[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:12

Ik had het wel even mogen kammen.. excuses :o maar ik wou toch graag laten zien hoe goed ik de manen in de groei heb weten te houden deze zomer. Normaal gesproken schuurt er zoveel manen af iedere zomer, ook met deken. Dit jaar minder jeuk en vlechten helpen zeker!

Dit was vorig jaar, om te janken |(
Afbeelding

Nu *\o/*
Afbeelding

Nog even links bij de schoft wat bij punten. Before en afters zijn echt super satisfying :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:40

*\o/*

Lange manen!!! :D

zuma1

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:59

Hier ook iemand blij dit jaarAfbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:36

zuma1 schreef:
Hier ook iemand blij dit jaar[ [url=m/vfsERV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, wat een prachtig plaatje deze combi <3

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:41

Nu mis ik toch echt een like knop...

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:13

Hier weer enorm veel van die kleine witte vliegjes. Zou t toch nog niet voorbij zijn?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:36

@ellepel yeeesh :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:50

Kayleigh327 schreef:
Hier weer enorm veel van die kleine witte vliegjes. Zou t toch nog niet voorbij zijn?

Met 12 graden buiten verbaasd me dat niet nee :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:55

Silver_Fox schreef:
Ik had het wel even mogen kammen.. excuses :o maar ik wou toch graag laten zien hoe goed ik de manen in de groei heb weten te houden deze zomer. Normaal gesproken schuurt er zoveel manen af iedere zomer, ook met deken. Dit jaar minder jeuk en vlechten helpen zeker!

Dit was vorig jaar, om te janken |(

Nu *\o/*

Nog even links bij de schoft wat bij punten. Before en afters zijn echt super satisfying :D

Super wat een verschil :-) Kan me voorstellen dat je er trots op bent *\o/*

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:22

Silver_Fox schreef:
@henny_w Ja ligt eraan, als je per se onbeperkt wilt voeren kun je ze beter niet zonder laten staan. Maar bij mij gaan ze dan ook alleen maar bij de slowfeeder staan, dat noem ik ook niet echt 'fourageren' geef ook niet onbeperkt meer. Ik dacht dat een PP dat wel zou oplossen, maar als ik dit zo hoor is dat dus niet per se waar. Ik zou denk ik ook minder voeren dan, hoewel het kan ook zijn dat er op dit moment gewoon erg weinig in de wei staat. Ik merk dat de paardjes hier ook meer stil gaan staan omdat er gewoon niet veel groeit. Dan is meer hooi juist wel fijn tegen verveling. Je zou ook stro kunnen gaan mengen, vinden ze meestal net iets minder lekker.

En mijn punt was dat als je hooi op de grond in slowfeeder netjes stopt er niet veel zand in komt :Y)

Ik geef dit jaar inderdaad voor het eerst onbeperkt ruwvoer. Ik dacht dat de PP daarin een mooie oplossing zou zijn maar ik heb toch ook wel wat nadelen ervan ondervonden.
Ondanks de mooie kwaliteit hooi kijken ze er nauwelijks naar om zolang er nog minimale sprietjes gras staan. Pas afgelopen week begonnen ze volop hooi te eten. Maar staan dan vervolgens maar te staan.

Onze paarden wegen tussen de 530 en 580 kilo. Ze krijgen alleen al 's nachts per paard zo'n 9 tot 10 kilo hooi het hele jaar rond wat nagenoeg 's ochtends helemaal op is. Overdag gaat er nog meer hooi door nu er bijna geen gras meer staat. De 2 oudjes kwamen afgelopen zomer op de PP er nauwelijks van aan maar de jonkies wel degelijk.
De kleinste, het ruintje met de meeste jeukproblemen werd op de PP afgelopen zomer binnen 2 weken zo tonnetje rond, niet normaal meer. Ik schat dat hij afgelopen zomer minstens 50 zo niet 75 kilo te zwaar werd.
Dat is absoluut niet bevorderlijk tegen de jeuk :(
Die heb ik de rest van de zomer en nazomer apart gehouden op een stukje schraal gras met iets hooi erbij.
Inmiddels is hij gelukkig weer een stuk afgevallen maar ik voel z'n ribben nog steeds niet.

