zo agressief dat er daardoor simpelweg te veel schadelijke stoffen in de bodem komen. Dat zeggen verschillende organisaties, waaronder de Stichting Milieubewuste Veehouderij, het adviesbureau Team Ecosys en Aquarius Alliance, een samenwerkingsverband van boeren en wetenschappers. Ook de landbouwuniversiteit van Wageningen is van mening dat deze praktijk de samenstelling van het bodemleven schaadt.

Kanker

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat onze groente nauwelijks nog een nuttige stof als selenium bevat. (Mineralen worden door groente uit de grond gehaald. Vitamines worden aangemaakt uit mineralen.) Het is in elk geval zo laag dat het niet meer te meten is. Dat komt omdat de bodem in feite dood is.

"Een op de drie Nederlanders krijgt tegenwoordig kanker. Dat is veel hoger dan waar ook ter wereld", constateert Paul Blokker van de Vereniging tot behoud van boer en milieu. "Als we zo doorgaan komt de volksgezondheid in gevaar" , waarschuwt Blokker.

"De gemiddelde Nederlander heeft een gebrek aan zink, ijzer, selenium, koper, magnesium. En heeft een fors tekort aan vitamine A. In veel groente zit tegenwoordig geen vitamine C meer. Dan hebben we het over vollegronds groenteteelt, zoals bloemkool, wortelen en andijvie", waarschuwt Blokker.

"Het is er de afgelopen vijftien jaar uitgejast. Onze kasgroente, zoals tomaten en paprika, is nog wel steeds voedzaam, maar ook daar zit onvoldoende selenium in. In de hele wereld loopt het aantal mineralen en vitaminen in de voeding terug.

Maar in Nederland gaat het sneller dan elders." Blokker wijst met zijn beschuldigende vinger naar de veranderende bodem. Het verandert de gewassen. "Waarom neemt diabetes in Nederland explosief toe?" vraagt hij zich af. "Omdat we ondervoed zijn. Diabetes is hard op weg om volksziekte nummer een te worden."

In ons land zien we verder dat het percentage van mensen met overgewicht vanaf 1993, het jaar waarin de mestinjecties werden verplicht, sterk toeneemt. Van 1981 tot en met 1993 steeg dit met ongeveer 0,3% per jaar. Vanaf 1993 steeg het aantal mensen met overgewicht met 0,9% per jaar. Dat is drie keer zoveel. "Het is niet zo dat mestinjectie overgewicht veroorzaakt, maar dat door mestinjectie en door afname in het bodemleven de onbalans in planten van vitaminen, mineralen en spoorelementen is vergroot. Zo zijn met name zink, mangaan en chroom nodig voor de bloedsuikerregulatie."

De grondonderzoeklaboratoria in Nederland, zoals het BLGG en ALNN, bevestigen dat de aanwezigheid van mineralen qua gehalte beneden het streefniveau uitkomt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:07

oke...

Robinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:11

Nou, daar wordt je ook niet echt blij van.....een op de drie NL kanker?? Jemig. Maar als wij al een tekort aan magnesium, en koper en zo hebben, hebben onze paarden dat wss ook. Toch?
Het is zo langzemerhand wel heel moeilijk om zeker te weten wanneer je het goed doet, met voeren......pfff

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:13

ik geef (toevallig) al selenium bij, en ook magnesium(een kuurtje, niet standaard dus ivm nieren)... vit a, koper en zink geef ik niet bij. ik ben nog steeds benieuwd naar de papieren versie van t bloedonderzoek van indi. als t goed is hebben ze alles getest, dus ook tekorten van mineralen ga ik van uit, en dan moeten die goed zijn geweest, want daar heeft de da het niet over gehad...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:03

veerenashley:
ik gooi alle poeders altijd in een klein laagje water in ap zijn bak.
doordat hij met zijn neus toch het voer heen en weer schuift eet hij zo alles wel op.
voordeel denk ik van muesli is dat ze toch weinig proeven van poeders.

eetlepel honing doet ook vaak wonderen!

wat betreft die deken,ik zag hem staan en vond het een goedkoop ding, voor nood zou het misschien wel heel handig zijn als de gewone deken kapot is?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:14

Ik vroeg me eigenlijk nog af of jullie de deken ook 24/7 erop laten liggen? Het zit nl zo dat onze pony nu ergens anders staat en hij kan niet meer gereden worden. Aangezien de mensen ze daar verder alleen binnen en buiten zetten zal de deken er niet afgehaald worden. Ik heb al gevraagd dat iig 1x per week te doen, maar k vroeg me af hoe 'schadelijk' of het is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:16

volgens mij is het de bedoeling ook dat zo'n deken er altijd op ligt.

bij ap gaat het er in elk geval alleen maar af als ik ga rijden, verder zit ie dag en nacht om.
zelfde als met de winterdeken,die zat bij hem ook 24u per dag om.

de dekens zijn gemaakt van ademend materiaal he?
kan geen kwaad hoor,

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:27

indi heeft hem ook altijd om. vorig jaar ging hij er ook zeker niet elke dag af. misschien 1 keer per week? nu alleen bij poetsen, en daarna gaat ie er gelijk weer op. tenzij ik ga rijden...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:30

Pony kan niet meer gereden worden en dient daar dus puur als grasmaaier zeg maar. En aangezien ik niet kan verlangen dat zehem er steeds afhalen vroeg ik me dat zo af.

Ik ga hem proberen iig 1x per week te poetsen. Ik had een beetje het idee dat het misschien iets te verstikkend was, geen idee waarom ik dat denk?
Hij ligt sowieso wel dag en nacht op hoor, anders heeft het geen zin.