[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:01

Ik vraag me al wekenlang af waarom mijn paard nog zo veel jeuk heeft. Ben "blij" hier te lezen dat er meer van deze extreme gevallen zijn. Ik had 4 dagen terug een poging gedaan met alleen regendeken op bij mijn Fries. Kon 2 dagen later toch weer de Rambo-deken op gooien, met een paard dat eruit ziet als een halve punker. |(

Ik kan me van vorige jaren echt niet herinneren dat het zo lang duurde! Kon toch altijd wel half oktober de eczeemdeken eraf halen. Dit jaar is echt extreem qua mugjes, of niet?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:06

henny_w schreef:
Tsja en dan staan ze de hele dag te staan bij de voertonnen. Zodra ze volgegeten zijn gaan ze op rust staan bij de voerton.
Ik krijg dan het idee dat de PP eigenlijk zijn doel voorbij schiet.
Terwijl als ze alleen grazen, dan lopen ze echt wel de nodige afstanden. Het ene moment staan ze nog achterin, dan weer voorin etc.

Waar heb je de voertonnen staan? Het idee is dat je op z'n minst twee hebt die zo ver mogelijk van elkaar af staan en ook zo ver mogelijk van het drinkwater. Zodat ze tussendoor moeten 'trekken' naar verschillende water en voedsel plekken. Trouwens Jaime Jackson zelf legde altijd kleine hoopjes hooi langs het hele pad, vind ik eigenlijk wel beter werken voor beweging. Met blubber is dan alleen niet zo handig. Als je geen shetlanders hebt en ook geen paarden met ijzers, zou je fijnmazige en kleinere hooinetten op de grond aan sommige palen kunnen binden. Wel meer werk.

emma_evg

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:34

De afgelopen dagen was het wat warmer, en had mijn pony ook weer meer jeuk. Die rotbeestjes zitten er gewoon nog steeds. Ik ben trouwens zelf vannacht ook geprikt, het seizoen duurt echt heel lang -O-

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:50

Hey ik heb even een vraagje, het gaat op het moment prima geen deken meer af en toe zie je dat hij gescheurd heeft maar niet heel ernstig.
Maar nu valt me wel op dat hij super veel grote grove schilfers in de manen en staart heeft en ook bij zijn oortjes heeft hij dit behoorlijk.
Ik heb met babyolie geprobeerd of het beter word en borstel het er een beetje tussen uit.
Maar het lijkt niet te helpen heeft iemand tips voor mij wat ik het beste hiermee kan doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:54

Gewoon goed poetsen,gaat vanzelf weg :j

Appie heeft er nu ook wat last van, het kan te maken hebben met het verharen naar de wintervacht,
maar ik denk wel eens dat de huid reageerd op alle smeersels die we gebruiken met het aanmaken van nieuwe huid, en dan heb je schilfers

Zou het gewoon even in de gaten houden, de schilfers wegpoetsen.
Mocht het erg veel worden of er komt meer jeuk of rare huid bij dan is de dierenarts misschien verstandig.
Maar zie het vaak in voor en najaar de berichten voorbij komen over de schilfers.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:00

Schilfers, ja deze week ook hier gezien, manen, oren en staart, en dat betekend meestal dat ze jeuk heeft, maar viel nu wel mee, inderdaad, gewoon lekker poetsen, maar is best irritant, lijkt net of ze vies zijn, is niet zo, is volgens mij een reactie op een hogere temperatuur, hier tenminste wel.
ik smeer weinig dus dat kan 't niet zijn, soms is er niks te zien en dan ineens weer wel, ik doe er wat azijn op, lijkt te helpen, na 't poetsen dan hé.
Ze heeft nu 2,5 week geen deken op, soms klein beetje jeuk, maar dat moet dan maar, telkens regen en wind :brr: , dus de beestjes zijn hier wel weg, hoewel van de week wel een zwerm muggen gezien hoor, ze zijn taai die rotkrengen!

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:51

Hey, stille meelezer met een vraagje. Weet iemand wat precies die kleine zwarte vliegjes zijn die zich vastzetten voor de uier? Groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:55

Misschien een van de cullicoides/knutten soorten?
Typ het anders in bij google afbeeldingen en kijk of je iets ziet wat er op lijkt??

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:59

Ik dacht dat knutten enkel die kleine zwermen mugjes waren, was duidelijk verkeerd. Dankje voor de info

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:02

Nou, ik heb zelf echt werkelijk waar geen idee hoe ze er nou eigenlijk uit zien.
Terwijl ik al 16 jaar een zomereczemer heb :D
Er vliegt ook zoveel rond soms!

