Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:11

Wauw Fargo, dat ga ik nog eens even Googlen en uitzoeken dan. Thanks.
Mijn DA heeft echt 6 tot 8 weken gezegd. Wel binnen 4 maanden daarna nog een keer en daarna eens per half jaar.

Ik geef Imago nog steeds de halve pil maar als hij nu mooi stabiel blijft, gaat het omhoog.
En eerlijk gezegd: ik heb geen flauw idee hoe ik een halve pil door de helft moet gaan krijgen. Het zijn al van die priegelpilletjes. Enorme doordrukstrips en dan komt er zo n ienieminie pilletje uit. Een ibuprofen voor mens is nog groter! :+
Er zijn wel speciale pillenknippers heb ik al ergens gelezen? Dat moet ik ook nog even Googlen...

Dus ben eigenlijk wel van plan om het nu op te gaan voeren naar een hele pil. Dat wordt dan of morgen, óf zondag...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:13

Haha Fargo, lees nu pas weer je aanvullende bericht met die link naar het rapport.
Daar ga ik binnenkort eens even goed voor zitten, dank je wel!

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:15

Ik zit nu op mijn telefoon en zal het morgen is bestuderen op mijn pc! Thnx fargo!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:16

Met een aardappelmesje krijg je hem vrij gemakkelijk nog een keer door de helft!! :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:17

Fargo: even met een hele snelle opmerking c.q. vraag tussendoor.
De tegenwoordige ACTH test, sinds oktober 2012, die is vrij recent en betrouwbaar.

Het rapport in de link is van 2005, meeste info zal gerust wel up to date zijn, maar er ligt wel een tijdsbestek van nagenoeg 8 jaar tussenin.
Ik heb niet genoeg kennis van de ontwikkeling van kennis/wetenschap in de afgelopen 8 jaar en de betrouwbaarheid van testen etc.

Dat zou enigszins de verklaring kunnen geven waarom het voorheen 8 weken was en nu bv. 4 tot 6 weken...??? :?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:19

Over het futloze, hier waren ze allemaal erg futloos op stal haha! Staan wel iedere dag buiten, dus sowieso weinig "bommetjes" , maar Naomi was ook een beetje futloos voor haar doen. Wel erg vriendelijk, valt me op dat ze de laatste 1 a 2 weken sowieso erg vriendelijk is. Normaal nog wel wat oren naar achter hier en daar, nu vindt ze opeens alles leuk, zelfs de hoefsmid was vandaag haar vriend. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:22

Imago01 schreef:
Wauw Fargo, dat ga ik nog eens even Googlen en uitzoeken dan. Thanks.
Mijn DA heeft echt 6 tot 8 weken gezegd. Wel binnen 4 maanden daarna nog een keer en daarna eens per half jaar.

Ik geef Imago nog steeds de halve pil maar als hij nu mooi stabiel blijft, gaat het omhoog.
En eerlijk gezegd: ik heb geen flauw idee hoe ik een halve pil door de helft moet gaan krijgen. Het zijn al van die priegelpilletjes. Enorme doordrukstrips en dan komt er zo n ienieminie pilletje uit. Een ibuprofen voor mens is nog groter! :+
Er zijn wel speciale pillenknippers heb ik al ergens gelezen? Dat moet ik ook nog even Googlen...

Dus ben eigenlijk wel van plan om het nu op te gaan voeren naar een hele pil. Dat wordt dan of morgen, óf zondag...

DAT moet je dus echt niet doen, als hij nu af en toe al suf of sloom is dan heb je zometeen ECHT een probleem, dan staat ie met suffe ogen op stal je aan te kijken en als je pech hebt, eet hij niet (want misselijk en draaierig en duizelig). Het heeft zelfs een naam: de pergolide sluier... ;-)
Met een aardappelmesje kun je een helft vrij eenvoudig doorsnijden en al zou je dat maar 3 dagen doen, dan heb je tenminste een tussenstap ipv direct een verdubbeling van je dosis..

