[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:05

Ja hoor, als ze er gevoelig voor blijken te zijn wel....
In de polder waait het zo goed als altijd en op een open vlakte met wat wind zijn nagenoeg geen knutten. Bij een beschutter gebied met bomen en stilstaand water als in een meertje is een leefgebied voor knutten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:07

dat icm met stress misschien?
Ik zou zeggen, gooi sowieso een eczeemdeken op en kijk het een paar week aan om te kijken of het dan beter gaat, als dat zo is misschien de deken weer afbouwen om te testen of het stress is geweest?

Schuurt hij allees manen of ook staart?
Is het Storm of Alvaro? Kan namelijk ook wel een beetje leeftijd zijn, als het Alvaro is. Veel paarden beginnen op hun 3e met schuren nl. Heb trouwens nog een oude zelfverbouwde eczeemhals van mijn haf liggen die Alvaro wel past denk ik, als je iets zoekt om te testen?

Sodeletuut

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:08

-O- Het is Alvaro inderdaad. Hij schuurt vooral manen, maar ook staart. Ik zal de DA ook even laten testen op luis oid, je weet maar nooit. Maar ik baal.. Hij komt niet gestresst over op mij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 06:32

dus alvaro schuurt nu ook?
hoe is het met misty dan?
schuurt die ook nog steeds?
zou wel gaan kijken naar luizen.

heeft alvaro bij misty gestaan afgelopen winter?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:32

hier nog steeds geen deken op,wel braaf derfen smeren.
wel een kleine verdikking boven de staart aan haar billen.
paard bij ons op stal schuurd staart en manen iets,dierenarts wilde tkc lotion geven,heb haar derfen aangeraden.
maar...paard is zeer gevoelig voor vliegensprays,daar krijgt hij hele schijven van op die ingespoten plekken op zijn huid.
heeft iemand ervaring met een zeer gevoelige huid en derfen?
tkc heb ik dan afgeraden aan haar

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:14

denk dat TKC dan idd te heftig is.

Heb Wisse net gewassen, manen waren enorm ranzig door de Derfen en zaterdag heb ik wedstrijd, wou alvast kijken of ik het wel schoon kon krijgen wahaha :P
Heb dus de DERFEN SHAMPOO getest!
nou, resultaat was niet zo heel denderend hoor -O-
Had eerst een beetje op de droge hals gedaan en flink gewreven met een natte spons. Was hetzelfde idee als wanneer je (paarden)vlekkenspray gebruikt op een vlek. Ging er wel uit, maar niet helemaal. Toen op een vieze witte pluk manen geprobeerd. Ging wel redelijk, maar er niet helemaal uit ofzo.
Heb toen eerst de manen gewassen met teatree-shampoo (Derfen maakt de manen zo ontzettend vet, je krijgt het haast niet meer nat := ). Daarna was het nog steeds ranzig (vet) en heb ik het behandeld met biotex (groen) want dat trekt het vuil er goed uit. Dat werkte goed; de manen waren daarna veel schoner en weer lekker soepel. Toen geprobeerd met de Derfen Shampoo om te kijken of ik de laatste restjes Derfen eruit kon krijgen. Lukte gedeeltelijk, heb nu dus een witte hals met lichtgele vlekken. De manen zijn wel netjes. Heb daarna nog een keer nagewassen met Teatree shampoo om alle zooi eruit te halen. Het is netjes genoeg voor een wedstrijd zo hoor, maar om nou te zeggen BANG en het vuil is weg, nee >;)
Weet niet in hoeverre het heel erg meerwaarde heeft.
Wel vergeleken met gewone shampoo hoor, maar door de biotex werden de manen met name het schoonst.

Ik mocht trouwens gewoon aan zijn manen komen, maar na het wassen wilde hij niet dat ik Derfen opsmeerde. Heb het er toch opgesmeerd. Als hij door het nadenken over Derfen-smeren niet wil dat ik aan zijn manen kom zit ik over drie dagen wel safe denk ik, en als het de Derfen is die de irritatie bestrijdt dan zit ik ook wel safe met nog drie dagen te gaan.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:06

Jeetje, apart zeg Anika. Is die DERFEN shampoo prijzig? Anders is toch het goedkope biotex soms dus nog het beste :+ .

