[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:30

Sappos schreef:
Hier helaas ook een eczeempony ;( Baal er gigantisch van! Hals is dik met dikke bulten, hij heeft zo'n jeuk. Manen zijn nu voor de helft uitgedund, staart krijgt een pleeborstelmodel. Heb direct gisteren een RSIH besteld voor hem dus hoop die begin volgende week te krijgen. Ook vandaag wat smeerseltjes gehaald. Heb hem nu volledig van het krachtvoer af omdat ik de jeuk niet wil triggeren. Waar hebben jullie goede ervaring mee met voeren?

Ai dat is balen!

Goed van je dat je maatregelen neemt :)
Met een deken gaat het dit jaar niet meer helemaal weg. Pony zal dit jaar nog wel blijven kriebelen.
Lekker insmeren, dat helpt al een stuk. De deken dan ook niet meer afhalen.
En volgend jaar weer optijd op doen en dan ben je al een heeeeeeeeeeeel eind!

Sappos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:11

Nop niet Wolly.

Heb nu zo'n anti-jeukpakket van Sectolin gehaald met een poedertje en Sweet Itch. Die had ik al eerder gebruikt en had daar goede ervaringen mee. Daarnaast nog een fles teershampoo. Hij is in het algemeen wat down, hoofdje laag, niet zoveel praatjes als normaal. Ook weer een ontsteking op de buik vanwege een singelplek :( Weer eigenlijk NIET aan de Prednisolon, heb ik ooit gegeven ivm rainrot maar was doodsbang voor hoefbevangenheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:26

Sappos schreef:
Hier helaas ook een eczeempony ;( Baal er gigantisch van! Hals is dik met dikke bulten, hij heeft zo'n jeuk. Manen zijn nu voor de helft uitgedund, staart krijgt een pleeborstelmodel. Heb direct gisteren een RSIH besteld voor hem dus hoop die begin volgende week te krijgen. Ook vandaag wat smeerseltjes gehaald. Heb hem nu volledig van het krachtvoer af omdat ik de jeuk niet wil triggeren. Waar hebben jullie goede ervaring mee met voeren?

ik ben juist voorstander van wél voeren van krachtvoer!
zeker eczeemdieren hebben een beschadiging van de huid en een verstoord immuunsysteem en om dat te herstellen hebben ze natuurlijk wel voldoende nodig :j
zoals ik al eerder aangaf.. haal een zoutblok, leg dat in de wei(welkoop 7 euro)
en geef wel krachtvoer , maar gewoon beperkt.
het is veel belangrijker om ze uit het gras te halen. .gras is namelijk veel meer ene trigger dan krachtvoer!
zet ze zo schraal mogelijk, jeukende pony's zijn vaak ook wat te dik en afvallen is alleen maar goed voor ze :)

dus uit veel gras,zet je dier maar schraal met eventueel ene pluk hooi er bij.
zoutblok halen en beperkt krachtvoer want als ze schraal staan hebben ze zomaar wat tekort.
voor een pony die matig werk doet kun je een halve kilo ponybrok per dag,of om de dag aanhouden en voor ene paard ietsje meer :j

duurt wel even voor je verschil gaat merken hoor,dan ben je zo 2 weken verder :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:12

Ze hebben sowieso een himalayasteen. Ze staan ook al op de paddock omdat de groei zo uit het gras is. Ze staan ongeveer 3-4 uur per dag op een kaal land. Morgen zet ik ze op een groener stuk maar denk dat ik dan 2x 1 uurtje doe ipv een keer langer. Hij is inderdaad te dik en voor zijn doen vet maar lang niet zo dik als dat ik hier wel eens langs zie komen.

Ponys staan hier op Equifyt wat sowieso melasse en GMO vrij is. Heb een andere pony met een overgevoeligheid voor melasse. Heb nu voor de schuurder dieetmix van Subli gehaald vanwege het lage suiker en zetmeelgehalte. Hij heeft er vanmiddag 2 kleine handjes van gehad + een schepje Sectolin Equi-Derma + Veendrenkstof van Sanofor (bio-ron) Daarnaast lekker sweet itch ingemasseerd in zn manen en staart.

