[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:17

Lous schreef:
Morgen starten we met de Prascend.Maar hoe deel je die dingen?De helft is een eitje,een kwart is met wat gepruts ook nog wel te doen.Maar hoe krijg je in godsnaam 1/8? Met een mes of schaar? Wat is handigheid?

Met een scherp aardappelschilmesje of je kan bij de apotheek een pillensnijder kopen. De kruimels gewoon ook geven. De meeste "deppen ze op" met een stukje brood.

alyel

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:31

Pfff weet niet goed wat doen.
Heb mijn merrie laten testen, gewoon uit nieuwsgierigheid. 25 oktober bloed afgenomen, maar kon deze week pas bellen voor het resultaat...
Blijkt dat de waarde 50 is. Een grensgeval. De test is nog gebeurd in de seasonal rise, waarbij de grenswaarde 47 is...maar vanaf november is de grenswaarde 29.

Mijn dierenarts zei van haar nauwlettend in het oog te houden, maar zou nog niet starten met prascend. Ze heeft nog een veulen dat zoogt.

Ben er toch even ni goe van.

Wanneer zouden jullie hertesten? Wil die waarde goed in het oog houden...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:33

Inderdaad een grensgeval, ik ga mee met het advies van je DA.
Wanneer ga je het veulen afspenen?
Het is sowieso niet verstandig om de merrie pergolide te gaan geven als ze nog zoogt.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:42

Wou het veulen pas afspenen na de winter...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 03:54

Jessix schreef:
Lous schreef:
Morgen starten we met de Prascend.Maar hoe deel je die dingen?De helft is een eitje,een kwart is met wat gepruts ook nog wel te doen.Maar hoe krijg je in godsnaam 1/8? Met een mes of schaar? Wat is handigheid?

Met een scherp aardappelschilmesje of je kan bij de apotheek een pillensnijder kopen. De kruimels gewoon ook geven. De meeste "deppen ze op" met een stukje brood.

Als ik mijn pony's droog brood gaf liet ik dat altijd zo goed mogelijk uitharden om te voorkomen dat ze koliek kregen. Maar hoe kan ik dan het brood het beste geven? En is dat dan niet teveel zetmeel?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 07:59

Als je de helft van een boterham neemt, kan je het binnenste kneden tot een heel klein bolletje met wat prascend er in. Dan heb je echt een stukje brood in het formaat van een paardensnoepje. Geef je hem er iets anders achteraan, of de andere helft van het sneetje.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:20

@Jessix: mijn fjord heeft sinds de pergolide geen last van iets gehad. Alleen zijn vacht groeit nog steeds hard. Maar hij plast en drinkt niet meer zo veel. Geen traanogen meer, hoeven zijn een stuk verbeterd, die groeiden voorheen als een hoefbevangenmodel, geen spontane ontstekingen meer. Mok is ook vrijwel over.hij staat niet meer zo te zweten en is ook niet meer zo benauwd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:03

Zouden jullie de dosis verhogen als paard na 4 weken medicatie niet meer lusteloos is maar wel nog veel plast? Hij krijgt nu een halve pil. Of nog even week of 2 afwachten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:09

Waratje schreef:
Ja, ervaring mee. ;( Mijn merrie ook eerst (licht) hoefbevangen en een week of wat later een aantal hoefzweren. Om knettergek van te worden.... Uiteindelijk de zweren onder controle gekregen, nadat ik ook begonnen ben met de prascend, door pyrogenium te geven. Het lijkt nu goed te gaan, ben er natuurlijk niet helemaal gerust op, maar ze loopt weer rad en ik heb er zelfs al weer 2 keer opgezeten ;)

Ik was zojuist nog even wat aan het doornemen en opeens viel deze post me op, met name het product Pyrogenium .. is dat een homeopatisch middel? Nu ben ik niet zo van die geneeswijze, maar ik heb wel eerder producten van Ecostyle/Dr Schaette gebruikt en daar altijd goede resultaten mee behaald.
Als Leetje hier meeleest: ken jij dit product ?

Waratje: kennelijk heb jij er goede ervaring mee? Injecteer je of geef je het oraal?

OJJ: met de klachten die jouw paardje heeft ... zou dit misschien iets zijn om te proberen?

http://www.ecostylevoordieren.nl/agrove ... pyrogenium

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:18

Weet je wat ik er eng aan vind JP? Dat ik dus helemaal geen ingrediënten kan vinden? Ook niet als ik google? Nou doe ik het ook wel even snel, snel, maar ik heb dat er persoonlijk gewoon gelijk liever bij vermeld, want ik heb dus geen idee wat het is?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:47

Daarom hoop ik dat Leetje nog even reageert ( zij is klassiek homeopathe). Maar misschien komt Waratje hier ook nog 's langs en kan zij kijken wat op de verpakking staat?
Ik ben er ook wel nieuwsgierig naar - ik ga effe verder zoeken!

Aanvulling: ik vond inmiddels dit:

Wirkstoffe
Pyrogenium Dil. D15, Lachesis Dil. D8, Argentum metall. Dil. D30
Wirkungsweise
Bestandteil Allgemein bekannte Wirkung
Pyrogenium Dil. D15 bei fieberhaften Entzündungen
Lachesis Dil. D8 bei septischen Entzündungen
Argentum metall. Dil. D30 zur Stärkung des Gesamtorganismus

Das Mittel ist kein Antibiotikum, hat also keine direkt hemmende Wirkung auf Bakterien oder Viren, sondern aktiviert die körpereigene Abwehr und fördert somit Kräftigung und Regeneration während und nach fiebrigen Erkrankungen. Es kann eine antibiotische Behandlung häufig ersetzen, kann aber auch damit kombiniert werden (wie z.B. bei Grippe).

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:53

Jannepauli schreef:
Citaat:
verassingen..

ben je bang dat iemand je paard in de fik heeft gestoken? :+

Mag ik vragen wat dit voor rare reactie is?
Lijkt me niet echt het goeie moment voor dit soort uitspraken..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:57

Oh mijn hemel.. heb je nou echt helemaal geen gevoel voor een grapje?

Je bedoelde natuurlijk verrassing ( met dubbel R) want met één R zoals jij schreef is het 'tot as verbranden' - vandaar het geintje.
Tja, ik heb nou eenmaal wat met de Nederlandse taal, ook al ben ik geen Nederlandse..

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:03

Update.
Zijn geslachtsdeel is nog het zelfde en zijn benen ook..
1 achterbeen lijkt zelfs nog erger te zijn geworden,
Gister daarom dus ook zo gezegt zo gedaan de dierenarts weer opgebelt en naar dezelfde man gevraagd als die zondag is geweest,
Hij zei dat het niet goed klonk, (hij had inmiddels ook dunne mest echt een vlaai.. :( ) maar heb hem erbij verteld dat meneer nog op en top vrolijk is en goed bij zinnen, hij vertelde me een andere dierenarts langs te sturen die er net wat meer verstand van had, (diezelfde man had ppid bij hem getest) maar hij zei dat als hij niets voor me betekenen kon we een andere keuze moesten overwegen... :( heb gezegd dat ik dat begreep en dat er dan inderdaad geen andere keuze is, ik wacht nu op een telefoontje dat hij onderweg is,

Hou jullie op de hoogte.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:05

Heftig zeg LifeforHorse, sterkte

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:06

Jannepauli schreef:
Oh mijn hemel.. heb je nou echt helemaal geen gevoel voor een grapje?

Je bedoelde natuurlijk verrassing ( met dubbel R) want met één R zoals jij schreef is het 'tot as verbranden' - vandaar het geintje.
Tja, ik heb nou eenmaal wat met de Nederlandse taal, ook al ben ik geen Nederlandse..

Kan ik wel tegen, alleen had ik niet door dat ik het verkeerd geschreven had,
Vond het daarom een rare reactie,

Ps: ben er idd niet voor in de stemming nee,
Maar dat begreep je vast na mijn laatste update,

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:07

Jannepauli schreef:
OJJ: als ik met mijn Amerikaanse mentor spreek over het feit dat een paard niet goed reageert op de medicatie voor PPID, en nog steeds bepaalde symptomen vertoont, dan is het antwoord steevast dat de voeding kennelijk niet goed gebalanceerd is, of, dat de uitkomsten van het bloedonderzoek niet correct zijn. Of inmiddels door allerlei invloeden achterhaald.