Ik denk dat ik maandag even de VA bel voor Vita. Vita is nu een week bezig met een kuur Drainage Compositum en ze staat sinds zondag onder een vliegendeken (zonder hals, maar lange staartflap). Ook heeft ze een wormspuit gehad. Zij, samen met haar 2 haflinger maatjes, krijgen maar een klein stukje gras erbij, 2x per dag.
Toch blijft de jeuk. Als ik de staart aan het kammen ben, wiebelt ze met de kont heen en weer. Ze geniet er dan echt van. De staart ziet er wel heel rustig uit. Geen schilfers (meer). Kan ook geen luizen/mijten vinden.
Ook als ik haar hoofd poets, probeert ze direct te schuren aan de borstel.
Ik kan haar jeuk maar niet begrijpen %) .

Dan maandag maar even afspraak met de VA maken... Voor evt. bloed/huid onderzoek?
Hebben jullie misschien nog ideeen wat het kan zijn? En wat voor onderzoek kan een VA doen om jeuk te achterhalen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:48

coriangirl: Het kan per paard heel erg verschillen wanneer de jeuk ophoudt.
De 1 is met een paar dagen over, terwijl de ander er weken over doet.

De drainage moet de tijd ook hebben zijn werk te doen (is het je 1ste kuur?).
Een vliegendeken is voor een eczemer echt niet genoeg, daar steken ze gewoon doorheen.
Daarnaast kan de wormspuit ook effect hebben, is toch ook weer een aanslag op het lichaam.

Ontwormen tijdens drainage heeft ook weinig nut trouwens, kan die niet eens zijn werk goed doen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:17

Mijn Burka's zijn binnen!!
hoi hoi hoi :D

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:31

zweetvos schreef:
Iemand al ervaring met de nieuwe QHP (QHP Comfort) eczeemdeken?

Yep heb hem vandaag gekocht en zojuist opgedaan....

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal:

maar dit is mijn voorlopige conclusie:

hals is aan de korte kant, vond de staartflap ook kort.
Materiaal lijkt me het zonlicht reflecteren, pasvorm ok!

Alleen ik vond het een hele toer om het hoofd door de halsopening te krijgen...is dat bij alle dekens zo strak? Mijn hengst heeft een echt Welsh koppie en het paste maar net (moet er niet aan denken dat ie een grote kop had gehad!)

Was wel blij dat ie zo braaf was! Nog nooit een 2 jarige hengst gehad die dat getob met zo'n deken mee moest maken. Ik denk dat ie minstens 3 min. niks kon zien omdat ik het strakste gedeelte niet over zijn ogen heen kreeg!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:04

_CS_ : Het is de eerste kuur inderdaad :) . Op de stal waar Vita staat, ontwormen ze de paarden 2x per jaar tegelijk (hier geen discussies over :) ). Dus heb liever dat Vita dan ook gelijk mee ontwormt word. Werkt de wormspuit dan niet samen met de drainage of andersom?

Ik denk zelf dat het geen zomereczeem is bij Vita. Ze staat wel rustig in het land. Niet overmatig staartzwiepen, rollen, schuren. Alleen als ze dus op stal komt, schuurt ze dus erg. Manenkam is zacht en rustig. Wondjes op haar hoofd helen heel netjes.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:08

Heb even met flyfree gebeld, maar moest Vera opmeten, maar ik geloof dat ze echt een onmogelijke maat heeft op deze manier. Normaal heeft ze van de RSIH een 206, en als ik dr opmeet is de boven lengte 133,5 en de onderlengte 210 :?
Ik ga morgen maar weer bellen om te vragen welke maat ik nu moet hebben.....de ruglengte van een fjord en de onderlengte van een KWPN-er volgens het schema...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:10

Corinagirl:

Drainage kan ervoor zorgen dat de kuur niet optimaal werkt.
Drainage voert alle activiteit in alle organen op, zodat alle afvalstoffen veel sneller afgevoerd worden.
En daarmee dus ook de ontworming.
Het zal wel iets zijn werk doen, maar niet volledig.
Ik snap dat jij hier verder ook niets aan kunt veranderen.

