FleurVP schreef:Queelens, wat was bij jou de waarde dan? Ben wel benieuwd. Die van mij had 370 en er werd toen telefonisch door een andere dierenarts dan die het bloed had afgenomen, en mijn paard nog nooit gezien had, geadviseerd om 1 pil Prascend per dag te gaan geven. Ik heb haar toen langs laten komen en toen was ze het er wel mee eens dat het niet perse nodig was. Inmiddels zijn we een jaar verder zonder Prascend en het gaat goed. Hij krijgt wel voer met laag suikergehalte, wat supplementen soms zoals monnikspeper en glucobalance maar loopt ook iedere dag paar uur op de wei.
Ik vind zijn bovenlijn nu wel wat teveel aan het invallen, de dierenarts komt van de week weer voor enten en tanden en dan ga ik weer eens overleggen. Hij is nu 28 en ik vind het klinisch beeld steeds lastiger te bepalen, want zo ongeveer alles wat bij ouderdom hoort wordt ook als cushing symptoom gezien.
Ik denk dat er door dierenartsen heel veel verdiend wordt op cushing medicatie, in de UK zijn die pillen niet voor niets de helft goedkoper. En de KNHS dus blijkbaar ook met deze promotie en de farmaceut natuurlijk helemaal.
Even in mijn mailbox gegraven, is al 4 jaar geleden. Toen was de grenswaarde in die periode 47 pg/ml volgens het mailtje en mijn paard had toen 83 pg/ml
Niet drastisch hoog maar als je het vergelijkt met de grenswaarde die gesteld wordt dus wel. Mijn reactie was dus direct het advies opvolgen en paard op de prascend zetten want de diagnose was dus ppid volgens de test..
Iik liet mijn paard dus testen omdat het gratis was en de DA er toch was voor gebitscontrole en mijn paard toen al ouder was, ik was benieuwd naar de gratis informatie
Totdat ik dus begon te twijfelen door oa dit topic en het beeld wat mijn paard gaf en ik hem van de prascend haalde en hem na een tijd zonder prascend meermaals nog heb laten testen buiten de SR
in december 2017 26 toen al even van de prascend af en in januari 2020 18 ook zonder prascend. Allemaal netjes onder de grenswaarde dus, alleen in december 2017 dicht op de grens.