[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:48

DA's weten er vaak niet zoveel van af.. Schudt je paard in de winter ook? Je zou de eerste nekwervel kunnen laten checken of homeopathie proberen, er zijn mensen met goede resultaten door magnesium/MSM/moederkruidtinctuur. Tandarts al geweest? Ander tuig/bit geprobeerd?

Succes!

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:53

Bedankt voor je antwoord. Ja bij de tandarts is hij al geweest dus dat is het niet. En 's winters heeft hij het gelukkig niet. Een vriendin van mij zei ook al misschien homeopatie proberen dus ga ik daar maar eens achteraan. Je moet wat proberen, vind het echt zielig voor hem. Jammer dat die kap niet voldoende is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:54

En helpt een neusnetje tijdens het rijden?

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:01

Het neusnetje word morgen met de post bezorgd. Ik had gisteren met die hele kap gereden (wat hij helemaal niet erg vond) het was wel iets minder ook tijdens het galopperen was het iets minder. maar ik kong nou niet zeggen dat er veel verbetering inzat. En dat ik vandaag in het land kwam (hij was door een ander buiten gezet met kap) stond hij nog steeds te schudden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:03

Wat een rot-syndroom he :(:)

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:08

Ach ik vind het zo vreselijk, Ik zit zelfs helemaal ff in een dipje kan wel janken. Ik mis gewoon het fijne rijden zoals voorheen :') .

Wel heel erg bedankt voor je steun en tips.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:08

Er is nog een heleboel dat je kunt proberen. Hopelijk komen jullie eruit!

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:14

Ja donderdag komt de zadelmaker voor een nieuw zadel want die ik nu heb ligt niet meer helemaal lekker. misschien dat het iets helpt maar ik denk toch dat de oorzaak meer ligt bij de pollen/zonlicht. we gaan maar wat proberen en hopelijk komen we eruit. Zo ja dan laat ik hier even een berichtje achter hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:30

meestal zijn 'oorzaken' als pollen en zonlicht slechts de triggers. de werkelijke oorzaak lijkt tot op heden een stuk dieper te liggen. waar veelal op wordt uitgekomen is ontsteking/ schade/ irritatie aan de nervus trigeminus. dit is een zenuw die over het hoofd loopt. de oorzaak daarvan is vaak moelijk te achterhalen, hoewel er al een aantal mensen zijn geweest bij wiens paard behandeling van de nekwervels de oplossing bleek.
bij de meeste HS paarden is ook sprake van spanning en/of stress. de HS kan stress veroorzaken uiteraard, maar wat je sowieso veel ziet is dat een paard met HS zich vasthoudt in bijv. de rug. zelf heb ik goede resultaten behaald door te werken aan de ontspanning van het hele paardenlijf. als een paard spanning ervaart geeft dat spanning in de nek, en zodoende kan het volgens mij goed mogelijk zijn dat dit ook de HS veroorzaakt of triggert.

mijn pony heeft het twee jaar geleden behoorlijk heftig gehad, enkele weken lang (rijden, longeren, langeteugel alles was onmogelijk). vorig jaar was het al beter, dit jaar heeft hij er een beetje (twee dagen zichtbaar HS) last van gehad en sindsdien eigenlijk niet meer. bij hem lijken bepaalde spanningen (hoe klein ook) de trigger te zijn. denk aan het 'knijpen' van de spieren van het gezicht en de nek, dat soort dingen.

buiten dat zijn er resultaten behaald met homeopathie en dergelijke. de ervaring tot nu toe is dat de gemiddelde DA er eigenlijk niets mee kan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:11

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:14

lijkt me niet onmogelijk... hoe ziet de binnenkant van de mond eruit? en wat voor type is het bit? het kan ook gewoon zijn dat er iets knelt nl...

hier alles nog steeds schudvrij, we zijn Mone nu ook OHZ mee aan het nemen in de trainingen van Irwin, en dat pakt ze super op. tot dusver ook daarin geen HS.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:16

Binnenkant niet bekeken, zal ik eens doen.. Het is een dubbelgebroken watertrens van KK, past op zich goed.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:16

