[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:11

Izzy/Christa:
Ik heb mijn ruin ook als veulen gekocht en deed dezelfde 'fout' als jou, teveel bijvoeren (meusli en brokken etc) Wanneer ze voldoende hooi en/of gras van goede kwaliteit hebben, hebben ze eigenlijk echt niet veel nodig. Bij zomerexceem is (zoals je vast al gelezen hebt) teveel suiker en/of eiwitten een grote trigger voor (nog meer) jeuk! Mijn paarden staan nu op een handje Equifyt Balance per dag (wat ik overigens enkel geef omdat ik het leuk vind om ze te zien genieten van het lekkere eten) en ik heb ze nog nooit zo mooi in hun vel zien staan! Ook deze winter kregen ze amper wat bij, maar wel onbeperkt voordrooghooi :) Het was moeilijk om de klik in mn hoofd te maken dat ze die meusli echt niet zo hard nodig hebben, maar het loont!
Wat me dit jaar trouwens echt wel opviel is dat de jeuk bij mijn ruin begonnen is toen hij meer in het lange gras mocht staan! (en dit gras is dit jaar niet bemest)

Iemand een tip om de borst van mijn ruin te beschermen? Hij heeft een Première exceemdeken (zoals die van Pagony enzo dus) en de 'singel' tussen zijn voorbenen trekt tegen zijn borst door het verchuiven van de deken naar achter, waardoor zijn beharing daar dunner geworden is en hij veel jeuk heeft (alleja, hij geniet er allesinds extreem van als ik hem daar stevig kriebel)
(Persoonlijk vrees ik dat een nieuwe, betere deken de enigste oplossing zal zijn, maar daar ben ik momenteel een beetje te blut voor, dus als iemand iets weet?)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:27

ellepel schreef:
breghje:
ik voer ook Equiral stud,ben daar heel tevreden over :j
ik vind op amerikaanse sites toch nog wel overal dat een dikke manenkam hoort bij een te dik paard.

appie had het vroeger ook,maar sinds ik hem dus vitamines bij geef en er een beetje op let dat hij niet in vers gras komt heb ik bij hem geen dikke manenkam meer gezien.
moet dat wel afkloppen natuurlijk,want je wete maar nooit

Je mag komen kijken hoor als je me niet geloofd, maar haar ribben zijn te zien in buiging, en je rammelt er zo overheen met je duim, Bregh is niks te dik. Paar jaar geleden nog wel, en toen had ze geen harde manenkam. Toen ik haar kocht had ze die ook niet, en was ze zo'n 150 kg te zwaar... ;)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:14

@zweetvos

ik smeer in haar manen Sweet its
en was met dode zee zout shampo

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:16

Ik heb net weer een Boviclip van Exil in de staart gehangen van mijn merrie die anders altijd last heeft van een jeukende staartwortel. Hier mee raakt ze bedekt met een laagje permetrine die de knuts op afstand moet houden. Ze staat voor het eerst in een bossige omgeving, ben benieuwd hoe het gaat!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:47

Kun je de deken niet wat vernaaien zodat hij neit naar achteren schuift?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:49

ireika schreef:
Iemand een tip om de borst van mijn ruin te beschermen? Hij heeft een Première exceemdeken (zoals die van Pagony enzo dus) en de 'singel' tussen zijn voorbenen trekt tegen zijn borst door het verchuiven van de deken naar achter, waardoor zijn beharing daar dunner geworden is en hij veel jeuk heeft (alleja, hij geniet er allesinds extreem van als ik hem daar stevig kriebel)
(Persoonlijk vrees ik dat een nieuwe, betere deken de enigste oplossing zal zijn, maar daar ben ik momenteel een beetje te blut voor, dus als iemand iets weet?)