Ik heb zelf het idee dat mijn pony gewoon voor alle vliegen allergisch is :+

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:10

Ja heb er nu ook net een nieuwe leren kennen, paardje staat sinds 3weken bij me thuis en kreeg plots urticaria op achterbenen. Kende altijd die mugjes die op de rug en manen zaten waar ze geen last van had maar nu dus ook op de buik door die andere soort. Ken het verschil nu na haar te stalken en zon rotbeest te vangen, wou het in een potje steken om te kijken maar had het al vermoord :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:49

Hier in t najaar vaak ook schilfers. Nu zn halve manenkam nog kaal is, door mijn fout, helemaal veel schilfers en korsten. Ik smeer zinkzalf omdat dat jeuk stilt en dan komen er vaak nog meer schilfers doordat huid zich vernieuwd denk ik?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:39

Schilfers kun je heel gemakkelijk uitwassen met een vette shampoo op basis van verzeepte koolzaadolie

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:29

Gisteren de homeopaat/osteopaat geweest. Die gaf al heel snel aan dat er iets echt niet goed is met Marly's buik. Ze heeft wat metingen gedaan en denkt dat ze Leverbot heeft en eventueel ook ontstekingen in de darm omdat daar iets ook helemaal niet goed zit.
Ze krijgt nu 3 verschillende soorten dingen voor haar lever, darmen en nieren. Nu heel erg duimen dat dat het is en dat het allemaal aanslaat.
Ze was er ook redelijk van overtuigd dat ze geen zomereczeem heeft, of alleen in hele lichte mate vanwege de plekken waar ze jeuk heeft en omdat de prednison helemaal niks heeft gedaan. En omdat leverbot ook overal jeuk schijnt te veroorzaken.
Duimen dat het goed komt!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:56

Kayleigh327 schreef:
Gisteren de homeopaat/osteopaat geweest. Die gaf al heel snel aan dat er iets echt niet goed is met Marly's buik. Ze heeft wat metingen gedaan en denkt dat ze Leverbot heeft en eventueel ook ontstekingen in de darm omdat daar iets ook helemaal niet goed zit.
Ze krijgt nu 3 verschillende soorten dingen voor haar lever, darmen en nieren. Nu heel erg duimen dat dat het is en dat het allemaal aanslaat.
Ze was er ook redelijk van overtuigd dat ze geen zomereczeem heeft, of alleen in hele lichte mate vanwege de plekken waar ze jeuk heeft en omdat de prednison helemaal niks heeft gedaan. En omdat leverbot ook overal jeuk schijnt te veroorzaken.

Stel hé...stel, dat er echt sprake is van leverbot...haal dan alsjeblieft een goed middel bij je da en ga absoluut niet homeopathisch lopen te knoeien!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:06

Vind ik ook hoor, wel een goed regulier middel gaan gebruiken :j

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:23

papagroom schreef:
Kayleigh327 schreef:

Stel hé...stel, dat er echt sprake is van leverbot...haal dan alsjeblieft een goed middel bij je da en ga absoluut niet homeopathisch lopen te knoeien!

Ik las dat er geen middel is voor paarden maar alleen voor koeien..?
Ga maandag sowieso even contact opnemen met de dierenarts over wat er is verteld en overleggen of ze misschien toch bloed af willen nemen.
Misschien dat zij dan toch wat weten waarmee te behandelen is, als ze denken dat het dat echt is..

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:29

Kayleigh327 schreef:
Ik las dat er geen middel is voor paarden maar alleen voor koeien..?
Ga maandag sowieso even contact opnemen met de dierenarts over wat er is verteld en overleggen of ze misschien toch bloed af willen nemen.
Misschien dat zij dan toch wat weten waarmee te behandelen is, als ze denken dat het dat echt is..

Dat betekend alleen dat het niet voor paarden geregistreerd is. Kan nog steeds voor paarden gebruikt worden want er is geen alternatief.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:01

Ik lees hier veel over schilfers dus ik ga mijn vraag ook stellen.

Een van de paarden hier heeft overal schilfers behalve op zijn benen. Het is NIET de exczemer.
Onderaan zijn hals en vooraan op zijn borst zijn het er het meest en zijn het ook grote. In zijn staart en manen zijn het er ook veel, hier ongeveer evenveel grote als kleine schilfers.
Dan zijn er ook veel in de hals. De rest van zijn lichaam zijn er weinig. Benen zijn vrij

Hij krijgt nu ongeveer een maandje lijnzaadolie bij, maar ik zie geen resultaat.
Hij heeft GEEN jeuk
Ik zie niets kruipen van beestjes.
De andere paarden hebben het niet en ook bij hen geen jeuk.
Hij heeft het al van ruim voor de verharing

Een van de laatste dagen van de zomer is hij tweemaal gewassen met zwavel-teer shampoo. Niet echt resultaat gezien (bij de anderen wel).
Begin september is hij preventief behandelt tegen luis/mijt samen met de anderen.