Ik wil hem sowieso weer op de Safe and Sound van Dodson en Horrell, voer wat ik altijd en aan ieder paard durf te geven. Ik twijfel nog een beetje over evt bietenpulp erbij. Ik zoek nu vooral een goede muesli voor de eczemer. Laag in suiker en zetmeel, zonder melasse en iets waar jullie goede ervaringen mee hebben met eczeempaarden. Durf nu dus zijn normale Equifyt niet meer te geven ivm hoge zetmeel door granen.

's Ochtends gaan ze dus even op het gras, dan mogen ze even uitbuiken en krijgen 's middag topkwaliteit kuil (bijna hooi) gevoerd en 's avonds weer. Heb hem nu ook wat teruggezet in hooi omdat hij sowieso af moet vallen

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:16

Sappos schreef:
Ik wil hem sowieso weer op de Safe and Sound van Dodson en Horrell, voer wat ik altijd en aan ieder paard durf te geven. Ik twijfel nog een beetje over evt bietenpulp erbij. Ik zoek nu vooral een goede muesli voor de eczemer. Laag in suiker en zetmeel, zonder melasse en iets waar jullie goede ervaringen mee hebben met eczeempaarden. Durf nu dus zijn normale Equifyt niet meer te geven ivm hoge zetmeel door granen.

ik geef sinds kort dit bij http://www.marstall.nl/producten/aktiv- ... duct_id=53 voor mijn ZE pony met cushing en tot nu toe bevalt het wle goed
ook gebruik ik het om het voedingssupplement van mijn paard er door te mengen en dat gaat heel goed gelukkig want voor heen moest ik allerlei trucen toepassen om dit erin te krijgen :p
ze krijgen hier beide handje luzern met een mok (gewone koffiemok dus niet veel) van deze musli en dan het paard nog 50gr vitaminekorrels en pony 25 en dan krijen ze nog wat extra omega3+6 vetzuren bij in de vorm van lijnzaad(olie of hele zaadjes) omdat ik vind dat die essentiele vetzuren wat ondervertegenwoordigd zijn in het voer :). verder hier heel erg adlib hooi en gras atm :x pony enkel hooi want die heeft mini stukje wei naast helft schuilstal wegens blessure paard heeft rest schuilstal en wei :p maar nog staat ie vaak bij het hooi te eten immers in stal minder insecten enzo :=

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:05

Dat is wel een mooie ja :j Luzerne heb ik ook maar ben bang voor de melasse. Hij krijgt sowieso 1x per week gekookte lijnzaad waar de hele bende echt van smikkelt :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:17

Mag ik mij hier melden? Ik vrees het ergste, mijn knappe vent die een paar maanden geleden een dikke en lange bos manen had, en een prachtige voorpluk.. Het is zeker de helft dunner en een stuk korter.. Ook zie je op de maan top van die korte plukken á 10 cm waar de rest gewoon van af is geschuurd.

De dierenarts is vorige week geweest, hij had ook mijtjes daar is hij voor gewassen en heeft hij een injectie voor gehad. En heb toen gelijk het maan en staart schuren besproken, hij wist mij met zekerheid te vertellen dat het zomer exzeem is.. Mijn pony is nog maar anderhalf jaar, heel erg heeft hij het niet want hij heeft nog vrij dikke/lange manen.. Maar ik zie natuurlijk heel veel verschil.

Begin dit seizoen: (Er valt nog een deel manen aan de andere kant, ze waren dus erg dik!)
Afbeelding

Nu: (Ook hier valt een deel naar de andere kant, maar zelfs als ik dit naar deze kant gooi dan is het zo dik nog niet als op de andere foto.
Afbeelding

Afbeelding
Deze foto is van afgelopen week..

Ik heb een eczeem deken besteld, al zal dat voor nu niet heel veel nut meer hebben.. Voor volgend jaar wil ik de Sweet Itch van Rambo, ik heb besloten deze nu nog niet te kopen omdat mijn pony nog veel gaat groeien en ik het zonde vind voor het geld. Nu heb ik voor €40,- in de aanbieding een Master eczeem deken gekocht. Ook heb ik al enkele maanden (ik gok twee) een middel wat ik 3 keer per week op de manen spuit en goed in masseer.. Het is een spray waarvan ik even het merk niet meer weet. Het is Duits en het is een groene fles.. Iemand nog meer tips?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:34

@balou.....neem contact op met Gaelle van HTC zuiderhof in Koewacht....die zit bij je in de buurt,en kan je veel tips geven.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 01:02

Ik ben bekend met haar, zal haar een PB sturen, door ene Claudia zijn er nogal wat dingen verkeerd gegaan in het verleden.. Heel naar..

