[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:40

moretje schreef:
tine10 schreef:
Bovendien is het onverstandig om in het najaar te testen, dan zijn er vaak valspositieve uitslagen. Beter dan nu testen.

Nee, juist niet. Nú krijg je eerder valspositieve uitslagen. Advies van dierenartsen is juist om wel in najaar te testen ;-) aangezien paarden met PPID dan een relatief veel hogere bloedspiegel aan ACTH hebben dan paarden zonder ppid.

Volgens mij klopt dit niet ! Tine10 heeft gelijk hoor.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:51

Ik dacht ook wat Moretje denkt...Mijn DA zegt dit ook - maar die kan ook mis zitten, natuurlijk . Waarom zijn anders die testen in de aanbieding in de herfst? Puur uit oplichterij?
Alle (test) informatie van diverde sites, zegt n.l. hetzelfde.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:58

Die testen lijken dan in de aanbieding omdat er dan meer paarden positief testen op PPID helaas. De kans dat de uitslag er niet van klopt is in die periode het hoogst. Dit omdat bij alle paarden de ACTH waarde ( behoorlijk ) omhoog gaat in de herfst.

Hier een artikel dat ik al eens vaker heb geplaatst hier. Is een kudde van 39 paarden die allemaal getest worden. In sommige jaren bijna allemaal met een verhoogd ACTH in de herfst ( 3 niet ofzo ), maar allemaal weer goed in het voorjaar. http://research.vet.upenn.edu/portals/4 ... l_2005.pdf

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:16

Ik kom ook even dit toppic binnen vallen.
Ik heb sinds afgelopen zondag mijn oude merrie weer terug, met cushing. Na overleg met mijn eigen dierenarts haar van een halve pil Prascend terug gezet naar een kwart(sinds vandaag). Ze is erg in zichzelf, eet 3 happen hooi en gaat dan in een hoekje in de paddock staan, kijkt ook echt somber(bijna depri) uit haar ogen. Ik moet haar nu 4 weken op het kwartje houden en dan een test laten doen om te kijken wat de waardes zijn op dat kwartje en hoe ze het uiteraard doet op het kwartje(meer eetlust en minder depri). Als ik dus jullie reacties lees wat betreft wanneer testen, is augustus dan nog wel te doen? Of is dat eigenlijk te laat? Ze is 25, en op de andere dingen qua voeding wordt gelet, ik voer vitalbix dc, lijnzaad en ze krijgen nat gemaakt langstengelig grof hooi(nat omdat mijn andere paard chronische bronchitis heeft). Ze is 5 jaar bij mij weggeweest, maar ze is niet zoals ik haar altijd heb meegemaakt(6 jaar van mij geweest) en nu weet ik dat dit de bijwerkingen van de prascend zijn, maar ik heb er geen goed gevoel bij.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:19

Hoelang krijgt ze al prascend?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:25

Ik heb echt geen flauw idee, er is mij verteld dat ze op een hele pil stond en dat ze alleen maar in de hoek ging staan en niet meer at. Toen zijn ze een halve gaan geven en toen werd ze zichzelf weer. Maar ik zie echt niet het paard wat ik 5 jaar geleden weg had moeten doen.

Edit: ik heb wel gevraagd of dat ze nog de testresultaten had of dat ze er nog aan kon komen en daar ging ze achteraan. Mijn dierenarts wilde die resultaten graag hebben zodat ze iig kon zien met welke verhoogde waardes ze zijn begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:30

Wat je ook zou kunnen proberen is haar helemaal van de medicatie af te halen, soms is het middel erger dan de kwaal.

Als ze een tijdje helemaal zonder medicatie is zou je kunnen testen voor de bloedwaarden, en eventueel heeeeeel voorzichtig gaan opbouwen als jij je daar fijner bij voelt. Dan dus echt opbouwen in 1/6e voor 1 pil (dus 16 dagen), dan 1/8e voor 2 pillen, dan 1/4e voor 4 pillen en dan opnieuw testen.

Maar, soms is het middel erger dan de kwaal, dus als ze het zonder pil wel goed doet kan je ook kiezen voor kwaliteit van leven, en dus zonder houden voor zolang ze er nog is.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:41

Hoe lang duurt het ongeveer dat de prascend uit het systeem is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:48

Ik geloof dat dat ongeveer 2 maanden is, maar pin me er niet op vast. Met opnieuw testen zou ik persoonlijk dan eerder 3 maanden wachten.

Als je kijkt naar de wachttijd (dus tijd zonder medicatie waarna het paard geslacht mag worden voor consumptie) dan valt prascend onder de medicijnen waar een permanent slachtverbod op staat. Ik gok dus dat het best een tijdje nog in het lijf aanwezig zal zijn.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 15:56

Oh lastig lastig! Ben namelijk bang, omdat je inderdaad overal leest dat testen in het najaar valse waardes geeft omdat die waardes in het najaar standaard hoger liggen als in de rest van het jaar. En als ik nu 2 a 3 maanden zou wachten dan val ik dus precies in het najaar en dan weet ik nog niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:03

De verhoogde waarden zijn vooral van augustus tot en met oktober. In de winter is dat weer voorbij. De grenswaarden verhogen ook mee in het najaar.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:42

Bedankt voor al je info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:50

Graag gedaan hoor! Meedenken kan heel fijn zijn, de openingspost van dit topic staat ook bomvol informatie! Het is een lap tekst, maar wel heel waardevol!
En vragen staat altijd vrij, genoeg ervaringsdeskundigen hier om met je mee te denken! :D

Die van mij bijvoorbeeld kan echt niet zonder de prascend, dan krijg ik een hoopje ellendige pony die depressie uitstraalt. Op teveel prascend net zo. En zeer rustig opbouwen is ook echt een must om dergelijke bijwerkingen zo veel mogelijk te voorkomen.

