Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:20

Wat een leuke filmpje Imago, en die blooper is geweldig, wat een clown :D blij om te horen dat hij z'n grapjes een beetje terug krijgt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:15

Merkwaardig die plekken op de vacht.. het 'ribbige' vind ik nog wel meevallen. Toplijn is wel schraal.
Zou je het goed vinden als ik 't filmpje even aan mijn ECIR groep liet zien? Zoja, geef me dan nog even de gegevens: leetijd, sinds wanneer PPID, welke sterkte pergolide, en sinds wanneer?

Leuk paard trouwens, wat is zijn afstamming? Denk dat-ie in z'n jongere jaren een hele mooie draf had, toont ook nu nog mooi en ruim :))

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:17

Dank jullie voor de reacties! Leuk!

Hmm ribben vind ik wel veel teveel te zien maar komt op filmpje misschien niet duidelijk over.

Jannepauli: wat is dat, de ECIR-groep?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:27

ECIR is het grootste Cushing-forum in de USA, besloten - alleen voor leden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:37

@Imago: die kringen die je in de huid van je paard ziet is een allergische reactie op iets. Bij mij op stal staan ook 2 paarden die dat hebben. De ene heeft het zo ineens een paar dagen. De ander heeft het altijd. Een ander paard dat ik ken die het ook had was allergisch voor gras en verschillende bomen en planten. Die is behandelt met iets wat om de dag geinjecteerd moest worden, ik weet alleen niet precies met wat. Maar het is bij dat paard wel over gegaan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:40

Ohw ja dat vind ik dan wel okay, kan weinig misbruik aan/door de video plaatsvinden denk ik, toch???

PPID bekend sinds 11 januari maar terugdenkend in de tijd sowieso een jaar aan de gang denk ik.
Staat op Prascend en gaat naar hele pil maar ben aan het opbouwen. Begon met halve pil en per vandaag 3/4 pil.
Paard is 22 jaar oud maar als je vanaf 1 januari rekent, is hij 23.

Afstamming is onbekend. Zijn papieren zijn destijds vast met zijn iets knappere broertje meegegaan :P ;)

Mocht er vanuit het forum iets interessants komen, dat mensen daar opperen, zou je dat dan aan mij door willen geven?
Bv. een verklaring omtrent die kringen in zijn vacht of gewoon andere puntjes die mij helpen 'out of the box' te denken?
Ik ben nl. nog maar een beginner op het hele Cushing gebied.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:43

Maak je geen zorgen, het is een zeer professioneel forum, niet te vergelijken met bokt.
Het was inderdaad met name de vacht waar ik hun mening over wilde horen - als ik reactie krijg laat ik je dat uiteraard hier weten!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:44

cynthiar schreef:
@Imago: die kringen die je in de huid van je paard ziet is een allergische reactie op iets. Bij mij op stal staan ook 2 paarden die dat hebben. De ene heeft het zo ineens een paar dagen. De ander heeft het altijd. Een ander paard dat ik ken die het ook had was allergisch voor gras en verschillende bomen en planten. Die is behandelt met iets wat om de dag geinjecteerd moest worden, ik weet alleen niet precies met wat. Maar het is bij dat paard wel over gegaan.

Hoi, ja klopt hoor. Zei de DA ook al tegen me.
Het toont zich alleen in de winter en in zijn jongere jaren heb ik het nooit gezien.

En DA zei: je zult er waarschijnlijk nooit achter komen wáárop die reactie is.

Ik kan er zelf ook maar niet achterkomen wat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:14

Jannepauli schreef:
ECIR is het grootste Cushing-forum in de USA, besloten - alleen voor leden.

Iedereen kan er lid van worden hoor

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:53

Natuurlijk kan dat, maar als niet-lid kun je geen posten lezen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 08:11

Imago01 schreef:
Dank jullie voor de reacties! Leuk!

Hmm ribben vind ik wel veel teveel te zien maar komt op filmpje misschien niet duidelijk over.

