[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:16

Dank je wel ellepel!

Ik heb nog een vraag: er is ook een smeermiddel ( lotion, olie?) wat erg naar ruikt en dat je met rubber handschoenen moet opbrengen. Ik vermoed dat dit niet één van de twee genoemde middelen is. Weet iemand welk middel het wel is?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:13

Jannepauli: van Derfen wordt aangeraden het met handschoenen aan te brengen omdat het zo sterk ruikt!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:19

Ja die lucht krijg je echt niet uit je handen. Het zat aan mijn jas en de hele bijkeuken stinkt ernaar.

ben sinds gisteren in het bezit van een boett deken. Zit nog een klein scheurtje in de hals dat ga ik eerst
maken en dan ga ik hem opdoen. Nu schuurt hij niet heeft nog zijn vliegendeken op en ik denk
dat de wind ook wel helpt.

O ja ik heb ook drainage binnen alleen komt volgende week de osteopaat dan kan ik beter even
wachten met het geven van de drainage toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:06

Thanks, ladies!

Zou dat vieze luchtje overigens ook helpen tegen het 'knabbelen'? Mijn Fries laat zich door haar ZE graag beknabbelen door mijn andere paard en die schijnt een voorkeur te hebben voor de manen! Nu knabbelt mijn andere paard niet 'zomaar' maar diezet echt de tanden erin en rukt plukken uit.. :(
Het laatste jaar heb ik al weer aardig lange manen 'gespaard' maar nu het kriebelseizoen weer begonnen is, ben ik bang dat die moeite straks weer voor niks blijkt. In het verleden heb ik er wel zo'n stinkspray opgespoten, maar dat helpt niet tegen kriebels. Iemand ervaring met Derfen als paarden-knabbel-afweer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:34

heeft dat andere paard ook jeuk?
hertshoornolie kan ook goed hoor,houdt paard weg en de vliegjes ook :j

de merrie die ik verzorg mag graag kriebelen met haar buurmannen, en het valt mij op dat als ik haar manen in de vlechten heb ze veel langer heel blijven dna dat ze los hangen.
gister heb ik er bij haar wat olie op gesmeerd en dat vonden de heren niet lekker smaken :D

ik denk dat alles wat niet lekker smaakt je er wel op kunt smeren?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:38

Nee, mijn andere paard heeft geen jeuk, maar "eist" vanuit haar dominante positie dat het Friesje haar af en toe toiletteert! De manen van mijn Fries heb ik in vlechten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:40

vervelend,maar ik denk dat je zoiets als derfen best kunt gebruiken.
als het maar stinkt en vies smaakt :D :P

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:41

_CS_ schreef:
Corinagirl:

Drainage kan ervoor zorgen dat de kuur niet optimaal werkt.
Drainage voert alle activiteit in alle organen op, zodat alle afvalstoffen veel sneller afgevoerd worden.
En daarmee dus ook de ontworming.
Het zal wel iets zijn werk doen, maar niet volledig.
Ik snap dat jij hier verder ook niets aan kunt veranderen.

Alleen op stal? Is het geen verharingskriebels?
Wondjes op haar hoofd? Wat voor wondjes zijn dit dan, echt schuurwonden, of stootwonden?

Bij ons op stal hebben meerdere paarden zomerdag jeuk aan de staart,ook gewoon puur door warmte, zweet, of gewoon voor de lekker.
En die hebben ook geen ZE, maar lopen wel met een pluizebollige staart rond.

Bedankt voor je antwoord.

Ik zal vanavond even kijken of ik foto's kan maken van de plekjes op haar hoofd. Dit waren open wondjes, die nu mooi aan het genezen zijn (met schilfers, maar zal wel nieuwe huid zijn).
Ik denk dat het ook wel mede aan het verharen ligt. De wondjes op haar hoofd zijn in de stal gekomen. Bij het schuren aan de voerbak. Ook heeft ze echt plukken haar uit de staart geschuurd.
Maar in het land staat ze rustig. Ze kan, als ze wil, haar hoofd aan de waterbak schuren, maar dit is nog niemand opgevallen.
De kuur krijgt nu trouwens van mij 1x dd, omdat ik gewoon niet 2x per dag naar haar toe kan. Ze krijgt 1x dd 30 druppels op een klein stukje brood.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:00

Jannepauli schreef:
Thanks, ladies!

Zou dat vieze luchtje overigens ook helpen tegen het 'knabbelen'? Mijn Fries laat zich door haar ZE graag beknabbelen door mijn andere paard en die schijnt een voorkeur te hebben voor de manen! Nu knabbelt mijn andere paard niet 'zomaar' maar diezet echt de tanden erin en rukt plukken uit.. :(
Het laatste jaar heb ik al weer aardig lange manen 'gespaard' maar nu het kriebelseizoen weer begonnen is, ben ik bang dat die moeite straks weer voor niks blijkt. In het verleden heb ik er wel zo'n stinkspray opgespoten, maar dat helpt niet tegen kriebels. Iemand ervaring met Derfen als paarden-knabbel-afweer?