Uiteraard moet je de ribben niet kunnen zien maar ik vind het toch wel prettig om ze ietwat te kunnen voelen. Voor mij zijn ze hier dan in een mooie conditie.

Je hebt inderdaad van die slowfeeder kussens voor op de grond maar ik vrees dat ik die steeds van de buurpercelen kan terug halen tenzij ik ze aan de bomen vastknoop :-)
Zelfs wordt er door 1 van de merries met de voertonnen 'gegooid'
Die voertonnen lopen iets taps toe en zijn door manlief elk stevig bevestigd in een tractorband. Echt een loodzware constructie.
Ik krijg ze nauwelijks verplaatst maar Hjorinn pakt de rand vast tussen haar tanden en kiepert de ton zo een meter verder. Er zitten nl. een paar gaten in de bodem van zo'n ton en dan vallen er sprietjes hooi door. Zij kwam erachter dat als je zo'n ton verplaatst als ie leeg is dat er altijd nog een paar hapjes onder liggen :j

Waar ik wel heel blij mee ben is dat ze tot op heden niet aan de wilgen schuren.
Op 1 gedeelte van de tracks staan zo'n 10 dikke knotwilgen. Ze knabbelen veel van de takken maar er is er tot nu toe niet 1 tegenaan gaan schuren. Hopelijk blijft dat zo :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:35

Ik zou. Maar dat is persoonlijk. Een aantal plekken met stro aanbieden. Met maaswijdte 4x4 en hooi op 3x3 aanbieden maar dan beperkt.

Er zijn verschillende soorten stro.
Moet je even kijken wat dan bij je past.

Als je gaat mengen met hooi kunnen ze erg gaan knoeien. Dat is ook zonde.

Ik vind 8 a 10 kg erg veel. Ook voor hooi.
Vooral voor en dagdeel

Ik zou mits het kan. Beperkter en vaker aanbieden.
Dus minder veel. En vaker op de dag.

Mijn keuze zou zijn 1,5 kg ochtend per paard. 1,5 eind van de middag per paard en in de avond voor de nacht zo'n 4 kg per paard.
Rest van de tijd kunnen ze stro knagen. Eventueel wilgwntakken tegen verveling.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:33

Interessant, hier wordt er absoluut niet geknoeid als ik het meng. Als ik het zo hoor is die van mij wel heel goed opgevoed, ik kan de slowfeeder zelf optillen, maar pony's gooien/verplaatsen het echt niet. Anyway, vind het ook fijn om het gescheiden aan te bieden, maar veel mensen schieten dan in de stress bij het idee om stro gescheiden aan te bieden.

Ik zou inderdaad ook uitrekenen hoeveel kg jij denkt dat je paarden nodig hebben @henny_w qua hooi per dag ivm met voedingstoffen en dan de rest aanvullen met stro. Dan kan je ze toch onbeperkt ruwvoer aanbieden zonder dat ze gauw te dik worden :) ik wou dat hier ook doen, maar toch durf ik het niet aan met de snel hoefbevangen shet, heb gelezen dat in stro ook aardig wat fructaan kan zitten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:54

Ik kom even binnen vallen...heb jaren(een ZE-er gehad en helaas moeten laten inslapen.(mankeerde nog meer)
Nou vroeg ik me af is er inmiddels al een test om te achterhalen of een paard ZE heeft?

Ik heb nml ook altijd gedacht dat bij die van mij ook uv meespeelde.

