[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:09

Pandora2 schreef:
Dodson&Horrell heeft vast ook wel zoiets in hun assortiment. Als je toch om de cushcare gaat, kan je 't meteen meenemen <<)

Ik heb daar de 'Ultimate Balance' brokjes van, bevalt op zich helemaal prima; alle benodigde vitaminen en mineralen, in slechts weinig grammen brok.
Maar die van mij hoeven ook niet dikker :+ maar is ook niet bedoeld als dikmaker; het helpt niet, als je daar bij wijze van een kilo per dag gaat voeren. Dure grap ook :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:12

Ik bedoelde een ruwvoervervanger, geen balancer :o
Dacht dat Tylando het daarover had :D

Ik zie in hun assoritment ook een kopje '' ruwvoer '' staan, met o.a. de kwikbeet dus daar valt wel een keuze te maken denk ik :P

MamaMiesje

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:18

Ah :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:53

Sed heeft het zwaar met deze hitte, staat te pompen dus hij krijgt alweer ventipulmin. Geen koorts gelukkig al temperatuur ik hem alsnog elke keer. Ik denk dat het vooral door de warmte en droogte komt. Het zand stuift natuurlijk gigantisch, hooi is ook stoffig maar nat eet hij het niet meer, en het lange uitgebloeide gras zit ook op adem-hoogte bij hem.. -O-
Morgen maar weer even scheren, zal hem misschien ook wat helpen.

Hoe houden jullie paardjes het in deze hitte? Merken jullie ook dat de PPIDers het moeilijker hebben met deze temperaturen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:29

Toby heeft gelukkig nergens last van.
Hopelijk komt jouw paard er een beetje goed door, met de medicijnen en het scheren :(:)

Heb je niet de mogelijkheid om hem snachts buiten te laten en overdag binnen - mits de stallen dan koeler zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:43

Op stal hebben ze helaas minder te doen dan buiten, en buiten waait het ook nog. Dus ik denk dat buiten toch echt de beste keuze is. Buiten hebben ze een waterpoel tot hun beschikking en een heerlijke ruime schaduwplek die ook lekker doortocht waar ze dankbaar gebruik van maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zit Sed door de cushing ook al best wel weer pluizig in het haar, dus ik hoop dat scheren hem helpt. De ventipulmin zorgt in elk geval voor dat hij niet meer zo staat te pompen en weer normaler kan ademen, al is dat natuurlijk meer symptoombestrijding dan echt genezing is omdat de oorzaak ook wel een beetje gissen is (vermoedelijk dus stof en pollen, misschien verergerd door de hitte/ hitte niet goed kwijt kunnen?).
Gelukkig zit hij verder wel goed in zn vel, is nog steeds zn vrolijke zelf, en trekt ook nog sprintjes wanneer hij er zin in heeft, dus zolang zn temperatuur goed blijft maak ik me niet al te veel zorgen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:38

Hier zet ik ze op het warmst van de dag op stal en dan in de avond weer buiten.
De 2 cushies gaan best goed op de hitte. Ik merk geen verschil met anders.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:37

Mijn merrie met cushing merk ik ook niets aan, ze zweet zelfs niet. Maar moet zeggen dat ze ook nog geen wintervacht aanmaakt, dus dat is wel fijn :)
Hopelijk helpt het scheren Shanna!

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:03

Eigenlijk wel gek, je zou denken dat 'opvliegers' bij het ziektebeeld passen en mensen die ik ken die dat hebben zagen heel erg op tegen de hitte. Die van mij gaat ook nog goed maar hoest wel af en toe. Hij stond in het voorjaar ineens dampig en flink te pompen. Dat is na een kuurtje ventipulmin, hooi stomen en het hooi voortaan uit bakken ipv netten voeren gelukkig over. Maar met de hitte hoor ik hem toch af en toe weer. Als extra spray ik hooispray over het hooi, dat lijkt wel te schelen. Ik denk dat het meer de hitte + stof en het hoesten is dan de cushing. Nat hooi eten ze hier ook niet, maar met flink hooispray erop wel, misschien is dat nog een optie? Het ruikt heel lekker fris naar munt.

