Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:55

Nog een Ecir-lid reactie voor Imago:
"Looks like hives to me. Great suggestion from [..] ; also do some detective work on what changes in winter: blanket? feed? amount of time in stall?
Cushings horses and IR horses have upsets in their immune responses, so sometimes become sensitive, or even allergic, to things that never worried them before.
It will be interesting to see if this problem goes away once he is at the right pergolide dose.
Gorgeous horse, by the way! "

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:58

:D nog iemand die hem leuk vind!

Wie weet verdwijnt dit inderdaad als de cushing enigzins onder controle is.

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:04

Wat een leuke reacties zeg!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:48

geerke schreef:

Maar dat zou ik op zich verschrikkelijk vinden...dat zou betekenen dat hij al een aantal jaren Cushing heeft.... |(

Thanks weer voor het posten van de reactie, Jannepauli, en nóg een compliment, wat gaaf zeg! :D (Járen terug heb ik hem verkocht, 1,5 jaar later weer teruggekocht. Bij het verkopen kwam er ook serieuse interesse uit USA inderdaad maar dat heb ik afgeketst; had er geen goed gevoel bij en wilde dat hij in Nl. bleef).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:03

Imago01 schreef:
geerke schreef:

Maar dat zou ik op zich verschrikkelijk vinden...dat zou betekenen dat hij al een aantal jaren Cushing heeft.... |(

Thanks weer voor het posten van de reactie, Jannepauli, en nóg een compliment, wat gaaf zeg! :D (Járen terug heb ik hem verkocht, 1,5 jaar later weer teruggekocht. Bij het verkopen kwam er ook serieuse interesse uit USA inderdaad maar dat heb ik afgeketst; had er geen goed gevoel bij en wilde dat hij in Nl. bleef).

De meeste paarden die symptomen vertonen, lopen al 3 jaar met cushings onder de leden, daarna komen er vaak pas echt opvallende dingen naar voren zoals de vacht, ogen, drinken, plassen, huidproblemen, hoefproblemen, etc etc. Dus het zou helemaal niet vreemd zijn als dit bij de jouwe ook zo zou zijn...
En het is gewoon een leukerd! Aansprekend hoofd!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 02:25

Inderdaad, zoals Fargo ook zegt: Cushing is er al vaak láng voordat er meer duidelijke symptomen komen. Tegenwoordig woordt er bij hoefbevangenheid ook al wat sneller aan gedacht en da's maar goed oook. In de vakliteratuur zie je 'hormonale stoornissen' bij HB tegenwoordig dan ook bovenaan staan. Maar hoe het ook zij - de dingen gebeuren nu eenmaal zo en het is niet zinvol om stil te staan wat er eerder was. Je weet wat je ziet, je ziet wat je weet.
Vooruit denken is nu het belangrijkste en hopen dat de medicatie goed aanslaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 07:51

Imago, leuk paardje. Vind trouwens ook dat je leuk met hem omgaat.

Mbt cushing... idd schijnt het allang aanwezig voordat het zichtbaar wordt. Wat ik mij dan afvraag ... hoe zit dat bij een jong paard, wat cushing heeft (zoals billy dus, die ong 2 jaar geleden voor het eerst bevangen raakte, in de winter nota bene, toen er geen spriet gras te bekennen was vanwege een enorm pak sneeuw. Zouden die paarden met een 'foutje' zijn geboren?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:31

liljebo hoefbevangenheid hoeft niks met het gras te maken te hebben hoor, kan ook door bv te koud water, stress, hooi of kuil van 1e snede(met veel fructaan), enz.
Dus hoefbevangeheid in de winter zonder gras is ook goed mogelijk helaas.