De veearts is gebeld, vindt het niet dringend genoeg om voor langs te komen gezien de anderen niets hebben en hij geen jeuk heeft.
Nek:
Afbeelding

Staart:
Afbeelding

Manen:
Afbeelding

Onderaan de nek, grote schilfers (helaas slechte foto)
Afbeelding

Iemand ervaring? Of nog tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:12

Appie krijgt dat als hij graan eet :j
Kijk dus naar de voeding.

Verder ja, is een soort roos he, heb je de zoekfunctie al gebruikt,zijn best wel wat topics met tips :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:25

Schilfers zijn vaak het gevolg van een zink tekort, of een te hoge calcium inname.
Je kunt ze gemakkelijk uitwassen met een vette shampoo op basis van verzeepte koolzaadolie, maar moet wel zorgen dat de calcium zink balans o.k. is..

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:57

ellepel schreef:
Appie krijgt dat als hij graan eet :j
Kijk dus naar de voeding.

Verder ja, is een soort roos he, heb je de zoekfunctie al gebruikt,zijn best wel wat topics met tips :j

Het voer is inderdaad een goede tip! Zal het eens binnenste buiten keren haha

Met de zoekmachine kom ik niet zo goed overeen :o?
Heb wel gezocht maar kom niet veel meer tegen dan wassen, goed poetsen en olie -O-

Zink/calcium.
Het gaat om een jong groeiend paard (anderhalf jaar oud). Hij krijgt groeimengeling voor jonge paarden. Zit veel calcium in om te groeien.
Dit staat op de zak
- calcium per kg: 15gram
- zink per kg: 200 milligram

Is dat niet goed?
(P.s.: zijn halfbroer krijgt hetzelfde en die is roosvrij)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:04

Silver_Fox schreef:
Waar heb je de voertonnen staan? Het idee is dat je op z'n minst twee hebt die zo ver mogelijk van elkaar af staan en ook zo ver mogelijk van het drinkwater. Zodat ze tussendoor moeten 'trekken' naar verschillende water en voedsel plekken. Trouwens Jaime Jackson zelf legde altijd kleine hoopjes hooi langs het hele pad, vind ik eigenlijk wel beter werken voor beweging. Met blubber is dan alleen niet zo handig. Als je geen shetlanders hebt en ook geen paarden met ijzers, zou je fijnmazige en kleinere hooinetten op de grond aan sommige palen kunnen binden. Wel meer werk.

Ik heb op 3 plekken ronde voertonnen staan. Zo ver mogelijk uit elkaar. Die tonnen zijn een meter in doorsnee. In elke ton zit een slowfeedernet groot formaat. Ik vermoed eigenlijk dat ik de netten te vol stop zodat ze geen behoefte hebben om elders te gaan zoeken. :)
Hooi zo op de grond hou ik niet van i.v.m. de kans op zandkoliek.

Verder is er maar 1 waterplek. Helemaal vooraan vlakbij de stallen. Dus voor water moeten ze wel sjouwen :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:24

Toch wat minder voeren denk ik henny, paard mag best even zonder voeding staan hoor, gebeurd heus niet meteen wat naars mee.
Is wel goed juist even een pauz er tussen zodat ze op zoek gaan naar grasjes op je paden hoor.

Doen ze bij ons ook, krijgen hun ruwvoer, is dat op doen ze een dutje, gaan dan het,pad op om gras te zoeken :j

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:08

@henny_w Ja ligt eraan, als je per se onbeperkt wilt voeren kun je ze beter niet zonder laten staan. Maar bij mij gaan ze dan ook alleen maar bij de slowfeeder staan, dat noem ik ook niet echt 'fourageren' geef ook niet onbeperkt meer. Ik dacht dat een PP dat wel zou oplossen, maar als ik dit zo hoor is dat dus niet per se waar. Ik zou denk ik ook minder voeren dan, hoewel het kan ook zijn dat er op dit moment gewoon erg weinig in de wei staat. Ik merk dat de paardjes hier ook meer stil gaan staan omdat er gewoon niet veel groeit. Dan is meer hooi juist wel fijn tegen verveling. Je zou ook stro kunnen gaan mengen, vinden ze meestal net iets minder lekker.

En mijn punt was dat als je hooi op de grond in slowfeeder netjes stopt er niet veel zand in komt :Y)