[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:09

@ pasdedeux: De warmte in beweging waar ik het over had komt niet van de ingeademde buitenlucht maar van de inwendige warmteproductie door de spieren.
(Ben benieuwd waar je op uitkomt met de homeopathische middelen, mijne reageerde best aardig op een combinatie van Hypericum, Lycopodium en Nux Vomica, gaf verlichting maar loste het probleem niet op).
Als er een spiergroep overdreven ontwikkeld is is het misschien een idee om eens kritisch te kijken hoe het paard gereden wordt? Ook een bepaalde manier van rijden kan HS veroorzaken door het mechanisme dat jij hierboven beschrijft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:13

pasdedeux schreef:
In beweging gaat de luchtstroom sneller langs de binnenkant van de neus, doordat er sneller adem wordt gehaald. Hetzelfde als je aan het joggen bent dan krijg je op een gegeven moment ook een scherp gevoel met ademhalen (ik althans waarschijnlijk door gebrek aan conditie _O-) Tevens er vanuitgaande dat je je paard nageeflijk rijdt, kan die houding het ook triggeren.
://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DTAKHIN8.jpg[/img] De wervels komen anders tegen elkaar dan in stap en rust stand. De ruimte tussen de wervels kan te klein zijn voor de zenuwen en deze dan irriteren. Ook kan het lichament nuchea die loopt vanaf het puntje aan de boven/achterkant van de schedel het probleem zijn. Door de occiput (achterkant van het hoofd) lopen wel vier zenuwen. Die zitten ook dus vlak bij de atlas (1e halwervel). Deze zenuwen zijn van invloed op de luchtwegen, oor, maag, darmstelsel en nog veel meer. Ook zie je 1 zenuw die verantwoordelijk is voor de trapezius spieren. Bij mijn paard is deze trapezius overdreven ontwikkeld (halsgedeelte). Die stabiliseert haar gehele nek.
Als een zenuw overgevoelig is, kan warmte van de lucht (warme lucht neemt meer ruimte in dan koude lucht (denk aan een ballon) triggeren en zijn pollen natuurlijk ook te groot om ongemerkt de slijmvliezen te passeren.
Ik ga me met homeopathie dus richten op zenuwbeschadigingen, volgens mij arsenicum, hypericum, maar dat ga ik even uitmeten. Kan ik eindelijk mijn testdoos eens gebruiken uit een ver verleden (heb 2 jaar homeopathie gestudeerdt voor dieren aan de hbo te amersfoort, maar was niet helemaal mijn ding, daar zochten ze het nog ouderwets op in de boeken. Uitmeten past mij beter dan de klassieke manier. Bij paarden met hoofdpijn die in het donker willen gaan staan zou ik ook dat bovengenoemde kruid wel durven proberen wat de bloedvaten verwijd, maar in de andere gevallen niet.

Doe je dat met een biotensor?

pasdedeux

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:19

Ja met een biotensor.
@Irmaz, goed dat je ook naar het rijden kijkt. Dat is absoluut ook een trigger zoals ik al zei. Alleen in het geval van mijn paard gaat de vlieger niet op want die wordt al een jaar niet meer gereden en heeft nogsteeds de overbespiering in de trapezius, wat logisch is gezien deze bespiering de slechte werking van de halswervels (door artrose) compenseert. Gisteren was de eerste keer dat mijn paard echt op pollen reageerde. Artrose is een voortdurend proces en zo kan een zenuw meer en meer beschadigen/irriteren waardoor dus headshaken kan ontstaan (blijkt in mijn geval) Of dit proces nog om te keren is, is een lastige. Ik ga volgende week weer naar Bodegraven en kijken of we het proces van artrose kunnen beinvloeden en dan weet ik in de toekomst meer, of dit genoeg is en anders mag ze lekker van haar pensioen genieten. In de wei grazend heeft ze nergens last van.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:48

Irmaz, als het schudden (bij mijn paard) inderdaad met hoofdpijn/vernauwde bloedvaten te maken heeft, dan zou een neusnetje geen verschil moeten maken toch? Moest eraan denken omdat hij vandaag in de buitenbak met neusnetje vrijwel niet schudde..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:17

FCSA schreef:
Irmaz, als het schudden (bij mijn paard) inderdaad met hoofdpijn/vernauwde bloedvaten te maken heeft, dan zou een neusnetje geen verschil moeten maken toch? Moest eraan denken omdat hij vandaag in de buitenbak met neusnetje vrijwel niet schudde..

