[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:05

tot nu toe hebben de weidemaatjes de deken heel gehouden. Maar er is een ander paard bij gekomen deze winter, en binnenkort komt er een 2 jarig speels en knabbelig ruintje bij.... Hopelijk gaat dat goed. Anders moeten ze maar apart staan ofzo....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:17

ik heb antibijt gekocht. heel zielig, maar als roos aan indi gaat knabbelen gaat dat toch echt op de deken...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:24

Ik meld me hier ook weer even Doei!

Ik heb een c pony met zwaar zomerexceem. Er is gister voor het eerst een deken opgegaan, onze laatste hoop. Een beetje laat is het wel, maar het duurde even voor die geleverd was.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:35

Hoi Allemaal!

Ik wilde graag aan jullie vragen of jullie paarden al schuren?
Het zit namelijk zo:
Vorig jaar is mijn paard binnenstebuiten gekeerd omdat hij schuurde.
Het was de eerste zomer dat ik hem had, gekocht bij een sportstal. Hij had volle manen etc etc. Aleen een hele korte voorpluk.

De dierenarts gaf hem corticos tegen de jeuk (ik had toen nog geen idee wat dat inhield) maar daar kreeg hij een allergisch reactie op.
Allemaal rare bultjes etc etc.
Ook schuurde Simba naast zijn manen ook zijn gezicht. Overal korstjes. Heel zielig.
Zij staart schuurde hij niet...

Omdat de reguliere dierengeneeskunde mij geen oplossingen meer bood ben ik naar de kliniek van Eric Laarakker gegaan.
Na mijn paard enkele keren helemaal doorgemeten te hebben kwamen ze tot de conclusie dat het wel eens aan het gras zou kunnen liggen...
Omdat het mij ofviel, dat wanneer het veel regende en mijn paard niet de wei op kon, het schuren minder werd of zelfs stopte.

In de winter had hij nergens last van, maar stond dan ook niet op de wei.

Nu betrapte ik hem gisteren op lichtjes schuren tegen de deur stijl...
Hij heeft nog geen hap gras gezien...
Ook ging ik net bij hem kijken en zag dat hij zijn manen heeft geschuurd....

Wat kan dit zijn?
Laarakker denkt niet aan zomereczeem, hij schijnt die meetwaren die daarbij horen niet aan te geven en bovendien blijft hij van zijn staart af...

Komt dit je bekend voor, reageer dan alsjeblieft op dit topic, want ik weet het echt niet meer met hem.
Voel me nu nogal bedondert en had bovendien mijn hoop op het gras gevestigd. Ook vreselijk voor hem natuurlijk maar dan was er tenminste een verklaring voor..

xx
Lotty

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:36

is het geen luis of schimmel ofzo?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:37

ikenindi schreef:
is het geen luis of schimmel ofzo?

Twee jaar achtereen?
Nee dat lijkt me niet.
Van de winter (lees mijn post) had hij nergens last van.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:38

ka toch toevallig? anders denk ik aan een allergie, maar dat zou in t bloed te zien moeten zijn denk k?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:38

ikenindi schreef:
ka toch toevallig? anders denk ik aan een allergie, maar dat zou in t bloed te zien moeten zijn denk k?

We hebben nog geen bloedonderzoek laten doen, omdat ons vertelt werd dat je daar niets duidelijker van wordt?
Wat is jouw ervaring daarmee ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:40

bloedonderzoek kan in mijn ogen nooit kwaad. maar ik dacht dat je uit bloedonderzoek wel allergien kunt halen hoor. waarom bij paarden niet en bij mensen wel denk ik dan...

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:42

ikenindi schreef:
bloedonderzoek kan in mijn ogen nooit kwaad. maar ik dacht dat je uit bloedonderzoek wel allergien kunt halen hoor. waarom bij paarden niet en bij mensen wel denk ik dan...

Daar heb je gelijk in.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:53

Allergie test kan volgens mij bij paarden ook gewoon.

Word het land bemest met kunstmest? Sommige paarden kunnen daar ook heftig op reageren in de vorm van (huid) irritatie.

Maar je zegt dat hij nu nog geen gras gezien heeft. Zou het verveling kunnen zijn? Komt hij er voldoende uit?

De dagen worden wel steeds langer en dus heeft Otello al wel zijn eczeemdeken weer op. Zou best kunnen dat het een allergische reactie is. Wie weet toch een vorm van (zomer) eczeem?

*Edit* Kan natuurlijk ook nog... Zijn de vitamines en mineralen goed op peil bij hem?

Misschien zou een 'schoonmaakkuurtje' wat zijn? Bijvoorbeeld Drainage Composium.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:54

corinagirl schreef:
Allergie test kan volgens mij bij paarden ook gewoon.

Word het land bemest met kunstmest? Sommige paarden kunnen daar ook heftig op reageren in de vorm van (huid) irritatie.

Maar je zegt dat hij nu nog geen gras gezien heeft. Zou het verveling kunnen zijn? Komt hij er voldoende uit?

