[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:58

@maralyn, nee dat snap ik - dat je ook voor een PP systeem bent en die gedachtengang :) ik probeer alleen te zeggen dat als onze paarden maar eventjes op lang gras staan ze of bevangen raken of meer last van ZE krijgen. Het lijkt dat de omstandigheden heel ideaal moeten zijn en het werkt niet goed met weinig grond (behalve dus als we een PP zouden hebben). In dat geval lijkt een kaal weiland juist het beste te werken.

maralyn

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:00

Nee ok... dan zijn we het wel aardig met elkaar eens, met wat meer uitleg :D

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:05

Yes :o ben soms ook een beetje bang voor zandkoliek, maar het gaat hier al tijdenlang goed. Voer ook lijnzaad en niet altijd vanaf de grond. En deze zomer was er wel minder jeuk dan normaal wanneer ze wel het gras opgaat.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:22

Deken is af van vandaag, ik had het zooooo gehad met dat deken :')

Paardlief was het eens met mij: die had haar buikflap laten sneuvelen dus ik kon niet anders O:)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:28

Jammer dat het morgen weer 10+ wordt in mijn omgeving |(

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:31

Zijn de muggen inmiddels dan niet allemaal overleden door de vorst?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:36

Ik weet het niet, omdat t maar drie dagen een beetje gevroren heeft. Ik durf m dan niet zonder halsdeken te zetten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:07

Silver_Fox schreef:
Het enige wat hier werkt is een PP (zou ik sowieso heel graag willen), dus alleen op zand met hooi en dan af en toe op het gras wanneer het weiland er klaar voor is. Alleen is dit nou eenmaal niet altijd een optie voor mensen die geen eigen grond hebben.

Ik heb dit jaar voor het eerst een PP maar ben toch ook al de nodige problemen tegen gekomen.
Althans ... ?
Ik doe het waarschijnlijk niet goed. Onlangs las ik op een PP website dat het niet de bedoeling is dat de paarden op de tracks gaan grazen maar uitsluitend bij de hooi voerpunten gaan eten.
Ik heb op de tracks gewoon gras staan en dat eten ze hoe kort dan ook toch liever dan het hooi in de zomerperiodes.

We hebben hier 3/4 hectare weiland ter beschikking en ik heb zo'n 600 m. aan tracks kunnen maken.
Om nou al die tracks vol te gaan storten met geel zand is me eigenlijk te gortig.

Echter, de tracks met gras was voor 1 van de 4 paarden niet goed. Hij wandelde best wel veel maar at ook veel te veel en groeide mega tonnetje rond. Met gevolg jeuk en geschuur.
Ik heb hem toen apart gezet op een stuk weiland waar de 1e snit nog op stond maar niet te hooien was door al die regen. Dat oude gras kon hij ook constant eten maar viel gelukkig ook weer af.
Ik overweeg om hem vandaag voor het eerst weer bij de anderen in te zetten op de PP.

Wel denk ik dat een ernstige eczemer waarschijnlijk wel gebaat is bij alleen op zand staan en uitsluitend hooi. Hoe graag we ze het gras ook gunnen :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:20

@henny: ik denk dat de meeste onder een pp een track van bijv zand zien en afgezette stukjes gras waar af en toe op gegraasd kan worden.
Dat is ook het soort pp wat ik voor mijn eczemer nodig heb, want na twee uur gras staat hij zich tonnetje rond kapot te schuren en boert en scheet een eind in de rondte. Of het nou hoog of laag gras is.
Kan je het ook om laten ploegen? Als in de onderkant naar boven halen?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:50

@Anniick ja die zijn allemaal weg, hier wel in elk geval. Al een weekje ofzo zonder eczeem hals en het gaat prima, geen jeuk meer! Behalve dat mijn paardje nu dus net mijt heeft gekregen, waar ik echt heel erg van baal.

@henny_w, volgens mij doe je het wel goed. Alleen lijkt het dat je veel oppervlakte hebt en misschien ben begonnen toen het gras nog lekker groeide? Het gras zou in principe vanzelf moeten verdwijnen mettertijd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:23

Gisteren was het hier 13 graden een ganse dag, paard had eerste dag deken af en geen teken van schuren O:) Jeej...

Vandaag ook 13 graden en veel regen weer...
Ben benieuwd of het zo goed gaat blijven gaan.

Elk jaar heeft mijn paard langer en langer de deken op :( Hoop dat ik haar nu 'naakt' kan laten staan tot 1 april, dan is ze toch 4.5 maand in haar blootje geweest.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:26

Mijne heb nu al 2 weken alleen een regendeken op... gezien... jaa.. daar komtie! De regen!

