[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_sharona_

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:41

Mijne staat sinds een week zonder deken. Zag gister dat ze heel iets geschuurd had, maar het was ook zulk lekker weer. Verder gaat het tot op heden prima.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:51

Silver_Fox schreef:
@Kayleigh327 hier geen jeuk en geen deken. Maar ik dacht dat de jouwe geen ZE heeft? Hoe gaat het met de behandelingen van de homeopaat?

Ja dat hoop ik inderdaad nog steeds aangezien ze nog erg veel jeuk heeft en ook niet van de plekken op haar schouders af komt.

Homeopaat dacht probleem met lever en darmen. Gisteren volledig bloedonderzoek laten doen maar alle waarden waren normaal.
Lijkt op een huidprobleem maar we zijn er nog niet achter.
Misschien toch zomereczeem in combinatie met een ander probleem...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:29

Kayleigh327 schreef:
Silver_Fox schreef:
@Kayleigh327 hier geen jeuk en geen deken. Maar ik dacht dat de jouwe geen ZE heeft? Hoe gaat het met de behandelingen van de homeopaat?

Ja dat hoop ik inderdaad nog steeds aangezien ze nog erg veel jeuk heeft en ook niet van de plekken op haar schouders af komt.

Homeopaat dacht probleem met lever en darmen. Gisteren volledig bloedonderzoek laten doen maar alle waarden waren normaal.
Lijkt op een huidprobleem maar we zijn er nog niet achter.
Misschien toch zomereczeem in combinatie met een ander probleem...

Heb je toevallig foto's van hoe je paard eruit ziet? Ik ben ook al ruim een jaar met mijn paard met huidproblemen aan het tobben dus misschien heb ik nog tips voor je :)

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:14

Mijne heeft weer een beetje jeuk na dit warmere weer. Maar ze heeft geen eczeemdeken op, vind ik te koud, ik heb geen liner oid.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:20

De mijne staat onder winterdekens, en een regenhals. Geen eczeemdeken of hals dus meer en lijkt goed te gaan op deze manier. Maargoed, der hals is dus nog steeds ingepakt.. Haha..
Wel nog steeds coupe pleeborstel op haar hoofd bij der voorpluk. Blijft dus nog wel schuren, maar niet heel extreem dat ze alles wegschuurd gelukkig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:50

Het word weer kouder en gaat vriezen 8-)
Appie zie ik niet meer jeuken, wel wat korstjes in zijn manen,maar dat trekt denk ik wel weg

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:40

die van mij staat al tijdje zonder deken. merk wel op warme dagen dat ze nog jeuk heeft maar het is al zo onwijs veel minder. Door de dracht paste ze haar deken ook niet meer de bolle.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:38

Silver_Fox schreef:
@henny_w, ja, maar het was wel een combinatie van dingen. Ze heeft de hele zomer op een kaal weiland gestaan, dus niet helemaal ideaal. Maar merk zeker dat ze een stuk minder jeuk heeft gehad. Ze heeft ook ongeveer een jaar bietenpulp, zemelen, zeewier, lijnzaad en biotine gehad. Nu ben ik overgestapt op VitalBix met biotine. Ik had ook het idee dat de deken haar manen afschuurde dus heb zolang mogelijk alleen de halsdeken van Einhorn gebruikt (zachtere stof) en ben voor het eerst haar manen in losse vlechten gaan doen. Maar denk wel dat het voornamelijk te wijten is aan het gras, een paar dagen had ik haar 30 min tot een uurtje per dag op het gras gezet--meteen meer jeuk en begon kleine schuurplekjes te zien waar de deken haar niet bedekte. Ben daar dus meteen weer mee gestopt. Straks als het kouder wordt mag ze op het gras. Zonder ZE deken gaat het nog niet en misschien kan dat ook nooit, maar in elk is het fijn als de jeuk minder is. Normaal gesproken gaat ze regelmatig zitten zodat ze haar staart kan schuren, maar deze zomer heb ik het haar maar 2x zien doen (na die paar keer gras eten) en het was een heel lang ZE seizoen! Aan de manenkam heeft ze nauwelijks jeuk gehad.

Het heeft in elk geval wel geresulteerd in mooie manen :-)

Ze staan hier sinds 1,5 week alleen onder een winterdeken. Geen halsbescherming o.i.d.
Toen er afgelopen week een paar warmere dagen waren werd er direct bij elkaar in de manenkam gekauwd. Er hingen legio mugjes maar ook het minigras zag weer erg groen. Het blijft zo lastig om dan de oorzaak duidelijk te krijgen.
Ik heb inmiddels de PP in tweeën opgedeeld zodat ze er toch allemaal lol van hebben. De 2 "manenkauwers" staan gesplitst en nu is de rust terug wat het kauwen betreft.
Ik vind het niet zo erg dat ze bij elkaar in de manenkam kauwen ware het niet dat het soms zo fanatiek gaat dat ze elkaar gewoon wondjes bijten in de manenkam :(

Inmiddels is het hier ook mega koud geworden. De temperatuur is momenteel nog net onder nul.
Met die mist erbij voelt het vanochtend zooo berekoud.