En wat betreft foutje tja wie weet. Duidelijk is wel dat het ene paard veel gevoeliger is voor hoefbevangenheid dan het andere.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:03

Ja weet ik. Maar ze kregen en krijgen hier alleen arm hooi en water uit een geisoleerde en verwarmde waterbak. Stress door de diepe sneeuw kan idd volgens sommigen een oorzaak zijn, maar hierover verschillen de meningen. Doet er verder niet toe.
Het is duidelijk dat het grootste probleem in de verkeerde hormoonwerking lag en daarmee een slechte regulering suiker/insuline.
Want gezien de symptomen heeft hij waarschijnlijk allang onder cushing geleden en is dat dus de voor de hand liggende oorzaak van de bevangenheid.
En dat betekend dus ook gewoon dat hij het al extreem jong had. (hij is nu tenslotte pas 7)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:49

Dan is het inderdaad wel al heel jong, maar ik vermoed dat idd toen de cushings al actief werd met zijn verstoorde hormoonhuishouding. Verder zijn shetjes toch ook wel heel gevoelig? Het hengstje bij ons opstal is vorig jaar ingeslapen omdat hij vooor de zomer aan al weer zo bevangen stond.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:58

fargo schreef:
Dan is het inderdaad wel al heel jong, maar ik vermoed dat idd toen de cushings al actief werd met zijn verstoorde hormoonhuishouding. Verder zijn shetjes toch ook wel heel gevoelig? Het hengstje bij ons opstal is vorig jaar ingeslapen omdat hij vooor de zomer aan al weer zo bevangen stond.

Ja idd, hij moet het, gezien de symptomen al veel langer hebben gehad. Duurt natuurlijk even voordat het helder is, want op die leeftijd denk je niet aan cushing.
Dat shetjes gevoelig zijn voor bevangenheid, weet ik. Net als overigens ieder sober ras.
Maar ik betwijfel of dat betekent dat cushing op die leeftijd dan ook zoveel voorkomt.
Daarom vroeg ik mij af of bij de paarden die al heel jong cushing blijken te hebben, misschien een 'foutje' zit in de hormoonwerking.
Opvallend is dat de pony als hengst geen hengstengedrag liet ziet en dat de problemen begonnen op te stapelen bij volwassen worden.

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:14

Hoi een vraag je mijn paarde heeft nu al twee jaar bepaalde klachten en de da weet niet goed wat hij er mee moet. Zou het crushing kunnen zijn denken jullie?

Klachten,

Soms moeizaam lopen zonder duidelijk aanwijsbare reden, afvallen, rare rui met haarzakjes en al en hele sterke stemmingswisslingen.

Graag hoor ik van jullie

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:31

Beste adtje,

Welke onderzoeken zijn al allemaal gedaan door je DA?

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:35

foto's gemaakt van zijn voorbenen. en een paar keer een test voor insuline resistentie 1 keer fout en drie keer een goede uitslag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:43

adatje schreef:
foto's gemaakt van zijn voorbenen. en een paar keer een test voor insuline resistentie 1 keer fout en drie keer een goede uitslag.

Hij heeft dus ook positief op insuline resistentie getest? Dat gaat wel regelmatig samen met cushing. Afvallen, gevoelig lopen, slecht verharen en andere vacht en stemmingswisselingen lijken inderdaad wel sterke aanwijzingen.
Wat voor paard is het, wat voor ras? En hoe oud is hij?
Je kunt zijn bloed op ACTH laten testen dat is een indicatie of hij cushing heeft. Die test moet 'smorgens vroeg ik dacht - nuchter? worden afgenomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:28

Een hardnekkig misverstand, dat "nuchter" te testen..

Als een paard werkelijk nuchter zou zijn ( dat betekent dus minimaal 8 uur niet eten) dan krijg je een volkomen verkeerd beeld. Het paard is geen mens. In tegenstelling tot mensen grazen (eten) paarden bijna constant ( nibble-feeders), daar is hun spijsvertering en stofwisseling op ingesteld, dus ook hun endocriene systeem.

Stel dat een paard 24/7 op de wei loopt, dan kun je zó bloed afnemen voor ACTH.
Staat je paard op stal, geef dan tot uiterlijk 2 uur voor de test alleen hooi.