Ben er zo panisch voor geworden dat elke keer als er maar 1 schuurt ik gelijk bang ben dat ze het hebben.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:16

cinniz123 schreef:
Ik kom even binnen vallen...heb jaren(een ZE-er gehad en helaas moeten laten inslapen.(mankeerde nog meer)

Wat vreselijk naar Y;(

Wat is uv?
Ik dacht dat je al jaren een prik kon vragen bij de DA om te testen voor ZE? Ik heb het nooit gedaan dus weet niet hoe betrouwbaar het is, omdat het is hier vrij duidelijk is dat ze het heeft.

Sterkte!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:52

Silver_Fox schreef:
Interessant, hier wordt er absoluut niet geknoeid als ik het meng. Als ik het zo hoor is die van mij wel heel goed opgevoed, ik kan de slowfeeder zelf optillen, maar pony's gooien/verplaatsen het echt niet. Anyway, vind het ook fijn om het gescheiden aan te bieden, maar veel mensen schieten dan in de stress bij het idee om stro gescheiden aan te bieden.

Ik zou inderdaad ook uitrekenen hoeveel kg jij denkt dat je paarden nodig hebben @henny_w qua hooi per dag ivm met voedingstoffen en dan de rest aanvullen met stro. Dan kan je ze toch onbeperkt ruwvoer aanbieden zonder dat ze gauw te dik worden :) ik wou dat hier ook doen, maar toch durf ik het niet aan met de snel hoefbevangen shet, heb gelezen dat in stro ook aardig wat fructaan kan zitten.

Stro voeren is hier niet nodig:-) Ik heb 2 soorten hooi. Gewoon hooi, geen voordroog o.i.d.
Het ene hooi is een normale tot goede kwaliteit. Het andere is heel schraal. Hard en dun. Het lijkt qua structuur op graszaadhooi maar is het niet. Ik schat dat het vergelijkbaar is met stro qua voedingswaarde alleen smakelijker.

Ik heb hier met een behoorlijk verschil van paarden te doen. We hebben ze alle 4 zelf gefokt.
Twee merries die binnenkort 19 en 20 jaar worden. Ze zijn volle zussen van elkaar, beide half Fjord/half Fries. Dus al behoorlijk sober qua rassen.
Bij beide hebben we 6 jaar terug een veulen gefokt. De jonkies zijn van vaders kant half Quarter/half Argentijnse Criollo. Van moeders kant dus Fjord/Fries. Die zijn dus súpersober qua onderhoud.

Daarnaast zit ik met beide oudjes en het jonge ruintje met chronische stofwisselingsproblemen vanwege het zware vergif wat ze binnen hebben gekregen.

Bij de oude dames merk ik dit jaar voor het eerst dat ze veel meer eiwitten en gras aankunnen als eerder. Dat heeft absoluut ook met de leefijd te maken. Dus die PP leek me een goed plan.
Van de 6 jarige jonkies heeft de merrie geen enkel probleem met de PP maar voor de ruin die door de eerdere vergiftiging acuut gestopt is met de hoogtegroei is de PP absoluut ongeschikt. Die wordt er tonnetje rond op en die heb ik er na 2 weken weer afgehaald.
Ondanks dat ik meerdere plekken had met goed hooi werd er tot een week terug helemaal niet gekeken naar het hooi op de PP.

Dus de oudjes aten de laatste tijd alleen maar overdag die hele korte stoppeltjes gras.
's Nachts op stal eten ze denk ik daarom makkelijk ruim 9 kilo goed hooi weg.
De jonkies staan dag en nacht buiten en die vul ik de hooinetten 's nachts dan met dat hele schrale stro-achtige hooi. Elk net ruim 9 kilo. Via de beveiligingscamera's kan ik zien dat het in de vroege ochtend op is :-) Soms zit er nog heel iets in de slowfeeder. Overdag krijgen zij ook het goede hooi.

Op zich vind ik dat prima. Als paarden geregeld 3 á 4 uur zonder ruwvoer staan kunnen ze vrij makkelijk maagzweren ontwikkelen en daarom voer ik graag heel ruim hooi.

