[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:38

cyclo86 schreef:
dat snap ik (wist ik ook wel) maar vroeg me alleen af of er miss mensen waren die het effect met de schilvers ook hebben met ditzelfde of misschien een ander product

ik heb haar nu 2 ker gewassen (thea three shampoo) en dan dat tk 97 oliespul opgedaan, zoals op verpakking staat dus na 3 dagen tussen. daarvoor had ze van die harde eerder korstige schilvers in har manen staart etc zitten na het wassen (en droogtijd) borstel en peuter ik voorzichtig zoveel mogelijk alle schilfers tussen de manen uit en doe ik dat spulletje erop zodat het mooi op schone huid komt. Nu zijn het dus van die hele dunne eerder zachte schilvers maar wle grote die loskomen. ook in de huid onder de manen dus op hals. en ook op buik ed de huid lijkt veel soepeler

dus ik had een hypothesë: dat de oude slechte huid aan het loslaten was om plaats te maken voor jonge soepele huid

natuurlijk beetje vergezocht, maar het was een idee om de schilfers te verklaren, een andere verklaring is slechte reactie op het wassen/oliespul maar had dan ook jeuk ed verwacht wat ze dus helemaal niet vertoond. sterker nog ik zie mijn paard vaker schuren dan de pony :D

andere ideeen zijn ook welkom alsook ervaringen positief of negatief met dit soort schilfering. als het negatief is zou ik namelijk natuurlijk stopen met deze behandeling. woensdag zal de volgende keer zijn dat op de planning staat om te wassen en in te smeren. Natuurlijk wordt ze ook bijna elke dag ingespoten met vliegenspray

Teatree kan ook een allergische reactie oproepen, wellicht dat dat de het verklaard. Wat ik al zei: ik zou eerder zwavel/teershampoo gebruiken.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:42

zweetvos schreef:
haleyjames schreef:
ik smeer derven wel elke dag.. alleen dan helpt het, als ik het om de dag doe schuurt hij gewoon weer..!
wil nu puur culico proberen

Omdat er al op staat dat het niet elke dag mag 'durfde' ik dat niet zo goed.. Smeer je al lang dagelijks?

ja ik durfde in het begin ook niet.. maar zag dat het dan minder effect had.. dus ben het elke dag gaan doen.. denk nu ongeveer een maand en het werkt goed! het enige waar ik nu last van heb ik de wondjes die er al zaten die hij misschien open geschuurd of open worden gebeten tijdens het kroelen op het land.. daar doe je helaas vrij weinig aan

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:45

fjordenfan schreef:
Anne77 schreef:
Zijn er nog paarden die nu nog steeds nergens last van hebben?
Dus geen teken van jeuk / plekjes op hoofd buik enz?

euh ja, de mijne
Maar die gaat pas 20 minuten het gras op (meteen met deken, dat wel)
Verder heb ik het voer al jaren aangepast en krijgt hij hippo-excema en ik smeer om de paar dagen met Derfen, afgewisseld met teunisbloemolie en kokosolie.

Geen jeuk met deken oké.
Maar zijn er ook paarden die nog geen deken op hebben en ook nog geen jeuk hebben?!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:55

Hier al wel jeuk maar goed het is dan ook warm weer geweest en ze staan sinds een week een paar uur per dag op de wei en sinds vandaag zijn ze 24/7 naar de zomerweide gegaan.
M.n. op d'r buiknaad maar ik smeer nu gewoon weer lekker in met Derfen en ze krijgt iedere dag de portie Cavalesse. Het jeuken is nu nog gewoon netjes en op dat ene plukje manen na die ze in stal achter de kop van een schroef achter liet -O- (die steekt niet uit ofzo, kan ze zich niet aan verwonden maar zit net niet mooi verzakt in het hout en daar blijft dus wel eens wat manen achterhangen als ze precies daar schuurt) is ze nog niks kwijt.
We blijven hoop houden op een dekenloze en zo goed als jeukvrij seizoen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 05:51

cyclo86 schreef:
dus ik had een hypothesë: dat de oude slechte huid aan het loslaten was om plaats te maken voor jonge soepele huid

volgens mij is dat juist ook precies wat er gebeurd als je schilfers ziet.
oude huid die loslaat .
of je ziet opgedroogde tkc :j sommige seersels laten schilfes achterr als ze opdrogen