De dagen worden wel steeds langer en dus heeft Otello al wel zijn eczeemdeken weer op. Zou best kunnen dat het een allergische reactie is. Wie weet toch een vorm van (zomer) eczeem?

*Edit* Kan natuurlijk ook nog... Zijn de vitamines en mineralen goed op peil bij hem?

Misschien zou een 'schoonmaakkuurtje' wat zijn? Bijvoorbeeld Drainage Composium.

Drainage compositum heeft hij vorig jaar ook al gekregen. Geen enkel resultaat.
Hij komt juist heel veel buiten, verveling kan het absoluut niet zijn...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:30

mmm, het zou een schimmel kunnen zijn
juist omdat het ook tweede jaar is
misschien iets wat de kop opsteekt als de weerstand heel even wat minder is ivm het verharen en het wisselen van de seizoenen
maar dat is ook maar een optie
eczeem kan het ook gewoon wel zijn , ook als hij zijn staart met rust laat
hij zal niet de eerste zijn die het niet bij het standaard plaatje houd kwa welke onderdelen hij juist wel schuurt

omdat hij nu nog niet op het gras staat kan het idd bijna niet van het gras komen
misschien dat het er wel heviger van word

zijn er verder nog dingen verandert in zijn voer de afgelopen weken?
van hooi naar kuil, of van kuil naar hooi ?

erhmmm...eens denken wat ik nog meer kan bedenken Knipoog

misschien is het een combinatie van iets wat hij te kort komt of te veel heeft en de zon? is ook nog een optie ...

maar ja, allemaal dingen die met bloedtesten net wel of net niet duidelijk te vinden zijn

bloedtest kan wel handig zijn , even kijken of alle organen doen wat ze moeten doen , of dat hij voldoende mineralen binnen krijgt
en of dat hij toevallig niet ergens een ontstekingsreactie heeft zitten , allemaal dingen die je wle uit het bloed kunt halen ...

ook antilichamen die bijvoorbeeld bij een allergie zouden kunnen horen kunnen ze wel vinden , alleen daarna aan jou de zoektocht om uit te vinden waar hij precies allergisch of overgevoelig voor is, omdat dat meestal niet helemaal duidelijk te krijgen is

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:34

Hey mensen Lachen Ik kom even laten weten wat gewerkt heeft. Klitwortel heeft niet gewerkt, maar Leovet (van de ruitersportzaak) tegen licht schuren wel. Ja Wellicht heeft m'n pony jeuk door het verharen en hopelijk blijft het daarbij.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:35

Sonja_vR schreef:
mmm, het zou een schimmel kunnen zijn
juist omdat het ook tweede jaar is
misschien iets wat de kop opsteekt als de weerstand heel even wat minder is ivm het verharen en het wisselen van de seizoenen
maar dat is ook maar een optie
eczeem kan het ook gewoon wel zijn , ook als hij zijn staart met rust laat
hij zal niet de eerste zijn die het niet bij het standaard plaatje houd kwa welke onderdelen hij juist wel schuurt

omdat hij nu nog niet op het gras staat kan het idd bijna niet van het gras komen
misschien dat het er wel heviger van word

zijn er verder nog dingen verandert in zijn voer de afgelopen weken?
van hooi naar kuil, of van kuil naar hooi ?

erhmmm...eens denken wat ik nog meer kan bedenken Knipoog

misschien is het een combinatie van iets wat hij te kort komt of te veel heeft en de zon? is ook nog een optie ...

maar ja, allemaal dingen die met bloedtesten net wel of net niet duidelijk te vinden zijn

bloedtest kan wel handig zijn , even kijken of alle organen doen wat ze moeten doen , of dat hij voldoende mineralen binnen krijgt
en of dat hij toevallig niet ergens een ontstekingsreactie heeft zitten , allemaal dingen die je wle uit het bloed kunt halen ...

ook antilichamen die bijvoorbeeld bij een allergie zouden kunnen horen kunnen ze wel vinden , alleen daarna aan jou de zoektocht om uit te vinden waar hij precies allergisch of overgevoelig voor is, omdat dat meestal niet helemaal duidelijk te krijgen is

Wauw bedankt voor deze uitgebreide reactie Lachen
Het randsoen heb ik niet verandert, dus dat kan het niet zijn...
Weerstandsvermindering zou kunnen natuurlijk,maar dan zou het over moeten zijn als de verharing (bv) voorbij is.
Vorig jaar was het niet het geval... Ging gewoon door.
Misschien dat een bloedonderzoek dan toch een optie is.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:35

Musetta schreef:
Hey mensen Lachen Ik kom even laten weten wat gewerkt heeft. Klitwortel heeft niet gewerkt, maar Leovet (van de ruitersportzaak) tegen licht schuren wel. Ja Wellicht heeft m'n pony jeuk door het verharen en hopelijk blijft het daarbij.