Silver_Fox het dieet dat je afgelopen jaar gegeven hebt is zo gek nog niet maar heb je wel 's overwogen om de zemelen eruit te laten en in de plaats daarvan bijv. een handjevol luzerne bij te mengen?
Zemelen is toch een produkt van granen. Ik kwam een tijdje terug een artikel tegen dat paarden ook een soort van glutenallergie kunnen krijgen met als gevolg jeuk. Idem schijnen paarden ook een lekkend darm syndroom te kunnen ontwikkelen en dan zijn gluten ook niet je van het.
In elk geval werd in dat artikel naast granen ook zemelen afgeraden bij paarden met jeuk.
Ik heb het artikel helaas niet opgeslagen anders zou ik je de link geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:53

Zijn heel veel paarden met glutenallergie, appie kan ook nket zo goed tegen graan.
Die komt onder de schilfers te zitten en meer jeuk.

Info is op internet genoeg te vinden van glutenallergie.

http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... tolerantie
En daar staan wel meer artikelen op over granen en zemelen.

Ik vind het buiten heerlijk! lekker fris,maar met een zonnetje.
Geen vliegjes,dus blije poown en blije ik *\o/*

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:20

Er is bloedonderzoek gedaan .

Zit wel met wat vragen naar aanleiding hiervan
Want het vorige onderzoek waren om waardes te bekijken en ala de Leuko dinges niet verhoogd waren zou allergie test niet veel zin hebben .
Die waren niet verhoogd , wel kwam er een chronische ontsteking uit die aangepakt is met langdurig AB .
Nu dan toch allergie bloed onderzoek en daar komen dan 15 allergieën uit en niet maar een beetje maar heel erg .
Snap niet goed dat vorige keer de Leuko dinges dan amper verhoogd waren en ze nu allergisch is voor t leven zo ongeveer .
Jeuk heeft ze over t hele lijf .
Niet extreem maar ze heeft jeuk .
Manenkam is maanloos en de aangedane huid ziet er dikker en eelterig uit .
Via via ben ik toch nog ergens terecht gekomen en zij komen dinsdag met spoed een bezoek brengen aan mijn paard

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:24

Zinzi_jewel schreef:
Er is bloedonderzoek gedaan .

Zit wel met wat vragen naar aanleiding hiervan
Want het vorige onderzoek waren om waardes te bekijken en ala de Leuko dinges niet verhoogd waren zou allergie test niet veel zin hebben .
Die waren niet verhoogd , wel kwam er een chronische ontsteking uit die aangepakt is met langdurig AB .
Nu dan toch allergie bloed onderzoek en daar komen dan 15 allergieën uit en niet maar een beetje maar heel erg .
Snap niet goed dat vorige keer de Leuko dinges dan amper verhoogd waren en ze nu allergisch is voor t leven zo ongeveer .
Jeuk heeft ze over t hele lijf .
Niet extreem maar ze heeft jeuk .
Manenkam is maanloos en de aangedane huid ziet er dikker en eelterig uit .
Via via ben ik toch nog ergens terecht gekomen en zij komen dinsdag met spoed een bezoek brengen aan mijn paard

Ik ben heel erg benieuwd wat ze dinsdag gaan doen/zeggen.
Mijn pony heeft afgelopen week een algemene bloedtest gehad, alle waardes waren normaal maar ze blijft jeuk houden en inderdaad helemaal maanloos en veel schilfers. Geen allergietest gedaan maar wel bezig met homeopaat.
Hou ons op de hoogte als je wilt :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:31

Zinzi, chronische ontsteking,maar wist de veearts ook waar die zit?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 11:57

Hier nog steeds gruwelijke jeuk.. terwijl t nu toch echt niet maar hartstikke warm is. En het hier al zeker 4/5 nachten weer gevroren.
Zijn staatt heb ik nu n beetje kunnen redden, alleen zit meneer compleet onder de schilfers. Begon bij manen en staart en nu heeft ie het echt over zijn hele lijf..
Hier wat fotos, misschien herkent iemand dit? We zijn aan t denken om de dierenarts te laten komen want dit is dus duidelijk geen ZE meer?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:45

Appie krijgt dat van graan, kijk dus of je dat kunt schrappen uit je voer.
En heb het in de manen wel zo gezien,meer als het gevolg van smeerseks.
Of ook wel als gevolg van schuren,dat de huid dan moet herstellen en je schilfers krijgt.
Maar veearts is wel verstandig om even te laten kijken

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:25

Die van mij heeft ook zo veel schilfers, echt plakken komen eraf. Dierenarts zei dat het niet erg was en gewoon veel huidschilfers zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:51

@discodip: zo zag het er bij mijn paard een paar weken terug ook uit. Met het warme weer zonder hals gezet en als je zijkanten van de manen omvouwt zag je dat het helemaal kaal geschuurd was met wonden en vellen. En als ze over elkaar heen zaten zag je zulke korsten zoals bij jou.
Ik ben aan de slag gegaan met derfen en zinkzalf, huid wordt nu beter, nog steeds schilfers maar niet meer die grote korsten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:41