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:56

grr waarom kan gras nu nooit hetzelfde zijn qua samenstelling.
het ging al weken zo goed met zijn aangepaste voer in combi met derfen en zoodig de rambo deken nu al gewoon bijna 1,5 zonder gestaan. ging super goed. nu staan ze sinds vorige week op het grasland en ondanks dat ik hem er 5 a 6 uur afhaal was dit niet voldoende en heeft hij geschuurd. nu dus maar weer de deken op gedaan en overleggen om hem in de nacht eraf te halen. zolang het gras zo vers is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:19

Sappos schreef:
Ze hebben sowieso een himalayasteen. Ze staan ook al op de paddock omdat de groei zo uit het gras is. Ze staan ongeveer 3-4 uur per dag op een kaal land. Morgen zet ik ze op een groener stuk maar denk dat ik dan 2x 1 uurtje doe ipv een keer langer. Hij is inderdaad te dik en voor zijn doen vet maar lang niet zo dik als dat ik hier wel eens langs zie komen.

Ponys staan hier op Equifyt wat sowieso melasse en GMO vrij is. Heb een andere pony met een overgevoeligheid voor melasse. Heb nu voor de schuurder dieetmix van Subli gehaald vanwege het lage suiker en zetmeelgehalte. Hij heeft er vanmiddag 2 kleine handjes van gehad + een schepje Sectolin Equi-Derma + Veendrenkstof van Sanofor (bio-ron) Daarnaast lekker sweet itch ingemasseerd in zn manen en staart.

's Ochtends gaan ze dus even op het gras, dan mogen ze even uitbuiken en krijgen 's middag topkwaliteit kuil (bijna hooi) gevoerd en 's avonds weer. Heb hem nu ook wat teruggezet in hooi omdat hij sowieso af moet vallen

beter smiddags op het gras i.v.m het fructaan gehalte?
dat is toch smorgens veel hoger dan smiddags?
en als gras weer gaat groeien en de paarden eten dat,dat jonge gras bevat echt veel voedingsstof :j

zou niet al te veel met verschillende voeders gaan rommelen, de dieetmix is prima voer hoor, zit ook genoeg in
bietenpulp is niet nodig, veel paarden lusten het niet en het is ook eenzijdig aan vitamines.
gewoon hooi, plus wat krachtvoer en klaar is het :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:57

Nee dat wil ik ook niet ;) maar wil gewoon nu goed voer voor zn poedertje enzo. Even van het gewone voer af. Heb wel safe and sound besteld nu maar daar kan ik gewoon een beetje mee mixen met de dieetmix. Doet ie gelijk wat langer met zn voer en hoef ik er geen luzerne bij te doen. Ik zeg trouwens s ochtends maar dat is pas rond een uur of 11 :) gras waar ze nu op staan is niet heel kort dus ben niet bang voor gestresst gras. Stuk waar ze 2 weken opstonden en wat nu kaal is zie ik wel als gevaarlijk. Pony is gelukkig alweer wat blijer. Staat hier een lekker windje dus de mugjes zullen meevallen

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:34

Hier een paar weken 24/7 buiten gestaan met greenguard. Ging opzich rederlijk maar wel meer jeuk dan als hij met zons ondergang en opgang op stal staat. Helaas gisteren naar een veel te vette weide gegaan met de hele groep . De jeuk was gisteren dan ook ineens heel erg. Aankomende nachten gewoon weer op stal dus. Behalve zijn oren en hoofd wat een beetje kapot is verder geen schuurplekken.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:22

Ik heb hier een tijd geleden enkele waarde voorbij zien komen qua voer.
Wie heeft er hier verstand van? Welke waarde moeten hoog/laag zijn voor een exemer? Hij krijgt nu Nova mix van Mijten maar heb niet echt het idee dat dit helpt..
Hij krijgt trouwens 2 handjes lijnzaadkorrels per voerbeurt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 13:54

Jeej mn RSIH is binnen :D echt een mooie deken, gelijk opgedaan. Hij is alleen een beetje spekkig, de buiksingels kunnen moeilijk dicht := hals zit wel mooi :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:07