Jannepauli: wat is dat, de ECIR-groep?

mooi paard hoor!
Ik moet wel bekennen dat toen ik hem zag toen hij zo vaststond ik dacht....jee,wat ziet dat arme beest er slecht uit!Eenmaal in de bak vond ik het meevallen.Erg mooi paard,zelfs nu nog op zijn oude dag! <3
Wat hij heeft noemen ze in het engels Urticaria/equine hives.Heb even een linkje opgezocht.
http://www.ckequinehospital.com/page/165/Equine-Hives

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:18

Ik zie inderdaad overeenkomsten Geerke..
Nu is 'hives' een onnoemlijk breed gebied in de allergie, dus wil je het exact weten dan ben je aangewezen op uitgebreide allergie tests. Het is wel opmerkelijk dat de cirkels volgens Imago alleen in de winter ontstaan, dus allerlei allergenen waarmee het paard in de andere seizoenen in aanraking zou kunnen komen, lijken dan uitgesloten..??

- Wanneer ontstaan dan precies de cirkels? Kan het te maken hebben met de dekens, eventueel het reinigingsmiddel ( wasserij) of materiaal van de dekens? (Het viel me op, voor zover ik dat op de film kan beoordelen, dat de plekken voornamelijk op de schoft en wat jij noemde 'de biefstukken' zitten. De plekken dus waar de deken het meest op de huid kan drukken)
- Verandert er veel in de voeding als het paard opgestald wordt in de winter ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:55

Eerste reactie van ECIR-lid:

"Just a thought and I'm no expert but my horse displayed a similar pattern after I clipped him ( van het scheren dus) -- I think it was a reaction to the traces of blade coolant/cleaner that was left on the clipper blades. How long ago was he clipped? He's a very handsome boy, by the way!"

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:24

Thanks voor het meedenken allemaal. (En wat lief dat hij 'handsome' genoemd wordt, zo leuk want de meeste mensen vinden het altijd maar een lelijk paard!!! Dus dan is zo n opmerking extra leuk om te horen. Wat zou hij groeien van alle complimenten zeg haha).

Urticaria wist ik inderdaad, dat dit het is. Ook dat het een allergische reactie op íets is. Maar op wát, is de grote vraag.
Overigens zitten de plekken niet bij de schoft maar juist op de onderste helft van zijn lichaam. Eigenlijk kun je een denkbeeldige streep trekken ter hoogte van zijn heupbot; daaronder toont de uitslag zich. Een enkele keer op de hals waargenomen. Hij toont het nu sinds een aantal jaar trouwens, waarbij 1 jaar niet.

Wat alvast weggestreept kan worden:
* Dekens. Op diverse manieren (wisselen van dekens, nieuwe dekens etc.) getest.
* Wasmiddelen. Vorig jaar splinternieuwe deken gekocht. Toen had hij het ook.
* Voeding: er verandert niets in zijn voeding t.o.v. de zomer.
* Stal: 2 jaar terug naar een andere pensionstal gegaan. Op vorige stal had hij het ook al.
* Temperatuur: lijkt het ook niet te zijn.
* Scheren: vorig jaar heb ik 1 a 2 daagjes het even héél licht gezien, daarna niet meer!

Opties die nog open staan:
* Scheren. Hoewel ik het apart vind dat het zich pas na een aantal weken ná het scheren openbaart. Dit jaar bv. heb ik hem begin oktober geschoren. Geen cirkels gezien tót hij ziek werd, begin december. 2 maanden dus niets gezien. Het kán dus door het scheren c.q. de olie zijn maar ik vind het niet meteen heel logisch. Bovendien: reactie op de olie zou geen 2 a 3 maanden moeten aanhouden. Zoiets is dan allang al verwerkt door het lijf c.q. poetsen etc.
* Weerstand. Maar dat zou inhouden dat hij al een jaar of 5 verminderde weerstand heeft in de maanden (grofweg) december t/m februari.
* Materiaal dekens. Geen idee, diverse dekens heb ik. Denk dat het allemaal wel polyester/nylon is aan de binnenzijde. D.w.z.: de dekens die hij opheeft gedurende de maanden dec. t/m febr.
* (Tekort aan) zonlicht: hij komt in de winter buiten, maar met dekens op.
* Iemand stuurde me een aantal maanden geleden een PM. Het blijkt dat er in stro bepaalde kleine spinnetjes kunnen zitten waarop sommige paarden allergisch kunnen reageren. Apart is dan wel weer: op vorige stal en deze stal verschillende stroleveranciers.
Wat wel weer klopt: hij lijkt het op links meer te hebben dan rechts. Nu weet ik niet of hij een favoriete slaapzijde heeft en altijd op links ligt bv....

