[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:40

@Simba: naar mijn mening ben je niet goed geadviseerd door die Laarakker.

De eerste stap in het behandelen van een allergie is bepalen waarvoor het dier precies allergisch is. Als je dat niet weet heeft speculeren verder geen zin. Hij had eerst bloed moeten nemen voordat hij je dat verhaal over dat gras vertelde.

Je laat nu best een bloedonderzoek doen (door een reguliere DA). Daarop worden een groot aantal mogelijke oorzaken getest, en zal je weten wat precies de oorzaak is van de jeuk van je paardje. dat zijn niet altijd voor de hand liggende dingen. Bij de mijne was het culicoides, maar ook een schimmel die vaak voorkomt in stallen en 2 kruiden.

Ik raad het je echt aan, dan kan je ophouden met je zorgen maken en piekeren over wat er aan de hand is en kan je op een zinnige manier eraan beginnen werken!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:42

Oh ja, ik bedoel natuurlijk niet een 'gewoon' bloedonderzoek met lever en niertesten enzo.
Ze moeten specifiek allergietesten doen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:47

Mijn paard heeft zo een bloedonderzoek gehad en daarbij nog een (dure) allergietest, daar is helemaal niks uit gebleken. Dus helaas kan een bloed- en allergietest ook niet altijd zekerheid bieden...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:48

dat is een aparte test? jammer! ik heb haar laatst op alles laten onderzoeken, maar dan waarschijnlijk niet op allergieen. nouja, over een kleine 3 maandjes laat ik weer bloedonderzoek doen, dan maar gelijk een buisje voor een allergietest af laten nemen. ben benieuwd...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:52

Idra schreef:
Mijn paard heeft zo een bloedonderzoek gehad en daarbij nog een (dure) allergietest, daar is helemaal niks uit gebleken. Dus helaas kan een bloed- en allergietest ook niet altijd zekerheid bieden...

nee oke,maar dan weet je in elk geval wel dat dat wel goed is Knipoog

zo hier en daar gebeurd het wel hoor,dat blijkt dat een paard iets heeft waardoor het jeukt krijgt.
lever of nieren of bepaalde andere waardes die niet goed zijn ( tekorten aan vitamines)
als je dat dan niet test kom je daar niet achter terwijl andes een behandeling daarvoor wel had gewerkt en het dier misschien wel jeukvrij was geworden

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:38

Klara16 schreef:
@Simba: naar mijn mening ben je niet goed geadviseerd door die Laarakker.

De eerste stap in het behandelen van een allergie is bepalen waarvoor het dier precies allergisch is. Als je dat niet weet heeft speculeren verder geen zin. Hij had eerst bloed moeten nemen voordat hij je dat verhaal over dat gras vertelde.

Je laat nu best een bloedonderzoek doen (door een reguliere DA). Daarop worden een groot aantal mogelijke oorzaken getest, en zal je weten wat precies de oorzaak is van de jeuk van je paardje. dat zijn niet altijd voor de hand liggende dingen. Bij de mijne was het culicoides, maar ook een schimmel die vaak voorkomt in stallen en 2 kruiden.

Ik raad het je echt aan, dan kan je ophouden met je zorgen maken en piekeren over wat er aan de hand is en kan je op een zinnige manier eraan beginnen werken!

Laarakker was eigenlijk nog op zoek naar de oorzaak Lachen Maar omdat na oktober Simba geen jeuk meer had kon hij daar niet meer specefiek op meten, dus moest ik wachten tot de klachten weer terug zouden komen (als ze überhaupt terug zouden komen)

Ik zat te denken : Kan een paard allergisch zijn voor vogels? Of stof die deze beestjes versprijden?
Want ik heb sinds 3 dagen weer een zwaluwkoppeltje bovenin de stal, en sinds drie dagen lijkt Sim ook weer te schuren...
Vorig jaar zat er ook een nestje, maar dat heb ik toen laten zitten omdat zwaluwen ook veel insecten op eten enzo..
Nu heb ik hem (er zaten nog geen eitjes in hoor!) weggehaald, uit voorzorg.

Zou dat kunnen ? Ik bedoel, mensen zijn ook allegerisch voor pindakaas, dus waarom een paard niet voor vogels Haha! ?

Bloedtest lijkt me inderdaad een zinvol idee..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:46

hmz, ik zou t niet weten. ik ben ook allergisch voor vogels, dus mensen kunnen t ook zijn. tlijkt mij alleen stug, maar wie weet. bel de da eens om te vragen zou ik zeggen?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:22

Simba_ schreef:
Ik zat te denken : Kan een paard allergisch zijn voor vogels? Of stof die deze beestjes versprijden?
Want ik heb sinds 3 dagen weer een zwaluwkoppeltje bovenin de stal, en sinds drie dagen lijkt Sim ook weer te schuren...
Vorig jaar zat er ook een nestje, maar dat heb ik toen laten zitten omdat zwaluwen ook veel insecten op eten enzo..
Nu heb ik hem (er zaten nog geen eitjes in hoor!) weggehaald, uit voorzorg.