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 06:31

ellepel schreef:
cyclo86 schreef:

volgens mij is dat juist ook precies wat er gebeurd als je schilfers ziet.
oude huid die loslaat .
of je ziet opgedroogde tkc :j sommige seersels laten schilfes achterr als ze opdrogen

hehe zal het in de gaten houden bedankt voor het meedenken dat het spul zelf schilfers geeft kan ook maar het ziet er wel echt huid uit. Ik heb via pb van iemand gehoord waarbij ht puur van de tkc was en haar paard ook bubbeltjes kreeg ed. dus heb wel besloten de tkc voorlopig aan de kant te doen en het natuurlijke spulletje te gebruiken wat ik normaal gezien vandaag van mijn vriendin krijg (zal het nog even posten als ik het heb).

quote van esther: Teatree kan ook een allergische reactie oproepen, wellicht dat dat de het verklaard. Wat ik al zei: ik zou eerder zwavel/teershampoo gebruiken.

is zeer goed mogelijk mar heb zelf vaak alergische reacties gehad en dat gaat meestal om rode huid dan met meestal ook schuren bij? verder vroeg ik mij of die zwavel/teer shampoo niet heel donker is? Ik heb het nog nooit gezien maar dat doet de naam vermoeden en het is een witte pony :)

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 06:54

Mijn twee jarige hengst heeft nu ook 100% zeker ZE. Heb heel lang zitten dubben wat te doen...of beschermd met deken en behandeld in een eigen weitje (dus zonder jeuk maar zonder zijn vrienden).....of onbeschermd tussen mijn andere jonge hengsten (met jeuk en met vrienden).
Een eczeemdeken leeft denk ik precies twee seconden in een kudde hengsten, het is ook onmogelijk om bijvoorbeeld een halster om te houden. Wat dat betreft zijn het gewoon kwallen.

Drie weken gekozen voor het laatste.....hij heeft nu GEEN manen meer,plekken bij oren, ogen en staart en ziet er niet happy uit! Je leest wel eens dat jeuk erger is dan pijn.

Probeerflacon Derfen is dus al besteld.

En zit nu te dubben over ZE deken. Ik wil niet meteen starten met een hele dure, zat dus te denken aan een deken van HORZE. Je leest alleen dat die maten raar vallen.

Zou iemand mij hier kunnen adviseren? Heb ze al gemaild maar krijg maar geen reactie.. (wil nu zo snel mogelijk een einde maken aan zijn ellende)

Het betreft een Welsh NWR hengst; dus een grote D, kleine E maar rank gebouwd.

Anniick

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:04

@cylo86, ik ken iemand die haar schimmel juist met teershampoo wast omdat haar paard er zo wit van wordt! ;)

Ik weet niet of jullie het al gezien hebben en of het in het topic vermeldt staat, maar op de site van horseware bieden ze nu een speciale waterdichte onderdeken aan voor onder de RSIH aan, zodat je met regen niet zit met dekens omwisselen. als je die nu samen met de RSIH koopt, ben je 6 euro goedkoper uit. wel een ideale oplossing lijkt mij :).

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:14

Hier nog steeds geen jeuk *\o/*

Misschien helpt het dan toch echt, de eczeem muesli en superspray van de paardendrogist :o

Heb haar deken al 2 dagen af omdat er een scheur in zit ( ;( ) en aangezien ze nog geen last had heb ik hem meteen mee naar huis genomen om te maken.

Nog meer die nog geen last hebben?

