[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:24

Knippen gaat met dit ding eigenlijk wel beter dan met een schaar vind ik.
Je kunt het ook als vijzel gebruiken maar werkt niet zo goed bij kauwtabletten, die plakken. De med. die erin zitten zijn voor mijn poes, is hartpatiënt, maar die moeten nog fijner want doe ik in een pastaatje en smeer ik op haar pootjes want ze eet het niet op.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:54

Ik heb de uitslag is 88 dus positief voor chusing

Wat zouden jullie doen?

Da gaf 2 opties. Aankijken en over half jaar ongv prikken

Of op de medicijnen (Half tablet) en dan over 3 maanden kijken wat de waarde is.

Op de rare vacht na heeft hij geen andere symptomen. Iemand ervaring met hypo balance ?

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:51

Ik zou eerder kijken of je met een kwartje kan beginnen(wel opbouwen, met 1/8e beginnen) en kijken wat hij doet.

Mijn beide cushing pony's hadden een lagere waarde en hebben hun pilletje echt nodig.
Mijn 3e pony had alleen een vette vacht en liep op ZZ nivo, die raakte paar dagen na de uitslag bevangen en is niet meer beter geworden.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:54

En hoe bouw je dan op? Dus 1 week 1/8e tablet of elke dag verhogen?

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:59

Ik gaf 2 weken dezelfde hoeveelheid (bijv. 1/8e) en verhoogde dan de dosis om die dan weer twee weken vast te houden.

Queelens

Berichten: 8034
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:12

plutolover schreef:
Ik heb de uitslag is 88 dus positief voor chusing

Wat zouden jullie doen?

Da gaf 2 opties. Aankijken en over half jaar ongv prikken

Of op de medicijnen (Half tablet) en dan over 3 maanden kijken wat de waarde is.

Op de rare vacht na heeft hij geen andere symptomen. Iemand ervaring met hypo balance ?


Optie 1 doen. Als hij nog geen symptomen heeft in de winter opnieuw prikken. Ik vind tests in deze periode onbetrouwbaar en aangezien je aangeeft dat je paard verder geen last heeft zou ik hem die pillen nog even besparen tot de uitslag van een nieuwe test

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:15

Ik lees een hoop over onbetrouwbare tests in deze periode. Ik vind het wel lastig. Mijn merrie heb ik laten testen en die heeft twijfelachtige waarden. In de zin dat er iets verhoging is, maar het niet heel duidelijk is. Da raadde aan over x aantal weken nog eens te prikken om te kijken wat de waarden dan aan het doen zijn.

Ik lees echter dat deze periode testen wat discutabel is. Wat raden jullie aan? Reden van prikken was omdat er toch bloed werd getrokken, het gratis was, het een ouder paard betreft, die sinds paar jaar wat tammer aan het worden is wat mij niet altijd helemaal lekker zit.

Verder heeft ze nog een prima vacht en goede hoeven.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:32

Ik ga nu half jaar later testen

paljaslaura

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:07

assebassie schreef:
[ [url=m/CFAfEQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yM42u5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zXOngr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DbnxuS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze heb ik, kun je kopen bij een apotheek, nog geen 3 euro, werkt prima!

Bedankt voor de tip. Werkt prima inderdaad!

Hij heeft nu vandaag voor de tweede keer medicatie gehad dus ben benieuwd. DA wilt over 6 weken wel nog een keer testen omdat zijn waardes 10 keer de "normaal" waren

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 07:52

Ik begreep dat het pilletje nogal vies wordt als je door slobber mengt.

Kan je het wel erin stoppen nadat het eten geweekt is?

Ik kende een haf ook met chusing daar deden ze altijd 1 pil door het eten maar opgeven moment at hij alleen z’n biks en niet de pil

Nu besluit ik over half jaar weer te prikken maar ben daar wel nieuwsgierig na

En wat geven jullie je paarden te eten? Mijne staat nu op de fiber force van Cavalor

Ik heb begrepen dat vooral eiwitten belangrijk zijn. Helaas gaat m’n haf van te veel Lucerne schuren (hij kan wel wat hebben maar bijv een extra schep Lucerne is al te veel)

Iemand zei pavo18+

Ons ruwvoer is laag in suikers (laten testen)

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 08:00

Ik geef de pil via een spuitje opgelost in water. Dan weet ik zeker dat hij hem binnen heeft. Bovendien is het risico veel te groot dat hij de smaak koppelt aan zijn voer en niets meer wil eten. Hij is al mager,dus dat risico wilde ik niet lopen. Doe het inmiddels al jaren zo. Bevalt prima.

Tancreda ik zou gewoon niets doen. Geen klachten, en lage waarde, lijkt mij dat hij dan niets heeft. Als je klachten gaat zien, na november en voor augustus testen.

Vraag met betrekking tot voer: hij krijgt een mix van lucerne, breed and grow, Nutrimash alle van Vtialbix en pavo fibrebeet. Mijn pony kan geen hooi of gras eten, dus veel ruwvoer in andere vorm

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 08:38

Ik geef het ook opgelost in een spuit in de mond. Gaat al jaren prima.

Tancreda ik zou ook niks doen nog nu. Hertesten inderdaad binnen een tijdje en dan kijken wat het geeft.

