Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:12

Wat voor zweren waren er gevonden? Wordt er naast omeprazol ook sucralfaat gegeven? Omeprazol heeft ook een negatief effect op de darmen.

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:28

MalaQ schreef:
Wat voor zweren waren er gevonden? Wordt er naast omeprazol ook sucralfaat gegeven? Omeprazol heeft ook een negatief effect op de darmen.

Er waren meerdere zweren, graad 3/4, in het klierarme gedeelte en onder de ingang van de slokdarm een grote zweer.
Voor de omeprazol had hij al last van de darmen (te weinig passage). Nu krijgt hij aangepast voer (met o.a. Yeasacc erin).

@Nikia, wat ontzettend naar! Zijn er nog andere behandelmogelijkheden?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:51

Ah, dat is lastig. Dan heeft sucralfaat ook geen effect..
Verder onbeperkt ruwvoer en een suiker/zetmeel arm dieet? Aan de bovenkant van de maag is toch vaak als oorzaak opspattend maagzuur.

Blijft een lastig probleem hè.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:52

@Angelo_J wij behandelen in overleg met de dierenarts met Pepticure en Sulcrafaat. Nu hebben we een 3 maanden geleden afgebouwd. Toen we daarmee klaar waren bleken de leverwaarden enorm slecht. Hiervoor een kuur Torental ( als ik me niet vergis ) en Mycosorb A+. Vrijdag opnieuw bloed afnemen of de leverwaarden zich verbeterd hebbe.
Ik ben van mening dat de kuur Torental ( humane tabletten met roze buitenzijde ) de maagzweer weer getriggerd hebben, omdat ze nu weer meer symptomen geeft. Helaas.
Als ik moeten kiezen tussen de maagzweer en de lever heeft de lever nu even voorrang en gaan we dan wel weer verder met de maag......en zo houden we ons bezig

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:02

@MalaQ, hij krijgt inderdaad onbeperkt ruwvoer (al is dat voor de darmen juist weer negatief). Het aangepaste voer bevat wel vrij veel zetmeel, maar dit voer helpt juist wel weer heel goed voor een betere passage. De darmen en maag werken elkaar daarin behoorlijk tegen... We gaan het voer weer aanpassen en als dat niet helpt, mogelijk toch verder kijken dan de reguliere dierenarts (die overigens ontzettend meedenkt) en/of hopen dat er snel weer voldoende gras is.

@nikia, dat klinkt als een vervelende vicieuze cirkel. Hopelijk zijn de waarden verbeterd, spannend.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:23

Ook fijn om de passage te helpen is psylliumzaad. Dat helpt mijn merrie echt enorm om alles makkelijker te verwerken.

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:35

@Eapy, bedankt, daar heb ik inderdaad over nagedacht! We hebben nu lijnzaad toegevoegd. Als dat niet voldoende helpt, dan ga ik dit bespreken met mijn dierenarts.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:39

@Angelo_J ik hoop het ook. nog een week geduld

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:08

Angelo_J schreef:
@Eapy, bedankt, daar heb ik inderdaad over nagedacht! We hebben nu lijnzaad toegevoegd. Als dat niet voldoende helpt, dan ga ik dit bespreken met mijn dierenarts.

Drinkt je paard ook voldoende? Je zou kunnen kijken of meer vocht voeren met eventueel in combi van elektrolyen of dat nog wat doet voor de buik/verstopte darmen.

Wat voer je?

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:28

Hannanas schreef:
Angelo_J schreef:

Drinkt je paard ook voldoende? Je zou kunnen kijken of meer vocht voeren met eventueel in combi van elektrolyen of dat nog wat doet voor de buik/verstopte darmen.

Wat voer je?

Fijn dat jullie meedenken!
Hij drinkt voldoende (denken we; ik zie hem drinken na het eten en beweging). We voeren: onbeperkt hooi (nu weer zoekende naar fijn voordroog omdat hooi te droog en stug lijkt te zijn), zout, olie, bonpard motility in slobbervorm, speedibeet en nu ook gekookt lijnzaad (en ook nog ekygard en lage dosis omeprazol).

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:27

Net gereden en ik was redelijk hoopvol (niet veel windjes en mesten ging goed), maar nu is er een nieuw symptoom (?): niet willen galopperen / bokken met aangalopperen en het liefst direct stil willen staan met de staart strak aangeknepen (hij lijkt zijn kont een soort van onder zich te willen schuiven). Is nog nooit gebeurd. Ik twijfel nu of hij er doorheen gereden moet worden of dat het pijn is. Persoonlijk denk ik het laatste, maar je gaat wel twijfelen...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:48

Bij (aan)galopperen spat het maagzuur tegen de kwetsbare bovenkant van de maag. Dus dat je paard dan gaat bokken is niet vreemd als er een maagzweer is.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:40

Niet goed galopperen is ook vaak een teken van darmproblemen of zelfs darmzweren. Is het voornamelijk rechtsom?

