[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:16

Ja, Pride ziet er echt mooi uit hoor!
Is ook gewoon een leuk beest om te zien, dat helpt ook mee :D

CS, Wisse staat ook daar 24/7 buiten (zou het echt niet aandurven een eczemer op stal te zetten := ) en zelfs zonder masker, die hij hier wel nodig had. De wei ligt echt naast de bossen, dus veel meer bomen dan hier ook.
Hij heeft wel duidelijk jeuk aan zijn staart hoor, als hij op stal staat om gepoetst te worden wil hij graag schuren tegen de wanden.

Hier nog even foto's van Storm van vandaag, je ziet duidelijk dat de plekken onder zijn ogen mooi dicht zijn en enkel nog wat lichtgrijzig. Ik doe er niets meer aan, hij staat zonder masker en ik smeer eigenlijk geen levertraan meer nu.
Zijn manen zijn gisteren dus gewassen en dan ziet het er echt oogverblindend uit +:)+

Afbeelding

Afbeelding

Nog even 1 mooie foto spammen en de rest moet je maar bekijken in het ITP topic [ITP] Storm (haflinger) in de picture!

Afbeelding

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:19

ik smeer eigenlijk alelen lever traan zalf en alles is mooi dicht aan het groeien staat 24/7 buiten met deken nergens last van
groetjes eef

Whinnylando

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:02

Pink wat een mooie rijfoto's, lekker het neusje eruit! Dat met die manen heb ik de laatste 10/20 centimeter ook. (met dank aan de SIH :( )

Jouw tip om de deken te wassen met middel waar ik nu de naam van ben vergeten was geweldig! Deken is weer zoals nieuw! En die zag er uit hoor...

Storm heeft ook een bos manen om jaloers op te zijn op=op :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:20

Hallo, ik heb de twijfelachtige eer me ook bij dit topic te mogen aanmelden. Ik heb een tinkermerrie van anderhalf jaar die we vandaag uit de opfok gaan halen omdat de 'gaten' in de manenkam en staartwortel vallen. Gisteren is de dierenarts erbij geweest en die concludeerde dat ze SME heeft. Ik heb helemaal geen ervaring met deze aandoening en hoop veel bruikbare tips en trucs hier uit dit topic te kunnen halen :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:46

Whinnylando schreef:
.Jouw tip om de deken te wassen met middel waar ik nu de naam van ben vergeten was geweldig! Deken is weer zoals nieuw! En die zag er uit hoor...

denk eens even na :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:03

Muds schreef:
Hallo, ik heb de twijfelachtige eer me ook bij dit topic te mogen aanmelden. Ik heb een tinkermerrie van anderhalf jaar die we vandaag uit de opfok gaan halen omdat de 'gaten' in de manenkam en staartwortel vallen. Gisteren is de dierenarts erbij geweest en die concludeerde dat ze SME heeft. Ik heb helemaal geen ervaring met deze aandoening en hoop veel bruikbare tips en trucs hier uit dit topic te kunnen halen :)

Je meld je inderdaad liever niet in dit topic, maar ach, als paard het dan heeft, vind je hier wel veel tips. Ik heb ook een tinker, zie paar berichten terug. En dat kan wat dekenproblemen opleveren vanwege de dikke nek en dan is alles om de borst zo strak. Ik heb de pagony eczema, maat 195, die past en ik wil ook nog een bucas pakken, voor de 'fijnere' dagen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:07

Het paard waarvoor ik me laatst meldde hier staat nu op de cortisonen. Wat ik ook deed, ze bleef schuren.
Ga vanmiddag nog donker bier voor haar halen. De ellende is daarbij dat dit paard niet buiten kan blijven 's nachts, en als de dood is voor water, dus wassen lukt niet.
Nu heb ik een middel gekregen van de DA waarmee ik met een washand haar voorzichtig was, en smeer haar steeds in met appel-cider azijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:16

Die biergisttabletten, is dat om te zuiveren? Dus een beetje hetzelfde als de drainage compositum? (al geprobeert, gaf niet veel). En je geeft er gewoon dagelijks 9? (of enkele erbij?)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:30