Fijn dat het met Mone ohz zo goed gaat!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:29

watertrens kan bij sommige (uiteraard wéér die gevoelige...) paarden irritatie geven bij de mondhoeken. dikke kans dat het bij gebruik van een bustrens wel goed is. je gebruikt dit bit nog niet zo lang toch?
zijn de plekjes ook gevoelig of jeukerig oid?

jaaa Mone doet het super, haha! heel veel rust in het rijden, heerlijk. Mone is er ook erg tevreden mee.
volgende week alweer trainingen, haha! heb er zin in!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:36

De mondhoeken jeuken inderdaad, hij wil steeds stoppen om ze aan zijn been te schuren. Dat had hij overigens bij de Myler ook. Binnenkort maar een ander bit aanschaffen - misschien is een rvs kneveltrens wel fijn...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:40

kneveltje ben ik wel voorstander van op zich... schept een hoop duidelijkheid en helpt je ook bij het blokken. uiteraard niet geschikt voor sleurende ruiters, maar ja dat is eigenlijk geen enkel bit he, haha!
bij een kneveltje kan er iig niet zomaar iets van vel oid klem raken. de meeste paarden vinden de aanwezigheid van een kneveltje ook zeker niet onprettig.

de myler had koperen inlages toch? best kans dat het dan daaraan ligt ja...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:44

Ja, de myler heeft reepjes koper.. Ik heb nog een rvs watertrens liggen - die eerst maar eens proberen. En dan zsm een bus- of kneveltrens kopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:13

hoop dat dat het inderdaad blijkt te zijn. ik heb zelf verder geen ervaring met 'uitslag' rond de mondhoeken...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:26

Ik ook niet. Het is wat met dit paard :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:18

ik ben er wel bekend mee :j
ik heb een merrie gehad met koperallergie,maar bij haar zat er ook uitslag in de mond en op de tong.
toen dus ook op advies overgestapt naar gewoon rvs en dat gaat ook prima.\
appie rijd ik op dit bitje:
Afbeelding
een dubbelgebroken watertrensje met plat tussenstukje.
en dat bevalt bij hem het beste :j

vandaga bij appie geen schud gezien en zijn mok knapt ook eindelijk wat op.
ik wil ook weer rijden!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 00:02

Datzelfde bit heb ik ook nog liggen, dus die ga ik maar eens proberen. Ben alleen niet zo'n fan van dat platte middenstukje, maar zo kan ik iig wel zien of koper het probleem is..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:53

inderdaad, als het eerst maar even RVS is.
overigens zou ik persoonlijk ook niet snel kiezen voor een plat middenstukje, dan eerder voor een olijfje, ivm minder scherpte op de tong.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:28

heb ik ook gehad omdat iedereen tegen me zei dat dat beter was.
dus ik met bol stukje kopen,maar appie was de hele tijd aan het vervelend doen met dat bolle stukje,mond steeds open etc..
heb het bit er toen uitgehaald en toen zag ik dus dat appie zijn tong tegen zijn gehemelte drukt?
ik denk dat dat bolle stukje meer ruimte in neemt zag ik dat hij een plekje/wondjeop zijn gehemelte zitten.
ding dus maar verkocht en mijn eigen platte bitje weer gepakt.
was ook een heel verschil in gewicht,mijn watertrensje weegt niks an dat andere bitje met bol stukje was veel, zwaarder

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:31

je hebt ze met bolletje, olijfje of plat stukje. Het zou ook nog kunnen dat dat wondje er al gezeten heeft voor het bitje in ging, of niet?
over het algemeen wordt het olijfje gezien als het zachtste, dan het bolletje en dan het platje. de ervaring leert wel dat dat niet voor ieder paard opgaat. wat de één prettig vindt en als 'zacht' ervaart, kan de ander helemaal niks vinden. daarom is durven uitproberen mijns inziens ook altijd wel verstandig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:00

ja klopt :j
gisteren geen geschud,vandaag eens kijken hoe het staat,het is namelijk wat warmer en ben benieuwd of dat invloed heeft