Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:07

MarjanB schreef:
Ik ben bang dat de mijne door een week op stal staan nu toch echt wat anders nodig heeft dan de mastic -O- wil met Nexium even testen of mijn gevoel juist is.

Hoe geven jullie dat? Mevrouw wil nu d’r slobber (agrobs Mash) ook ineens niet meer eten. Brok wel..

je zou even Subli Seniores Priores kunnen proberen. Daardoorheen eet die van mij elk poedertje of druppeltje. Moet wel 3 uur weken, maar misschien heeft iemand op stal het voor je.

Of in een banaantje proppen. Maar het zijn vrij veel tabletten natuurlijk.

cupido1996

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:50

Ik voer alleen vitamine korrels en soms wortels. Dus of ik breek de wortel in wat stukjes en doe daar 1 tablet bij en laat dat van mij hand eten. Of ik doe een paar vitamine korrels op mijn hand, tablet en bij en zo geven. De nexium tabletten worden hier goed opgenomen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:15

Hmmm ok dat stemt positief :+ aangezien mevrouw zelfs zandweg brokjes uit d’r slobber vist.. die komen netjes via de mondhoek weer naar buiten _O-

Heb net twee doosjes gehaald en ga d’r gewoon over halen met d’r akker lekkerste kruidensnoepjes. Is het erg als ze er op kauwen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:11

Ik zou het oplossen in water met appelmoes en via een grote spuit achterin de mond spuiten. Zo komen de gecoate korrels in de tabletten/capsules heel naar binnen. Kauwen is niet de bedoeling.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:13

Toevoeging vorig bericht: Zelfde als abler toch, dat wil je ook heel naar binnen krijgen?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:53

Hannanas schreef:
Ik zou het oplossen in water met appelmoes en via een grote spuit achterin de mond spuiten. Zo komen de gecoate korrels in de tabletten/capsules heel naar binnen. Kauwen is niet de bedoeling.

Het mooiste is als ze niet kapot gebeten worden idd. Ik deed ze in slobber of in een banaan.

Hannanas schreef:
Toevoeging vorig bericht: Zelfde als abler toch, dat wil je ook heel naar binnen krijgen?

Daar mag wel op gekauwd worden, gek genoeg...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:54

Heb het nu met water en een spuitje gedaan want madame wilde nu ook geen banaan meer _O-

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:55

Appelmoes is hierin wel een wondermiddel. Ik geef de sucralfaat in appelmoes en hij vindt het zo lekker dat er al wat spuiten gesneuveld zijn :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 21:58

Appelmoes wil ze ook niet... t is echt een lastige tante

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:45

Kan een paard al jaren lichte maagzweren hebben ondanks altijd onbeperkt voer en geen enorme symptomen? En zijn er supplementen die een indicatie kunnen geven of er sprake van is ja of nee? (dus die lichte verlichting kunnen tonen bij het geven er van).

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:04

Tancreda4 schreef:
Kan een paard al jaren lichte maagzweren hebben ondanks altijd onbeperkt voer en geen enorme symptomen? En zijn er supplementen die een indicatie kunnen geven of er sprake van is ja of nee? (dus die lichte verlichting kunnen tonen bij het geven er van).

Ja, dat kan. Welke symptomen zie je die mogelijk wijzen op maagzweren?

Je zou een tijdje gaviscon kunnen geven. Het roze flesje. 2 x daags 50 ml.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:08

Tancreda4 schreef:

Ja dat kan. Maagzweren kunnen zich mild of heftig tonen bij verschillende paarden, bij sommige paarden merk je er niets aan. Onbeperkt ruwvoer geeft een vermindering van het risico op maagzweren, maar uiteraard kan je paard ze nog steeds gewoon krijgen.