Volgens mij 9 ongeveer inderdaad en werking is inderdaad als drainage.
Ik geef nu 1x per week. Drainage compositum luikt me niet omdat hij te ver weg staat om er dagelijks heen te gaan.
Ben pas een week begonnen dus het is te vroeg om resultaat te zien, maar het verslechtert in elk geval niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:42

dat probleem heb ik dus ook potverdikkie, vorig jaar flipte hij compleet door de tuinslang.. hoe heet dat middel dat je nu hebt? en werkt het een beetje?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:46

opisop_shop schreef:
Volgens mij 9 ongeveer inderdaad en werking is inderdaad als drainage.
Ik geef nu 1x per week. Drainage compositum luikt me niet omdat hij te ver weg staat om er dagelijks heen te gaan.
Ben pas een week begonnen dus het is te vroeg om resultaat te zien, maar het verslechtert in elk geval niet :)

Ok, maar je mag ze dus ook dagelijks geven? Of is dat een 'overdose'?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:59

Hier lijken de beestjes steeds maar erger te worden OOk de paarden zonder ZE zitten onder de bultjes en beginnen daardoor natuurlijk ook te schuren. Shanti heeft het helaas toch voor elkaar gekregen om hier en daar wat manen te schuren. Maar haar huid is nog helemaal intact. De plekjes op haar hoofdje zijn ook bijna weg. Gelukkig maar want we hebben nu wel even wat anders aan ons hoofd dan ZE, ze moet geopereerd worden snik |(
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1158668

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:05

Essie: wat naar zeg, hopelijk komt het goed met die operatie.
En houdt ze er niet teveel stress aan over waardoor eczeem weer kan uitbarsten.

Nou, hier op stal is het erg vreemd op het moment, veel paarden die licht eczeem hebben schuren zich het apezuur, en die van mij niet. Wel raar, maar ben er blij van.
Moet nu toch echt langzamerhand op zoek naar een regendeken en mijn halsdeken vermaken.

Heb gister 1 en ander al op papier gezet van het verloop van shadow's eczeem en welke producten getest zijn e.d.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:35

Muds schreef:

stond ze daar in flink gras?
schraal zetten...weinig bijvoeren, en dan eerst es even aankijken hoe het gaat.
wij hebben op stal dus ook tinkers en die reageren allemaal op vet gras.
kelly krijgt er jeuk van in de manenkam en plekjes op de onderbenen.
andere tinker bij ons heeft ook soort van eczeemklachten,maar als die schraler staat gaat het ook stukken beter.

kan heel goed zijn dat als je haar even wat schraler zet,en het krachtvoer echt tot een minimum beperkt dat het dan misschien beter word.
liksteen in de weide kan dan misschien wel handig zijn.

en ik weet niet of ze daar in een totaal andere omgeving stond als bij jou?
hoe meer ruimte er is,hoe minder vliegjes.vliegjes houden van struiken,bomen,lang gras en water...heb je dat niet dan scheelt dat al een hoop klachten

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:48

Zoals ze daar staat: op een onbemeste weide van 8ha met zo'n 20 paarden (soort van natuurgebiedje), het gras is niet heel lang, eerder kort. In de omgeving is geen open water en ze krijgt geen krachtvoer bijgevoerd. Qua omgeving komt ze hier niet heel anders te staan, maar hier kan ze rond schemertijd naar binnen en ik kan haar regelmatiger in de gaten houden. :)
Ik ga morgenochtend direct haar maten opnemen en een deken aanschaffen, ik denk dat dat al veel scheelt. En dan stap voor stap kijken hoe het gaat. Dat is het nadeel van een opfok: ze is hier geboren en ze is officieel van mij, maar ik heb haar al een jaar niet in handen gehad en 'ken' haar verder dus niet echt, plus dat SME nieuw voor me is, dus ik moet even kijken hoe het zich ontwikkelt. Maar in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken :) Heel fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:44