Bremsen Bremsen? Meurt ook echt verschrikkelijk en blijft lang hangen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:17

... maar dat is een middel om vliegen|muggen te bestrijden en niet een middel om huidproblemen te bestrijden. Ik ben trouwens nooit zo te spreken geweest over Bremsen, wij wonen naast een eikenbos, en met de hoeveelheden Dazen die daar huizen, werkte dit middel niet goed. Geen enkel ander middel trouwens ook niet - het enige dat echt hielp was paarden opstallen - dat hadden ze zelf ook door want zodra hun tolerantiegrenzen bereikt waren, galoppeerden de paarden uit zichzelf naar stal.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:21

Hier nog altijd braaf het onderzoeksmiddel aan het gebruiken en dit gaat nog goed. :j De staart en manen zijn vrij rustig. Wel is de manenkam bobbelig met wat schilfers, maar ze heeft nog geen enkele keer met d'r manen aan een voerbak staan schuren o.i.d. *klopt af*

Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:21

Bremse is wel het spul dat het beste tegen dazen werkt. Jannepauli, wij hebben hier ook heeeeel veel dazen en het enige wat een heeeeeeel klein beetje helpt is Bremse. Vliegen vinden het ook niet lekker. Denk niet dat het werkt tegen knabbelen inderdaad.
Ik gebruik dat spul van NML-health en dat werkt wel tegen aan elkaar knabbelen :P Als ik dat op de staart smeer, of op het halster, dan laten de vriendjes die delen mooi met rust.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:34

Annetje schreef:
Ik gebruik dat spul van NML-health en dat werkt wel tegen aan elkaar knabbelen :P Als ik dat op de staart smeer, of op het halster, dan laten de vriendjes die delen mooi met rust.

Klopt. :j Pony zelf vind het ook een uur in de wind meuren. :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:43

De mijne ook. Ik wilde ook zijn hoofd ermee insmeren, maar dat heeft hij toch liever niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:59

Jannepauli schreef:
... maar dat is een middel om vliegen|muggen te bestrijden en niet een middel om huidproblemen te bestrijden. Ik ben trouwens nooit zo te spreken geweest over Bremsen, wij wonen naast een eikenbos, en met de hoeveelheden Dazen die daar huizen, werkte dit middel niet goed. Geen enkel ander middel trouwens ook niet - het enige dat echt hielp was paarden opstallen - dat hadden ze zelf ook door want zodra hun tolerantiegrenzen bereikt waren, galoppeerden de paarden uit zichzelf naar stal.

Ik refereerde aan het vieze luchtje dat tegen het knabbelen zou helpen, mijn paard stond eerder bij een vennetje, mét eikenbossen zoveel je wilt, naast een maatje en mbv Bremsen is het manenknabbelen toen gestopt :) . Bij ons was Bremsen juist het enige dát daadwerkelijk hielp, ik had aandelen moeten nemen toen denk ik.

Ik heb het middel van NML nog niet open gehad, ze schuurt tot op heden nog steeds niet, maar stinkt dat zo erg dan???

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:01

Ik vind het muf ruiken, echt stinken is het ook niet. Derfen stinkt meer en dat blijft ook langer aan je handen hangen. Dit was je zo weer van je handen zonder dat het blijft hangen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:28

Er zit een typisch luchtje aan, maar echt heel erg stinken doet het inderdaad niet. Je wast het er inderdaad zo af en dat doe je met bremse ook niet.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:35

Voor mijn staart en manen heb ik Leovet Manenliquid, helpt echt goed. Een keer in de 2 dagen erop en hij schuurt ze niet meer. (de fjord van mijn schone zuster laat haar staart ook heerlijk met rust!)
Zijn er nog meer mensen die dit gebruiken?
Ik spuit hem nu ook in met Bremsen en dat helpt ook behoorlijk. Ik wil vandaag of morgen over gaan op Marstall Eczem, kijken of dat ook nog helpt.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:24

wou derfen bestellen en zag nu ergens op het forum hier dat paarden met witte manen heel vies worden heirvan. is het echt bruin dat ze er van worden of gewoon omdat het vuil erin plakt? het is namelijk voor een witte welsh en opzich vind ik het niet erg als het enige is wat zou helpen maar als ze erg vies van wordt zal ik toch miss liever eerst iets anders proberen ;)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:26

Dat klinkt goed!
Ik heb een pony met hele lichte eczeem. Op het moment nog niks te zien, hij heeft wel een beetje geschuurd aan de manen, maar hij verhaard ook nog heel erg en de manenkam is niet hard ofzo en zie ook geen plekken. Dus zat te denken aan misschien maar een middeltje kopen zodat hij de deken niet op hoeft.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:42

Derfen bevalt hier :j
Mijn fjord staat nog steeds zonder haar deken. Manen zijn licht geschuurd en de staart is nog helemaal intact *\o/*

Wat jeukende manen vind ik bij mijn fjord niet erg, zij heeft toch een flink bos. Een keertje wassen, knippen en er zit weer een mooi model in. Haar staart vind ik veel erger.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:52

Jinthe haar deken is even af omdat ik even een klipje moet maken maar ze heeft wel echt erge jeuk aan haar buik.. :(:)
Wel ingesmeert natuurlijk,, hoop dat het scheelt voor haar.

Kan je Derfen ook sprayen? (door het bijv in een flesje met een sprayer te doen) of moet je dit echt perse in ''masseren'' ?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:54

Even een foto spammen van ferro met zijn boett. Hoe vinden jullie m staan?

Hij staat hier wel op rust dus geeft een beetje scheef beeld.

Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:54

@Tienn: Maar er zit een buikdeel en uierflap aan de deken?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:23

Iemand tips voor anti jeuk middelen? (sprays oid) (geen tijd om hele topic door te pluizen :o )
Ik was al met ZT-shampoo, maar Joppie loopt zo enorm te schuren met zn kont. Hij heeft alweer 2 schijven zitten en vanmorgen kwam het wondvocht eruit.
Zijn manen *klopt af* schuurt hij gelukkig nauwelijks nu.