Ik ga woensdag voor een scopie. Ik geef nu een maand omeprazol en door de verbeteringen denk ik nu ook dat ze dit misschien al langer had in hele lichte mate. Staat ook op onbeperkt ruwvoer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:50

Vraagje zijn er hier mensen bij wie het paard stijf werd na paar dagen nexium? Vooral achter?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:04

MarjanB schreef:
Vraagje zijn er hier mensen bij wie het paard stijf werd na paar dagen nexium? Vooral achter?

Bizar Marjan! Wat valt je nog meer op?
Ik zou denken dat er kans is dat je paard idd last heeft van de maag en door de nexium haar romp / rug gebied nu meer kan ontspannen waardoor andere ongemakken naar boven komen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:10

Hannanas schreef:
MarjanB schreef:

Bizar Marjan! Wat valt je nog meer op?
Ik zou denken dat er kans is dat je paard idd last heeft van de maag en door de nexium haar romp / rug gebied nu meer kan ontspannen waardoor andere ongemakken naar boven komen?

Nou ze heeft daar eigenlijk nooit ongemak gehad maar kan natuurlijk ook zijn omdat ze net antibiotica enz heeft gehad en een tijdje binnen heeft gestaan na een trap. Kan natuurlijk ook allemaal toeval zijn. In draf loopt ze op zich ok maar in stap heel kort. Heel typisch weer.. da zei geef het een paar dagen want ze heeft net veel meegemaakt en je bent d’r net aan het oppakken

En bedacht me net dat ik ook weer was begonnen met een detox kuurtje dus wellicht gewoon iets teveel voor d’r?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 08:42

MalaQ schreef:

Bepaalde 'drukpunten'. Alrijd al gehad, ik vind ze momenteel wel wat heftiger erop reageren. Borst en singel bijt ze al als je wijst. Hoort een beetje bij dr, maar nu ze in korte tijd opeens 2x een foutje maakte door raak te bijten ipv in de lucht, ben ik toch wat gaan twijfelen. Verder vertoond ze niet echt symptomen...

Is dus wel al van jaren. Genezen ze niet uit zichzelf? Ze heeft wel ook een heel groot medicijn verleden. Laatste antibiotica is gelukkig wel al even geleden (2018)

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:33

Tancreda4 schreef:
MalaQ schreef:

Bepaalde 'drukpunten'. Alrijd al gehad, ik vind ze momenteel wel wat heftiger erop reageren. Borst en singel bijt ze al als je wijst. Hoort een beetje bij dr, maar nu ze in korte tijd opeens 2x een foutje maakte door raak te bijten ipv in de lucht, ben ik toch wat gaan twijfelen. Verder vertoond ze niet echt symptomen...

Is dus wel al van jaren. Genezen ze niet uit zichzelf? Ze heeft wel ook een heel groot medicijn verleden. Laatste antibiotica is gelukkig wel al even geleden (2018)

Nee maagzweer genezen helaas niet vanzelf. Zelfs als je met omeprazol behandeld blijven het littekens en blijft het altijd opletten dat het niet terugkomt. Als een paard op drukpunten reageert dan is er wel iets aan de hand. Je zou evt met omeprazol kunnen starten en zien of de klachten verminderen. Het werkt nl vrij snel op die klachten. Als het helpt moet je wel lang doorbehandelen anders komt het snel terug.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:30

Hannanas schreef:
Angelo_J schreef:
@Eapy, bedankt, daar heb ik inderdaad over nagedacht! We hebben nu lijnzaad toegevoegd. Als dat niet voldoende helpt, dan ga ik dit bespreken met mijn dierenarts.

Drinkt je paard ook voldoende? Je zou kunnen kijken of meer vocht voeren met eventueel in combi van elektrolyen of dat nog wat doet voor de buik/verstopte darmen.

Wat voer je?

Ik wil naar aanleiding van deze post graag een tip meegeven voor mensen die paarden hebben die alleen kunnen drinken uit een automatisch drinkbakje. Controleer de doorloopsnelheid van dit drinkbakje, dus hoeveel liter per minuut komt eruit.