Ze adviseren 6 tot 8 weken, maar dan is het beter om het maximum te nemen dan het minimum om de echte impact te zien. Waarom haast hebben, het gaat om een goede indicatie van de werking van de pil. Vaak lopen dieren al een paar jaar rond met de cushing, het mag wat tijd krijgen om dat aan te pakken en om het resultaat te zien..
En nee het gaat niet over hoe goed de test is, het gaat om hoe lang het middel de kans heeft gehad om het probleem aan te pakken en dat heeft gewoon tijd nodig. Veel paarden hebben in week 4 nog een dip gehad, om dan de week erna te gaan testen bijvoorbeeld is dan gewoon zonde want daarna gaan de echte verbeteringen pas inzetten. Tussen de 6 en 8 weken is beter en voor mijn gevoel na 8 weken nog beter omdat je dan echt de dosis uitgetest en in hebt laten werken.
Laatst bijgewerkt door fargo op 18-01-13 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:23

Bij ons op stal wisselt het heel sterk: van bommetjes tot rustigerds en maakt niet uit of ze dan wel of niet buiten staan.

Bij ons kun je aangeven of je paard wel of niet met dit weer naar buiten 'mag'.

Staan bij ons op stal paar uur buiten maar paddocks zijn keihard bevroren, dus bok- en sprintwerk gebeurt niet echt.
Die van mij staat in een zgn. revalidatiepaddock, dus wat kleiner en voorlopig even apart en niet met spelevriendjes.
Het is even niet anders. Toen hij zo n mok had, kreeg hij ook een klap op zijn dikke been en dat kon ik echt even niet gebruiken met al die ontstekingen etc. Vond het risico nu dus even echt te hoog. En op dit moment wil ik hem nog apart hebben zodat ik weet dat hij niet suf is vanwege eindeloos spelen. Of dat hij moet gemaakt wordt omdat hij gedwongen wordt door ander paard tot spelen. Misschien even wat minder leuk voor paardlief maar we moeten beiden momenteel het een en ander offeren.... :+

Haha dus hoefsmeden zijn niet zulke grote vriendjes van de jouwe Focussed?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:25

Fargo, sterk punt. Ik hou het bij opbouwen. Vanaf zondag kwartje erbij d.m.v. het mesje!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:27

Imago01 schreef:
Fargo, sterk punt. Ik hou het bij opbouwen. Vanaf zondag kwartje erbij d.m.v. het mesje!

Pffff gelukkig :+ dan kan ik rustig slapen 8-)

Odysseus

Imago01 schreef:
Haha dus hoefsmeden zijn niet zulke grote vriendjes van de jouwe Focussed?

Hihi nee... Ze is wel doodbraaf, maar ondertussen spreekt haar hoofd boekdelen als ze bezig zjn _O-
Maar vandaag was ze de hele tijd lief aan het kijken en was ze hem zelfs aan het kriebelen op z'n rug terwijl hij haar hoeven veilde :') .

Odysseus

fargo schreef:
Imago01 schreef:

Pffff gelukkig :+ dan kan ik rustig slapen 8-)

_/-\o_ :D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:32

Ohw lol haha, ik ben ook nog lerende, maar heb ook geleerd om niet klakkeloos álles aan te nemen. Doe een hoop op mijn gevoel met mijn paard en vaak werkt dat okay. Maar ook ik heb moeten leren en leer nog steeds en moet nu opeens wel heel veel leren. -:)
En als ik moet kiezen, ga ik altijd eerst voor de minst kwade, lol.
Dus wat kan opbouw met kwartje erbij nou voor kwaad als je een totaal versuft paard riskeert met een hele? Ja toch? Logica of niet dan.

Maar ik ben wel blij dat je lekker kunt gaan slapen en wens je hele mooie dromen!!!! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:38

Dat gaat nu wel lukken gelukkig. Ben soms een beetje te betrokken bij de paarden op bokt :j Maar het gaat me gewoon aan het hart en het is zonde om dingen mis of misschien mis te laten gaan als het niet nodig is, toch?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 00:43

Nou, daar heb je absoluut gelijk in en jij hebt ervaring en dat is veel waard.
Lange leve internet en forum als Bokt om elkaar te helpen en zo ook paardEN!
En het is juist goed dat het je aan je hart gaat! En ik dank je juist voor al je adviezen tot nu toe en eventueel in de toekomst!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:58

Dit haal ik weer van een andere site af..