Zou dat kunnen ? Ik bedoel, mensen zijn ook allegerisch voor pindakaas, dus waarom een paard niet voor vogels Haha! ?

Vogels hebben ook vaak mijten/andere insecten in hun veren zitten; misschien dat deze ook over kunnen gaan op paarden en jeuk veroorzaken?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:54

Weet iemand ook hoeveel het kost om zo'n allergie test uit te voeren?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:57

ik denk wel dat een paard allergies kan zijn voor vogels, maar ik geloof haast niet dat het de oorzaak is, omdat die beestjes in het nestje zitten en hij er niet mee in aanraking komt Knipoog en om nou te zeggen dat die zwaluwen een geur met zich mee nemen waar hij allergies voor zou kunnen zijn? dat zou ik niet weten Tong uitsteken
als ik jou was zou ik ook een bloed onderzoek doen, ik denk dat ik dit ook wil laten doen bij bonita, maar ik ben de eigenaresse niet.. dus eventjes overleggen.
bonita is wel overgevoelig voor "vers gras" dan gaat ze meteen aan de diaree.
en verder voor zo ver ik weet niets?
met de deken op, elke dag een paar druppels culico, en puur allergie is het goed onder controle te houden.
ik weet het verder ook niet.. en natuurlijik niet op het verse gras.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:57

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:06

@ simba: ik zou zowiezo voor alle zekerheid je pard tegen schimmels laten inenten. weet je in ieder geval zeker dat het daar niet aan ligt. ( en dit kun je WEL laten onderzoeken door een arts met betrouwbare uitslagen)
ikzelf heb mijn 3 dieren preventief laten enten ervoor, vooral onmdat ik anders niet weet of Arwen schuurt door eczeem of door een schimmel infectie die dus tussen maart en oktober actief wordt vanwege het warmere weer.
schimmels kunnen trouwens meerdere jaren "overleven" dus stel je hebt zoiets in je stal, kun je er zo over 2 jaar nog last van hebben.

Arwen wil ik straks een andere deken erbij geven, deze deken is net zo'n hobbezak en op stal gaat hij echt gevaarlijk scheef soms.
die blauwe deken de blz hiervoor spreekt mij trouwens heel erg aan, wat zijn de kosten daarvan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:25

Sodeletuut schreef:
Nee ze schuurt niet met haar benen, maar volgens mij is het meer dat ze stampt naar de vliegen zegmaar, ze zwiept ook aldoor met haar staart en ze doet haar staart aldoor naar achteren.. dit doet ze sinds ik de deken er op gedaan heb,. daarvoor deed ze het nog niet

ik moest dit bericht even van je opzoeken,maar ik had al zo'n vermoeden dat het iets van schimmel of mijt was.
zeker na de foto's te hebben gezien in je topic ben ik er wel zeker van

was uit voorzorg nou je hele dier met of sebacil( of ander middel wat je veearts wel heeft) of met imaverol, kan namelijk heel goed zijn dat het op meerdere plekken zit en je dier daarom zo schuurd

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:30

indi heeft nog niet geschuurd... ik hoop zoooooooooo dat dat zo blijft...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:32

de zomer moet nog beginnen he..niet te vroeg juichen.
pas als ze echt weer in het gras staan en je zelf ook lekgeprikt word door die krengen en ze schuren dan nog niet?

dan mag je juichen Tong uitsteken

ben zowiezo wel heel benieuwd hoe het met indi gaat nu je weet wat er met haar is.hoe gaat het trouwens nu met d'r?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:33

Zam heeft ook nog niet geschuurd. Vandaag gewoon met winterdeken op naar buiten. Er staat veel wind en het is niet echt warm, dus gelukkig geen knutjes. Morgen en zondag zal het toch warmer gaan worden, dus dan weer ZE deken op...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:43

t wisselt nog erg. en ja, ik weet t over dat juichen. ik was vorig jaar ook te vroeg... toen de deken er af ging en bleef begon ze ook te schuren. ik hoop maar dat ze de deken nu wat langer heel houdt zodat ie op kan blijven...