Een strak aangeknepen staart is iig een duidelijk teken van ongemak ook. Ik zou hem hier niet doorheen rijden.

Met deze symptomen zou ik toch sucralfaat starten, al is het maar om te kijken of het een positief effect heeft op de darmen.

Voer je een grasmix voor je gaat rijden?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:55

Geen zand toevallig?

Mijn merrie heeft recent ook met verstoppingskoliek op de kliniek gestaan en daarna nog wat moeite thuis. Advies was laxerend voeren. Dus slobber om het vocht, dus veel water. Elektrolyten toevoegen om meer te laten drinken, voordroog omdat dat minder droog is dan hooi. En het ruwvoer ook nog nat maken voorlopig.

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:50

Bedankt allemaal voor de reacties! Fijn dat jullie mijn gevoel bevestigen dat het ongemak/pijn is.
@MalaQ, lastig te zeggen. Rechtsom is niet gelukt i.v.m. bokken, maar linksom geeft ook veel spanning (enkele passen met moeite gegaloppeerd, maar toen ging hij de staart enorm aanknijpen en wilde hij stilstaan). Ik voer inderdaad een soort grasmix voor het rijden.
@Charmaine, zand hebben we uit laten zoeken (inmiddels wel al weken geleden). Ik ga inderdaad weer overstappen naar voordroog. De tip van elektrolyten neem ik mee!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:02

Nikia, ik herken dit. Maagzweren en leverwaarden en wat ga je dan prio geven. Hier ook nu de focus op de lever gezet en ze gaat met sprongen vooruit! Misschien is dit voor meer mensen een tip.

Twee weken geleden een flinke terugval gehad, van de maagzweren (dacht ik). Ze vloog op bij het opzadelen. Singel op 1e gaatje willen doen lukte al niet eens. Ze steigerde en kon nog net mn zadel opvangen. Proberen te bijten met deken opleggen. Stilstaan met rijden in elke hoek. Als ik haar al aan het draven kreeg, dan voelde het alsof de voorkant en de achterkant los van elkaar kwamen, om het zo maar te omschrijven. Uiteraard niet verder gepusht, alleen elke dagje beetje beweging gegeven en vooral aan de longeerlijn. Twijfels of ik toch weer de medicijnen erbij moest pakken...Maar gelukkig kwam de afspraak met Eric Laarakker al snel en die zei dat het duidelijk de lever was. Door extreem temperatuurwisseling en heftige hengstigheid (lever houdt ook verband met de hormoonhuishouding) is lever van de leg geraakt.

Nou liggen lever en maag naast elkaar letterlijk en figuurlijk, dus mijn vergissing was begrijpelijk. Hij heeft haar geholpen en de volgende dag was ze al 50% beter. De dag erna weer een zadel op kunnen leggen en de dagen daarna weer voorwaarts en blij paard! Echt niet normaal, ik durf er nog niet van te genieten eigenlijk, zo spannend vind ik het. Maar dat zullen jullie misschien wel herkennen. Ik geef Phytonics Gastro com en Micro comp, naast 3 voerscheppen Hartog grasmix en paar handjes Marstall gastro muesli. En de bekende druppels die Eric Laarakker altijd meegeeft. Dat is het.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:08

nikysa90 bedankt voor je reactie. Heel fijn jou bericht te lezen. Ze heeft eerst 10 dagen een kuur Torental ( meen dat het zo heet ) gehad. Ik ben nu 4 weken bezig met de Mycosorb A+. Om dit ze voeren doe ik het in Subli Seniorus met 2 handjes Gastro+ brok. Verder krijgt ze droog hooi en knibbelt ze wat stro.
Ik hoop zo dat het wat met de leverwaardes doet. Ik heb nog een tube Gastrogard liggen. Wellicht deze elke dag een streepje geven tot hij op is ter ondersteuning voor de maag?
Ik vind het altijd zo moelijk. Ik mis mijn oude gekke pony

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:52

Ik ben vooral een stille meelezer, maar heb nu toch een vraag aan jullie. Mijn paardje is vorig jaar al behandeld met Ulcergold, daarna ging het weer goed. Nu in de winterperiode merk ik toch weer een kleine terugval en overweeg ik Nexium te gaan geven. Hoe veel geven jullie hiervan en voor hoe lang? Hoe bouwen jullie dit vervolgens af? Alvast bedankt :)

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 19:42

Ik heb 1 maand 3 tabletten gegeven.
Vervolgens 1 maand 2 tabletten.
En ben nu in mijn afbouw maand met 2 tablet.