Edit: Maitu ik heb je gepb't ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:21

ja maar je had dus wel een deken op?

appie ook, en verder doe ik er niks aan,ben al 4 dagen niet op stal geweest,denk dat de boel nog wel goed zit.

maitu:
vervelend als ze de deken slopen.
appie staat ook bij een aantal jonge dierne waaronder een hengst,maar gelukkig laten die zijn deken wel heel :j
ik zou toch kiezen dan voor apart zetten,kan er niet een andere pony bij die zijn deken wel heel laat?

cyclo:
het is toch teershampo?
dat spoel je toch weer uit,haha daar word je paard echt niet zwart van hoor :D :P

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:02

super bedankt voor de tips en ik heb blijkbaar verkeerdelijk beeld van teershampoo ;) maar fijn dat het nu uit de wereld is

omdat ik niet weet welke vna de 2 het probleem veroorzaakt ga ik eerst stoppen met de tkc want al van iemand dus pb gebeurd waar het ook zo begon te schilferen van de tkc. ook het zinnetje op de verpakking "niet elke dag en evt met handschoenen en veiligheidsbril aanbrengen" stond me in de winkel al niet aan.... Het is namelijk makkelijk om snel alles te stoppen en 2 nieuwe producten te proberen maar ben dan bang snel door voorraad opties te gaan en je weet dan nog niet wat het veroorzaakt :p.

trouwens de teershampoo is die speciaal voor paarden of een humane shampoo (kwestie dat ik hem vind )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:14

wij hebben ook een fles tkc op stal staan.
die heb ik vorig jaar bij een merrie gebruikt,die had wat eczeem op het hoofd.
mag zeker niet in de zon gebruikt worden,dat weet ik.

klopte dat zij ook wat schilfers had toen,maar ik heb het bij haar ook maar 3x gesmeerd en toen waqs het eczeem plek weg

teershampo kun je wel kopen bij een reformzaak.
maar of het echt helpt?
denk dat je net zo goed een gewone shampo kunt gebruiken :j

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:01

Ik denk dat de paarden nog geen jeuk hebben dat het gewoon kurkdroog is en er een harde noord-oosterwind staat. Als het gaat regenen kunnen we ons hard vast houden.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:04

yarrah schreef:
Ik denk dat de paarden nog geen jeuk hebben dat het gewoon kurkdroog is en er een harde noord-oosterwind staat. Als het gaat regenen kunnen we ons hard vast houden.

Ja dat denk ik ook. Vooral door de harde wind blijven de mugjes uit de buurt ;) .

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:06

Mijn paard heeft ook niet echt jeuk, wel uit voorzorg zijn halsdeken op en straks als de rambo gemaakt is krijgt hij die op.
Paard lijkt wel jeukerig onder de buik en borst, maar dat gaf ik al eerder aan.

Ik denk dat het bij ons nu ook beter gaat omdat het grote weiland achter aangepast is. Voorheen bleef daar veel water in staan en was het na 1 regenbui nat. Tja dat vinden die vliegjes wel lekker natuurlijk. Nu is alles omgegraven en is het mooi droog en los. Nergens natte plekken ook en er zijn wat struiken weggehaald zodat er meer wind waait. Paarden hebben nu veel minder last van vliegen (en wij ook als we in de wei staan) We proberen de wei nu ook schoon te houden en mesten het zoveel mogelijk uit als we tijd hebben, dat werkt ook echt wel goed tegen de insecten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:31

tamary schreef:
Anniick schreef:
Ah, oke! Maar heeft het verder geen gevolgen? Want ik las ook dingen als begin van hoefbevangenheid, begin van zomerexceem, en inderdaad insuline resistentie.
Maar wat ik dan niet begrijp, hoe staat een harde manenkam, dus opslag van eiwitten, in relatie met zomerexceem?
Flip staat op een schaal land waar elke dag een strook van 50cm vers gras wordt bijgedaan. Dus echt vet gras krijgt ie nou niet echt. Hij is gewoon op normaal gewicht.

Als het lichaam/spijsvertering overbelast is gaat het immuunsysteem makkelijker op tilt bij prikkels zoals een knuttenbeet, wat dan jeuk tot gevolg heeft. Paarden die dit hebben zijn het snelst en simpelst van de jeuk af te helpen door het voer (en eventueel arbeid) aan te passen.
Ik heb hier zo'n pony, die is nu op goed ruwvoer, mineralensuppelement en zeer beperkt gras (1/2 uur per dag, moet opbouwen ivm trektocht deze zomer) geheel jeukvrij en heeft geen dekens of smeersels meer nodig. Is nu ook eindelijk echt mooi op gewicht.