Dit jaar hebben we voor het eerst weer rijconditie kunnen opbouwen. De oudjes lopen sinds de vergiftiging van 2011 éindelijk weer als vanouds onder het zadel. Lekker voorwaarts en duidelijk zin om weer mee te gaan.
Vorig jaar (2015) wilde dat nog voor geen meter. En de jaren ervoor 2012 t/m 2014 zijn ze uitsluitend gelongeerd omdat hun huid over hun hele lichaam steeds zo kapot was door het vergif dat er geen zadel meer op kon.

Maar ik overweeg nu toch om de PP voor komend jaar weer op te heffen. Hoe leuk het voor de paarden ook is. Het zou hier prima werken als ik alle tracks vol geel zand zou storten zodat ze op de tracks uitsluitend hooi kunnen eten. Maar dat is voorlopig geen optie.
Of ik moet 3 paarden niet de hele dag op de PP zetten maar bijv. maar een halve dag ?
En het ruintje alleen maar op heel schraal gras of misschien komend jaar zelfs alleen maar op hooi.
Ik ben er eerlijk gezegd nog niet over uit wat wijsheid is :-)

Oh ja, ik heb 1 paard wat graag voetbalt met de voertonnen. De andere 3 gelukkig niet :-)
Die tonnen zijn echt zo loeizwaar en als ik zie hoe zij de rand tussen haar tanden pakt en de ton wegkiepert alsof het een zakje chips is, dan besef ik steeds weer, hoe ongelooflijk sterk paarden eigenlijk zijn in hun kaken en nek. En hoe ontzettend braaf ze zijn doordat ze zich met een simpel leren bitje of bitloos hoofdstel in alle gangen door het bossen laten sturen :-)

Het maakt me soms heel nederig wat ze allemaal voor ons doen zonder hun werkelijke kracht tegen ons te gebruiken :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:59

cinniz123 schreef:
Nou vroeg ik me af is er inmiddels al een test om te achterhalen of een paard ZE heeft?

Ik heb nml ook altijd gedacht dat bij die van mij ook uv meespeelde.

Ben er zo panisch voor geworden dat elke keer als er maar 1 schuurt ik gelijk bang ben dat ze het hebben.

Een triest verhaal en ik begrijp je angst.
Met UV bedoel je denk ik de straling in zonlicht?

Zonlicht kan wel degelijk meespelen in het jeukverhaal maar dan is er vaak sprake van een ernstig leverprobleem.
Een leverprobleem kan sowieso een onderliggende oorzaak zijn van zomereczeem maar de jeuk kan dus verergerd worden door zonlicht.
Ik spreek uit ervaring. Advies van de toxicoloog van de GD Deventer was om het paard zoveel mogelijk uit de zon te houden of helemaal in te pakken.
Een jaar later werden haar leverwaardes toch wat beterder door meerdere aanvullingen in het voer en toen kon ze weer gewoon de zon in.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:50

Ja klopt met uv bedoel ik indd de zon.
Het is helaas al 2 jaar geleden dat ik voor de keus kwam te staan maar het went nooit zonder hem.mis hem nog elke dag.
Het inpakken deden we zeker maar het op stal houden werd hij bloed chagerijnig van en dood ongelukkig.
Na 11 jaar lang vechten was hij van binnen gewoon op.

Maar er is dus een prik om te testen?
Ik zou graag meer willen weten mocht dit echt zo zijn.
Dus als er iemand meer weet hoor ik dat graag!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:28

De uitslag van de test is binnen
En we worden er niet vrolijk van
Vreselijk allergisch voor 15 van de 25 onderzochten

Eigenlijk kunnen we haar niet helpen in dit leven ...
afschuwelijk , weet het niet meer

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:45

@cinniz123 had geen idee dat uv er ook invoeld op kan hebben!

@ Zinzi_jewel wat voor testen heb je gedaan?