Krachtvoer is wél uit den boze (graan/muesli/brok) - dat levert een insulinepiek op en in die zin is dan ook het 'nuchter' bedoeld. Dus géén krachtvoer voor de test, nooit!

De ACTH test hoeft niet op een bepaald tijdstip van de dag afgenomen te worden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:31

Puur nieuwsgierigheid: Is er naast de cortisolpiek 's ochtends ook geen ACTH piek?

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:40

fargo schreef:
adatje schreef:

Hij heeft dus ook positief op insuline resistentie getest? Dat gaat wel regelmatig samen met cushing. Afvallen, gevoelig lopen, slecht verharen en andere vacht en stemmingswisselingen lijken inderdaad wel sterke aanwijzingen.
Je kunt zijn bloed op ACTH laten testen dat is een indicatie of hij cushing heeft. Die test moet 'smorgens vroeg ik dacht - nuchter? worden afgenomen.

ja 1 keer en daarna 3 keer niet. foto's was ook niets te zien wat op hoefbevangenheid lijkt maar toch blijft ie soms moeizaam lopen. Het is een haflinger van 16 jaar

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:22

adatje schreef:
fargo schreef:
[quote="adatje"
[/quote

ja 1 keer en daarna 3 keer niet. foto's was ook niets te zien wat op hoefbevangenheid lijkt maar toch blijft ie soms moeizaam lopen. Het is een haflinger van 16 jaar

Je paard kan gevoelige voeten hebben zonder dat ie perse al hoefbevangen moet zijn, gevoelige voeten is een symptoom dat ook bij cushings voorkomt juist in de begin fase dat je af en toe denkt er is wat. Ik zou hem denk ik laten testen, want een haflinger is een sober ras en op 16 jarige leeftijd kan er wel cushing al in het spel zijn

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:03

[quote="Jannepauli"]Een hardnekkig misverstand, dat "nuchter" te testen..

Als een paard werkelijk nuchter zou zijn ( dat betekent dus minimaal 8 uur niet eten) dan krijg je een volkomen verkeerd beeld. Het paard is geen mens. In tegenstelling tot mensen grazen (eten) paarden bijna constant ( nibble-feeders), daar is hun spijsvertering en stofwisseling op ingesteld, dus ook hun endocriene systeem.

Stel dat een paard 24/7 op de wei loopt, dan kun je zó bloed afnemen voor ACTH.
Staat je paard op stal, geef dan tot uiterlijk 2 uur voor de test alleen hooi.

Krachtvoer is wél uit den boze (graan/muesli/brok) - dat levert een insulinepiek op en in die zin is dan ook het 'nuchter' bedoeld. Dus géén krachtvoer voor de test, nooit!

De ACTH test hoeft niet op een bepaald tijdstip van de dag afgenomen te worden.[/quote
Mijn paard is wél nuchter getest op insuline en acth, op welke manier kan dit de test beinvloeden dan?

Excuses voor de irritante quote :o

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:17

Shamrock is vandaag voor de tweede keer getest maar ik hoefde niet nuchter te zijn

Ik wil even jullie mening? Een kennis vna mij stuurde mij een video van een paard van wie ze denkt dat die Cushing heeft. Het is een manege paard. De video is gemaakt op 15 juli dus in volle zomer

hier het eerste witte paard in juli gefilmd

hier het tweede witte paard in oktober gefilmd

ik zou dus ja zeggen want hij heeft duidelijk
krullen
en ingevallen flanken

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:53

Zover als ik het kan zien heeft ie wel een Cushing vacht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:34

Ik kan er ook niet zoveel van zien, maar er is er eentje bij met een echte cushingsvacht inderdaad.

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:38

ik ga het bespreken met DA. bedankt meiden jullie horen het

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:50

dookia schreef:
Shamrock is vandaag voor de tweede keer getest maar ik hoefde niet nuchter te zijn

:))