Je geeft aan dat je calorie arm hooi geeft, heb je het hooi laten testen? Wat zijn de waardes? Geef je onbeperkt hooi?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Queelens schreef:Ik kom hier na lange tijd weer eens binnengevallen want ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Het valt mij ook dit jaar weer op dat er weer gratis of test met korting aan worden geboden en worden gepromoot door klinieken, de knhs en noem het maar op. Tot echt mijn allergrootste frustratie, want jullie weten vast met mij mee dat testen in september en oktober alles behalve betrouwbaar zijn en het wel een beetje ‘vreemd’ is dat juist in deze maanden hier actie op wordt gehouden..
Het wordt ook maar vrolijk gepromoot overal en dan vraag ik me af: is dit nou omdat de kennis er niet is? Is dit om ook maar geld te kunnen verdienen (in het geval van klinieken)?
Ik irriteer mezelf er in ieder geval heel erg aan omdat ik dit zaakje echt vind stinken. De kliniek waar ik bij zit promoot het ook en hebben bij mijn paard gezien dat onderzoeken in die periode gewoon echt foutieve conclusies geven..
Hoe kijken jullie daar tegen aan? Of maak ik me echt druk om niets?
Vrijbuiter34 schreef:Hi plutolover, vervelend zegWaarom geef je die subli seniores priores, en hoeveel geef je? Ik zie dat er per kg 14% suiker en zetmeel inzit, wellicht zou je kunnen overstappen naar iets wat geconcentreerder is en een lager suiker/zetmeel gehalte? Er zit ook melasse in, kan niet zien wat het gehalte daarvan is helaas.
Je geeft aan dat je calorie arm hooi geeft, heb je het hooi laten testen? Wat zijn de waardes? Geef je onbeperkt hooi?
tine10 schreef:Queelens schreef:Ik kom hier na lange tijd weer eens binnengevallen want ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Het valt mij ook dit jaar weer op dat er weer gratis of test met korting aan worden geboden en worden gepromoot door klinieken, de knhs en noem het maar op. Tot echt mijn allergrootste frustratie, want jullie weten vast met mij mee dat testen in september en oktober alles behalve betrouwbaar zijn en het wel een beetje ‘vreemd’ is dat juist in deze maanden hier actie op wordt gehouden..
Het wordt ook maar vrolijk gepromoot overal en dan vraag ik me af: is dit nou omdat de kennis er niet is? Is dit om ook maar geld te kunnen verdienen (in het geval van klinieken)?
Ik irriteer mezelf er in ieder geval heel erg aan omdat ik dit zaakje echt vind stinken. De kliniek waar ik bij zit promoot het ook en hebben bij mijn paard gezien dat onderzoeken in die periode gewoon echt foutieve conclusies geven..
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb klinieken en knhs daar ook al op aangesproken, maar uiteraard geen enkele reactie. Heel boos word ik ervan!
Luca03 schreef:Goh... Ik vind dat een moeilijke kwestie. Ik heb vorig jaar in oktober mijn merrie laten testen op cushing, deels door de actie omdat ik student ben en alles zelf betaal.
Nu kwam er bij mijn merrie een waarde van +500 uit, lijkt mij dat een gezond paard zelfs in die periode niet zo'n hoge waarde heeft.
Bij lagere waardes zou ik buiten de SR nogmaals testen voor medicatie op te starten
Queelens schreef:Ik kom hier na lange tijd weer eens binnengevallen want ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Queelens schreef:Luca03 schreef:Goh... Ik vind dat een moeilijke kwestie. Ik heb vorig jaar in oktober mijn merrie laten testen op cushing, deels door de actie omdat ik student ben en alles zelf betaal.
Nu kwam er bij mijn merrie een waarde van +500 uit, lijkt mij dat een gezond paard zelfs in die periode niet zo'n hoge waarde heeft.
Bij lagere waardes zou ik buiten de SR nogmaals testen voor medicatie op te starten
Ja begrijpelijk als je paard een waarde krijgt van 500 is het duidelijk.
Ik krijg wel van dierenartsen de argumenten: ja maar de grenswaardes worden in deze periodes verhoogd. Maar blijkbaar niet hoog genoeg. Mijn paard zat ook redelijk boven de omhoog gestelde grenswaarde (geen 500) maar ook dan wordt de diagnose ppid gesteld, gaan mensen prascend geven.. mijn paard bleek het achteraf dus helemaal niet te hebben maar kreeg wel die pillen vol met vanalles en nogwat. Ik vind dat behoorlijk kwalijk. En naast mij waarschijnlijk nog heel veel andere eigenaren met paarden. Zij zijn misschien niet op dit topic gestuit. Anders had ik dit allemaal niet geweten en nog steeds geloofd dat mijn paard ppid had..