Die vraag kan ik zo niet voor je beantwoorden, het hangt er helemaal vanaf waar je paard precies last van heeft. Vaak is het een combinatie van verschillende dingen. Proest je paard veel? Wat voor een neusnetje heb je?
Het paard waar ik het hier steeds over heb is niet allergisch voor pollen dus een pollennetje heb ik er nooit voor gebruikt. Zijn moeder is wel allergisch voor pollen en daar werkt een neusnetje redelijk. Maar zij had ook hoofdpijn wat een deel van het schudden veroorzaakte.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:20

Ja, het kan natuurlijk zijn dat hoofdpijn overgevoeliger maakt voor wind/pollen etc. Ik heb het neusnetje van de paardendrogist: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... sourceid=0. Wil eigenlijk nog een ander aanschaffen omdat deze vanwege het elastiek precies om zijn lip en in zijn mond krult.. Paard proest niet overdreven veel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:33

appie schudde vandaag alleen even toen ik hem terug bracht naar de wei en we langs wat bomen liepen met veel vliegjes er onder,verder helemaal niks gezien.
appie doet zelf momenteel al nekoefeningen want hij heeft een spelevriendje <3
ik heb daar een heel leuk filmpje van,maar die zet ik er morgen pas op.

wel proest appie nu juist wel wat meer en zie ik toch af en toe nu een flinke streep wit uit zijn neus komen.
stalhouder had me van de week al speciaal opgebelt van hey hij is verkouden,maar hij hoest niet,ademt niet zwaar
alleen dus wel redelijk vaak proesten en af en toe die witte snot..
en dat zat volgens mij aan de linkerkant.

apart,momenteel veel pollen,maar het schudden word bij hem juist beter.
en daarentegen heeft hij nu dus wel meer neusuitvloeiing

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:38

pasdedeux schreef:
Ja met een biotensor.

Waarom vraag je je paard niet eens of hij de oorzaak weet van het HS. Dan kun je mss nog gerichter behandelen!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 04:53

Hallo luitjes! :D

Ben ik ook weer eens.. Echt belachelijk drukke weken gehad. Ik druk met huisje en Wo heeft nog op de kliniek gestaan vanwege een hoeflederhuidontsteking en verstuiking van haar net herstelde blessure.. Hoeveel pech kan een paard hebben :\ . Tijdens de kliniekdagen begon ze iets te schudden, waarschijnlijk door de stress, waar ze zo min mogelijk aan bloot moet staan vanwege haar weerstand, maar op de kliniek onvermijdelijk is.
Had daarom mijn afspraak die i.p. Over 7 weken stond, vervroegd naar 4 weken voor een eerdere controle bij Den Hoek. Bij terugkomst op stal werd het gelijk weer minder. Met eten zie ik het vrijwel niet meer, heb het 1 a 2 keer nog gezien.
Met de pollen buiten heb ik het ook weinig gezien. Toen ze aan het hooien waren heb ik er extra op gelet. Ben gister weer geweest bij Eric Laarakker.. En hij meette weer verbetering! De virussen die de Trigeminus ontsteking veroorzaakte worden steeds minder, de Rhino kon hij al niet eens meer meten :) . Met rijden weet ik nog niet hoe het gaat, want dat heb ik nog niet kunnen testen. Vandeweek maar eens doen :) .
We moeten doorgaan met de L-Lysine, voor zeker 5-6 maanden, en ook met de Efipaindruppels en de Accu cream. Eric heeft haar gezicht, punt van de Trigeminus, weer behandelt/ingespoten.
De benen van Wo zijn ook nagekeken en daar hebben we ook medicatie voor mee.
Tot nu toe erg tevreden over de aanpak van Eric Laarakker en Tomas Nespor! Het viel allemaal op z'n plek met de lage Leucocyten, rillerigheid, niet fitte indruk destijds en steeds ziek/alle virussen oppikken die rondzwierven.

Ik weet nog niet wat ze o.h.z zadel doet, ga eerst bitloos weer even proberen en zo uitbouwen, ik zie het wel. Ben nu al erg blij voor haar met het feit, dat het met het eten al zo'n stuk minder is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:57

Echt het een na het ander he, WL? Wel fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan! Meten ze in Den Hoek ook met de lecherantenne? Heel benieuwd hoe het straks met rijden zal gaan!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:01

Weet iemand misschien nog de inloggegevens van dat Knottenbelt-filmpje uit z'n hoofd? Ik weet niet meer op welke pagina het staat...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:17

in de openingspost! ;)

@ WL, klinkt goed zeg, super! hopen maar dat dit doorzet zo!