@henny_w ik zou eerst maar kijken hoeveel gras er uberhaupt nog over is op de tracks nadat de paarden er een hele winter over heen hebben gelopen. Misschien is het probleem dan al grotendeels opgelost :) ik zou het in elk geval niet te snel opdoeken, zonder tracks lijkt me het probleem alleen maar juist groter. Wel lastig als je verschillende paarden met verschillende behoeftes hebt. Maar je kan met een PP wel makkelijk het ruintje op de tracks houden met hooi en de andere paarden op het gras, zonder dat ze zich teveel gescheiden voelen (tenminste, als je weiland met gras in het midden van de track hebt). Zelf zou ik hem een jaar van het gras afhouden op alleen hooi en kijken of zijn jeuk verminderd. Hier heeft dat in elk geval wel gewerkt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:01

@silver_fox dat is ook een idee van mij hoor,puur uit eigen ervaring met hem maar het is bij hem helaas nooit bewezen.
het verhaal van leverproblemen kan ook zeker uiteindelijk hebben meegespeeld(op het laatste heb ik hem niet meer laten testen) en ik denk soms nog steeds had ik dit maar laten testen had ik dat maar gedaan maar het was een samenloop van meerdere dingen en ergens diep in mn hart weet ik dat dit het beste was,jeuk is verschrikkelijk en ruim 7 maanden lang is killing.

maar dat heeft me nu wel zo panisch gemaakt dat elke schuur beweging ik denk oh god het zal toch niet?!
dus voor mn eigen gemoedsrust zou het fijn zijn als er een test is maar mn eigen veearts kwam alleen maar met dingen als ze het blijken te hebben dus daar kom ik niet verder mee.
vandaar mn vraag hier

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:59

Zinzi jewel.wat balen! Waar is de allergie precies voor dan?
Niet meteen opgeven hoor. :(:)

Appie is ook multi allergisch om zo maar te zeggen en dat gaat best prima met een strak voerbeleid :j

Heb je al een idee wat je nog wil gaan proberen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:49

Silver_Fox schreef:
@henny_w ik zou eerst maar kijken hoeveel gras er uberhaupt nog over is op de tracks nadat de paarden er een hele winter over heen hebben gelopen. Misschien is het probleem dan al grotendeels opgelost :) ik zou het in elk geval niet te snel opdoeken, zonder tracks lijkt me het probleem alleen maar juist groter. Wel lastig als je verschillende paarden met verschillende behoeftes hebt. Maar je kan met een PP wel makkelijk het ruintje op de tracks houden met hooi en de andere paarden op het gras, zonder dat ze zich teveel gescheiden voelen (tenminste, als je weiland met gras in het midden van de track hebt). Zelf zou ik hem een jaar van het gras afhouden op alleen hooi en kijken of zijn jeuk verminderd. Hier heeft dat in elk geval wel gewerkt.

@Silver_Fox Je hebt gelijk :-)
Ik zal eerst eens kijken wat er na de winter over is aan gras op de tracks.
De laatste dagen staan ze er niet op omdat er van een buurterrein behoorlijk Esdoornblad naar beneden komt. Het helpt niet als ik het blad dagelijks weghaal. Het herfstblad dwarrelt de hele dag door en dan kan ik niet checken hoeveel de paarden er overdag eventueel van eten. Ik wil graag het risico voorkomen dat ze daar Atypische Myopathie van oplopen.
De paarden hebben 's ochtends gewoon op een graasgedeelte van de wei gelopen en 's middags met hooi in de rijbak en roundpen.

Maar wat me wel opvalt is dat het gras nog steeds groeit. Zelfs op de tracks. De vele regen van vorige week, de regenmeter is hier overstroomt en daarna de zachte temperatuur doet het gras hier echt weer groener worden.
Heb er nu 2 sinds een week met een hardere manenkam staan terwijl het in de zomer en nazomer zo goed ging. Eiwitten of fructaan ???

