Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:43

Inoterry schreef:
@PhiaBink, rhino komt ook meestal niet van een ander bedrijf, zoals al lang bekend is. Het virus is op elk bedrijf al aanwezig en steekt zodra het de kans krijgt de kop op. Dit staat ook meerdere keren in dit topic aangegeven. Dus dat lek in dat stukje tekst waar jij het over hebt zal reuze meevallen.

Even lezen graag! De teks is niet van mij! De DA van dat vrouwtje vertrouw ik meer dan wat er hier op bokt staat.
Wetenschappelijke bewijzen ed die hier staan zijn leuk, maar dat gaat met mijn ervaring, niet altijd op!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:46

Ik kan heel goed lezen hoor, jij hebt het tenslotte over die tekst, ik zie het bij niemand anders staan.
En ik heb ook veel vertrouwen in mijn DA, en die vind het hele paniekgebeuren, zoals zovele paardendierenartsen, grote kul.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:58

Het moet serieus genomen worden. Niet denken het is ver van mn bed! Voor je het weet is het op jouw stal. Hoe meer openheid, hoe beter! Hoe het ontstaat is bekend, maar dat geheim houden gedoe vind ik wel heel erg. Als het andersom is, dan wel piepen! Zo gaat het meestal. Heel jammer dat er zulke mensen zijn.

_Natasja_

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:04

Nou, je kunt het maar zo oplopen idd.
Maar wij zijn een bedrijf met veel in en uitgaand verkeer, veel wedstrijden. Op het terrein zelf maar we gaan ook actief op wedstrijd elders.

Maar muv wat schimmelinfecties nog nooit *klopt af* serieuze ziektes op t terrein gehad.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:05

Ja het is er altijd al , dus.... iedere keer weer is het erg en gaan die stakkers als ze pech hebben rottig dood. En ja dat is met koliek ook maar das niet besmettelijk. en elk paard dat dood gaat aan maakt niet uit wat is erg, maar hier moet je gewoon wat voorzichtiger mee zijn. Das toch allemaal wel te begrijpen neem ik aan. Ja ze gaan ook aan koliek, kreupelheid en andere vage zaken. Maar dit is iets om gewoon extra in de gaten te houden, wou ik ff kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:05

PhiaBink schreef:
Het moet serieus genomen worden. Niet denken het is ver van mn bed! Voor je het weet is het op jouw stal. Hoe meer openheid, hoe beter! Hoe het ontstaat is bekend, maar dat geheim houden gedoe vind ik wel heel erg. Als het andersom is, dan wel piepen! Zo gaat het meestal. Heel jammer dat er zulke mensen zijn.

Dit begint echt een eindeloos afspelend draaiboek te worden, maar:

Het is al jaren zo, de situatie is niet veranderd, het is nog altijd (gemiddeld gezien) even ver van iedereens bed dan andere jaren. Voor je het weet is het inderdaad op jou stal, net zoals de afgelopen 100 jaar. Ik zie dat de staleigenaren hier dit overleefd hebben (zie het feit dat ze paarden op stal hebben staan) ook zonder alles in lock down en quarantaine te doen. Tuurlijk als het jou stal treft is het verschrikkelijk, maar als je een auto ongeluk krijgt is dat ook verschrikkelijk, blijf je dan opeens uit het verkeer weg? De kans is altijd aanwezig en is altijd al aanwezig geweest.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:29

Asyaa, kom dan hier niet als je je eraan ergert!

Er zijn mensen die WEL op de hoogte gehouden wil worden!
Er zijn mensen die WEL willen weten waar welke variant er heerst!

Als je dat geen ene male moer interesseert, ben je het zat of wat dan ook, lekker weg blijven dan. Doei :wave:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:38

tut tut, beetje gewoon doen mag ook wel hoor, jouw mening weten we ondertussen wel en iedereen weet de mijne ondertussen ook wel; jij hebt recht om je te uiten maar een ander ook

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:54

knollentuin schreef:
tut tut, beetje gewoon doen mag ook wel hoor, jouw mening weten we ondertussen wel en iedereen weet de mijne ondertussen ook wel; jij hebt recht om je te uiten maar een ander ook

Als het maar geen "er is helemaal niks aan de hand" gedoe is. Er is wel wat aan de hand. Elk jaar weer en elk jaar gaan er paarden dood. Soms kan het voorkomen worden. Door te doen als of het de normaalste zaak van de wereld is, terwijl er iemand net een veulen of een paard verloren heeft, dan ben je in mijn ogen niet echt met de Rhino bezig. Als je daar niet mee bezig bent, dan vraag ik me af wat je hier dan komt doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:56

ja en er gaan ook paarden dood aan tetanus en koliek en empatische myopathie en,en ,en ,en
en?
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 05-04-12 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:57

Kunnen we allemaal even tot 10 tellen voor we op plaatsen drukken?

Ik snap beide meningen, maar kan me ook voorstellen dat beide irritatie op kunnen wekken.
Respect voor elkaar moet kunnen, zonder dat een ander gelijk zich MOET terug trekken uit t topic.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:59

Ik heb een hoogdrachtige merrie en eentje die in juni moet bevallen; ik moet er niet aan denken deze zo gewenste veulens te moeten verliezen omdat een ander het ziet zoals een griepje en geen maatregelen neemt om verdere verspreiding te voorkomen. Ik vind het een plicht voor elke paardenhouder om er alles aan te doen om verdere verspreiding te voorkomen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:03

gitje65 schreef:
Ik heb een hoogdrachtige merrie en eentje die in juni moet bevallen; ik moet er niet aan denken deze zo gewenste veulens te moeten verliezen omdat een ander het ziet zoals een griepje en geen maatregelen neemt om verdere verspreiding te voorkomen. Ik vind het een plicht voor elke paardenhouder om er alles aan te doen om verdere verspreiding te voorkomen.

kijk en hier ben ik het dan roerend mee eens, maar ik hou niet van paniek en onrustzaaierij. en dat wordt in mijn ogen meerendeels veroorzaakt door onwetendheid. en mensen die beginnen te gillen om niks,hebben we met zn allen niks aan..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:05

dat vind ik dus ook het zal je gebeuren.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:39

knollentuin schreef:
ja en er gaan ook paarden dood aan tetanus en koliek en empatische myopathie en,en ,en ,en
en?