Plutolover ik ben tevreden over de Fiberforce. Als ze gemakkelijk tonnetje rond zijn, is dit prima voer.
Ik ben voor de oudste cushie hier naar de Cushcare Condition van Dodson gegaan vorige maand.
Er gaat toch niks boven dit voer voor paarden die wat invallen.

18+ gaat hier ook goed trouwens voor de cushies.

Voor voldoende eiwitten heb ik ook esparcette bijgegeven ( de brok, geweekt ), maar aangezien jouwe niet goed met luzerne overweg kan, is dit misschien ook geen oplossing.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:07

Ik zat zelf aan halve kilo pavo18+ te denken aanvullend met vitamine korrel. Al vind ik dat er nog wat best zetmeel in zit.

En mocht hij echt invallen te combineren met fibre beet. Hier zit ook Lucerne in maar kan altijd proberen.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:09

De Pavo Condition gaat hier ook goed trouwens voor de cushie die ooit hb geweest is.
En is nog relatief goedkoop ook :D
Daarvan hadden ze recentelijk het zetmeelgehalte wat aangepast.
Ik laat het wel weken in water wegens een tand of 2 te weinig :Y)

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:13

Pandora2 schreef:
De Pavo Condition gaat hier ook goed trouwens voor de cushie die ooit hb geweest is.
En is nog relatief goedkoop ook :D
Daarvan hadden ze recentelijk het zetmeelgehalte wat aangepast.
Ik laat het wel weken in water wegens een tand of 2 te weinig :Y)


Oja dat is waar ook die hebben ze verlaagd in zetmeel.

Kauwen kan m’n haf nog wel goed gelukkig

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 09:15

Mijn ouwe besje ook wel eigenlijk, ondanks 2 tanden minder :P
Maar vind die brokken van de condition zo dik :')

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:33

18plus zit idd vrij veel suiker+zetmeel in. Dan is Seniores priores voordeliger voor een PPID'er. Ik ga zodra de zak binnen is een combi van fibrebeet en InShape proberen, om meer eiwitten toe te voegen vanwege afnemende bespiering.

MaiNat

Berichten: 3476
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:52

Je kan ook grasbrok voeren voor meer eiwitten. Dat doe ik bij die van mij ook in deze periode altijd richting de winter.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:02

MaiNat schreef:
Je kan ook grasbrok voeren voor meer eiwitten. Dat doe ik bij die van mij ook in deze periode altijd richting de winter.


Maar zit in de gewone grasbrok zoveel eiwit ? Ik zie meestal onder de 10%. Maar kan zijn dat ik niet goed zoek natuurlijk :D

Of je moet naar iets als de Myo Protein Flakes gaan van Agrobs, die hebben 14% zag ik.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:20

Astorga schreef:
18plus zit idd vrij veel suiker+zetmeel in. Dan is Seniores priores voordeliger voor een PPID'er. Ik ga zodra de zak binnen is een combi van fibrebeet en InShape proberen, om meer eiwitten toe te voegen vanwege afnemende bespiering.



Aan deze combi zat ik ind ook over te denken en koop ik eerst 1 zak om te zien of hij niet op gaat schuren ivm de Lucerne


Ik vind dat lange weken maar niks van seniores priores

ogidni
Berichten: 464
Geregistreerd: 16-10-13

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:50

Ter vervanging van seniores priores kan je ook seniorenbrok voeren van Masters. Moet je ook als een slobber voeren maar is binnen een half uur klaar. Mijn oudje was hier helemaal weg van, plus dat het enorm goed aanzet.

Britta31

Berichten: 13243
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:09

Ik verstopte de pil in een stukje appel en dat bij de slobber.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:19

plutolover schreef:
Astorga schreef:
18plus zit idd vrij veel suiker+zetmeel in. Dan is Seniores priores voordeliger voor een PPID'er. Ik ga zodra de zak binnen is een combi van fibrebeet en InShape proberen, om meer eiwitten toe te voegen vanwege afnemende bespiering.



Aan deze combi zat ik ind ook over te denken en koop ik eerst 1 zak om te zien of hij niet op gaat schuren ivm de Lucerne


Ik vind dat lange weken maar niks van seniores priores

Als je SP in goed warm water weekt kost het minder tijd om water op te nemen. Maar ik herken het nadeel hoor, is toch altijd een planning en met warm weer wil ik het ook niet te vroeg van tevoren klaarzetten.
Meng nu restje SP met fibrebeet en mijn kieskeurige dame eet het gelukkig braaf tnt.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 12:40

mijn merrie wordt deze week voor de 2e keer op ppid getest. Nu heb ik voor de korting vanuit Boehringer de voucher nodig, maar bij het aanvragen vragen ze om een wachtwoord en aangezien ik nergens zie waar ik deze kan aanmaken / me kan registreren, is dit ww steeds fout. Ik krijg ook geen mail als ik 'wachtwoord vergeten' aanklik. Natuurlijk kan ik hen contacten, maar vroeg me af of meer mensen hier tegenaan lopen of zie ik iets simpels over het hoofd? ik wil gewoon graag die voucher printen :)

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 13:31

Soms vraag ik me wel eens af of mensen de tips hier überhaupt wel lezen. Hoe vaak is er nu al gezegd dat het niet verstandig is om nu te testen......