[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:42

Batlow schreef:
Is het prascend toevallig duurder geworden bij de da?!

Verschild bij dierenarts. Bij onze kost het 124,95 voor 60 pillen..

Batlow

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:03

Een jaar geleden was het gemiddeld 100-110 toen ik rondkeek. Ik heb rond zitten kijken en zag zelfs bedragen van 140 euro voor 60 pillen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:07

Ik breek even in vanuit de meeleesmodus
lifeforhorses ik weet niet precies waar je woont in gr/dr maar je zou drs lisa kappers van arts en dier klijndijk kunnen raardplegen.

kennis van me met een paard met cushing en ir is zeer tevreden over haar

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:42

karev schreef:
Ik breek even in vanuit de meeleesmodus
lifeforhorses ik weet niet precies waar je woont in gr/dr maar je zou drs lisa kappers van arts en dier klijndijk kunnen raardplegen.

kennis van me met een paard met cushing en ir is zeer tevreden over haar

Heb inderdaad naar klijndijk gemailt en fotos verstuurd en de uitslagen. En utrecht ook. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:52

In Utrecht moet je contact zoeken met dr. Ellen de Graaf-Roelfsema en/of drs. Jeroen van der Meer, Afd. Endocrinologie

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:49

Jannepauli schreef:
In Utrecht moet je contact zoeken met dr. Ellen de Graaf-Roelfsema en/of drs. Jeroen van der Meer, Afd. Endocrinologie

Er is gewoon een email voor alle vragen, kan geen aparte mails vinden. Maar heb in het onderwerp verteld dat het om ppid gaat, dan zou het bij hun wel terecht komen.

Anders bel ik maandag alsnog even heen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:37

Dat klinkt naar van die plekken en zwellingen lifeforhorse. Dat zal schrikken geweest zijn.

Mijn paard van 22 jaar heeft ook pas de diagnose ppid gekregen. Hij was niet te dik of dun, zat mooi in zijn vacht, geen uiterlijke tekenen eigenlijk, hij stond ineens bevangen terwijl hij hooi kreeg ipv kuil zoals andere jaren en een kwart schepje brok per dag. Toen getest (oktober) en hij had een score van 179.
Begonnen met 1 tablet Prascend (zag hier al dat je dit eigenlijk beter kunt opbouwen) en ging slechter eten. Zijn tanden zijn in dezelfde tijd gedaan en er zaten wel haken achterin, dus ging er van uit dat dit slechtere eten daar door gekomen was. Hooi at (en eet) hij eigenlijk niet meer.

Inmiddels voeren we hem 1 kg seniores priores en 2 kg speedi-beet (bietenpulp) per dag en wat geweekte luzerne.

Waar hij eerst een tijdje last had van dikke plakkerige mest (de veearts hier gehad omdat hij de mest er niet af kreeg, daarna olie bij gaan geven), veranderde dit afgelopen week ineens in diarree, echt als water.
Gestopt met de olie en biosponge gekregen om de mest wat dikker te maken. Ook weer eng, want na twee dagen diarree en bijna niets eten, zie ik nu geen mest en ik moet er mee stoppen als de mest dikker wordt (dan moet hij er dus wel uitkomen)
Hij krijgt ook al ongeveer een week pro-biotica om te proberen de vertering beter te maken.
Deze symptomen, dus slecht eten en veranderde mest/diarree herkende de veearts niet als bijwerking van de Prascend.

Vrijdag is ze weer geweest omdat hij bijna niet at en toen had hij last van gas, het is dus ook nog verraderlijk, ik haal er bij de kleinste twijfel gewoon iemand bij, want er kan dus idd ook best nog iets anders naast spelen.
Sinds die avond eet hij weer heel goed (soms zelfs een klein beetje hooi)

Wat ik hier lees is veel drinken en plassen, hij drinkt juist eigenlijk niet uit zichzelf, ik ben de slobber en pulp met veel meer water moeten gaan aanmaken om er vocht in te krijgen. Sinds gisteren drinkt hij af en toe een paar slokken uit de emmer die ik hem aanbied.

Bijwerkingen tussen week 2-4 van de Prascend trok ook mijn aandacht, ongeveer in week drie begon de mest te veranderen, eerst plakkerig maar vast (hij dronk ook amper) en nu dan naar diarree.
Geen idee of dit nu hier mee te maken heeft of niet, het zou ook nog een probleem er naast kunnen zijn, zo behandelt de veearts het nu (symptomatisch iig)

Heeft het evt ook effect om tussentijds te minderen met de prascend? Of moet je dan ook weer bang zijn dat de hoefbevangenheid verergerd?
Of zou het, nu het weer beter gaat met eten, juist beter zijn om die dosis nu hetzelfde te houden ivm opnieuw reactie als het later weer verhoogd wordt?