Kun je de buikflap niet los halen of er een stuk elastiek tussen zetten dat het net wat meer rekt, maar niet zo naar achteren trekt? Of hoe zit het met die Premiere met de rug band, kun je daar niet iets aan aanpassen dat het minder naar achter trekt. Misschien de buiksingels losser doen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:23

Breghje schreef:
[De natuurgeneeskundige die bij Bregh is geweest, gaf aan dat er dan teveel aan eiwitten gegeven wordt, en dus terug in voer/gras ed. Wel is het zo dat de opslag van eiwitten de knutten aantrekt wegens de suikers, en dat daar dan reacties op kunnen komen. Ik heb Bregh nu volop in de arbeid staan, en ik merk als zij (of ik, net hoe je het bekijkt) een paar dagen vrij heeft gehad de kam dan harder of dikker is dan als ze 6 dagen per week bereden wordt. Dus het idee van alleen groenvoer, mineralen en beperkt gras is geen slechte hoor! Zeer zeker niet, alleen moet Bregh nog spieren bouwen en daar heeft ze eiwitten voor nodig, ergo, circeltje... :+

Ik vrees dat de natuurgeneeskundige die jou van advies voorzien heeft, zich maar 's beter moet verdiepen in de oorzaken van de opgezette manenkam| nek..
Opslag van eiwitten is, in tegenstelling tot vet en koolhydraten, maar zeer beperkt mogelijk en zeker geen directe oorzaak van een dikke nek.

Er zijn twee oorzaken:
1. Het paard is te dik, krijgt teveel voeding (mn koolhydraten|suikers) en te weinig beweging. Het 'overschot' aan voeding dat door het lichaam niet verbruikt wordt, wordt als vet opgeslagen. In combinatie hiermee zie je dan ook vaak vetpockets op en acher de schoft, bij de staartaanzet enz.

2. Metabolische stoornis, zoals bv te zien is bij Insuline Resistentie. Er is dan geen sprake van vet, maar van vocht ( oedeem).

Het gaat binnen het kader van het ZE-topic te ver en off-topic om uit te leggen hoe dat laatste precies ontstaat - daarvoor zou ik naar het IR-topic moeten verhuizen. Maar er is wel een relatief simpele manier om uit te vinden of die dikke nek nu door mogelijkheid 1 of mogelijkheid 2 veroorzaakt wordt.

Dat een paard te dik is zou een kritische eigenaar ook met zijn|haar ogen moeten kunnen zien. Er bestaan ook diverse body scoring charts om je te helpen bij het bepalen van het ideale gewicht en omvang van je paard.
Voor de paarden met een oedeemhals kun je de volgende test doen: haal het paard van de wei af en laat hem een paar dagen alleen op zand ( paddock|rijbak) staan. Geen gras of brok geven, alleen voldoende hooi en water. Binnen korte tijd, één of twee dagen, kun je bij een paard dat een dikke nek heeft veroorzaakt door een metabolische stoornis, al voelen dat de manenkam zachter wordt, minder opgezet is en soepeler bewogen kan worden.
Constateer je na een aantal dagen gras- en brokloos dieet dat de manenkam minder opgezet is, dan is het raadzaam om met je DA contact op te nemen. Er is dan een gerede kans dat je paard een metabolische stoornis heeft en het is zaak te onderzoeken wat de onderliggende oorzaak is. Dat kan variëren van (beginnende) Insuline Resistentie, schildklierproblemen, Cushing (PPid) etc. Afhankelijk van wat uit onderzoek voortkomt, moet het management van het paard aangepast worden. Dat zou - op z'n minst - een weideperking kunnen zijn -- het advies van de natuurgeneeskundige om het paard (veel) minder gras te geven is wel okay, maar belangrijker is om koolhydraten en suikers te minderen. Denk er niet te licht over: de oedeemvorming in de cellen wordt in feite veroorzaakt voor een ontstekingsreactie op bepaalde stoffen die het paardenlijf niet (meer) kan verwerken.