Ziet er trouwens heerlijk uit die poel! Ik heb een vernevelaar boven de staldeuren gehangen gisteren. Koelde het lekker vanaf dus dat wil ik de komende dagen zo op het heetst van de dag af en toe aan zetten, scheelt hopelijk ook wat stof. Van het najaar komt er een waterput en dan kan ik hopelijk volgend jaar de paddock sproeien. De 2-jarige kucht nu ook weleens tijdens het rollen, het is gewoon heel stoffig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:12

Gelukkig kennen paarden geen opvliegers :D

Hier ook een af-en-toe-hoester. Maar dat heeft ze al jaren.
Niet in stilstand, maar als ze komt aangedraafd of in galop een kuch of 2.
Ik merk wel dat met die aanhoudende droogte en veel stof op het land het iets meer is.
Denk dat het hier toch wel met die cushing samenhangt ook aangezien het toen begonnen is.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:38

Is ventipulmin niet gevaarlijk om te geven bij hoefbevangen gevoelige paarden? Mijn dierenarts zegt van niet en ik geloof haar hoor maar vind het wel spannend. Voor de mijne heb ik nu een fles staan ivm de warmte. Hij is niet zichtbaar benauwd maar af en toe wel wijde neusgaten. Mijn dierenarts zegt gewoon met dit warme weer wat van geven. Volgens mij zijn de corticosteroiden die ze vaak in combinatie met ventipulmin geven de gevaarlijke factor toch?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:40

Cortisone is niet zo best voor hb-gevoelige paarden. Maar over ventipulmin heb ik dat nog nooit gehoord.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:45

Nee ik ook niet hoor maar alles wat ik anders moet doen voor mijn pony vind ik best spannend en ben bang dat het een trigger zou kunnen zijn. Bedankt

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:57

Haha ja maar het overmatig zweten hoort er wel bij toch. Nouja lees ik ook maar weinig over hier, misschien komt dat meer vanuit de lange vacht.

Ik blijf het een vage ziekte vinden, ga eens met de dierenarts overleggen of hertesten zin heeft. Die van mij is nu ook gewoon nog beetje extra gaan verharen, ik ben super voorzichtig geweest met weidegang, langzaam opbouwen, iedere dag hoeven voelen, nek checken, gluco balance voeren. Maar het gaat gewoon goed. Ik merk echt maar heel weinig van die cushing met een waarde over de 300. Zonder dit topic was ik afgelopen september zonder op te bouwen een hele pil prascend op gaan geven per dag. Dat was het telefonische advies na de uitslag. Erg blij dat ik dat niet gedaan heb, als hij zo blijft ga ik geen medicatie geven.

De DA gaf hier aan dat ventipulmin wel kon met cushing. Alleen als dat niet hielp wilde ze prednison proberen en dat was wel een risico. Hoor ook goede verhalen over Sputolysin en dat kun je gewoon zelf kopen. Als die van mij weer benauwd wordt probeer ik dat eerst.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:02

Mooi plekje shanna, kan niet beter toch?
En scheren zal heus helpen, ik ben o zo blij dat die van mij geschoren is. Ze verhaart nu trouwens op haar rug, die is niet geschoren. Maar heeft verder niet meer last van de warmte dan mijn andere paard. Ze gaan op het warmste van de dag wel binnen staan, ze regelen dat zelf.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:09

Mijne zit nu supermooi in zijn haar. Hele mooie zomervacht. Hij kwam maar niet uit zijn vacht en toen toch maar de Hypobalance van Phytonics gaan geven. Na 4 weken ging het ineens heel hard met verharen. Toeval? weet het niet maar goed hij zit nu mooi in het haar, hoewel nu de dagen weer korter worden zal het gauw weer gaan groeien..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:19

