[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:04

tine10 schreef:
Ik verhoog juist alleen op klinisch beeld. Die waarden zeggen nu niet zoveel meer. Ik weet dat hij het heeft. De SR is begonnen, dus ga wel iets verhogen tijdelijk.

Fleur VP heb je laten testen vlak na die allergische reactie? Van stress (wat zo'n reactie ook geeft) krijg je ook verhoogde waarrden.

Van wanneer tot wanneer verhoog je? Ik geef de mijne nu een halve, hij doet het er goed op en waarde is gezakt van 966 naar 80. Ik denk er wel over om na de SR weer te testen als de waarde dan hoger is dan 80 ga ik toch verhogen om die waardes zo laag mogelijk te houden ivm organen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:38

Vrijbuiter34 schreef:
tine10 schreef:
Ik verhoog juist alleen op klinisch beeld. Die waarden zeggen nu niet zoveel meer. Ik weet dat hij het heeft. De SR is begonnen, dus ga wel iets verhogen tijdelijk.

Fleur VP heb je laten testen vlak na die allergische reactie? Van stress (wat zo'n reactie ook geeft) krijg je ook verhoogde waarrden.

Van wanneer tot wanneer verhoog je? Ik geef de mijne nu een halve, hij doet het er goed op en waarde is gezakt van 966 naar 80. Ik denk er wel over om na de SR weer te testen als de waarde dan hoger is dan 80 ga ik toch verhogen om die waardes zo laag mogelijk te houden ivm organen.

De SR is van augustus tot november. Ik doe niet aan hertesten, ik weet dat hij het heeft. Ophogen van medicatie doe ik op klinisch beeld. In mijn ogen is hertesten geldverspilling en heeft dit geen toegevoegde waarde. De waardes kunnen heel hoog zijn, maar klinisch beeld goed en andersom. Mijn ervaring is dat als je eenmaal weet dat ze het hebben, je de medicatie beste kunt aanpassen aan klinisch beeld, en niet aan de waardes

Vrijbuiter34

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:20

Thanks! Ik test eens per jaar omdat ik van mening bent dat een (te) hoge ACTH waarde slecht is voor het organisme. Ik ben wel met je eens dat het klinische beeld belangrijk is, stel dat de mijne 1 pil per dag nodig zou hebben om die waarde daadwerkelijk laag te houden maar hij staat apathisch voor zich uit te staren dan is de keuze snel gemaakt en ga ik terug naar de halve die hij nu krijgt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:33

Mijn merrie staat nu 2 weken op een kwartje en klinisch doet ze het daar veeeeel beter op. Ze bromt/hinnikt weer om haar eten, ze eet weer lekker goed hooi en kijkt weer een heel stuk vrolijker uit haar ogen. Ik twijfel om in september/oktober een test te doen, ik wil eigenlijk weten wat haar waardes zijn met dat kwartje. Maar aan de andere kant denk ik, ze ziet er goed uit, kijkt weer vrolijk uit haar ogen, eet goed en doet lekker haar dingetje. Gilt ook weer af en toe als mijn ruin dr aanraakt hahahaha(hoort echt bij haar en haar hengstigheid). Voor nu ben ik wel dik tevreden!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:09

Samantha89 schreef:
Mijn merrie staat nu 2 weken op een kwartje en klinisch doet ze het daar veeeeel beter op. Ze bromt/hinnikt weer om haar eten, ze eet weer lekker goed hooi en kijkt weer een heel stuk vrolijker uit haar ogen. Ik twijfel om in september/oktober een test te doen, ik wil eigenlijk weten wat haar waardes zijn met dat kwartje. Maar aan de andere kant denk ik, ze ziet er goed uit, kijkt weer vrolijk uit haar ogen, eet goed en doet lekker haar dingetje. Gilt ook weer af en toe als mijn ruin dr aanraakt hahahaha(hoort echt bij haar en haar hengstigheid). Voor nu ben ik wel dik tevreden!

Zie hierboven mijn mening. Ik denk dat hertesten zonde van je geld is. Zeker als je na 2 weken al zoveel verbetering ziet.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:58