Uit het testje zoals hierboven beschreven kan ook blijken dat de nek niet slinkt. Dan is er absoluut sprake van vetopslag en zul je toch het dieet van je paard op enigerlei wijze moeten aanpassen. Vetopslag op de hals(manenkam) en elders op het lichaam verdwijnt veel langzamer dan oedeem, het kan wel maanden duren voordat je daar door dieet en een bewgingsprogramma vanaf bent.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:43

Ik wordt er een beetje moe van eerlijk gezegd zo onderhand, maar mijn paard is niet te dik en jaaaaa dat zou ik wel zeggen als ze dat was, want dat was ze wel toen ik haar kocht namelijk. Ze wordt vanaf afgelopen november 7 dagen per week bereden, en pas sinds kort 5 tot 6 minimaal een uur met bosritten van 3-4 uur erbij, dus beweging krijgt ze meer dan genoeg. Ze heeft ook geen andere vetopslag, ze is zelfs slank.

Tweede optie zou kunnen en die houdt ik ook echt in de gaten, ik heb haar daar vorig jaar op laten testen en daar kwam uit dat het niet zo was. Echter hoorde ik van één van de dierenartsen dat deze test echter nog in de kinderschoenen staat en dus niet geheel betrouwbaar is.

Daarnaast ga ik mijn paard onder geen voorwaarde op een zandpaddock houden, ze eet namelijk zand, dat heeft me zo'n 3000 euro gekost aan een ok, dus dat is géén optie. Weidebeperking is ook mede daarom geen optie, paard wordt zeer lusteloos als de rest naar buiten gaat en zij binnen moet staan, heb ik gezien met de boxrust van de ok en ga ik haar dus niet meer aandoen. Enige wat ik daarvoor als laatste zou doen is een graasmasker.

Jannepauli schreef:
2. Metabolische stoornis, zoals bv te zien is bij Insuline Resistentie. Er is dan geen sprake van vet, maar van vocht ( oedeem).

Dat kan variëren van (beginnende) Insuline Resistentie, schildklierproblemen, Cushing (PPid) etc. Afhankelijk van wat uit onderzoek voortkomt, moet het management van het paard aangepast worden. Dat zou - op z'n minst - een weideperking kunnen zijn -- het advies van de natuurgeneeskundige om het paard (veel) minder gras te geven is wel okay, maar belangrijker is om koolhydraten en suikers te minderen. Denk er niet te licht over: de oedeemvorming in de cellen wordt in feite veroorzaakt voor een ontstekingsreactie op bepaalde stoffen die het paardenlijf niet (meer) kan verwerken.

Is dit in een bloedtest te zien? Over een week of 5-6 moet ik ter controle bloed laten prikken om te zien of er nog steeds sprake is van een vit E- selenium tekort, dan zou dat meteen meegenomen kunnen worden.

Jannepauli schreef:
Uit het testje zoals hierboven beschreven kan ook blijken dat de nek niet slinkt. Dan is er absoluut sprake van vetopslag en zul je toch het dieet van je paard op enigerlei wijze moeten aanpassen. Vetopslag op de hals(manenkam) en elders op het lichaam verdwijnt veel langzamer dan oedeem, het kan wel maanden duren voordat je daar door dieet en een bewgingsprogramma vanaf bent.

Ze krijgt nu amper muesli, Excem van Marstall, en verder alleen hooi en gras. Maar gezien ze dus geen opslag van vet verder op haar lichaam heeft denk ik niet dat het dat is, zeker niet gezien haar intensieve trainingsprogramma van het laatste half jaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:22

Ik kan me voorstellen dat je moe wordt - vooral als je reageert op dingen die niet gezegd worden. :D Ik zeg nl niet dat je paard te dik is, ik geef je alleen maar wat mogelijkheden aan. Maar om je punten te beantwoorden:

De bloedtest voor IR en aanverwante zaken staat al lang niet meer in de kinderschoenen - wél moet de test uiterst zorgvuldig afgenomen worden en het bloed onder de juiste condities naar het lab verzonden worden. Het is ook aan te bevelen de test meermalen af te nemen. Jouw DA kan zich laten informeren bij de GD in Deventer (Dr. Kees Calis) of andere veterinaire laboratoria.

Ontstekingen kunnen uiteraard in het bloed gedetecteerd worden, maar als jouw paard daadwerkelijk een dikke nek heft (oedeem) dan zou ik mede op IR laten testen. Spreek met je arts!