Het is echt een nare ziekte, en er is nou eenmaal weinig aan te doen. Maar sommige paarden doen het op de medicijnen slechter dan zonder medicatie dus dat is ook iets wat je zou moeten uitvogelen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:30

Ik ga volgende week na jaren weer eens testen. Mijn pony staat nu op een hele, altijd al.
Hij Is een tijdje ziek geweest door andere dingen dan cushing.
Nu vind ik hem niet altijd zo vrolijk meer als hij was. Hij verhaart prima. Geen bulten meer boven zijn ogen.
Wel dunnere zolen. Daarvoor staat hij ook op ijzers voor.
Maar vind hem gewoon wat anders. Normaal scharrelt hij altijd rond in de wei, eet graag de kantjes, altijd bezig en nu graast hij wel, maar staat ook regelmatig te niksen en heeft weinig zin om te wandelen.
Mss overleggen met de DA om te testen om iets te minderen in prascend.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:14

Ik weet wat de waardes zijn van mijn merrie! Acth is 169 pg/ml, vorig jaar oktober getest. Daarvoor kreeg ze iedere avond een wortel(wist ze niet, deden de mensen daar op pension) en ze zei dat dat er ook voor heeft gezorgd dat de waardes hoger worden. Ik heb zelf echt geen flauw idee of dat wortels daar aan bij dragen. Ik heb het wel allemaal doorgegeven aan mijn dierenarts. Vanochtend tweede dag een kwartje gegeven, en misschien lijk ik wel gek of zie ik ze vliegen, maar ze oogt wat vrolijker, kijkt ook vrolijker uit haar ogen. Maar ik vond dus ook, toen ik nog een halve gaf, voordat ik het gaf in de ochtend ze eigenlijk al meer straalde, maar in de loop van de dag ze steeds downer werd. Maar goed het is allemaal wennen en ik ben nog wat zoekende.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:41

Is het paard nog goed op gewicht Samantha89?
Een paar jaar geleden ben ik gestopt met het geven van prascend, om vergelijkbare klachten. Door slecht eten was paard ook erg mager geworden, wat door lange vacht niet gelijk opviel. Ik had dus weinig te verliezen, maar vond stoppen alsnog best eng. Verlagen had hier trouwens geen effect. Wonder boven wonder loopt paard paar jaar later nog steeds rond, al is ze wel echt oud aan het worden, wat weer voor nieuwe dilemma's zorgt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 07:16

Ze is nog steeds prima op gewicht, misschien zelfs iets te dik( maar dat hebben ze allemaal := )
Ik schrok alleen wel van de waarde hoor. Ik kijk het even aan op het kwartje. Tot nu toe zijn de bakken hooi wel steeds leeg en de andere 2 worden niet dikker. Ze eet dr brokken vitalbix alleen erg raar, maakt er zachte proppen van en spuugt het uit, laat de helft ook vallen. Ze is altijd wel een knoeier geweest hoor. Als t goed is was wel pas de tandarts geweest. Proppen maken van t hooi doet ze niet, dus misschien vindt ze de vitalbix niet lekker. Zit wel te verzinnen om over te stappen naar de lexa basis vitamine korrel graanvrij vanwege de hoge vitamine c voor de weerstand.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:32

Ik snap niet zo goed wat het geven van 1 wortel per dag met de ACTH waarde te maken heeft ?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:41

Ja die snap ik dus ook niet :')

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:11

Ik ga denk ik over van de seniores naar de cushcare . Puur omdat hij zacht voer nodig heeft en ik toch altijd al een beetje twijfel had over seniores. Heb gevoel dat het niet genoeg doet voor hem.
Maar.... seniores staat bekend als ruwvoer vervanger. Hij eet wel hooi en gras.
Maar wil gewoon wat ondersteuning en dat hij wat beter aankomt.
In het begin ging hij goed op de seniores, maar nu lijkt het wat minder..
Iemand ervaringen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:47

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:52

Ja ik geef hem dagelijks metazoa superfit brok met timothee

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:57

moretje schreef:
tine10 schreef:
Bovendien is het onverstandig om in het najaar te testen, dan zijn er vaak valspositieve uitslagen. Beter dan nu testen.

Nee, juist niet. Nú krijg je eerder valspositieve uitslagen. Advies van dierenartsen is juist om wel in najaar te testen ;-) aangezien paarden met PPID dan een relatief veel hogere bloedspiegel aan ACTH hebben dan paarden zonder ppid.

Alle paarden hebben in de SR periode verhoogde waarden! Het is niet voor niets dat de testen dan gratis zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:00

tylando schreef:
Ik ga denk ik over van de seniores naar de cushcare . Puur omdat hij zacht voer nodig heeft en ik toch altijd al een beetje twijfel had over seniores. Heb gevoel dat het niet genoeg doet voor hem.
Maar.... seniores staat bekend als ruwvoer vervanger. Hij eet wel hooi en gras.
Maar wil gewoon wat ondersteuning en dat hij wat beter aankomt.
In het begin ging hij goed op de seniores, maar nu lijkt het wat minder..
Iemand ervaringen

Dodson&Horrell heeft vast ook wel zoiets in hun assortiment. Als je toch om de cushcare gaat, kan je 't meteen meenemen <<)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:32

Heb de cushcare al besteld maar zal eens vragen als ik het ga halen.