Hallo, ik wil me graag aansluiten. Sinds twee weken hebben we een logeerpony bij ons aan huis staan. Oudere dame, licht hoefbevangen en vermoeden van Cushing. Na bloedonderzoek blijkt ze inderdaad cushing te hebben en heb ik prascend gekregen.
Ze moet een halve tablet per dag, maar omdat ik veel las over overdosering en akelige bijwerkingen ben ik begonnen met 1/6 tabletje om dat rustig op te bouwen. Ze heeft nu twee dagen prascend gehad en ik vind haar slecht. Ze liep op het harde niet zo kwiek, op het zachte wel, maar nu loopt ze echt in slowmotion.
Ze eet en drinkt prima, poept en plast ook goed, is ook alert. Ze staat overdag buiten, heeft een schuilstal met nat zand op de vloer, ze krijgt regelmatig koude springschoenen om en wordt een aantal keer per dag afgespoeld.
Ik heb met de eigenaresse afgesproken dat ik haar vanavond temperatuur en morgenochtend vroeg voor ze naar buiten gaat nogmaals. Aan de hand daarvan beslissen we of de kliniek gebeld moet worden.
Bij de bijwerkingen kan ik dit niet specifiek vinden, maar volgens de bijsluiter zijn er ook maar weinig bijwerkingen en komen die zelden voor, terwijl ik heel wat anders lees op fora, fb en hier. Ze krijgt naast de prascend nog een zakje bute per dag en nog een andere ontstekingsremmer en ze kan natuurlijk ook last van de warmte hebben.
Kan dat hele trage, beetje slingerende lopen een bijwerking zijn? Dit heb ik haar nog niet eerder zien doen, ze was juist vlot en kwiek.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:33

Ik denk dat het een combinatie is van de 3 factoren. De pijn in de voeten, de warmte en het starten met de pillen. Die pillen werken op de hersenen en kunnen ook wel een soort van lethargie veroorzaken in het begin.
Ik zou dit even aankijken als ze verder goed blijft eten, drinken en mesten.
Grote kans dat het binnen heel korte tijd weer over is.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:35

Dank je wel!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:19

Ik wil graag even mee lezen.

Ik heb een 22 jarige Haflinger die nu al wat dikkere vacht heeft maar wel gigantisch verhaard.

Heb hem in mei/juni moeten scheren omdat hij niet lekker uit z’n vacht komt,

Nu verhaard hij wel goed maar met allemaal plukjes en vind ik z’n vacht wat raar.

In 2018 heb ik laten testen op chushing (in mei) omdat hij toen ook minder uit z’n vacht kwam.

Z’n waarde was toen 21 dus onder de 29. Verder geen symptomen van chusing. In 2017 heb ik ook laten testen maar weet de waardes niet meer.

Edit heb de waarde van 2017 gevonden. Deze was in sept 33.1 dus ook onder de 47.

Maar als je dan vergelijk lijkt het in mei 2018 wel hoger? Of staat dat geheel los van elkaar?

Toch laat ik hem dit jaar weer testen.

Symptomen als veel zweten, sloom, minder spieren enz heeft hij niet. In juni nog wel met de da over gehad en die had ook geen vermoeden.

Maar z’n vacht doet echt raar..

Maar nu moet in november mijn 2jarige geënt worden dus ben ik van plan om die wat eerder te laten enten en dan m’n oudere haf te testen.

Ik lees graag mee of ik eventueel wat herken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:16

Mijne heeft ook plukjes en de rest is gewoon kort.
En verhaart ook nog wat.

Appies4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:37

Hallo,
Mijn shetlander is bevangen en dierenarts vermoed cushing door onder andere overmatig zweten vetophopingen op vreemde plekken veel plassen en drinken verstoorde bijnier functie slecht verharen anstig/schrikkerig slecht zicht. Nu is mijn vraag hoe zinvol is om in acute fase van hb te testen op cushing kan je dan beter aantal weken wachten? Heeft de pijnstilling en pijn en stress van de hb enorme invloed op de uitslag test of is dit te verwaarlozen? Bedankt heb al 100+ pagina s gelezen hier en zal ook mijn welsh pony laten testen na inlezen hier.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:59

Of het zinvol is om nu te testen laat ik liever aan de DA over.
Uiteraard kunnen de pillen hem ook nu misschien wel een stukje helpen gezien de klachten, dus zal je onder een test niet onderuit komen denk ik.

In elk geval zijn voeding goed onder de loep nemen want vetophopingen wil zeggen dat hij veels te veel vreet :P
Een dieet kan al veel helpen om de hb en andere klachten te verminderen.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:06

Ik heb begrepen dat het in de acute fase niet veel zin heeft omdat je pony waarschijnlijk veel pijn heeft en daardoor de waardes geen juiste indicatie geven, ik zou idd net wat Pandora zegt het aan je dierenarts overlaten en op dieet.

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:18

Mijn pony is ook getest op cushing toen ze hb had. Omdat ze er niet uitzag als een paard wat hb krijgt wilde hij weten waardoor de pony het gekregen heeft en uit de bloedtest bleek cushing.
Nu staat ze op een half pilletje prascend en over een aar weken kijkt hij nog eens naar het bloedbeeld.
Ze is nu wel weer genezen van haar hb.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:08

Dat snap ik niet helemaal ? Pijn is 1 van de mogelijke oorzaken buiten ppid die de acth waarde kan verhogen. Dus bij pijn zal ook een paard zonder cushing een verhoogde acth waarde hebben. Dacht ik...

