[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:42

Dat is dus precies degene die Frits heeft gesloopt :') Dus die neem ik niet van je over :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:47

Haha ok :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:17

Ik volgde net even de link naar je andere topic en zag dat je het neusnetje voor het rijden in de paddock hebt gebruikt. De netjes voor het rijden zijn wat minder stevig dan de paddock-netjes, dus als je iets voor tijdens het losgooien zoekt zou ik voor zoiets gaan: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... sourceid=0

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:08

ik heb zo'n witte, die is eigenlijk tegen de felle zon. wel heel stevig, vorig jaar heeft Zneddie hem veel aangehad tegen het verbranden. ding kostte 18,95.

hou er wel rekening mee dat je bij het gebruik van zo'n netje een halster moet omlaten. zorg dan dat er in het halster een breekbandje of touwtje oid zit, ivm vasthaken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:24

Ik heb nu voor Od een masker besteld waar het netje al aan vast zit. 2 Vliegen in 1 klap, er zit in de zomer ontzettend veel ongedierte in de weides omdat we in iin bosgebied zitten. Een stalgenoot heeft dat masker ook en die is er erg over te spreken :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:52

wel fijn als je dier dat dan ook laat zitten.
appie zou er echt veel baat bij hebben,maar die sloopt echt alles er af.
nou ja dan is het niet anders.
gisteren schudde hij trouwens niet,terwijl het wel weer vrij warm was :j

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:58

Van die maskers had ik ook al gezien ja! Maar vind ik voor frits nog niet helemaal nodig. Alleen een netje is voldoende nu :j

@FSCA: werkt dat netje denk je? Aangezien het alleen voor de neus zit en niet helemaal om de neusgaten?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:01

Ik kijk nu ook elke dag of er pollen zijn. Vandaag zouden die er niet zijn, toch had hij, toen ik hem naar de wei bracht, wel wat last :(:) .
Hij heeft nu een simpel vliegenmasker van horseware op, en die laat hij redelijk zitten :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:03

Ino, sta jij op dezelfde stalling met dit paard als met je vorige paard?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:05

Bedoel je met Ino of Goldz?
Ik ben een paar weken geleden weer verhuisd met Od omdat hij het absoluut niet naar zijn zin had op de stal waar ik hem eerst had gezet. Nu vind ik hem minstens 3 keer in de week slapend in de wei :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:15

Het vorige paard wat ook HS had bedoelde ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:27

ik snap wat je bedoeld.
ik zat zelf ook al te denken van goh wat torvallig
eerst een shaker en nu weer een,zou er dan iets daar op stal zijn wat het veroorzaakt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:30

NiKip schreef:
Van die maskers had ik ook al gezien ja! Maar vind ik voor frits nog niet helemaal nodig. Alleen een netje is voldoende nu :j

@FSCA: werkt dat netje denk je? Aangezien het alleen voor de neus zit en niet helemaal om de neusgaten?

Geen idee...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:32

Ik heb met die van mij gewandeld vandaag. Er waren echt extreem veel horzels. Ik merkte dat hij begon te schudden als hij gestoken werd (ook als dat op zijn hals/borst/rug was); als er even geen horzels waren was het weer over. Toch een vorm van stress dus denk ik..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:32

Ik had het vermoeden dat je dat bedoelde, maar even vragen voor de zekerheid :D .
Od heeft wel anderhalve maand op de stal gestaan waar het headshaken bij Ino ook is begonnen, maar toen had hij er eigenlijk geen last van, ook al vielen me wel bepaalde typische dingetjes af en toe op. Pas anderhalve week begon ik dingen te zien zie mijn vermoeden bevestigden tot het afgelopen donderdag echt overduidelijk werd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:22

FCSA schreef:
Ik heb met die van mij gewandeld vandaag. Er waren echt extreem veel horzels. Ik merkte dat hij begon te schudden als hij gestoken werd (ook als dat op zijn hals/borst/rug was); als er even geen horzels waren was het weer over. Toch een vorm van stress dus denk ik..

Ik denk dat je dazen bedoelt?! Ellendige beesten :(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:22

Inoterry schreef:
Ik had het vermoeden dat je dat bedoelde, maar even vragen voor de zekerheid :D .
Od heeft wel anderhalve maand op de stal gestaan waar het headshaken bij Ino ook is begonnen, maar toen had hij er eigenlijk geen last van, ook al vielen me wel bepaalde typische dingetjes af en toe op. Pas anderhalve week begon ik dingen te zien zie mijn vermoeden bevestigden tot het afgelopen donderdag echt overduidelijk werd.

Misschien besmet met een bacterie o.i.d. die daar heerst. Toevallig ook nog in dezelfde stal?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:23

Even gegoogeld en het zijn idd dazen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:32

ja die zitten bij ons ook en ongeveer 40% van de paarden op stal staat nu schuddend in de wei.
dus dat is wel normaal dat ze zo doen als zo'n ding om je hoofd zoemt :+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:33

Hij schudde dus niet alleen als ze rond zijn hoofd zaten, maar deed echt het karakteristieke headshaking (korte, 'elektrische' tikken met zijn hoofd) op de momenten dat er ergens een zat bloed te zuigen.. Ook als dat op zijn zij of billen was.

Edit: ook zijn neus willen verstoppen achter mijn rug etc. als hij gestoken werd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:35

appie word gelukkig niet geprikt want die heeft een eczeemdeken om *\o/*

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:51

singasong schreef:
Inoterry schreef:

Misschien besmet met een bacterie o.i.d. die daar heerst. Toevallig ook nog in dezelfde stal?

Er staan daar behoorlijk wat paarden en er hebben er door de jaren heen behoorlijk wat gestaan. Toch is headshaken daar zeldzaam. Ik denk dat het meer stom toeval/pech is eigenlijk.
Od heeft wel van zichzelf een sterkte weerstand. De stal waar hij geboren en opgegroeid is overleven alleen de sterkste paarden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:29

@ FCSA, Zneddie reageerde ook altijd heel heftig op vliegen, dazen, muggen en al dat gespuis. met de HS sowieso, maar gewoon ook wel iets meer dan de meeste andere paarden. geldt trouwens ook voor Faram, maar dat heb ik al eens uitgebreid verteld. ik blijf toch de indruk houden dat paarden die over het geheel een bepaalde gevoeligheid hebben, ook 'vatbaarder' zijn voor HS. niet in 100% van de gevallen misschien, maar toch...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:35

Ja, die algehele gevoeligheid herken ik wel. Ik ben trouwens begonnen met de moederkruidtinctuur. Hij schudt dus nog steeds, maar ik heb wel het idee dat hij helderder uit z'n ogen kijkt en meer over zijn staldeur naar buiten hangt. De rimpeltjes rondom zijn ogen zijn ook verdwenen.

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:40

Hallo Medebokkers

De mijne vertoonde vorig jaar een keer hs. Dit jaar is het echt erg zowel in het land als met rijden heeft hij er (veel) last van. Ik heb in het land nu een hoofdkap van zijn oren tot neus dus zijn gehele gezicht is bedekt maar in het land duwt hij zijn hoofd nog naar voren, briest best veel, en tuit zijn lippen en als ik hem uit het land haal jeuk hij met zijn neus tegen mijn aan. En met rijden is het ook niet meer leuk.

Wat raden jullie aan. gewoon DA of hebben jullie goede ervaringen met bepaalde medicijnen?

Ik ben al van plan om de DA te gaan bellen maar wilde eerst eens kijken hoe het vandaag was. Er was weinig zon maar wel warm dus hij heeft er de hele tijd last van. Behalve als hij in stal staat.

iemand tips?

Alvast bedankt.