Ik heb mijn ruin ook als veulen gekocht en deed dezelfde 'fout' als jou, teveel bijvoeren (meusli en brokken etc) Wanneer ze voldoende hooi en/of gras van goede kwaliteit hebben, hebben ze eigenlijk echt niet veel nodig. Bij zomerexceem is (zoals je vast al gelezen hebt) teveel suiker en/of eiwitten een grote trigger voor (nog meer) jeuk! Mijn paarden staan nu op een handje Equifyt Balance per dag (wat ik overigens enkel geef omdat ik het leuk vind om ze te zien genieten van het lekkere eten) en ik heb ze nog nooit zo mooi in hun vel zien staan! Ook deze winter kregen ze amper wat bij, maar wel onbeperkt voordrooghooi
Het was moeilijk om de klik in mn hoofd te maken dat ze die meusli echt niet zo hard nodig hebben, maar het loont!Wat me dit jaar trouwens echt wel opviel is dat de jeuk bij mijn ruin begonnen is toen hij meer in het lange gras mocht staan! (en dit gras is dit jaar niet bemest)
Iemand een tip om de borst van mijn ruin te beschermen? Hij heeft een Première exceemdeken (zoals die van Pagony enzo dus) en de 'singel' tussen zijn voorbenen trekt tegen zijn borst door het verchuiven van de deken naar achter, waardoor zijn beharing daar dunner geworden is en hij veel jeuk heeft (alleja, hij geniet er allesinds extreem van als ik hem daar stevig kriebel)
(Persoonlijk vrees ik dat een nieuwe, betere deken de enigste oplossing zal zijn, maar daar ben ik momenteel een beetje te blut voor, dus als iemand iets weet?)

Ik zeg nl niet dat je paard te dik is, ik geef je alleen maar wat mogelijkheden aan. Maar om je punten te beantwoorden: