[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:52

ik denk dat dat het verstandigste is ja, even de DA consulteren en dan kijken wat zij vindt, ook van evt fysio oid.
als de bovenlijn zo onbespierd is kan dat meerdere redenen/ oorzaken hebben. sowieso speelt idd de leeftijd een rol.

kuilen bij de schoft worden meestal veroorzaakt door een knellend zadel, er is dan sprake van spieratrofie, wat verval van de spieren inhoudt door langdurige beknelling. dit is heel lastig te verbeteren, het beste is veel werk zonder zadel of singel te doen, en het zadel wat je wel gebruikt goed laten checken/ vermaken door een goede zadelmaker.
een boomloos zadel met een pommel voorin zou ik zéker niet doen bij zo'n rug, overigens. maar goed dat zijn dingen waar de zadelmaker gewoon naar moet kijken.

verder kan je in je rijden een hoop doen voor de spieren, door deze met je zit los te masseren, als het ware. paardje lekker ontspannen lang laag rijden, dan komt die bovenlijn zo los mogelijk en is spieropbouw ook daadwerkelijk mogelijk. daarnaast is voer van belang natuurlijk, olie (vet) draagt meestal aardig bij aan de opbouw van een beetje vulling (bovendien bevat het langzame energie, olie is ook een veelgebruikte toevoeging in bijv. de endurance. het is goed verteerbaar en bruikbaar voor het natuurlijk systeem van het paard, in tegenstelling tot een hoop commerciële voeders die (te)veel suiker bevatten).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:11

Een paard van 22 jr. moet niet persé stijf zijn. Er is altijd een medische reden voor.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:26

Ik ga binnenkort een Iberica Christ kopen. Soort barebackpad (geen pommel). :j Ik hoop dat dat ook wat fijner voor hem zal zijn.
Frits krijgt lijnzaadolie door zijn voer. Verder krijgt hij muesli luzerne en kuil.

Ik heb Frits ook pas 1 maand nu hè :P Dus het is nog een beetje zoeken naar wat wel en niet fijn voor hem is. Ik heb wel het idee dat de lijnzaadolie erg veel helpt, want hij is veel meer gaan glimmen :j
En hij is een stuk minder stijf sinds hij lekker veel buiten staat.

Ik doe alles stapje voor stapje. Binnenkort dus eerst maar eens zijn tanden laten nakijken. En dan gaan we daarna weer verder kijken voor een behandeling van de fysio :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:30

buiten lopen is inderdaad het beste wat je kan doen voor zo'n dier (mogelijke medische mankementen even daargelaten natuurlijk, daar gaan we vooralsnog niet vanuit), gewoon lekker z'n gangetje gaan met zijn vriendjes.

dat zadeltje wat je gaat kopen, zit daar een boom of iets anders drukverdelends in? of is het gewoon echt zo'n slap ding?

en inderdaad, één ding tegelijk. beestje is net verhuisd, die moet geen polonaise aan zijn lijf hebben. gewoon even afwachten wat de DA te zeggen heeft, tot die tijd zou ik de galop even spaarzaam meepakken of even laten voor wat die is.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:36

Op het moment gebruik ik de galop enkel eventjes om te kijken of hij nog last heeft. Verder wandelen we lekker buiten en gaan we naar strand (lekker weinig pollen :) ).

In die Iberica zitten drukverdelende inlages en ik ga er nog een extra drukverdelende pad onder gebruiken. Maar ik wil hem vooral gaan gebruiken voor de afwisseling.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:51

Hier schudde Zembla gisteren weer een beetje.
Heb de shake reliëf binnen dus zodra er een droge periode komt zonder regen en hij schudt ga ik het gelijk uittesten. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:29

ik ben benieuwd somebitch (en wat klinkt die naam toch onaardig, haha!)...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:03

merrieveulen schreef:
@ FCSA, zou dat ermee te maken kunnen hebben denk je? dat hij meer (al dan niet duidelijk zichtbare) spanning opbouwt in de buitenbak omdat hij steeds naast het rijden ook bezig is met andere dingen, wat de HS zou kunnen triggeren? wellicht in combinatie met meer stof/ pollen/ licht/ wind in de buitenbak misschien...

ik kan me zomaar voorstellen dat er in de binnenbak een bepaalde rust is door het gebrek aan afleiding, wat niet alleen fijn is voor de concentratie maar ook voor de ontspanning. zomaar een hersenspinseltje hoor...