Ik zie dat bij mij paarden met maag/darmproblemen vaak ook meer behoefte hebben aan water dan volledig gezonde dieren. Deze paarden drinken zo'n 60 liter per dag terwijl de andere eerder tussen de 20 en 40 liter zitten. Ik heb de automatische drinkbakjes er uit gegooid omdat deze veel te langzaam water gaven, nu drinkt iedereen hier uit een cementkuip zodat ze voldoende water ineens kunnen drinken in plaats van eindeloos in zo'n bakje staan te zuigen.

Je waterbakje controleren kun je eenvoudig doen met een stopwatch (smartphone) en een emmer van 10 liter. Zet de emmer onder je waterbakje zodat al het water dat over de rand stroomt in de emmer komt, gooi de emmer leeg, start de stopwatch en laat je waterbakje overstromen totdat er 10 liter in de emmer zit, stop je stopwatch en lees af. Doe dit getal x 6 en je hebt de tijd dat je paard minimaal aan het waterbakje moet zuigen om voldoende water binnen te krijgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:31

Tijdje terug
Afbeelding

En nu (ben dinsdag begonnen met de nexium)
Afbeelding

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:07

Verschil zou simpelweg kunnen komen door het ontspannen van de buikspieren. Heb je haar ooit zo gezien? (Toen ze jonger was oid?)

Kan me voorstellen dat het lichaam zich ineens moet aanpassen aan de 'nieuwe situatie'.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:20

Alleen hoe ik haar kocht, maar toen was ze eigenlijk minder goed qua bovenlijn en vertekend d’r buik

Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:19

@MarjanB, ik vind vooral haar hals-schouder mooier/zachter geworden (naast de totaal verbeterde bovenlijn). Waar ik benieuwd naar ben is waar de bovenkant van haar schouderblad ligt t.o.v. haar schoft. Toen ik mijn merrie kocht (ook maag-darmproblemen) zat de top van haar schouderblad bijna gelijk met de top van de schoft, daar zat net 1 cm verschil in. Inmiddels is de schoft er een stuk verder uitgekomen. Waarschijnlijk liep het paard altijd met opgetrokken schouders. Op de foto's lijkt dat bij jouw merrie ook het geval, klopt dat?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:39

Ik heb het nooit gevoeld maar kan me het wel indenken aangezien ze met minder vrijheid in de schouder loopt dan je zou verwachten van een dergelijk paard. Heb het idee (wat ik gister aan de longe zag) dat ze ook meer voorbeen heeft ineens.. ze deed ook vrij gek in galop, bokken en van voor omhoog opspringen, en dat deed ze eerder nooit. Dus heb het idee dat er nu met de nexium iets in gang is gezet waar d’r hele lijf op reageert.

Osteopaat komt volgende week even ter controle, ben benieuwd wat die zegt.

evelynCB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:57

Ik heb een Friese merrie met een heeeele gevoelige maag (snel gestresst maar een extreme binnenvetter). We zijn nu al bijna 2 jaar verder sinds er bij haar voor het eerst maagzweren werden gediagnosticeerd en hebben haar de afgelopen 2 jaar al meerdere kuren omeprazol moeten geven omdat het toch af en toe terug blijft komen. Voorheen gaven we haar altijd Gastro8 van Cavalor, maar sinds 2 jaar geven we dat haar niet meer omdat het eigenlijk niet genoeg doet. Nou zijn we al een tijdje aan het kijken naar andere producten/supplementen die we haar kunnen geven ter preventie/onderhoud
Nou zag ik toevallig net een blog van Phytonics langskomen bij HorseFitshop dus ik vroeg me af of iemand ervaringen heeft met Gastri Comp? En anders misschien andere aanbevelingen voor het onderhoud?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:00

Staat genoeg over in dit topic dus denk dat je het beste even de zoekfunctie kan gebruiken :)