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:54

@ Sodeletuut; vind het ook erg op schimmel lijken.. Kan ook een wat verder stadia zijn van mijt (die van mij is inmiddels weer vrij van been-mijt, maar was ik vrij snel bij dus zou niet weten hoe het er nu had uitgezien..) Zou toch ff DA bellen, als is het maar om advies te vragen, die heeft er vast wel spulletje voor Lachen

@ Simba: hier nòg een tip Knipoog Miss is het een optie een (2e hands of pagony) eczeemdeken te kopen? Als je paard dan geen/ veel minder jeuk heeft is het dus bijna zeker ZE Knipoog Daarnaast vond ik de opmerking over zonneallergie hier ook erg aannemelijk... Afgelopen dagen veel (intense) zonuren gehad, en hoor je steeds vaker over Maar ik zou zeker ook een bloedonderzoek laten doen Ja

Ik heb Den nog niet deken op gedaan, en hij heeft nog geen jeuk (*klopt af*). Ben wel van plan hem morgen op te doen, want de temperaturen gaan flink omhoog, met daarnaast wolken dus lekker weer voor die k**knutten...
Maar juichen kunnen we nog niet... het ergste moet nog komen... en tis eigenlijk nog niet eens begonnen Huilen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:00

Ik ben er net nog even geweest, en het is minder, en als je er overheen aait (vrij hard) komen er allemaal witte stukjes los..

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:15

Citaat:
ik denk wel dat een paard allergies kan zijn voor vogels, maar ik geloof haast niet dat het de oorzaak is, omdat die beestjes in het nestje zitten en hij er niet mee in aanraking komt

Dat ben ik niet helemaal met je eens Lachen Die zwaluwen vliegen namelijk de hele dag door de stal heen...
Daarmee verliezen ze natuurlijk vanalles, veren, poep (denk ik, maar zie ik nauwelijks) etc.
Dus in in contact staan met die vogel kan wel degelijk

Citaat:
@ simba: ik zou zowiezo voor alle zekerheid je pard tegen schimmels laten inenten. weet je in ieder geval zeker dat het daar niet aan ligt. ( en dit kun je WEL laten onderzoeken door een arts met betrouwbare uitslagen)
ikzelf heb mijn 3 dieren preventief laten enten ervoor, vooral onmdat ik anders niet weet of Arwen schuurt door eczeem of door een schimmel infectie die dus tussen maart en oktober actief wordt vanwege het warmere weer.
schimmels kunnen trouwens meerdere jaren "overleven" dus stel je hebt zoiets in je stal, kun je er zo over 2 jaar nog last van hebben.

Idd. Weet jij of een reguliere dierenarts dit kan ? Of moet ik hiermee naar een kliniek?

Citaat:
@ Simba: hier nòg een tip Miss is het een optie een (2e hands of pagony) eczeemdeken te kopen? Als je paard dan geen/ veel minder jeuk heeft is het dus bijna zeker ZE

Heb vorig jaar zo'n Pagony gehad, maar dat werkte helaas niet.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:52

Citaat:
Dat ben ik niet helemaal met je eens Lachen Die zwaluwen vliegen namelijk de hele dag door de stal heen...
Daarmee verliezen ze natuurlijk vanalles, veren, poep (denk ik, maar zie ik nauwelijks) etc.
Dus in in contact staan met die vogel kan wel degelijk

poep verliezen ze idd wel, maar voornamenlijk als de kleintjes er zijn, die poepen namelijk heel erg veel.
(bij ons op stal zaten ze vorig jaar ook in de stal) wij hebben ze wel laten zitten omdat ze heel erg veel vliegjes weg vangen)
maar dat ze echt veren verliezen? ik heb nog nooit een zwaluw veer gevonden..

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:55

sorry dat het niet in 1 post staat, maar ik bedacht me net ineens iets dat een vriendin gister zij.
dat ze een vliegen vanger hebben ontwikkeld speciaal voor de mugjes die zomereczeem veroorzaken?
net zo iets als een dazen vanger? en dat het was aangetoont dat het werkt.
heeft iemand hier al meer over gehoord?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:16

Sodeletuut schreef:
Ik ben er net nog even geweest, en het is minder, en als je er overheen aait (vrij hard) komen er allemaal witte stukjes los..

ik zou je dier behandelen tegen schimmel, je zal niet de eerste zijn waarbij blijkt dat het paard helemaal geen zomereczem heeft maar schimmel Knipoog

dat stampen met de benen wat jij eerder beschreef hoort precies bij de symptomen van mijt of schimmel,onze tinkers hebben er ook last van,die wassen we af en toe de benen en dat helpt.
ze noemen het bij tinkers ook wel rasp of rap

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:36

33Bonita33 schreef:
sorry dat het niet in 1 post staat, maar ik bedacht me net ineens iets dat een vriendin gister zij.
dat ze een vliegen vanger hebben ontwikkeld speciaal voor de mugjes die zomereczeem veroorzaken?
net zo iets als een dazen vanger? en dat het was aangetoont dat het werkt.
heeft iemand hier al meer over gehoord?

heb je niet een link vand at ding op internet? of een artikel die je kan scannen of overtypen? Knipoog ben wel benieuwd. al is dat lastig in de wei ben ik bang?