Wat betreft de maatregelen die ik noemde: soms heb je geen keus, aannemende dat je niet willens en wetens je paard in een situatie wilt brengen die hem|haar ziek maakt. En zoals gezegd, het is een test waarmee je als niet-medicus makkelijk kunt achterhalen waarom die nek dik is. Verder is het geheel aan jou om te beoordelen wat wel of niet goed is voor je paard, maar het graasmasker is absoluut een aanrader als die dikke nek gras-gerelateerd is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:27

Een verharde manenkam is in sommige gevallen zo weggemasseerd met een beetje techniek ;)

Ik las nog iets over tea tree.
Kijk uit met dit soort producten.
Ook al wordt het als natuurlijk product aangeprezen, ook een natuurlijk product kan een reactie teweeg geven.
Ikzelf krijg een hele heftige reactie op teatree.

Dus nogmaals voor iedereen: Ook natuurlijk producten kunnen een reactie veroorzaken.
Het hoeft niet, maar het kan wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:40

zo is het met appie ook, vorige week stond bij ons alles in het gras behalve hij, en dat vinden ze dan wel zielig,maar dat is het niet.
het is pas zielig als hij er ziek van word :j

hij mag het land op als er al door andere paarden de boel kaalgegeten is.
daar doet hij het nog het beste op.

zo is hij van dik in 2009:(charmante foto!)
Afbeelding

naar dit in oktober 2010 gegaan:
Afbeelding

:D :D en hij voelt zich echt stukken beter.
het gras waar hij op deze foto in stond was niet zijn weiland hoor,ik liet hem daar even een uurtje grazen

appie heeft geen IR,geen EMS en geen andere ziektes.
wel heeft hij waarschijnlijk iets met zijn dunne darm waardoor bepaalde voedingsstoffen niet goed worden opgenomen.

susanne:
tea tree kan inderdaad voor reactie zorgen,ik heb dat ook eens bij appie geprobeerd,maar die kreeg toen hele nare plekken er van :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:13

Jannepauli schreef:
Ik kan me voorstellen dat je moe wordt - vooral als je reageert op dingen die niet gezegd worden. :D Ik zeg nl niet dat je paard te dik is, ik geef je alleen maar wat mogelijkheden aan. Maar om je punten te beantwoorden:

De bloedtest voor IR en aanverwante zaken staat al lang niet meer in de kinderschoenen - wél moet de test uiterst zorgvuldig afgenomen worden en het bloed onder de juiste condities naar het lab verzonden worden. Het is ook aan te bevelen de test meermalen af te nemen. Jouw DA kan zich laten informeren bij de GD in Deventer (Dr. Kees Calis) of andere veterinaire laboratoria.

Ontstekingen kunnen uiteraard in het bloed gedetecteerd worden, maar als jouw paard daadwerkelijk een dikke nek heft (oedeem) dan zou ik mede op IR laten testen. Spreek met je arts!

Wat betreft de maatregelen die ik noemde: soms heb je geen keus, aannemende dat je niet willens en wetens je paard in een situatie wilt brengen die hem|haar ziek maakt. En zoals gezegd, het is een test waarmee je als niet-medicus makkelijk kunt achterhalen waarom die nek dik is. Verder is het geheel aan jou om te beoordelen wat wel of niet goed is voor je paard, maar het graasmasker is absoluut een aanrader als die dikke nek gras-gerelateerd is.

Ze is vorig jaar door GD al op IR getest oa, ik heb toen zo'n beetje alles wat hier in het topic voorbij kwam wat te testen was meteen laten testen :) , bloed was goed aangekomen, nuchter geprikt ed daarom keek ik er zelf ook heel erg vreemd van op dat de test niet betrouwbaar zou zijn. Ik zal even de resultaten opzoeken, misschien kan jij beter zien of ze op het randje zit of het idd gewoon niet heeft. Dat de test nog in de kinderschoenen zou staan komt van Annika ten Napel van de kliniek van Erik Laarakker overigens, zij raadde me Gluco Balance aan, dat schijnt ook heel erg goed te helpen bij paarden met dit soort verschijnselen, maar ik houd niet van zomaar iets in mijn paard gooien zonder verder nadenken.