Alleen op stal? Is het geen verharingskriebels?
Wondjes op haar hoofd? Wat voor wondjes zijn dit dan, echt schuurwonden, of stootwonden?

Bij ons op stal hebben meerdere paarden zomerdag jeuk aan de staart,ook gewoon puur door warmte, zweet, of gewoon voor de lekker.
En die hebben ook geen ZE, maar lopen wel met een pluizebollige staart rond.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:01

Zaterdag en zondag word het gewoon 28 graden... niet te geloven...
Jinthe heeft alweer een klipje gesloopt van haar deken, dus die er maar weer even snel aan maken. :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:02

Tienn: jij had toch die flyfree deken ook?

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:45

Esther28 schreef:
Tienn: jij had toch die flyfree deken ook?

Ja dat klopt :) :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 06:37

Ik wou even vermelden dat ik gister geen nieuwe tkc op heb gedaan en nu alle schilfers eruit zijn gekamt lijkt er geen nieuwe grote schilfers te komen. Ipv tkc heb ik iets voor humane gebruikt uit duitsland: birckenwasser ofzoiets gebruikt. we zullen zien wat het geeft hou jullie op de hoogte ;). het heeft wel parfum dus ben daar niet zo gelukkig mee...ze heft nog altijd niet geschuurd maar hier zowiezo practisch geen vliegen enzo atm en ik nog maar recent ben overgestapt dus is moeilijk te bepalen waaraan het ligt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:58

28 graden, dat meen je... vind het ineens niet zo erg meer dat ik geen wedstrijd heb. Om van je paard af te vallen man, wat onvoorstelbaar warm :? 20-23 was ook wel goed geweest. Briesje erbij :oops:...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:18

Ik zou wel willen weten waaruit Derfen en TKC bestaat?
Op de site van TKC staat dat het product 'petroleumderivaat en etherische olieën" bevat, bij Derfen vind ik alleen dat het 'natuurlijk' is.
Staan de ingrediënten wel vermeld op de verpakkingen? Zou iemand die een van deze producten bevat eens voor me willen kijken en opschrijven wat er in zit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:22

corinagirl:
wacht nog even af,vanaf zondag onder deken is nog best kort.
appie staat er nu 2 weken onder en bij hem is de jeuk pas sinds gisteren minder geworden.
zou dus de plekjes blijven smeren en nog even afwachten.

als je zeker wilt weten of de jeuk verband houd met het gras moet je je dier er toch echt uit houden.
dan zou de jeuk namelijk binnen 3 dagen minder moeten worden.
het is voorjaarsgras wat ze nu eten en daar zit toch behoorlijk wat fructaan in nu, zeker omdat de nachten zo koud zijn en het nog zo droog is

cyclo:
wat je bedoeld is berkenwater denk ik?
kun je hier ook wel kopen bij de drogist :j

jannepauli:
er staat wel ergens in dit topic wat er in derfen zit,misschien ff zoekfucntie gebruiken?

tkc hebben wij ook op stal, het is heel erg olieachtig, en daarom mag het dan niet in de zon.
ik heb vorig jaar bij een merrie gebruikt die wat eczeem in de voorpluk had en na 3x smeren was dat weg...maar die heeft ook geen zomereczeem.

over plekjes op het hoofd gesproken.
momenteel zie je dit nog wel es bij de paarden:
Afbeelding

dit komt niet door zomereczeem in dit geval.
komt van het verharen,dat kriebelt, ze hebben staan schuren waardoor de huid wat beschadigd is.
ik smeer er wat vettigheid op en na een korte periode groeit er gewoon weer haar op

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:29

Citaat:
jannepauli:
er staat wel ergens in dit topic wat er in derfen zit,misschien ff zoekfucntie gebruiken?