@ Ellepel mooi dat het bij Appie ook beter lijkt te gaan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:21

WollinL, super dat het zo goed gaat!

FCSA, ja daar doen ze het ook met een Lecherantenne ;)

In de openingspost helemaal onderaan staat de link met inloggegevens!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:21

Tnx :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:02

FCSA schreef:
Echt het een na het ander he, WL? Wel fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan! Meten ze in Den Hoek ook met de lecherantenne? Heel benieuwd hoe het straks met rijden zal gaan!

Jep! :j Echt verbazingwekkend wat ze er allemaal mee op kunnen sporen.

Ben ik ook wel benieuwd naar. Maar ik verwacht nog geen wonderen. Je kan niet sneller gaan, dan dat het lichaam aangeeft, wijze woorden van Tomas ;) .. We zijn er nog niet, maar het gaat zeker wel aanzienlijk beter. Het Rhino-virus was al helemaal niet meer te meten, erg fijn!
Ze moest nu even 3 a 4 dagen rustig aan doen en dan kijken we weer hoe het gaat, we zitten natuurlijk ook met het voetje dat rustig aan moet doen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:07

Hoe duur zijn die behandelingen als ik vragen mag?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:23

Ik zal je straks PB´en :) .

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:27

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 00:07

:wave: Ik kan me hier ook weer melden -O- .
Sinds een paar maanden heb ik een ander paard en al vrij snel zag ik bepaalde trekjes waar ik niet blij mee was, maar die steeds nog te verklaren waren. Vandaag ben ik lekker gaan wandelen met alleen een halstertje. Schudden, (uiteraard), kriebel aan de neus en willen schuren, zijn neus achter mijn rug willen verstoppen en ook die typische manier hoe hij steeds zijn neus vertrok als er een aanval aan zat te komen die ik bij Ino ook altijd zag :(:) . Vooral als we rhodondendron's passeerden was het fouteboel, hij is 1 keer zelfs bijna gevallen omdat hij door het schudden even vergat dat voeten optillen wel handig is om vooruit te komen.
Ach, met Ino heb ik al het nodige meegemaakt op schudgebied, dus ik ga maar van het positieve uit dat ik het weer onder controle kan krijgen :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:27

Is Ino genezen van de HS? en zo ja, wat was de oorzaak en hoe heb je dat aangepakt?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:29

Genezen was hij niet, maar toen het probleem ontstond was het zo erg dat hij gewoon levensgevaarlijk was om te rijden in een buitenbak. OP het laatst konden we, zo goed als, schudvrij rijden. Bij Ino waren de puur pollen goed aangeslagen en een neusnetje hielp ook heel goed. Ino had naast pollenallergie ook nog zonlichtgevoeligheid. Daar kreeg hij theunisbloemolie voor en hij liep altijd met een masker buiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:34

nou wel fijnd at je nu weer zo'n schud beest hebt!
kan me toch wel voorstellen dat je wel lichtelijk baalt?

ik las nog ergens dat toch de opstapeling van afvalstoffen kan zorgen voor imuungerelateerde aandoeningen.
pak je de afvalstoffen aan,dan pak je de kwaal ook aan :j

en nog interessant:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... -tips.html

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:46

Lichtelijk balen is best een understatement :+ . Maar goed, we zullen het er mee moeten doen.
Ik heb ook al een drainage kuur voor hem beteld. Hij zou inderdaad gevoelig kunnen zijn voor afvalstoffen, in de eerste 7 jaar van zijn leven is hij nooit geënt, heeft geen medicijnen of wormenkuur of wat voor chemische zooi in zijn lichaam gehad. De afgelopen maanden is dat wel allemaal gebeurt, dus zijn weerstand is behoorlijk van slag geraakt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:51

Nou de dierenarts heeft mijn filmpje van Frits beoordeeld en mij nog even gebeld. Zij denkt dat hij last heeft van de pollen. Het is ook zo dat sinds hij een neusnetje op heeft, hij veel minder last heeft van het schudden :j
We kijken het dus even aan met neusnetje. Mocht het weer erger worden, dan komt ze even langs.

Frits heeft wel gelijk zijn netje gesloopt :') Weten jullie misschien een neusnetje dat goed stevig is?
[SV] Welk neusnetje voor in de paddock?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:17