Ze heeft wel wat plekjes op haar hoofd en haar voorpluk jeukt en die is nu zo goed als verdwenen whaha.
Nouja... het zij zo!
De staart en de manenkam zijn wel rustig.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:17

Mijn paard staat nu anderhalve week zonder deken en het gaat gelukkig goed.
Ze had de laatste tijd erg veel jeuk, maar sinds het kouder is, heeft ze geen last meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:26

Anniick schreef:

Nee,dan moet het lang vriezen.
Die krengen verstoppen zich gewoon in hoog gras en struiken en als het warmer is komen ze tevoorschijn -O-

Zag ze vandaag alweer genoeg vliegen en poown had ook al kriebels aan zijn hals, bah -O-

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:07

Ik heb hem nu een week af. Ging super, maar vandaag zag ik haar weer hals en staart schuren |(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:17

Zodra hier een deken af ging om te poetsen werd er aan alle kanten gestampt en ik werd tegen een hoofd als borstel misbruikt :D
Hier 200gr deken + hals en derfen.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:48

ellepel schreef:
Anniick schreef:

Nee,dan moet het lang vriezen.
Die krengen verstoppen zich gewoon in hoog gras en struiken en als het warmer is komen ze tevoorschijn -O-

Zag ze vandaag alweer genoeg vliegen en poown had ook al kriebels aan zijn hals, bah -O-

Hier ook! Paard was met staart aan het zwiepen en vloog een hele zwerm om hem heen. Na weekje zonder deken hem toch maar snel weer opgegooid, hij was ook nog niet helemaal van zijn jeuk af.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:53

Dan ga ik hem morgenochtend ook maar weer op doen denk ik. Alleen ben ik dan natuurlijk weer te laat. Ik baal echt!

Ze is ook net ontwormt en ik geef haar psyllium zaad als zandkuur met wat (light) appelmoes. Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:08

Hier ook net ontwormt, maar daar merk ik eigenlijk nooit wat van.
In appelmoes zit wel suiker, maar ik ga er vanuit dat je geen hele potten geeft, dus lijkt met dat het dan wel mee valt.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:12

Klopt, ik heb de light versie gekocht daarin zit ongeveer 11 gram suiker per 100 gram. Ik geef ongeveer 200 gram per keer denk ik, in ieder geval zo min mogelijk, maar nog wel zo dat ze het op eet, want er moet wel 100 gram psyllium zaad in en dat zet uit doordat het vocht opneemt.. Ze heeft dat vandaag voor de derde dag gehad..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:19

Maar zo'n kuur is maar 7 dagen toch?

Ik geef lijnzaad vers gemalen voor zand en in nu t koud word maak ik slobber van 100gr zemelen, handje brok en 75gr vers gemalen lijnzaad. Dat word hier ook met veel smaak gegeten (gekookte lijnzaad helemaal niet overigens, zemelen als buikvuller wordt iig met smaak gegeten!)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:30

5 dagen geef ik het.. Ik durf niet echt wat te geven, ze is ook net hoef bevangen geweest.. En als ik hier maar een beetje appelmoes bij doen dan slokt ze het zo in een keer op :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:11

Helemaal prima toch!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:18

Silver_Fox schreef:
@henny_w, volgens mij doe je het wel goed. Alleen lijkt het dat je veel oppervlakte hebt en misschien ben begonnen toen het gras nog lekker groeide? Het gras zou in principe vanzelf moeten verdwijnen mettertijd.

Klopt, ik ben begonnen toen het eind mei was dus gras volop groeiende. Maar we hebben hier ook best vruchtbare grond. Dalgrond. Dat is een mengeling van oude veengrond en zwart zand. Nu met het natte weer komt er een zwart paadje in het midden van de tracks maar daarnaast staat nog volop heel kort groen gras.
De tracks zijn gemiddeld 2,5 m. breed en op 2 'kruispunten' is het nog iets breder.
Daarnaast hebben ze behalve de rijbak en roundpen nog 2 chill plekken.

Wel wordt er sinds eergisteren eindelijk fatsoenlijk hooi gegeten door de 3 dames en 1 heer.
Tsja en dan staan ze de hele dag te staan bij de voertonnen. Zodra ze volgegeten zijn gaan ze op rust staan bij de voerton.
Ik krijg dan het idee dat de PP eigenlijk zijn doel voorbij schiet.
Terwijl als ze alleen grazen, dan lopen ze echt wel de nodige afstanden. Het ene moment staan ze nog achterin, dan weer voorin etc.

Hier gistermiddag gewoon een wolk muggen gespot terwijl het flink regende :(

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:38

Ik ben benieuwd, vandaag een 'warmere' droge dag.
Ik zal vanavond zien of pony lief gejeukt heeft. Indien niet zit het er hier wel op denk ik.