Ja, denk zeker dat dat ermee te maken heeft. Kunst is dan dus om hem ook buiten ontspannen te krijgen.. Misschien ook kwestie van gewoon veel doen. Ik heb toen hij begon te schudden het neusnetje omgedaan, en dat scheelt toch wel een hoop moet ik zeggen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:11

nou ja in ieder geval prettig dat het daarmee al een stuk te verlichten is. ligt jullie buitenbak onder de bomen of langs een bosrand oid? misschien dat er daar iets in de lucht hangt wat triggert...

als hij last krijgt maakt dat het natuurlijk extra moeilijk om hem echt goed te doen ontspannen, lastig hoor. heb je ook verandering gemerkt in de loop van het seizoen, wordt het bijv. al duidelijk minder, over het geheel genomen?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:14

Nope, geen bomen in de buurt van de bak. Ik heb wel het idee dat het iets minder is geworden sinds feb, maar helemaal weg is het dus nog niet..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:15

Het is ook echt een soort 'aanval'. Hij heeft helemaal geen last, en dan ineens zie ik zijn oren gaan, geeft hij een eerste paar knikjes, en daarna is het hek van de dam.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:23

hmmm moeilijk hoor. ik kan me wel voorstellen dat als de triggers een bepaald punt bereiken je zo'n soort van 'aanval' kunt krijgen zeg maar. vervelende ervan is alleen dat de oorzaak zo moeilijk te vinden is. heb je nog dingen in de planning staan van onderzoekjes of behandelingen? heb jij die shake relief en moederkruid spul al geprobeerd?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:27

Ik ga in juli trainen bij Karmie Stroeve, die op de AdB manier lesgeeft en ook veel ervaring heeft met shakers. Verder nog niets gepland, maar ik denk dat ik die moederkruidtinctuur wel wil proberen. Vind het alleen een eng idee dat het de bloedvaten verwijdt - zou het echt baadt het niet dan schaadt het niet zijn..?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:30

hoei ja dat vind ik ook een moeilijke... ik ben daar ook altijd voorzichtig mee hoor. misschien kan je daarover op internet meer vinden?

ik ben heel benieuwd naar je lessen straks in Juli!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:02

FCSA schreef:
Het is ook echt een soort 'aanval'. Hij heeft helemaal geen last, en dan ineens zie ik zijn oren gaan, geeft hij een eerste paar knikjes, en daarna is het hek van de dam.

En daarna?

Want van het ene op het andere moment herken ik wel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:04

Daarna gaat het door totdat ik stop met rijden. Als hij weer op de poetsplaats staat is het meestal over.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:19

Dan heeft het wss iets te maken met onbalans in de gewrichten e.d.

Een paard wat als oorzaak een bacterie o.i.d. heeft schudt eigenlijk altijd. 'Binnen' is vaak de enige plek waar hij geen last heeft, of minder last heeft.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:27

Ik vraag me ook af waarom het pas na een halfuur begint. Zou het een soort 'opstapeling' zijn..? Of toch druk in het hoofd ivm bloedvaten etc.?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:39

Geen idee....
Als ik een 'Lecherantenne' had dan kon ik je het zo vertellen ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:44

Hij staat op het lijstje ;)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:35

