PSSM is namelijk ook een aandoening waarbij maagzweren vaak voorkomen, de houding doet me erg denken hieraan.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Stal_Fiore schreef:Hoe snel zagen jullie verbetering bij jullie paard na de start met medicatie?
We hebben woensdag gehoord dat mijn paard een maagzweer heeft en sinds die dag krijgt ze 1x per dag pepticure.
Nou zag ik op stal eigenlijk al geen symptomen. Enkel als ze buiten in de paddock staat.
Toen ging ze veel in spreidstand staan (zie de foto), veel gapen, steeds liggen-staan-draaien-weer liggen, als ze ging liggen, lag ze met haar voorbenen naar voren.
Bij het navoelen door de dierenarts van de drukpunten voor maagzweren reageerde ze niet echt. Enkel direct na dat voelen ging ze nog meer overdreven in de spreidstand staan.
Toch vind ik dat ze nu na 3x een dosis pepticure gehad te hebben haar al veel rustiger. De spreidstand heb ik niet meer gezien.
[ [url=m/TPNKmu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stal_Fiore schreef:AnnedB schreef:Sorry voor de poging tot een nieuw inzicht.
PSSM is namelijk ook een aandoening waarbij maagzweren vaak voorkomen, de houding doet me erg denken hieraan.
Paardje is getest op pssm, ppid, ir, ems; bedankt voor je “nieuwe” inzicht.
MarjanB schreef:Ik vind je niet heel erg aardig overkomen.. mensen proberen alleen maar te helpen. Wij weten toch allemaal niet wat je wel of niet doet of al hebt gedaan?
Spenk schreef:Heb je geen maagbeschermers bij de medicatie voor hoefbevangenheid gekregen dan? Dat is eigenlijk wel standaard... Als je buut langer dan 2 weken geeft is er al grotere kans op maagzweren. Geef je de medicatie nu nog?
AnnedB schreef:Je stelt een vraag en daarna volgt nog een verhaal met symptomen waarbij bij mij alarmbellen afgaan vanwege 'tying up'/spierbevangenheid.
Alles wat je daarin noemt gaat erg in die richting en het verhaal dat je vertelt, geeft ook aan dat er vanuit jouw kant twijfel is aan de diagnose maagzweren.
Dus bij deze wil ik je toch nog een keer op het hart drukken om je te verdiepen in de symptomen van spierbevangenheid, hij staat namelijk letterlijk in (één van) de houding(en) die typisch is daarvoor.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Om dan toch antwoord te geven op je vraag; bij mijn tinker zag ik na medicatie binnen een week verbetering.
Connie76 schreef:Nee maagzweer genezen helaas niet vanzelf. Zelfs als je met omeprazol behandeld blijven het littekens en blijft het altijd opletten dat het niet terugkomt. Als een paard op drukpunten reageert dan is er wel iets aan de hand. Je zou evt met omeprazol kunnen starten en zien of de klachten verminderen. Het werkt nl vrij snel op die klachten. Als het helpt moet je wel lang doorbehandelen anders komt het snel terug.
patricia2403 schreef:Hey allemaal! Ik hoop dat het verhaal wat ik heb, iemand bekend voor komt in dit topic.
Sinds enkele weken heeft mijn 5 jarige ruin plots singelnijd, het was er van de 1 op de andere dag. Hij is vrij agressief, de ene dag erger dan de ander. Het is voornamelijk wanneer ik opzadel op de wasplaats, wanneer ik hem het laatste gaatje singel in de bak is hij niet zo "agressief" - lees oren plat in de nek en proberen te bijten. Zo is hij nooit geweest en ik heb hem nu een jaar. De osteopaat is betrokken (ivm andere 'problemen'), de zadelmaker is geweest en daar heb ik een nieuwe (anatomische) singel van, ze heeft een kleine aanpassing gedaan aan het zadel, maar nog geen verschil. Naast het agressieve gedrag, gaapt hij vaak voor het singelen (hals verlengd en hoofd daalt).
Ik heb hem onlangs een psyllium kuurtje gegeven omdat het gras erg kort is op de weide.
Hij staat van 10 tot 4 op de wei en heeft de uren op stal beschikking tot ruwvoer dmv een slowfeeder.
Hij laat verder geen enkel signaal zien dat er iets mis is, hij eet goed (eet het liefst de hele dag als je het mij vraagt), hij is actief, vertoont geen staakgedrag of ongemak onder het rijden, staat netjes stil met opstappen etc., heefr geen verhoging of opgezette buik of wat dan ook. Ik kan mijn vinger er gewoon niet op leggen. Hij glanst enorm, dus dof in de vacht is hij absoluut niet. De staleigenaren denken dat er niets aan de hand is, maar dat het is ontstaan van het 1 op het andere moment zit me niet lekker.
Iemand ideeën of soortgelijke ervaringen?
Connie76 schreef:Gapen en singelnijd zijn wel signalen van een maagzweer. Ik weet niet of je paard gevoelig is als je op zijn buik drukt. Ik zou toch even met de dierenarts overleggen want singelnijd hoort niet bij een paard
Chantal_1978 schreef:Wat voeren jullie je paarden?
De mijne krijgt nu:
Grasmix
Lijnzaadolie
Magnesium
Vitaminebrok en natuurlijk hooi
Voorheen kreeg hij ook nog Vitalbix Active+
Ivm de behandeling vd maagzweer moest ik die weglaten. Advies vd dierenarts was om krachtvoer zoveel mogelijk achterwege te laten als hij het goed doet op hetgeen ik nu voer. Of Havens Gastro erbij te geven. Alleen is dat geen optie omdat hij dan niet meer te rijden is.
patricia2403 schreef:Hey allemaal! Ik hoop dat het verhaal wat ik heb, iemand bekend voor komt in dit topic.
Sinds enkele weken heeft mijn 5 jarige ruin plots singelnijd, het was er van de 1 op de andere dag. Hij is vrij agressief, de ene dag erger dan de ander. Het is voornamelijk wanneer ik opzadel op de wasplaats, wanneer ik hem het laatste gaatje singel in de bak is hij niet zo "agressief" - lees oren plat in de nek en proberen te bijten. Zo is hij nooit geweest en ik heb hem nu een jaar. De osteopaat is betrokken (ivm andere 'problemen'), de zadelmaker is geweest en daar heb ik een nieuwe (anatomische) singel van, ze heeft een kleine aanpassing gedaan aan het zadel, maar nog geen verschil. Naast het agressieve gedrag, gaapt hij vaak voor het singelen (hals verlengd en hoofd daalt).
Ik heb hem onlangs een psyllium kuurtje gegeven omdat het gras erg kort is op de weide.
Hij staat van 10 tot 4 op de wei en heeft de uren op stal beschikking tot ruwvoer dmv een slowfeeder.
Hij laat verder geen enkel signaal zien dat er iets mis is, hij eet goed (eet het liefst de hele dag als je het mij vraagt), hij is actief, vertoont geen staakgedrag of ongemak onder het rijden, staat netjes stil met opstappen etc., heefr geen verhoging of opgezette buik of wat dan ook. Ik kan mijn vinger er gewoon niet op leggen. Hij glanst enorm, dus dof in de vacht is hij absoluut niet. De staleigenaren denken dat er niets aan de hand is, maar dat het is ontstaan van het 1 op het andere moment zit me niet lekker.
Iemand ideeën of soortgelijke ervaringen?