Ik wordt er een beetje moe van eerlijk gezegd zo onderhand, maar mijn paard is niet te dik en jaaaaa dat zou ik wel zeggen als ze dat was, want dat was ze wel toen ik haar kocht namelijk. Ze wordt vanaf afgelopen november 7 dagen per week bereden, en pas sinds kort 5 tot 6 minimaal een uur met bosritten van 3-4 uur erbij, dus beweging krijgt ze meer dan genoeg. Ze heeft ook geen andere vetopslag, ze is zelfs slank.
Tweede optie zou kunnen en die houdt ik ook echt in de gaten, ik heb haar daar vorig jaar op laten testen en daar kwam uit dat het niet zo was. Echter hoorde ik van één van de dierenartsen dat deze test echter nog in de kinderschoenen staat en dus niet geheel betrouwbaar is.
Daarnaast ga ik mijn paard onder geen voorwaarde op een zandpaddock houden, ze eet namelijk zand, dat heeft me zo'n 3000 euro gekost aan een ok, dus dat is géén optie. Weidebeperking is ook mede daarom geen optie, paard wordt zeer lusteloos als de rest naar buiten gaat en zij binnen moet staan, heb ik gezien met de boxrust van de ok en ga ik haar dus niet meer aandoen. Enige wat ik daarvoor als laatste zou doen is een graasmasker.
Jannepauli schreef:2. Metabolische stoornis, zoals bv te zien is bij Insuline Resistentie. Er is dan geen sprake van vet, maar van vocht ( oedeem).
Dat kan variëren van (beginnende) Insuline Resistentie, schildklierproblemen, Cushing (PPid) etc. Afhankelijk van wat uit onderzoek voortkomt, moet het management van het paard aangepast worden. Dat zou - op z'n minst - een weideperking kunnen zijn -- het advies van de natuurgeneeskundige om het paard (veel) minder gras te geven is wel okay, maar belangrijker is om koolhydraten en suikers te minderen. Denk er niet te licht over: de oedeemvorming in de cellen wordt in feite veroorzaakt voor een ontstekingsreactie op bepaalde stoffen die het paardenlijf niet (meer) kan verwerken.
Is dit in een bloedtest te zien? Over een week of 5-6 moet ik ter controle bloed laten prikken om te zien of er nog steeds sprake is van een vit E- selenium tekort, dan zou dat meteen meegenomen kunnen worden.
Jannepauli schreef:Uit het testje zoals hierboven beschreven kan ook blijken dat de nek niet slinkt. Dan is er absoluut sprake van vetopslag en zul je toch het dieet van je paard op enigerlei wijze moeten aanpassen. Vetopslag op de hals(manenkam) en elders op het lichaam verdwijnt veel langzamer dan oedeem, het kan wel maanden duren voordat je daar door dieet en een bewgingsprogramma vanaf bent.
Ze krijgt nu amper muesli, Excem van Marstall, en verder alleen hooi en gras. Maar gezien ze dus geen opslag van vet verder op haar lichaam heeft denk ik niet dat het dat is, zeker niet gezien haar intensieve trainingsprogramma van het laatste half jaar.