Flint09 schreef:Vrijbuiter34 schreef:Hi plutolover, vervelend zegWaarom geef je die subli seniores priores, en hoeveel geef je? Ik zie dat er per kg 14% suiker en zetmeel inzit, wellicht zou je kunnen overstappen naar iets wat geconcentreerder is en een lager suiker/zetmeel gehalte? Er zit ook melasse in, kan niet zien wat het gehalte daarvan is helaas.
Denk dat je vragen aan mij zijnBeantwoordt ze in ieder geval
pony is trouwens 85 cm
Subli seniores priores is door de da aangeraden - een kwart schep per dag geweekt in 2 liter water , en daar krijgt hij dan ongeveer 3 kwart van ( andere 2 paardjes mogen een paar lepeltjes mee snoepen. Hij eet zijn hooi moeilijk waardoor hij hier voedingsstoffen uit kan halen .
Hooi is van vorig jaar dus er wordt aangenomen dat dit calorie arm is , er is geen test op het hooi geweest en hij krijgt 1 tot 1.5 kilo ongeveer ( maakt hij voor een deel proppen van ) . Hij krijgt trouwens nu een kwart prascend
Volgens de da had hij een hele schep subli en 2 kilo hooi nodig, maar dat is meer dan hij ooit krijgt en hij is al zo dik.
Flint09 schreef:Vrijbuiter34 schreef:Hi plutolover, vervelend zegWaarom geef je die subli seniores priores, en hoeveel geef je? Ik zie dat er per kg 14% suiker en zetmeel inzit, wellicht zou je kunnen overstappen naar iets wat geconcentreerder is en een lager suiker/zetmeel gehalte? Er zit ook melasse in, kan niet zien wat het gehalte daarvan is helaas.
Denk dat je vragen aan mij zijnBeantwoordt ze in ieder geval
pony is trouwens 85 cm
Subli seniores priores is door de da aangeraden - een kwart schep per dag geweekt in 2 liter water , en daar krijgt hij dan ongeveer 3 kwart van ( andere 2 paardjes mogen een paar lepeltjes mee snoepen. Hij eet zijn hooi moeilijk waardoor hij hier voedingsstoffen uit kan halen .
Hooi is van vorig jaar dus er wordt aangenomen dat dit calorie arm is , er is geen test op het hooi geweest en hij krijgt 1 tot 1.5 kilo ongeveer ( maakt hij voor een deel proppen van ) . Hij krijgt trouwens nu een kwart prascend
Volgens de da had hij een hele schep subli en 2 kilo hooi nodig, maar dat is meer dan hij ooit krijgt en hij is al zo dik.
assebassie schreef:De referentiewaardes zijn ook hoger in t najaar en als t goed is ga je pas prascend gebruiken als je paard last heeft van de symptomen en niet omdat de acth waardes verhoogd zijn.
Een goede Da is terughoudend met voorschrijven.
Conclusie is dus dat het voor de uitslag niet uitmaakt welk seizoen je test.
FleurVP schreef:Queelens, wat was bij jou de waarde dan? Ben wel benieuwd. Die van mij had 370 en er werd toen telefonisch door een andere dierenarts dan die het bloed had afgenomen, en mijn paard nog nooit gezien had, geadviseerd om 1 pil Prascend per dag te gaan geven. Ik heb haar toen langs laten komen en toen was ze het er wel mee eens dat het niet perse nodig was. Inmiddels zijn we een jaar verder zonder Prascend en het gaat goed. Hij krijgt wel voer met laag suikergehalte, wat supplementen soms zoals monnikspeper en glucobalance maar loopt ook iedere dag paar uur op de wei.
Ik vind zijn bovenlijn nu wel wat teveel aan het invallen, de dierenarts komt van de week weer voor enten en tanden en dan ga ik weer eens overleggen. Hij is nu 28 en ik vind het klinisch beeld steeds lastiger te bepalen, want zo ongeveer alles wat bij ouderdom hoort wordt ook als cushing symptoom gezien.
Ik denk dat er door dierenartsen heel veel verdiend wordt op cushing medicatie, in de UK zijn die pillen niet voor niets de helft goedkoper. En de KNHS dus blijkbaar ook met deze promotie en de farmaceut natuurlijk helemaal.
Maris schreef:assebassie schreef:De referentiewaardes zijn ook hoger in t najaar en als t goed is ga je pas prascend gebruiken als je paard last heeft van de symptomen en niet omdat de acth waardes verhoogd zijn.
Een goede Da is terughoudend met voorschrijven.
Conclusie is dus dat het voor de uitslag niet uitmaakt welk seizoen je test.
Maar de testwaardes zijn dus bij alle paarden ook verhoogd in het najaar. Ook bij gezonde paarden. En ook bij gezonde paarden kan die waarde best eens een stuk hoger zijn dan de referentiewaarde.
Daarom is de test in oktober gewoon niet mega handig. Meer paarden zullen een verhoogde ACTH waarde hebben in die tijd, ook paarden die geen cushing hebben.