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:39

Juist daarom ook laag gestart met de prascend. Blijkbaar heeft de da goed gegokt. Want mijn vriendin kwam met mijn pony aangelopen en de hoefsmid herkende ze niet. Die was toch nog maar 7 weken eerder geweest. Ze zei wat is die opgeknapt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:29

Is dit een chushing vacht? Ik moet wel zeggen de plukjes die hij heeft inzien wel haren die los laten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is nu 22.

9 sept gaan ze bloed afnemen om te testen

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:44

Zo zag mijn pony er idd wel uit maar zou even wachten op een uitslag.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:26

Vrijbuiter34 schreef:
Zo zag mijn pony er idd wel uit maar zou even wachten op een uitslag.

Ja ind. In 2018 had hij geen chusing was het 21 en mag niet hoger dan 29 (in mei getest) in 2017 was het 33 in moet het onder de 47 zitten dacht ik.

Maar ga gwn nog keer testen. Denk nu gwn elk jaar. Wel vind mijn paard bloedprikken niet altijd leuk.. dus helaas wel beetje stress....

Hopelijk heeft dat niet te grote invloed op de waarde.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:00

Hopelijk weer een waarde die eronder blijft. Ik heb in maart 2019 getest toen was het 29, in oktober 2019 opnieuw laten testen: waarde 966. Direct begonnen met medicatie en in januari opnieuw laten testen: waarde 88. Daarna niet meer getest, maar pony ziet er goed uit en kijkt helder uit zn oogjes.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:35

Vrijbuiter34 schreef:
Hopelijk weer een waarde die eronder blijft. Ik heb in maart 2019 getest toen was het 29, in oktober 2019 opnieuw laten testen: waarde 966. Direct begonnen met medicatie en in januari opnieuw laten testen: waarde 88. Daarna niet meer getest, maar pony ziet er goed uit en kijkt helder uit zn oogjes.

WoW dat is ind groot verschil!

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:44

Ja, ik schrok mezelf echt rot en zat even in zak en as. Mezelf ook afgevraagd waar het nou zo 'mis' heeft kunnen gaan maar heb er niet echt een reden voor kunnen vinden. Pony staat dag/nacht op de paddock en wei, wordt suikerarm, graanvrij en sober gevoerd en regelmatig bekapt. Uiteindelijk mezelf erbij neergelegd en ben echt heel blij met hoe hij er nu bijstaat. Zodra het snachts wat kouder wordt krijgt hij een deken op om hem warm en soepel te houden en hopelijk komt hij dan goed de winter door.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 17:55

Vrijbuiter34 schreef:
Ja, ik schrok mezelf echt rot en zat even in zak en as. Mezelf ook afgevraagd waar het nou zo 'mis' heeft kunnen gaan maar heb er niet echt een reden voor kunnen vinden. Pony staat dag/nacht op de paddock en wei, wordt suikerarm, graanvrij en sober gevoerd en regelmatig bekapt. Uiteindelijk mezelf erbij neergelegd en ben echt heel blij met hoe hij er nu bijstaat. Zodra het snachts wat kouder wordt krijgt hij een deken op om hem warm en soepel te houden en hopelijk komt hij dan goed de winter door.

Chusing is iets hormonaals op de hypofyse denk niet er iets mis kan gaan. Het ene paard krijgt het en ander niet.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:16

Misschien dat ik hier nog wat tips kan krijgen - de cushing shet hier gaat niet zo goed , feiten van nu op een rijtje :
- met het warme weer was hij hoefbevangen
- toen is zijn bloed gecheckt : Cushing hoogste waarde die er is
suiker ook erg hoog
- stond hooguit uurtje op de wei , nu helemaal niet meer
- is al wat ouder ( 26 ) en heeft weinig relief op zijn tanden
- krijgt nu calorie arm hooi ( waar hij soms wel en soms niet proppen van maakt) en subli seniores priores
- eet graag
- loopt weer goed een stukje mee
- blijft een beetje opgeblazen eruitzien , vet bij de manenkam is verminderd maar zit nog wel wat verdikking.

Ook het andere mini shetje is nu op rantsoen gezet , want die is ook van lucht dik geworden . Beide pony's lijken ook een beetje slomer dan anders .

Kan er nog wat extra gedaan worden ? pony's staan in loopstal met paddock en worden nu elke dag mee naar buiten genomen voor een wandeling ( ongeveer 15 minuten )

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:26

9 sept gaan we bloed prikken wel is zo dat Stanley wat stress ervaart met bloed prikken

Iemand tip? Zodat stress zo laag mogelijk. (Hij raakt niet in volle paniek ofzo, maar bouwt wel spanning op)