Hij lijkt er verder absoluut geen last van te hebben in de vorm van jeuk etc. Dus het is meer gewoon een heel raar gezicht; ziet er niet uit natuurlijk die vacht en moet vaak weer herhaald uitleggen aan mensen dat het écht geen ringworm is!
En eigenlijk, omdat hij er verder geen last van heeft, heb ik het dus niet door de DA verder laten uitzoeken, hoewel ik natuurlijk wel benieuwd ben...

Heb er al eens een topic over gemaakt, zal het eens even opzoeken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:30

Als de cirkels dan voornamelijk op de buik ( onder jouw denkbeeldige lijn) zitten, welke stalvloerbedekking heb je dan? Stro, zaagsel?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:32

Stro. Maar in het verleden zat het wel ook hoger.
Dit jaar dus onder die 'lijn' zeg maar...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:36

Jammer, het topic met daarin de foto's, ik heb de foto's blijkbaar verplaatst.

Kwam wel van 2009 dit bericht tegen van mezelf:
Citaat:
En..jaja, Imago is weer ontvoerd door de ALIENS!!! Hij heeft weer die aparte graancirkels op zijn lijf. 2 jaar terug had hij het al. Toen dachten we aan ringworm, is ervoor geent, ik toen alles ontsmet en de hele reutemeteut. Vorig jaar winter, na het scheren, had hij het weer. Het bleek toen al geen ringworm te zijn. Ik dacht aan een reactie op de olie van de scheermachine. Dit jaar, sinds 2 dagen heeft hij het dus weer. Het scheren is te lang geleden om reden te kunnen zijn. Geen verandering in voer. Enige dat we kunnen bedenken is stro van een andere maaiperiode ofzo...de staleigenaresse gaat het volgende keer navragen. Ik kan geen vergelijkbare dingen op het internet vinden en Imago is er verder niet ziek van. Ik ben natuurlijk heeeeeel benieuwd wat het is maar omdat hij niet ziek is, gewoon fit is, ga ik er geen klap geld tegen aan gooien om erachter te komen; misschien wel als ik zelf beter zou weten wat de oorzaak kan zijn....Beats me...ik weet het écht niet.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:42

Wat ik nog in mijn photobucket had staan:

Winter 2010/2011:
Afbeelding

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:44

Imago01 schreef:
Stro. Maar in het verleden zat het wel ook hoger.
Dit jaar dus onder die 'lijn' zeg maar...

En zou je de mogelijkheid hebben om van vloerbedekking te wisselen? Al was het maar om uit te proberen?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:45

Nee, niet op de huidige stal in ieder geval.
Hij gaat per maart verhuizen en dan is het eigenlijk alweer te laat in het jaar...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:59

Hmm.. ik zou persoonlijk op m'n kop gaan staan als ik het vermoeden had dat mijn paarden ergens niet tegen zouden kunnen.. of de stalhouder dat nou leuk vind of niet. Maar goed, dat ben ik met m'n grote mond :D

Nou ja, wellicht iets om uit te proberen bij je nieuwe stal mocht het in de toekomst weer gebeuren ( zou alvast vragen of je dat mag doen in voorkomende gevallen)..
Als er meer reacties op tips komen van ECIR, sluis ik ze hier wel door.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:08

Dan had ik dat een paar jaar geleden moeten doen en mijn vermoeden is niet gebaseerd op een dusdanig sterk vermoeden dat ik daarmee ook nog eens de stalhouder ga belasten. Paard heeft er verder geen last van ook. Het stro zóu het kunnen zijn, maar net zoals zoveel andere dingen die het misschien wel zouden kunnen zijn...

Eerst maar eens zien óf en op wat voor manier hij straks de Cushing zelf teboven komt. En daarna zie ik wel weer verder. Stapje voor stapje. Heb al genoeg aan mijn kop op het moment.
Dus ik zie het volgende winter wel weer hoor. Hoewel ik hem dan waarschijnlijk niet eens ga scheren meer dus: problem solved :D :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:11

Wat apart Imago, lijkt wel of iemand boter kaas en eieren heeft gespeeld op hem op die foto's :+ !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:14

Citaat:
Heb al genoeg aan mijn kop op het moment.

Nou dan zullen we je maar niet meer lastig vallen :+

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:22

Jannepauli schreef:
Citaat:
Heb al genoeg aan mijn kop op het moment.

Nou dan zullen we je maar niet meer lastig vallen :+

Dat vind ik nou weer jammer.... -O-