Hij staat nog steeds op (bijna halve dosering) pijnstiller/ontstekingremmer. Ik had al verder afgebouwd daarmee, maar het kwam na een paar dagen goed te zijn gegaan ineens weer terug zodat hij echt kreupelde.
Nu loopt hij in de wei goed en op het harde redelijk.
Ik zou heel graag van die zakjes pijnstiller af willen, maar een ander middel dat evengoed werkt was er niet zeiden ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 13:43

In mijn ogen klinken het juist wel allemaal als bijwerkingen van de direct hoge dosis prascend Nicole288.

Wellicht toch maar even serieus gaan verlagen, of zelfs even een paar dagen stoppen en dan zodra mest etc. weer op orde is weer beginnen met opbouwen van prascend zoals in de OP staat?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:40

maar als de mest pas na drie weken veranderd,kan dan niet iets anders de oorzaak zijn?
Zou de mest dan niet na de eerste pil veranderen?Of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:46

Maar er zijn hier toch juist gevallen bekend, van terugval of pas bijwerkingen krijgen na een x aantal weken>?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:56

ohjajoh6 schreef:
Maar er zijn hier toch juist gevallen bekend, van terugval of pas bijwerkingen krijgen na een x aantal weken>?

ik wist niet van diarree...die van mij ging in een soort van hongerstaking na twee weken.Net toen ik ging juichen dat hij geen last van bijwerkingen had....moet je nooit doen natuurlijk :7

Lifeforhorse@Hoe is het met je paardje? :(:)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:16

Mijn Vlek was ook lange tijd aan de diarre. Dit gebeurde nadat ik ophoogde van een kwart naar een halve. Ze stopte nagenoeg met eten en was daardoor aan de diarree. Heb van alles geprobeerd, maar het enige wat uiteindelijk hielp was weer te verlagen naar een kwart en wat duurder voer (Dodson & Horrel). Nadat ik mei van dit jaar opnieuw getest had heb ik weer verhoogd naar een halve. Ze heeft even daarna een terugslag gehad, maar toen had ze ook koorts en ben ik een week weer verlaagd naar een kwart. Daarna weer opgehoogd naar een halve en geen problemen meer gehad. Paar weken terug weer getest en de waarde was nog te hoog, dus opgehoogd naar 3/4. Ik heb wel met mijn dierenarts overlegd, dat ze moet blijven eten. Als dit niet het geval was, zou ik teruggaan naar een halve. Maar het gaat heel goed.

Drinken doet die van mij ook weinig (op stal in ieder geval niet), maar dat komt denk ik ook omdat ze al haar voer als slobber krijgt (ivm slokdarmverstopping). Daardoor krijgt ze al heel veel water naar binnen. Plassen doet ze wel heel goed, mag van mij wel iets minder. Hooi eten kan ze niet meer.

Ik denk dat je de dosis moet halveren, totdat ze weer eetlust en een goede mest krijgt. Als dit goed gestabiliseert is, rustig ophogen met een kwart.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 17:51

Inderdaad even terug gaan in de dosis. Ik zou dat eerder doen dan stoppen, want Prascend (Pergolide) is een dopamine en zoals van dopamine bekend (denk bijv. aan antidepressiva) is abrupt afbreken niet wenselijk vanwege de mogelijke bijwerkingen. (Een paar dagen stoppen staat wel in de Prascend bijsluiter, maar wordt weer afgeraden in de bijsluiter van Pergolide.)

Mijn paard kreeg gelukkig geen diarree, maar het als ik het verhaal zo lees, Nicole288, denk ik wel direct aan bijwerkingen. Ik zou een tijdje een halve pil geven totdat de boel weer stabiel is. Succes!

Zou toch eens fijn zijn als dierenartsen die nou ook eens zouden aanraden... :roll:

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:16

Ik moest met mijn Shetlander eigenlijk met een halve beginnen,maar maar naar aanleiding van alle verhalen hier,maar begonnen met 1/8. We zitten nu pas om dag drie,dus er valt natuurlijk nog niet veel te zeggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:01

Ja er zijn er sinds de gratis test een paar geweest die succesvol met 1 pil zijn gestart, maar toch ook weer genoeg met bijwerkingen. Ik zou zelf dan het zekere voor het onzekere nemen.