Citaat:
Take home PPID
• Behandeling met pergolide (0,002 mg/kg) po 1dd
• Monitor na 4-6 weken klinisch effect en bloedtesten
• (ook glucose en insuline indien van toepassing)
• Indien stabiel advies om 2-4x per jaar paard te
controleren

Lastig..
Voor mij zou het op 1 dag na, na 5 weken zijn dat ik opnieuw ga testen.
Ik geef ook maar zo weinig (0,25) en er zijn sinds de start met pergolide juist meer kruinen ontstaan.. ik wil hem niet te kort doen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:00

IMJ, ik snap dat je hem niet te kort wilt doen, maar je wilt ook het juiste effect zien en meten toch. En niet al te snel conclusies trekken?
En stel dat je het nu na 5 weken doet, wanneer doe je het daarna dan nog een keer?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:02

Jij bent snel! :D
Afhankelijk van hoe hij het doet, zou ik hem voor of tijdens het weideseizoen weer willen laten testen, omdat hij al is bevangen geweest is..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:28

IMJ schreef:
Afhankelijk van hoe hij het doet, zou ik hem voor of tijdens het weideseizoen weer willen laten testen, omdat hij al is bevangen geweest is..

Misschien moet je het dan maar doen als je nu ook nog meer krullen hebt zien komen. Of je verhoogt en kijkt dan nog aan, maar dan kun je misschien toch beter even testen - een soort van tussenstatus ;-) en dan inderdaad in het voorjaar weer lijkt me dan goed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:18

Ik heb Illo nu 2 jaar op Pergolide staan en ik heb niks meer laten testen. Ik kijk gewoon hoe hij het doet, of hij verbeterd of niet. Dit doe ik zo in samenspraak met mijn Da.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:27

cynthiar schreef:
Ik heb Illo nu 2 jaar op Pergolide staan en ik heb niks meer laten testen. Ik kijk gewoon hoe hij het doet, of hij verbeterd of niet. Dit doe ik zo in samenspraak met mijn Da.

Zo hebben wij het ook gedaan hoor, maar goed als je twijfelt of een beeld wilt hebben, dan is een test natuurlijk een hulpmiddel daarbij.
Geen must, maar een hulpmiddel om te checken waar je staat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:20

fargo schreef:
IMJ schreef:

Of je verhoogt en kijkt dan nog aan,

Dit heb ik ook voorgesteld maar de DA vond dat geen goed plan aangezien het niet een middel is dat je 'zomaar even geeft'.
Opzich vind ik dat ook wel netjes van haar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:27

Ik begreep van posts van kliniek Emmeloord dat klinisch beeld meer vertelt over de juiste dosis dan de bloedproef. In hoeverre dit klopt weet ik niet.

Ik heb geen enkele bloedproef bij Naomi laten doen, op basis van klinisch beeld gediagnosticeerd en gaan behandelen. En na een paar maanden gaan twijfelen of de dosis niet hoger moest. Dit zo'n 6 weken geprobeerd maar zag geen enkel effect, dus toen weer terug gegaan maar de oude dosis.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:34

Focussed schreef:
Ik begreep van posts van kliniek Emmeloord dat klinisch beeld meer vertelt over de juiste dosis dan de bloedproef. In hoeverre dit klopt weet ik niet.

En na een paar maanden gaan twijfelen of de dosis niet hoger moest. Dit zo'n 6 weken geprobeerd maar zag geen enkel effect, dus toen weer terug gegaan maar de oude dosis.

:? is de conclusie dan niet dat je nog hoger moet?

Wat mij betreft is dit overigens wel een reden waarom bloed getest moet worden. Dan heb je tenminste onder de monitor hoe het lichaam reageert op de medicatie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:37

Ik had anders moeten formuleren: ik zag geen enkel positief effect, maar juist wat bijwerkingen (duf, slomer, minder eten etc). Op basis daarvan was de conclusie dat de dosis (op dit moment nog) te hoog voor haar was. Toen ze terug ging op 0,5 werd ze ook al snel weer opener en actiever.

Wil haar wel laten testen in maart/april voor ze het land op gaan.