Onze PP bestaat eigenlijk uit 3 weilanden naast elkaar. Alleen de middelste, weliswaar de grootste is van ons. Aan weerszijden mogen we het weiland van de buren er al jaren bij gebruiken.
Op elk deel weiland zijn 2 graasstukken, in totaal heb ik middenin dus 6 stukken graasstukken met daarom heen en tussendoor een 8-vorm aan tracks.
Alleen bij ons achterin zit er geen lus qua track omdat dat langs het terrein zou lopen van die nare buurman die daar opzettelijk 60 m. van ons weiland bespoten heeft met zwaar gif. Ik heb op die strook dit jaar daar div. boompjes en stuiken geplant om er een groenstrook van te maken maar een groot deel van de boompjes is kapot gegaan :(
Het is duidelijk dat het gif nog niet uitgewerkt is :(
Dat is die 'fijne' buurman die me stalkt en nog steeds indirect doodsbedreigingen stuurt. Dat vergiftigde stuk grond staat nog steeds afgezet zodat de paarden daar niet kunnen grazen. Die man mag er weliswaar niet meer wonen van de gemeente maar het is nog wel zijn eigendom en hij komt er nog wel een paar keer in de week. Zijn haat in mijn richting is alleen maar gegroeid nadat we alle rechtszaken tegen hem gewonnen hebben. Vandaar dat ik de paarden liever bij hem uit de buurt hou.

Ik bedacht me gistermiddag dat ik eigenlijk de tracks ook nog zou kunnen opsplitsen in 2 afzonderlijke PP's. 1 deel vanuit de rijbak en 1 deel vanuit de roundpen. Ergens in het middengedeelte een lint erdoor spannen en ik heb 2 PPs. Misschien dat ik dan een klein gedeelte van de tracks met geel zand zou kunnen doen :)
Het was afgelopen jaar zo leuk om te zien dat de paarden ook van div. struiken en bomen knabbelden en ook de voorkeur die bij elk toch weer anders bleek :-)

Silver_Fox, heb jij afgelopen jaar je paard zonder gras gehouden en vandaar nu die mooie lange manen?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:54

Zijn er hier nog paarden die nog onder eczeemdeken staan, en nu nog jeuk hebben?
Even om te vergelijken met die van mij :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:58

@Kayleigh327 hier geen jeuk en geen deken. Maar ik dacht dat de jouwe geen ZE heeft? Hoe gaat het met de behandelingen van de homeopaat?

@henny_w, ja, maar het was wel een combinatie van dingen. Ze heeft de hele zomer op een kaal weiland gestaan, dus niet helemaal ideaal. Maar merk zeker dat ze een stuk minder jeuk heeft gehad. Ze heeft ook ongeveer een jaar bietenpulp, zemelen, zeewier, lijnzaad en biotine gehad. Nu ben ik overgestapt op VitalBix met biotine. Ik had ook het idee dat de deken haar manen afschuurde dus heb zolang mogelijk alleen de halsdeken van Einhorn gebruikt (zachtere stof) en ben voor het eerst haar manen in losse vlechten gaan doen. Maar denk wel dat het voornamelijk te wijten is aan het gras, een paar dagen had ik haar 30 min tot een uurtje per dag op het gras gezet--meteen meer jeuk en begon kleine schuurplekjes te zien waar de deken haar niet bedekte. Ben daar dus meteen weer mee gestopt. Straks als het kouder wordt mag ze op het gras. Zonder ZE deken gaat het nog niet en misschien kan dat ook nooit, maar in elk is het fijn als de jeuk minder is. Normaal gesproken gaat ze regelmatig zitten zodat ze haar staart kan schuren, maar deze zomer heb ik het haar maar 2x zien doen (na die paar keer gras eten) en het was een heel lang ZE seizoen! Aan de manenkam heeft ze nauwelijks jeuk gehad.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:12

Die van mij staat nog onder een deken. Jeuk is wel weg sinds een aantal dagen, maar durf hem nog niet af te doen, ik zie nog zo veel mugjes rondvliegen.