Insuline Chemoluminisentie < 2.0 staat er bij Onderzoek/Methode, en aan het eind van die regel staat bij Referentiewaarde/Eenheid: < 10.0 mU/L. En daaronder de zin : paard heeft geen IR. Datum uitslag 11-09-10 trouwens, misschien ook nog handig om te weten.

Mijn eigen da spreek ik over een paar weken dus wel weer, als we afspreken voor het bloed trekken.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:16

Ik meld me hier ook even, een van mijn shetten heeft zomereczeem...
Hij staat sinds een paar weken 24/7 buiten, en ik klop het hard af, maar hij heeft tot nu toe nog niet geschuurd...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:45

Nou, ik kan weer naaien, shadow had de deken doormidden, grrrrrrrrrrrrrrrr.
Gelukkig had ik een goeie reservedeken :D

Dus mocht ze even naakt het land op van me,maar daarna wel weer dekentje op.
Ik durf het echt niet om haar even zonder te laten staan.
Weet niet hoe lang ze al zo met de deken liep, ben vrijdag voor het laatst geweest.
Maar gelukkig geen staartje ofzo geschuurd.
En ga ervan uit dat het vandaag is gebeurd want stalhouder had niet gebeld of eerder gezien.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:38

Iemand al ervaring met de nieuwe QHP (QHP Comfort) eczeemdeken?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:41

line18 schreef:
@zweetvos
ik smeer in haar manen Sweet its en was met dode zee zout shampo
Dat kan je toch ook onder de buik smeren!

Ik heb mn pony al 2 dagen zonder deken staan.. Zondag was mn goede deken aan flarden en mn reserve lag nog in de kreukels.. Inmiddels wel gemaakt onder de naaimachine haha maar het waaide zo hard dat ik t nog maar een nachtje/dagje gegokt heb.. Geen vlieg te bekennen nl en ze stond ook erg rustig.
Wel flink ingesmeerd haha.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:49

Zijn er eigenlijk al mensen die verschil merken met het NML onderzoek?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:56

Mag ik heel even binnen komen vallen? Wat zeggen jullie van een paard die verhuist is, en sinds de verhuizing opeens schuurt? Hij is van kudde van 8 paarden naar een 'kudde' van 2 gegaan. Van een grote wei naar een wat kleinere wei. Het is meteen na de verhuizing begonnen.. En ik baal als een stekker..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:57

:j Ja! Ofja... er komen minder vliegen op mijn paard af als ik de lotion gebruik en hij stinkt een uur in de wind door dat inwendige spul. Paard heeft nog steeds geen echte jeuk. Is enkel kriebelig op de borst, maar dat heb ik vandaag ook ingesmeerd. De buik en zijn koker zijn de hele week ingesmeerd en daar zit nu ook geen jeuk meer. Ik mag daar weer gewoon overheen borstelen zonder dat hij hap- of trapbewegingen maakt. Toch wel echt jeuk geweest dus denk ik!

Sodeletuut: mijn eerst ingeving is stres. Geef mijn paard stres en de dag erna is hij harstikke jeukerig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:57

in hoeverre is de omgeving anders (water/bos/voedingswaarden of hoeveelheid van het gras)?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:59

opisop_shop schreef:
in hoeverre is de omgeving anders (water/bos/voedingswaarden of hoeveelheid van het gras)?

De omgeving: Ze stonden eerst in de polder, nu staan ze vlak bij een meertje, misschien wat meer bomen. Het gras is minder, het hooi is precies hetzelfde, en ze krijgen water uit een pomp uit het meertje.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:03

Meer bomen + meer water = meer beestjes.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:03

Meertje en meer bomen= meer knutten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:04

haha Annetje...beetje hetzelfde :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:04

Maar kan een paard dan van 0,0 schuren, naar heel erg schuren gaan?