De natuurgeneeskundige die bij Bregh is geweest, gaf aan dat er dan teveel aan eiwitten gegeven wordt, en dus terug in voer/gras ed. Wel is het zo dat de opslag van eiwitten de knutten aantrekt wegens de suikers, en dat daar dan reacties op kunnen komen. Ik heb Bregh nu volop in de arbeid staan, en ik merk als zij (of ik, net hoe je het bekijkt) een paar dagen vrij heeft gehad de kam dan harder of dikker is dan als ze 6 dagen per week bereden wordt. Dus het idee van alleen groenvoer, mineralen en beperkt gras is geen slechte hoor! Zeer zeker niet, alleen moet Bregh nog spieren bouwen en daar heeft ze eiwitten voor nodig, ergo, circeltje... :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:17

Breghje schreef:
tamary schreef:
Als het lichaam/spijsvertering overbelast is gaat het immuunsysteem makkelijker op tilt bij prikkels zoals een knuttenbeet, wat dan jeuk tot gevolg heeft. Paarden die dit hebben zijn het snelst en simpelst van de jeuk af te helpen door het voer (en eventueel arbeid) aan te passen.
Ik heb hier zo'n pony, die is nu op goed ruwvoer, mineralensuppelement en zeer beperkt gras (1/2 uur per dag, moet opbouwen ivm trektocht deze zomer) geheel jeukvrij en heeft geen dekens of smeersels meer nodig. Is nu ook eindelijk echt mooi op gewicht.

De natuurgeneeskundige die bij Bregh is geweest, gaf aan dat er dan teveel aan eiwitten gegeven wordt, en dus terug in voer/gras ed. Wel is het zo dat de opslag van eiwitten de knutten aantrekt wegens de suikers, en dat daar dan reacties op kunnen komen. Ik heb Bregh nu volop in de arbeid staan, en ik merk als zij (of ik, net hoe je het bekijkt) een paar dagen vrij heeft gehad de kam dan harder of dikker is dan als ze 6 dagen per week bereden wordt. Dus het idee van alleen groenvoer, mineralen en beperkt gras is geen slechte hoor! Zeer zeker niet, alleen moet Bregh nog spieren bouwen en daar heeft ze eiwitten voor nodig, ergo, circeltje... :+

Hier idem, maar lucernemix geeft geen problemen qua jeuk. Muesli/brok moet ik niet proberen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:24

tamary schreef:
Breghje schreef:

Hier idem, maar lucernemix geeft geen problemen qua jeuk. Muesli/brok moet ik niet proberen.

Ik puzzel me ook af en toe helemaal gek... Een maand geleden ongeveer stond ze nog op 1kg Equiral Stud, deed ze het super op. Nu staat ze op bemest land en kon ik meteen drastisch afbouwen met de Equiral omdat dat al teveel was, nu krijgt ze nog iets van een halve voerschep Marstall Excem per dag (!!!) en volgens mij gaat dat er straks ook nog af, en moet ik haar flink rijden om haar kap niet te dik te laten worden. Gelukkig zijn wel de kuilen achter haar schoft aan het wegtrekken, dus de arbeid werkt, en over een week of 6 laat ik weer bloed trekken om te zien of ze nog steeds een tekort heeft aan vitE/ selenium. Dus wie weet staat ook zij straks op de pitamientjes korrel en hooi/gras. :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:32

hmmmm beetje raar om een paard niet te behandelen zodat ze bij de kudde kunnen blijven staan, echt jeuk is enorm erg! Toen mijn paard nog hengst was kreeg hij nadat de deken idd gesloopt werd in de hengstenkudde dus inderdaad bij mijn weten ook geen behandeling door de vorige eigenaar, dat vind ik echt sneu!

Zet hem apart en doe hem een deken op, smeer er antibijt op en probeer er een maatje bij te zetten die niet zo sloperig speelt als de meeste hengsten.