@henny_w, ik geef dat dieet sowieso niet meer (VitalBix is makkelijker) maar ik denk niet dat ze een glutenallergie heeft. Ze reageerde er niet op en jeuk was alleen maar minder. Homeopaat had het getest en er kwam verder niet uit dat het goed of slecht voor haar was.
De meeste ZE paarden hebben moeite met zetmeel en reageren dus op granen, maar er zit geen zetmeel meer in zemelen. Natuurlijk zijn er ook paarden met glutenallergien en die komen misschien vaker voor bij paarden met ZE, maar ik denk dat zetmeel in de meeste gevallen de echte boosdoener is. Enige reden dat ik zemelen voerde is om de calcium/fosfor verhouding minder scheef te hebben dan als je alleen bietenpulp zou voeren. Verder zitten er veel goed vitamines en mineralen in.

@Zinzi_jewel bedoel je leukocyten? Waar is ze allemaal allergisch voor? Hooi, stuifmeel?

@DiscoDipp, zo ziet het er bij mijn pony ook uit als ze geschuurd heeft. Weet niet of het per se korsten zijn. Het lijken dode stukjes losgelaten huid.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:17

@Discodipp volgens mij heeft elke pony/paard wel een beetje schilfers, maar niet zo erg. Hier op stal staat er eentje met enorm veel schilfers en jeuk, net als die van jou ,maar na twee jaar onderzoeken e.d. hebben ze nog steeds geen idee wat die heeft. ;( Erg sneu, ze lopen al twee jaar de deur plat bij de dierenarts maar die weet het ook niet. De pony staat nu vgm op prednison kuur, al een paar maanden, maar dat helpt weinig. Ook speciaal ratsoen, heeft geen invloed. Pony heeft het ook in de winter, wel minder dan in de zomer. Het begon twee jaar geleden met een beetje jeuk, en dat werd elk jaar steeds erger. Ze staat al meerdere jaren op dezelfde plek, ook voor de jeuk, dus dat lijkt me niet de oorzaak. Pony is overigens ook veels te dik, dat zal wel invloed hebben, nu staat ze op advies vd dierenarts op streng dieet.
Als jij er achter kun komen wat jouwe heeft hoor ik het graag, dan kan ik het doorgeven aan de eigenaren van die pony op mijn stal, want het lijkt er heel erg op als ik het zo zie.
En als andere nog ideeën hebben wat het kan zijn...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:59

En wat zag ik vandaag in appie zijn staart??

Juist.

Afbeelding
Ook schilfers haha, nou ja gaat er wel weer uit hoor :j
Is trouwens elk voor en najaar bij hem zo

Chan34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:00

Hier zijn de mugjes weer volop actief. Nog steeds jeuk

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:19

Wow, heeft even niets met zomereczeem te maken, maar mijn pony zit helemaal onder de bulten -O- ik schrok er van. Lijkt wel een allergische reactie op iets, misschien de sebacil?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:32

Nog nooit meegemaakt van sebacil.
heb je het wel goed verdund?
Verder nog iets nieuws gedaan,ander voer, ontwormen, dikkere deken op gelegd misschien?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:44

Zijn het ook wondjes of alleen schilfers? Mijn pony heeft in de staart regelmatig veel schilfers met in het midden een bult wondvocht en daaronder een rond wondje als je het wegkrabt. Is het gevolg van een teek :(

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:52

@ellepel Ik heb het 1ml op 1 liter verdund.
Nou een dag nadat ik de nieuwe winter deken heb opgelegd kreeg ze mijt, dat is nu twee weken geleden. Daar heeft ze dus een spuit voor gekregen en nu spray ik om de dag met sebacil op de plekken, advies van de DA (ik lees nu dat het om de 10 dagen moet?? Nu begin ik toch te twijfelen of ik het goed gehoord heb). Dat zijn de enige nieuwe dingen die er gebeurd zijn, zou misschien een hele late reactie kunnen zijn op een spuit?
Zit nog steeds te denken of de mijt niet in de deken zat, maar die had ik net nieuw besteld.. weet ook niet of mijt zich ZO snel kan verspreiden. Had 'm wel een paar weken eerder gepast maar wel met een andere deken eronder.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:01

Bij jullie dus ook schilfers..
Ik reageer even in het algemeen.
Hij staat sinds juni compleet bedekt, ook nu een winterdeken met nek en grote staartflap, dus zodanig heeft hij niet
Meer echt kunnen schuren.

Dode huid is het sowieso, en in manen en staart had ik me er minder zorgen om gemaakt maar hij heeft het werkelijk overal op zijn lijf, lijkt wel alsof hij in de sneeuw heeft gestaan.

Ergens heb ik heel erg het idee dat hij of
Gewoon een huid aandoening heeft, of dat dit een soort schimmel/parasier iets is.

Ik nijg erna om hem Ivermectine te laten spuiten, aangezien hij sws heel gevoelig is voor schimmel..

Als het goed is komen de zware wormen kuren morgen binne waar dus ook Ivermectine in zit, ga eens kijken of hij hier n beetje op reageert.

Beest is gewoon een plaatstelijke sneeuwbui op moment :')