Toen ik gisteren uit de auto kwam zag ik de pollen vliegen en verhip ze was echt mega aan het headshaken. Ook met haar neus laag willen lopen dicht bij de grond en met haar voorbeen richting de neus slaan. Ik heb vorige week extra foto's van de zogenaamde breuk in het facetgewricht laten maken, maar Utrecht zat er naast. Het blijkt geen breuk maar er zit wel wat artrose. Mijn paard is nooit headshaker geweest en ik weet in haar geval 100% zeker dat het is ontstaan door problemen in de hals. Ik denk dat ik toch maar eens wat homeopathie erbij ga geven. Een kennis van mij was van haar paard gevallen en had haar nek geblesseerd. Zij wordt nu voor haar nek behandeld en haar hooikoorts is zo goed als weg. Dit verhaal sterkte me weer in de theorie. Scheve halswervels, geirriteerde banden, beschadigde ligamenten in de nek maar vooral ook beknelde zenuwen zijn naar mijn idee oorzaken voor headshaken. En tja als je dan nog maar iets aan onbalans in het lichaam hebt wat dit niet kan compenseren, dan zit je in de vervelende circel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:40

Pasdedeux, ben benieuwd wat je voor homeopatische middelen wilt gaan geven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:48

FCSA schreef:
Ik vraag me ook af waarom het pas na een halfuur begint. Zou het een soort 'opstapeling' zijn..? Of toch druk in het hoofd ivm bloedvaten etc.?

Mijne schudde ook niet continu, in de wei begon hij meestal tussen 12 en 1 en ging door tot 5 uur, daarna werd het minder. Met longeren duurde het meestal ook een paar minuutjes voordat hij begon te schudden.
Mijn theorie is dat door de beweging de warmte in het hoofd toeneemt totdat er een soort oververhitting plaats vindt en ze dan echt last krijgen. Ik weet niet hoe dat met jouw paard gaat maar bij die van mij zag je hem eerst steeds vaker met de ogen gaan knipperen, vervolgens zwollen de oogleden wat op en daarna pas de kortsluitingen in het hoofd.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:49

Inderdaad vaker knipperen met de ogen, die van mij doet ook de oren 'spitsen' vlak voor en tijdens het shaken, alsof er iets op zijn neus geland is.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:39

In beweging gaat de luchtstroom sneller langs de binnenkant van de neus, doordat er sneller adem wordt gehaald. Hetzelfde als je aan het joggen bent dan krijg je op een gegeven moment ook een scherp gevoel met ademhalen (ik althans waarschijnlijk door gebrek aan conditie _O-) Tevens er vanuitgaande dat je je paard nageeflijk rijdt, kan die houding het ook triggeren.
Afbeelding De wervels komen anders tegen elkaar dan in stap en rust stand. De ruimte tussen de wervels kan te klein zijn voor de zenuwen en deze dan irriteren. Ook kan het lichament nuchea die loopt vanaf het puntje aan de boven/achterkant van de schedel het probleem zijn. Door de occiput (achterkant van het hoofd) lopen wel vier zenuwen. Die zitten ook dus vlak bij de atlas (1e halwervel). Deze zenuwen zijn van invloed op de luchtwegen, oor, maag, darmstelsel en nog veel meer. Ook zie je 1 zenuw die verantwoordelijk is voor de trapezius spieren. Bij mijn paard is deze trapezius overdreven ontwikkeld (halsgedeelte). Die stabiliseert haar gehele nek.
Als een zenuw overgevoelig is, kan warmte van de lucht (warme lucht neemt meer ruimte in dan koude lucht (denk aan een ballon) triggeren en zijn pollen natuurlijk ook te groot om ongemerkt de slijmvliezen te passeren.
Ik ga me met homeopathie dus richten op zenuwbeschadigingen, volgens mij arsenicum, hypericum, maar dat ga ik even uitmeten. Kan ik eindelijk mijn testdoos eens gebruiken uit een ver verleden (heb 2 jaar homeopathie gestudeerdt voor dieren aan de hbo te amersfoort, maar was niet helemaal mijn ding, daar zochten ze het nog ouderwets op in de boeken. Uitmeten past mij beter dan de klassieke manier. Bij paarden met hoofdpijn die in het donker willen gaan staan zou ik ook dat bovengenoemde kruid wel durven proberen wat de bloedvaten verwijd, maar in de andere gevallen niet.