Mijn pony is hier heel erg van opgeknapt. Maar moet nog afwachten hoe ze het zo meteen zonder gaat doen.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:46

nikia schreef:
nikysa90 bedankt voor je reactie. Heel fijn jou bericht te lezen. Ze heeft eerst 10 dagen een kuur Torental ( meen dat het zo heet ) gehad. Ik ben nu 4 weken bezig met de Mycosorb A+. Om dit ze voeren doe ik het in Subli Seniorus met 2 handjes Gastro+ brok. Verder krijgt ze droog hooi en knibbelt ze wat stro.
Ik hoop zo dat het wat met de leverwaardes doet. Ik heb nog een tube Gastrogard liggen. Wellicht deze elke dag een streepje geven tot hij op is ter ondersteuning voor de maag?
Ik vind het altijd zo moelijk. Ik mis mijn oude gekke pony

Ik vind het moeilijk om je hierbij te helpen, want ik ben dus na 15 weken klaar met de omeprazole (2 gastroscopieën gehad) omdat ik merkte dat de zweren niet heel erg kleiner werden en omdat mijn paard gewoon steeds slechter werd. Het (de omeprazole) sloeg bij haar erg op darmen en lever en ik volg dus nu het plan van kliniek Den Hoek en dat is een iets andere weg. Ik wil je best meer daarover vertellen hoor, je kunt me altijd een pb sturen.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:06

Wie weet kunnen jullie meedenken. Mijn 5 jarige ruin slaat sinds 1,5 week met opzadelen naar zijn buik. Als ik achter zijn elleboog op zijn buik druk kijkt hij boos en wilt hij happen.
Hij eet goed, glanst, is dik, goede mest en gaapt niet. Houd wel spanning vast tijdens het rijden en heeft moeite met voorwaarts gaan (zeggen dat dit rijtechnisch is, maar toen trapte hij dus nog niet 2 DA's zeiden dat hij lichamelijk niets heeft qua rug/hals)

Ik begin nu dus te twijfelen aan maagzweer. Mijn paard krijgt om 7u, 10u en 18u hooi. Hier doet hij +/- 2.5 uur over, naar mijn zin te weinig verdeeld dus, maar de staleigenaar wil echt nirt meer geven (hij ziet er te dik uit). Ik zit eraan te denken zelf wat hooi te kopen, maar die kan ik alleen geven als ik er ben. Veder krijgt hij 0.5 schep musli 2x en 0.5 schep biks.

Kan ik denken aan een maagzweer? Symptomen zijn zo vaag. Dierenarts maar weer opbellen?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:17

Hm... kun je het hooi in een fijnmazig net of slowfeeder doen? Dan doet je paardje er langer over.

Je kunt altijd met je DA overleggen of hij/zij het ziet zitten om omeprazole te geven en te kijken of de klachten dan verminderen, zonder scopie. Je kunt uiteraard ook gewoon een scopie laten doen.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 07:01

Eapy schreef:
Hm... kun je het hooi in een fijnmazig net of slowfeeder doen? Dan doet je paardje er langer over.

Je kunt altijd met je DA overleggen of hij/zij het ziet zitten om omeprazole te geven en te kijken of de klachten dan verminderen, zonder scopie. Je kunt uiteraard ook gewoon een scopie laten doen.

Ja dat heb ik al van 3cm mazen. Anders had hij het in 45min op. Weet niet hoe ik het hem nog moeilijker moet maken

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 07:52

Klinkt wel een beetje als de mijne. Eet goed, glanst je tegemoet, iets te dik, vrolijk en blij paard. Maar wel wel wat veranderingen in gedrag en een milde reactie op de singelstreek/buik. Goedgekeurd door fysio, nergens vast. Maar heeft dus wel maagzweren.

Voordat je aan scopie begint zou je ook kunnen kijken wat een ander beleid zou doen. Schrap alle brok, en geef onbeperkt hooi uit slowfeeders. Als de stalhouder dit niet wil doen, doe het dan desnoods zelf inkopen. Kijk gewoon eens wat het doet met je paard, het kan je een indicatie geven. De periodes die je paard zonder hooi staat is wel lang en een goed recept om maagzweren te creëren.. Mocht hij dan ook nog veel stro gaan eten om het te compenseren heb je helemaal een goed recept voor maagzweren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:07

Ik ben bang dat de mijne door een week op stal staan nu toch echt wat anders nodig heeft dan de mastic -O- wil met Nexium even testen of mijn gevoel juist is.

Hoe geven jullie dat? Mevrouw wil nu d’r slobber (agrobs Mash) ook ineens niet meer eten. Brok wel..