Goh, dank je wel.. 834 hits op het woord Derfen, 34 pagina's...
Het zou mij helpen als iemand even op het flesje| de verpakking zou willen kijken ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:39

dat is inderdaad berkenwater, gebruiken wij bij klanten in de kapperzaak als lotion
maar lijkt me absoluut geen eczeemproduckt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:43

jannepauli:
mariekepiet schreef:
Calophyllum inophyllum oil, Simmondsia Chinensis, Helianthus annuus seed, Juniperus

:D ;)

ik heb gewoon derfen en mijn naam ingetypt,want ik had het zelf ook al een keer gevraagd :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:45

[
ellepel schreef:
esther ik had ze net allemaal opgezocht en wat ze doen:

Calophyllum inophyllum oil
Citaat:
Calophyllumolie (ook gekend als tamanu- of foraha-olie) is weinig bekend bij het grote publiek, maar wordt toch door velen als een echte wonderolie voor huid en haar beschouwd. Het wordt gewonnen uit de gedroogde noten van de Tamanuboom die typisch is in Pacifische en Aziatische tropische gebieden. Deze olie is heel kostbaar: de productie van één liter olie vereist maar liefst 20kg noten.
Het is een rijke olie die toch goed opgenomen wordt, die een verzachtend effect heeft op de huid en die huidirritaties zoals onder andere zonnebrand, huiduitslag, acne, eczeem en psoriasis helpt te verlichten. De olie werkt ook bijzonder goed tegen littekens en striemen. Het helpt de celvernieuwing en heeft een hydraterend effect op de huid.

Calophyllumolie is een uitzonderlijke haarolie. Je kunt het dagelijks gebruiken als een conditioner voor haar en hoofdhuid, het is een uitstekende olie voor droog en beschadigd haar.

Simmondsia Chinensis -jojoba
Citaat:
De jojobastruik groeit in het wild in de woestijnen van Noord-Amerika en Zuid-Arizona. De zaden van deze plant bestaan voor ongeveer de helft uit een dikke, vettige substantie en is rijk aan vitamine E.
Voedt en herstelt de huid. Een natuurlijk anti-oxidans, dus uitstekend bij een ouder wordende huid. Reguleert de vochtbalans van de huid. Geschikt voor zowel droge als vette huid. Jojoba remt de talgproductie,en wordt dus vaak in acne-producten verwerkt. Massage van de hoofdhuid met jojoba zorgt voor een gezonde, glanzende haardos. Eigenlijk is het een vloeibare wassoort en kan nauwelijks ranzig worden.

Helianthus annuus seed -zonnebloem
Citaat:
Zonnebloempitttenolie, geperst uit de zonnebloempit, werkt verzachtend en is geschikt voor elk huidtype. Goed om de basisolie mee te mengen. Het is een heldere goudgele olie die vrij neutraal ruikt.

Juniperus -jeneverbes
Citaat:
Goed tegen huidziekten. Reinigend en versterkend, en daarom bijzonder geschikt voor de behandeling van vette huid en acne. Ontgiftend bij cellulitis.
niet gebruiken bij zwangerschap,slechte nierwerking(denk ik dat dat alleen voor inwendig geldt?

van jeneverbes vind ik dan wel weer dat het op de huid licht irriterend kan werken.
dus het zou kunnen dat sommige paarden daar op reageren
[/quote]

en dan nog wat de ingredienten doen.

tevreden? :P

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:45

Sanet schreef:
28 graden, dat meen je... vind het ineens niet zo erg meer dat ik geen wedstrijd heb. Om van je paard af te vallen man, wat onvoorstelbaar warm :? 20-23 was ook wel goed geweest. Briesje erbij :oops:...

Ja absurd warm he... arme paardjes :(:)