Ik vind dit een interessante, ik denk er nog over na. Ik denk ook dat het heel ingewikkeld is om de voeding perfect te maken. Maar ik denk ook dat die voeding zooo belangrijk is (en niet alleen bij PPID/IR!). Maar ik geloof niet dat als het nog niet 100% goed gaat, dat alleen de voeding de schuld kan krijgen... Dat dat heel individueel is...
Haha ben er nog niet helemaal over uit, vind het een interessante opmerking, waar zeker een belangrijk aspect zit!

Jannepauli schreef:
Ik was zojuist nog even wat aan het doornemen en opeens viel deze post me op, met name het product Pyrogenium .. is dat een homeopatisch middel? Nu ben ik niet zo van die geneeswijze, maar ik heb wel eerder producten van Ecostyle/Dr Schaette gebruikt en daar altijd goede resultaten mee behaald.

Ja pyrogenium is een belangrijk homeopathisch middel bij oa ontstekingen met vieze, stinkende pus. Het kan een belangrijk middel zijn bij hoefzweren.
Pyrogenium kan bij terugkerende ontstekingen ook een rol spelen. Bv dieren bij wie elk wondje gaat etteren/ ontsteken. Echter ik geloof niet zo in dat dit het middel is om weerstand te verhogen. Daar is veel meer (individueel voorgeschreven) voor nodig, het haalt vooral de terugkerende ontstekingen eruit, maar ook daarvoor zijn er meerdere verschillende homeopathische middelen die dit kunnen. En dat is helemaal afhankelijk van het individuele geval. Zo had mijn paard terugkerende HB soms in combi met hoefzweren maar had daarbij ook sarcomen. Dan vraagt dat om een heel ander middel ;)

De producten van Ecostyle ken ik niet. Zo te lezen is het een samengesteld product, met oa pyrogenium erin, maar ook andere homeopathische middelen.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:08

AaronYve dankje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:17

Sterkte Lifeforhorse! Dit zijn geen leuke dingen , houd ons op de hoogte als je wilt.

En vergeef JP het maar aub, die heeft gewoon even niet beseft hoe niet grappig dit voor jou overkomt, op moment, ze heeft het vast niet zo bedoeld...

Wirkstoffe
Pyrogenium Dil. D15, Lachesis Dil. D8, Argentum metall. Dil. D30
Wirkungsweise
Bestandteil Allgemein bekannte Wirkung
Pyrogenium Dil. D15 bei fieberhaften Entzündungen
Lachesis Dil. D8 bei septischen Entzündungen
Argentum metall. Dil. D30 zur Stärkung des Gesamtorganismus

Phoe JP!
Ik heb even gegoogled op pyrogenium ansich, maar ik krijg al niet eens een wikipedia uitleg, van wat dat dan in hemelsnaam is?
En bij Lachesis krijg ik een slang te zien?
En Argentum metall = zilver metaal?
Sorry maar hier word ik eerlijk gezegd een beetje bang van...

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:21

Ohjajoh
Bedankt, ik houd jullie op de hoogte,
En is al klaar wat mij betreft :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:36

Leetje schreef:
Jannepauli schreef:
OJJ: als ik met mijn Amerikaanse mentor spreek over het feit dat een paard niet goed reageert op de medicatie voor PPID, en nog steeds bepaalde symptomen vertoont, dan is het antwoord steevast dat de voeding kennelijk niet goed gebalanceerd is, of, dat de uitkomsten van het bloedonderzoek niet correct zijn. Of inmiddels door allerlei invloeden achterhaald.

Ik vind dit een interessante, ik denk er nog over na. Ik denk ook dat het heel ingewikkeld is om de voeding perfect te maken. Maar ik denk ook dat die voeding zooo belangrijk is (en niet alleen bij PPID/IR!). Maar ik geloof niet dat als het nog niet 100% goed gaat, dat alleen de voeding de schuld kan krijgen... Dat dat heel individueel is...
Haha ben er nog niet helemaal over uit, vind het een interessante opmerking, waar zeker een belangrijk aspect zit!

Voeding is helemaal niet zo ingewikkeld, maar absoluut essentieel. En dan met name de mineralen, vitaminen en aminozuren. Je moet er echter wel het nodige voor ondernemen.
Er is een standaard "bijbel"- de Nutriënt Requirements for Horses - die ik ook voor mijn studie gebruikt heb en nog altijd als naslagwerk gebruik. Daarin staat aangegeven wat paarden en ponies aan voedingsstoffen nodig hebben. De basis is dan dat je het ruwvoer (hooi/voordroog) laat testen - de uitkomsten ervan leg je naast het overzicht en dan zie je al gauw wat er aan essentiële stoffen ontbreekt. Die zijn dan vervolgens aan te vullen door middel van een specifieke balancer.