Wat de Horze-dekens betreft denk ik dat je een L moet hebben. De kap gaat alleen sowieso niet passen i die maat, die vallen erg groot dus daarvan moet je misschien zelfs wel een S hebben maar voor het gemakt zou ik een grijze premiere (?) kap bestellen in een normale maat en die bij de deken gebruiken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:44

Ik heb de lotion van NML binnen *\o/* , dus nu afwachten.... Ze heeft nog steeds geen tekenen van jeuk (al hebben stalgenoten al een paar keer haar deken terug op zijn plek gelegd, ze rolt maar naar één kant en dan gaat de andere kant hangen) op staart ed, dus so far so good...

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:56

Hier gaat het gelukkig ook nog steeds goed, wel de deken al een tijdje op maar geen jeuk!

Zag laatst dat er ook van die "flappen" waren die de uier beschermen, zijn die er ook voor een deken van Pagony? En weet iemand daarvan ong. de kosten (mag ook per PB!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:45

breghje:
ik voer ook Equiral stud,ben daar heel tevreden over :j
ik vind op amerikaanse sites toch nog wel overal dat een dikke manenkam hoort bij een te dik paard.

appie had het vroeger ook,maar sinds ik hem dus vitamines bij geef en er een beetje op let dat hij niet in vers gras komt heb ik bij hem geen dikke manenkam meer gezien.
moet dat wel afkloppen natuurlijk,want je wete maar nooit

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:08

mijn merrie heeft voor het eerst echt last van haar buik.
maar ze heeft zelfs al een rambo deken (met buikdeel)
kan je hier ook smeersels op doen?
en zo ja welke?
of welke andere acties kan je ondernemen?

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:12

opisop_shop schreef:
hmmmm beetje raar om een paard niet te behandelen zodat ze bij de kudde kunnen blijven staan, echt jeuk is enorm erg! Toen mijn paard nog hengst was kreeg hij nadat de deken idd gesloopt werd in de hengstenkudde dus inderdaad bij mijn weten ook geen behandeling door de vorige eigenaar, dat vind ik echt sneu!

Zet hem apart en doe hem een deken op, smeer er antibijt op en probeer er een maatje bij te zetten die niet zo sloperig speelt als de meeste hengsten.

Wat de Horze-dekens betreft denk ik dat je een L moet hebben. De kap gaat alleen sowieso niet passen i die maat, die vallen erg groot dus daarvan moet je misschien zelfs wel een S hebben maar voor het gemakt zou ik een grijze premiere (?) kap bestellen in een normale maat en die bij de deken gebruiken.

Bedankt voor de tips qua deken!

En vwb je eerste stuk: in februari is hij wat gaan schuren. In eerste instantie is dat door de da behandeld als een mijten / schurft / schimmel probleem zonder succes. Daarna ben ik hem gaan behandelen als een eczeempaard dwz eczeemvoer van mijten, regendeken met hals en niet van 's ochtends tot 's avonds buiten. Hij heeft al die tijd nauwelijks meer geschuurd en de plekken zijn mooi tot rust gekomen.
's zomers gaat al het jonge spul ( in mijn geval 2 2-jarigen en een jaarling) 24/7 naar buiten. Ik wilde hem die lol niet ontnemen. Tel daar boven op dat ik niet wist in wat voor mate hij ZE zou hebben. Proefondervindelijk vind ik het idd niet humaan om hem zo onbehandeld in de groep te laten.

Ik heb helaas alleen geen ander paard waarmee hij in een wei kan staan. Mijn wedstrijdpaard is helemaal een dominante lomperik )-: En ik heb er maar vier (gelukkig). Mijn weiland is wel zodanig afgemaakt dat ze allemaal contact met elkaar kunnen hebben.

"t is niet anders helaas )-:

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:42

line18 schreef:
mijn merrie heeft voor het eerst echt last van haar buik.
maar ze heeft zelfs al een rambo deken (met buikdeel)
kan je hier ook smeersels op doen?
en zo ja welke?
of welke andere acties kan je ondernemen?

Je kan hetzelfde smeren als in de manen en staart.. Wat smeer je daar?