Dit soort uitspraken daar stoor ik me aan!
Dat je voorzichtig bent, is voor sommige ook niet normaal, omdat 80% van de paarden Rhino dragen.

Als het overkomt bij degene die er luchtig over denken, dan zijn ze ineens zielig. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Dan de veulens die verworpen zijn. De merries die ineens een dood veulen in de stal hebben liggen. Merries lijden daar onder. Dan heeft het misschien voor sommige een hoop bloed, zweet en tranen gekost om een merrie drachtig te krijgen.

Mijn merrie is ook drachtig en dat heeft door niet nagekomen afspraken een heel hoop geld gekost. Het veulen doe ik samen met iemand anders. Moet er niet aan denken dat het verworpen wordt. Zeker voor de ander.

Als het je overkomt of bij iemand die je kent of dicht bij waar je woont of je paard staat, dan heb je een andere kijk erop dan dat het ver van je bed is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:46

prima dat jij je eraan stoort, ik vind het best erg maar dat vind ik van elke ziekte ook mkz ook blauwtong. ik irriteer me aan de schreewerige toon die er in je berichten hangt.
het lijkt wel of je het nodig vind om iedereen van het grote gevaar te laten weten. dat is het niet, tenminste niet nu in ene. het is er al jaren en in ene lijkt men het vreselijk te vinden.
het verschil tussen luchtig-serieus nuchter en paniek is erg groot is deze

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:21

Moderatoropmerking:
Graag met meer respect naar elkaar reageren. Iedereen maakt zijn/haar eigen keuzes. Dit topic is puur om vragen over Rhino te stellen. De discussie die nu gevoerd wordt lijkt me niet nodig. Het delen van waar Rhino heerst is niet de bedoeling van dit topic.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:14

Dyonne schreef:
Graag met meer respect naar elkaar reageren. Iedereen maakt zijn/haar eigen keuzes. Dit topic is puur om vragen over Rhino te stellen. De discussie die nu gevoerd wordt lijkt me niet nodig. Het delen van waar Rhino heerst is niet de bedoeling van dit topic.

Is het niet handig om elkaar via dit topic op de hoogte te houden waar het heerst? Ik bedoel, als er nou in de buurt van waar je paarden staan een stal oid besmet is/raakt dan kan je extra voorzichtig zijn met je eigen paarden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:17

Het is niet toegestaan om zomaar te vermelden waar het mogelijk heerst als het niet is gecontroleerd. Op die manier komen er veel geruchten waar achteraf soms niets van lijkt te kloppen.
Hier is meer te vinden: [MD] Rhinopneumonie meldingen op Bokt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:56

@PhiaBink,
Heel vervelend dat hun al 2 veulentjes hebben verloren hierdoorr.
Ik lees dat ze het niet begrijpen, ze zaten tenslotte al weken op slot met hun stal.
Maar bij de abortusvariant kan de besmetting al veel eerder hebben plaats gevonden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:33

Dyonne schreef:
Het is niet toegestaan om zomaar te vermelden waar het mogelijk heerst als het niet is gecontroleerd. Op die manier komen er veel geruchten waar achteraf soms niets van lijkt te kloppen.
Hier is meer te vinden: [MD] Rhinopneumonie meldingen op Bokt

De melding is door de eigenaresse van het verworpen veulen eergisteren gedaan. Staat nog niet op de voorpagina!!! Ik kan aan haar vragen om het nog een keer te melden!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:34

kiki1976 schreef:
@PhiaBink,
Heel vervelend dat hun al 2 veulentjes hebben verloren hierdoorr.
Ik lees dat ze het niet begrijpen, ze zaten tenslotte al weken op slot met hun stal.
Maar bij de abortusvariant kan de besmetting al veel eerder hebben plaats gevonden.

Er is bij haar ook een gezond voldragen veulen geboren.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:12

Er zijn op dit moment geen neurologische vormen van Rhino meer bekend. De gewone en arbortusvorm is vervelend, maar voor anderen niet interessant. De meldingen zijn alleen voor de neurologische vorm.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:17

Eigenlijk is de verkoudheids vorm van Rhino de gevaarlijkste.

Dit virus kan zich ontwikkelen tot abortus bij drachtige merries.

En dit jaar, bij drie bekend gemaakte stallen, heeft het zich ontwikkeld tot de neurologische vorm.

Elk jaar heb ik bij mijn veulens en nieuwe paarden op stal de kleuter ziekte.
Lekkere vieze snotneuzen en een beetje hummelig gedrag.
Zou dat ook rhino zijn in de verkoudsheid vorm ??

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:05

piecon schreef:
Er zijn op dit moment geen neurologische vormen van Rhino meer bekend. De gewone en arbortusvorm is vervelend, maar voor anderen niet interessant. De meldingen zijn alleen voor de neurologische vorm.

Ook de abortus variant, zie voorpagina!