Muds, voor een tinker kan het zijn dat je een maatje ruimer moet nemen in verband met de brede nek, gaat het wel een te strak zitten op de borst.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:04

hoef je niet alleen een tinker voor te hebben....bij appie moet ik ook altijd met alle dekens een maatje groter nemen :j

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:05

Ik denk trouwens dat je onderdoseert met maar 9 tabletten biergist per dag. Volgens mij mag mijn ijslander van zo'n 350 kilo wel 15 pillen per dag. als je bedenkt dat een mens gemiddeld 75-80 kilo weegt? want dat is net iets minder dan 4 keer zoveel als een mens weegt. Er zit vooral vit. B in biergist, wat niet zo erg is als je dat overdoseert.
Ik heb mijn paard een dag of 10 (soms met een dagje er tussen) eerst op 10 tabletten gezet want ik wou eerst weten hoe ze er op zou reageren.. Maar niet echt verandering gezien. Volgende keer ga ik het met iets meer proberen denk ik. Maar eerst maar eens mn reinigings kuurtje afmaken ;) niet alles tegelijk natuurlijk :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:23

die 9 tabletten komt denkj ik uit mijn berichtje..de pot die ik toen had schreef 3x daags 3 tabletten voor voor mensen.
maar..niet elke pot biergist is hetzelfde kwa samenstelling he?
dus moet je er niet van uitgaan dat je dan dus ook 9 tabletten moet gaan geven.

appie weegt zo 375 kilo,en die kreeg dus 11 tabletten per dag.
ik had die van de etos geloof ik.

je moet ook kijken naar wat een paard al binnen krijgt aan vitamine B he?
vitamine B6 kunh je dus wel degelijk overdoseren en dat kan dan op het zenuwstelsel slaan.
dus is het niet zo dat je een paard maar zo heel veel moet gaan geven.

er is ook biergist speciaal voor paarden,dan weet je dat je veilig voert met die dingen die voor dieren zijn en niet voor mensen:
http://www.dhpcultura.com/index.php?opt ... &Itemid=12
http://www.dierentotaal.nl/easyshopmake ... er_35.html
(naar beneden scrollen 10 kilo gist voor 15 euro)
http://www.homeopaard.nl/page10.php?cat ... roductPage

en zo zijn er nog wel een paar

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:31

Dat is wel slim ja dat je ook met brokken enzo vit B voert! Niet aan gedacht ;) Ik dacht namelijk dat de meeste vit B gewoon opgelost worden. Alleen A D E K echt neit overdoseren.
Ik heb van de Hema, en volgens dat potje en voor een mens wat het volgens mij 3 keer per dag 1 tablet.. Dus toch anders. Dacht dat het bij jou ook zo was.
Ben ook opzoek geweest naar biergist voor dieren, is ook veel voordeliger. Maar wou eerst eens kijken of ze er verder goed op reageerde.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:42

hoeveel moet je van die `paardenvariant` voeren dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:42

Is ook zo ellepel, koudbloeden sowieso.
Ik ben benieuwd wat mijn tink weegt, ik geloof wel meer dan 375 :oo
Ik heb zo'n pavo band, kan wel eens kijken.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:56

dees_daan schreef:
dat probleem heb ik dus ook potverdikkie, vorig jaar flipte hij compleet door de tuinslang.. hoe heet dat middel dat je nu hebt? en werkt het een beetje?

Oeps, ik weet uit mijn hoofd niet hoe het heet. Zal ht morgen opschrijven.
In combenatie met de andere medicatie werkt het wel redelijk indd. Althans, tot nu toe haha.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 07:57

Ronne schreef:
Ja en ik zweer nog steeds bij de aloe vera balsam van de action. Echt toverspul!! En dat voor 1.49!

SUPERSPUL Ik heb het nu drie keer gesmeerd. Korstjes zijn al allemaal weg en de huid is veel rustiger. Ik heb ook wel de indruk dat hij veel minder schuurt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:01

Ik zal voor de biergist maar eens kijken hoeveel er op de pot staat voor mensen en dan om te beginnen een beetje verhogen. Noah krijgt amper krachtvoer (om de dag een handje), dus qua vitamine B zit ik dan wel veilig denk ik.