Zelfs dat heb ik geprobeerd haha!!
Werkte ook niet...

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:52

Simba, heeft hij niet (nu) gewoon jeuk van het verharen?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:01

Nanda schreef:
Simba, heeft hij niet (nu) gewoon jeuk van het verharen?

Lijkt me sterk...
Dan zou het vorige zomer toch ook niet maanden geduurd hebben ???

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:33

@Simba, hij doet het ook als het heeft geregend? Want ZE in deze tijd heb je voornamelijk als de zon schijnt en je dus de mugjes ziet. Ik heb die van mij nooit laten testen (wil absoluut niet geprikt worden) en ga er gewoon vanuit dat het wel van de mugjes komt. Kun je het weer en schuren niet eens bijhouden voor jezelf. Zo kun je misschien zien of het weer (mugjes) er wel wat mee te maken hebben en kun je bijv. een deken omdoen. Baat het niet dan schaadt dit in ieder geval ook niet. De mijne schuurt ook alleen maar de manen en de staart. Heb hier al van meerderen vernomen dat veel paarden juist ook gevoelig op de buik zijn en sommige ook op het hoofd, vandaar. En je zou misschien toch nog eens een bloedonderzoek kunnen laten doen. Wie weet vinden ze nu wel wat...

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:16

Mijn nieuwe Everline is vandaagbinnen gekomen! Gelijk bekeken, en ze hebben een aantal verbeteringen ingevoerd vergeleken bij die van vorig jaar! Het is dan ook de 'nieuwe' Extensive.
Ik heb dit jaar een kleinere maat besteld, zelfs meerdere maten kleiner, omdat die van vorig jaar heel erg scheef zakte en veel te lang was. (zie foto in profiel)
Ik heb nu wel de ruglengte opgemeten, dit is 130cm. Ik heb nu een M, vorig jaar een XXL....
Net even op gedaan, de ruglengte is goed, maar ik vind hem veel te strak bij de schoft/boeg! En het halsstuk had langer gemogen! Het is dan ook een koudbloed, grof gebouwd dus, maar ik vind het wel jammer.
Afbeelding

Heeft iemand nog een deken nodig? Ruglengte 125-135 cm!! Voor een wat lichter gebouwd paard!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:54

ap heeft zijn deken vanaf vandaag op Haha!
Afbeelding

alleen die stomme buikflap blijft bij hem te groot Boos!

Afbeelding
hier zelfs nog een stukje terug gevouwen onder het elastiek.
nog een stukje verder en hij plast er in Tong uitsteken

hanne ronja, hoe groot is het dier waar hij nu opligt?
en wat is je vraagprijs?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:35

hihi, indi heeft daar geen last van. is merrie, maar is ook wat langer gebouwd denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:41

HELP. Scheve mond

Mijn haflo is de laatste weken ENORM aan het schuren bij dr manenkam en bij dr kont. Poetsen kan ze enorm van genieten, had ze nooit eerst. Maar vandaag ontdekte ik bij haar manen een aantal korstjes? En witte huidschilvers?

Wat kan dit zijn? Ik ben echt bang voor maneneczeem..
Of zou ze gewoon last hebben van der bergen wintervacht?

Wat ik er misschien bij moet vertellen is dat wij een maandje geleden van stal zijn verhuist van Drenthe naar Haarlem. Ze staat nu nog fulltime op stal. Zou dit er iets mee te maken hebben? Voorheen stond ze 24/7 op het land..

Hoop dat iemand me kan helpen. *stresst

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:01

ik denk niet dat ze van het stallen ze krijgt, maar wel van stress minder weerstand, en dus gevoeliger voor van alles... die witte schilfers had indo vorig jaar ook heel erg. geen idee of dat persee bij ze hoort...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 05:47

Simba_ schreef:
Hoi Allemaal!

Omdat het mij ofviel, dat wanneer het veel regende en mijn paard niet de wei op kon, het schuren minder werd of zelfs stopte.

In de winter had hij nergens last van, maar stond dan ook niet op de wei.

Nu betrapte ik hem gisteren op lichtjes schuren tegen de deur stijl...
Hij heeft nog geen hap gras gezien...

heeft jouw dier normaal een deken op in de winter?
staat hij toevallig nu ook zonder deken?

kan ook zonneallergie zijn he Knipoog
sommige dieren reageren overgevoelig op de zon en krijgen daar weer jeuk van.leg het es voor aan erik.?

ohw en wel bloedonderzoek laten doen hoor!!

ik heb het bij appie toen ook laten doen, alle waardes waren goed behalve een bloedwormbesmetting.
ap is daarvoor behandeld en ohw heel toevallig wat een wonder..... vorig jaar schuurde hij minder. Haha! niet te zeggen dat het daarvan komt,maar wie weet heeft het wel veel geholpen.

zeker bij een verminded functioneren van de lever kun je jeuk krijgen en kan je dier overgevoelig reageren op zon Knipoog
toch even goed laten uitpluizen dus

Knipoog