Maar het is gewoon heel jammer dat de dierenartsen dat nog niet allemaal adviseren. Zou veel ellende kunnen besparen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:14

We kijken het gewoon aan.We kunnen altijd vanzelf opbouwen naar een halve mocht het nodig zijn.Heb trouwens maar een pillendoosje gekocht.Zit je niet met zwervende deeltjes pil.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:36

Jannepauli schreef:
Waratje schreef:
Ja, ervaring mee. ;( Mijn merrie ook eerst (licht) hoefbevangen en een week of wat later een aantal hoefzweren. Om knettergek van te worden.... Uiteindelijk de zweren onder controle gekregen, nadat ik ook begonnen ben met de prascend, door pyrogenium te geven. Het lijkt nu goed te gaan, ben er natuurlijk niet helemaal gerust op, maar ze loopt weer rad en ik heb er zelfs al weer 2 keer opgezeten ;)

Ik was zojuist nog even wat aan het doornemen en opeens viel deze post me op, met name het product Pyrogenium .. is dat een homeopatisch middel? Nu ben ik niet zo van die geneeswijze, maar ik heb wel eerder producten van Ecostyle/Dr Schaette gebruikt en daar altijd goede resultaten mee behaald.
Als Leetje hier meeleest: ken jij dit product ?

Waratje: kennelijk heb jij er goede ervaring mee? Injecteer je of geef je het oraal?

OJJ: met de klachten die jouw paardje heeft ... zou dit misschien iets zijn om te proberen?

http://www.ecostylevoordieren.nl/agrove ... pyrogenium

Sorry, paar dagen weg geweest. Ben nog aan het bijlezen, maar alvast hierop antwoord.

Het is een homeopatisch middel en ik heb het oraal gegeven. De dosering op de bijsluiter geeft voor paarden aan om 40 druppels (2 ml) per dosis te geven, op advies van natuurgeneeskundig dit gehalveerd. Oraal komt het beter werkzaam in het systeem dan met injectie en ik zou zelf ook zeker niet injecteren. Het werkt op ontstekingen "in het algemeen" en wordt bij koeien tegenwoordig succesvol toegepast bij o.a. uierontsteking.
Wat ik begrepen heb is het (kort door de bocht) verdund slangengif dat het imuunsysteem aan het werk zet. Hoe het ook zij, bij mijn paard leverde het goed resultaat op, dat is voor mij het belangrijkste ;)
Lees net het nieuws van Lifeforhorse, heel veel sterkte!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:55

Vraagje viel me ineens op dat de voorpluk van mijn pony ineens behoorlijk gegroeid is kan dit door de prascend komen of niet. :o

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:57

Hoop het.In de hoop dat mijn opaatje zijn mooie haardos ook weer terugkrijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:04

Pfff, ik hoop het eigenlijk niet hoor, nog meer haar?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:10

Het haar groeit op andere plekken ook flink door. := :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:00

Batlow schreef:
Een jaar geleden was het gemiddeld 100-110 toen ik rondkeek. Ik heb rond zitten kijken en zag zelfs bedragen van 140 euro voor 60 pillen.

Ik betaal trouwens voor 60 pillen 106 euro.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:36

Ik heb voor 90 pillen 153 betaald, dus 60 voor 102 euro, dat is wel netjes dan.

Een tablet halveren gaat makkelijk zijn, maar hoe maak je van zo'n klein priegel helftje een kwart?

Vanavond mest (nog dun maar wel iets dikker) in de wei gevonden en hij at alles op wat ik hem voorzette. Ik durf het niet meer hardop te zeggen, dus een voorzichtige +:)+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:49

Met een schilmesje of standymesje.Zelf van de week voor het eerst meegekregen en gedaan.Heel makkelijk.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:12

Mijn merrie krijgt drie kwart. Ik halveer de halve ook met een schilmesje. Gaat redelijk goed. Ik leg ook alle kruimels op een boterham.

Mijn merrie lijkt nu te reageren op drie kwart. Stal is niet zo nat meer.

Eten gaat met nieuw voer redelijk goed. Afgelopen dagen at ze alles op.
Hooi eet ze niet meer......wat ik ook probeer.Dus voorlopig maar luzerne. ( tandarts is geweest en die zijn in orde).
Ik hoop dat ze binnenkort toch weer wat hooilust krijgt :D