Mijne heb ik gewoon op t land staan met bucas zebra deken op. Wrl heb ik een landje open gezet waar schaduw is van bomen. Al zie ik haar daar niet staan, ze staat meestal gewoon in de zon maar wel in de wind. Wel zweet ze, maar dat doet ze toch al heel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:15

Dat hooispray kan ik nog wel proberen ja, waar is dat te koop? Gewoon bij de EJ of divoza ofzo?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:50

Mijn pony is weer getest en hij had ook een over de 300 waarde.
Dierenarts adviseerde van 1 pil naar 1,5 te gaan. Maar zelf twijfel ik een beetje. Klinisch ziet hij er prima uit nl.
Ze zei wel bij bijwerkingen gelijk terug naar 1 pil.
Ik wil het best proberen die 1,5..
Maar zie er wel wat tegenop

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:06

Hooispray heb ik van Silverlinde bij de paardendrogist.

Ik ben dus niet eens aan medicatie begonnen. Ik had met de uitslag andere dierenarts aan de lijn dan die bloed had afgenomen, ze had mijn paard dus niet gezien. De dierenarts die het bloed afnam zei nog dat er nooit een hoge uitslag uit kon komen. We deden het meer omdat hij een allergische reactie had gehad en wilde weten of hij veilig cortisoden kon krijgen. En toen dus die hoge uitslag. Misschien maar eens hertesten of dat toch niet gewoon een slecht moment is geweest. Ik zou op een klinisch beeld niet snel medicatie verhogen, het is dan ook lastig te bepalen wat het positieve effect is van de medicatie.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:16

Ja zo denk ik dus eigenlijk ook maar ben ook bang dat Ik het verkeerd doe

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:40

Hij staat nu 2 dagen op 1,5 pil en gelukkig geen rare bijwerkingen. Hij eet goed en id vrolijk. Mss dat hij t echt nodig had. Zuur voor mijn portemonnee, maar alles voor het paard!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:35

Ik verhoog juist alleen op klinisch beeld. Die waarden zeggen nu niet zoveel meer. Ik weet dat hij het heeft. De SR is begonnen, dus ga wel iets verhogen tijdelijk.

Fleur VP heb je laten testen vlak na die allergische reactie? Van stress (wat zo'n reactie ook geeft) krijg je ook verhoogde waarrden.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:03

Nee een paar dagen later maar wel na een hoop veranderingen Hij is vorig jaar verhuisd, week later koliekoperatie, week kliniek en 7 weken boxrust (wel met veel grazen aan de hand) en daarna voor het eerst 24/7 buiten. De 24/7 buiten periode vond hij volgens mij nog het meeste wennen, hij is toen ook best wat gewicht verloren. Maar dat kan ook zijn omdat de SR periode net begon. Het is natuurlijk geen acute stress geweest maar hij is altijd gevoelig geweest voor veranderingen. Weken moeilijk eten na een verhuizing, uit het niets mok na een verhuizing wat hij verder nooit meer gehad heeft etc.
Ik denk opzich wel dat hij PPID heeft maar dat de waarde nu best eens een stuk lager kan liggen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:02

tylando schreef:
Mijn pony is weer getest en hij had ook een over de 300 waarde.
Dierenarts adviseerde van 1 pil naar 1,5 te gaan. Maar zelf twijfel ik een beetje. Klinisch ziet hij er prima uit nl.
Ze zei wel bij bijwerkingen gelijk terug naar 1 pil.
Ik wil het best proberen die 1,5..
Maar zie er wel wat tegenop

Mijn da vertelde echter dat men eerder onderdoseerd dan overdoseerd. En de stap terug is zo gemaakt maar zou het zelf ook spannend vinden hoor

Aaron gaat goed om met de warmte gelukkig, merk niet dat hij er meer last van heeft dan de andere