In de Nederlandse bodem ontbreken tegenwoordig door allerlei factoren nogal wat grondstoffen; selenium en magnesium zijn vaak veel te laag. Ontbreken dat soort mineralen, of zijn ze te laag aanwezig in vergelijking met de 'standaard', dan krijg je op den duur gezondheidsproblemen. De toevoegingen in krachtvoer zijn vaak niet voldoende en juist daar zitten ook stoffen die voor zieke paarden ( IR,PPID) te hoog zijn, zoals ijzer.
Natuurlijk krijg je het bijna nooit 100% perfect - dat moet je ook niet willen, perfectie bestaat alleen in theorie. Maar je kunt al veel winst boeken door te laten uitpluizen wat er in je basisvoeding ontbreekt.

De milieu-mensen zijn erg tegen het bemesten van hun weidegrond - laat de natuur z'n gang maar gaan. Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Hoe minder je mest, hoe slechter, armer het gras ( = hooi) wordt en hoe meer het gras suikers/fructanen gaat vormen om te overleven. Ook dat is voor een IR/PPID paard niet gunstig. Als je één keer in de 5 jaar 's investeert om een bodemnalayse te laten doen, dan heb je die verarming onder controle. Bij de BLGG kun je speciaal voor paardenweides laten analyseren. En dan minstens 2 x per jaar kunstmest met de juiste samenstelling erop.

Jannepauli schreef:

Leetje schreef:
Ja pyrogenium is een belangrijk homeopathisch middel bij oa ontstekingen met vieze, stinkende pus. Het kan een belangrijk middel zijn bij hoefzweren.
Pyrogenium kan bij terugkerende ontstekingen ook een rol spelen. Bv dieren bij wie elk wondje gaat etteren/ ontsteken. Echter ik geloof niet zo in dat dit het middel is om weerstand te verhogen. Daar is veel meer (individueel voorgeschreven) voor nodig, het haalt vooral de terugkerende ontstekingen eruit, maar ook daarvoor zijn er meerdere verschillende homeopathische middelen die dit kunnen. En dat is helemaal afhankelijk van het individuele geval. Zo had mijn paard terugkerende HB soms in combi met hoefzweren maar had daarbij ook sarcomen. Dan vraagt dat om een heel ander middel ;)
De producten van Ecostyle ken ik niet. Zo te lezen is het een samengesteld product, met oa pyrogenium erin, maar ook andere homeopathische middelen.

Volgens Dr Schaette, toch een bekende Duitse homeopaat, is het middel wel weerstandverhogend. Vind dat ook niet zo vreemd want als je de genezing van infecties mede bevordert, verhoog je de weerstand al door middel van de witte bloedlichaampjes. Ik denk dat ik het zelf wel zou gebruiken als je ziet dat er dreigende hb gaat ontstaan of bij bv slecht genezende wondjes. Het is natuurlijk niet een specifiek middel maar ik zou het als start-medicatie wel willen inzetten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:38

Pyrogenium is een compositum uit slangengif.. :)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:21

Update..

Ik had gehoopt deze update nooit te hoeven doen en ik schrijf dit ook zeker met moeite,
Maar waar je aan begint moet je ook afmaken, dus bij deze...

De dierenarts kan niets meer voor mijn maatje betekenen. En hij word maandag ingeslapen...
Hij vond het heel erg te zeggen dat we alles al geprobeerd hadden, en dat dit de enige optie nog is..
Dat hij me vast enorm dankbaar is voor dit besluit troost ik mezelf mee..
Helaas is dit voor mij het einde van mijn avontuur met mijn topper of er moet dit weekend nog een wonder gebeuren.. maar daar ga ik zeker niet vanuit,
Hij is een topper en heeft me mooie jaren bezorgd ik zou hem nooit vergeten..

Dankjullie wel voor alle tips..
Wil ik het hier graag mee afsluiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:25

Heel veel sterkte lifeforhorses..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:28

Heel veel sterkte