Sappos schreef:
Jeej mn RSIH is binnen :D echt een mooie deken, gelijk opgedaan. Hij is alleen een beetje spekkig, de buiksingels kunnen moeilijk dicht := hals zit wel mooi :)

Wow :oo , die singels zijn toch echt niet kort!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:30

hoe hebben julie de afspraak gemaakt met paard op moeilijke tijdstip binnen en het buiten zetten.
ik moet het namelijk of zelf doen het binnen buiten zetten en dat is ivm mn werk beetje lastig of ik moet in vol pension gaan en medische advies krijgen van dap dan wordt het gedaan.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:32

MelissaV schreef:
Wie heeft er hier verstand van? Welke waarde moeten hoog/laag zijn voor een exemer? Hij krijgt nu Nova mix van Mijten maar heb niet echt het idee dat dit helpt..

Mijten mix nova is wel laag in suiker 7%, maar zetmeel is vrij hoog 28,5%. Zetmeel wordt omgezet in suiker.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:38

chery schreef:
MelissaV schreef:

Mijten mix nova is wel laag in suiker 7%, maar zetmeel is vrij hoog 28,5%. Zetmeel wordt omgezet in suiker.

Aah kijk dat verklaard, weet u misschien hoeveel procent de waarde suiker en zetmeel en eiwitten maximaal mogen zijn?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:46

Zolang je granen voert blijft het zetmeelgehalte hoog. Granenvrij voeren is tegenwoordig niet zo moeilijk meer, komen steeds meer granenvrije voeders op de markt. Een paard heeft geen graan nodig. Subli heeft de dieetmix. Marstall de vito(zit veel knoflook in)of eczemmuesli. Pavo de care4life(maar daar zitten ook veel kruiden in). Zelf voer ik nu pure feed en dat bevalt me echt super! Bij deze voeders zit je, zo uit mijn hoofd, tot maximaal 15% suiker EN zetmeelgehalte.
Maar er zijn hier in het topic ook exzemers die wel wat granen krijgen. Ik zie vaak ponybrok of bioron voorbij komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:22

ik ben fan van de dieetmix!
ik geef het aan meerdere dieren en ze doen het er allemaal goed op.
wel doe ik er een schepje multivitamine doorheen(veteranensupplement van NAF)

appie vandaag

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gaat supergoed! *\o/*

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:04

Ziet er goed uit Ellepel :) Ook lekker veel glans

Pony vermaakt zich hier wel met zn deken. Hij heeft nu 2 goede dagen gehad qua weer, eerst volle zon en vandaag flink wat wind. Hals is een stuk dunner, hij jeukt aanzienlijk minder aan het hek. Overdag kan hij wel gewoon aan een ijzeren hek schuren, dat is nog redelijk veilig omdat de buizen rond zijn. Als hij jeuk heeft moet hij imo ook gewoon kunnen schuren alleen zn manen en staart hoeven niet kapot. Hij heeft wel helaas op de wei de waterpomp gesloopt met zn geschuur :\ Nu staat hij op een ander stuk en kan hij er niet meer bij.

Dieetmix sprak me aan vanwege het lage suiker/zetmeelgehalte maar eigenlijk ben ik helemaal geen Subli fan. Daarom liever iets anders O:) Maar als t goed blijft gaan vind ik dat ook prima alleen zal voor de andere pony's er zeker niet voor kiezen.

Tja pony is wel dik trouwens maar gaan ook om een kleine maat deken. Laatste buiksingel kan net aan dicht := Heb nu alle pony's teruggezet in krachtvoer, ik voerde veel teveel O:)

Afbeelding

:)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:45

Pfff.. die van mij stond vanmorgen met bloed doorweekte manen op stal.. |( Eczeemdeken gewoon opgelaten, nog ingesmeerd met anti-jeuk.. Helemaal verrot geschuurd.. Radeloos, weet het echt even niet meer, het ging zo goed en nu is hij weer 10 stappen achteruit met de jeuk...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:29

Waardeloos zeg :( Kan hij niet buiten blijven waar hij niet kan schuren?

Hier vandaag ook een slechte dag, hij dook gelijk tegen het hek aan toen hij van de wei kwam..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:30

Nou,,, maddy ligt inmiddels open :(
Via mijn honden trainer jeukstop van silverlinde, en daarnaast krijgt ze nu een detox kur.
Heb equi protecta in bestelling staan.