[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:47

Leuke zin eigenlijk, wat voor hals ik heb...een gewone haha :P

Voor appie heb ik het zo
Afbeelding

Als hij eet dan zakt de haks een stukje en komt er een heel stuk bloot, en dat is denk ik net teveel, dat is ook precies de plek waar hij dan jeuk krijgt

terpentijn

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:15

Update Shetmerrie Barbie: sedert de door haar Shetmaatje gesloopte tweede exczeemdeken staat ze bloot, sedert - wat is het - anderhalf-twee weken, en elke ochtend smeren met Fibra Creme.
Dit is goed gegaan, sedert half vorige week smeer ik ook geen Fibra meer, en er wordt helemaal niet meer geschuurd.
Eindelijk, we zijn het seizoen weer door.
En het was een láng seizoen voor de eczemers...!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:17

pfff…echt wel! Aan de andere kant, ik vond het dazenseizoen opvallend kort.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:21

Idd!! Viel mij ook op.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:26

Ja dazenseizoen was weer voorbij voordat het goed en wel begonnen was.
De twee Shetboefjes staan nu al weer in dikke bizon-wintervachtjes en het is nog niet eens koud.
ik ben altijd weer blij als ik het Shetmeisje haar kneldeken (knelt niet, maar zo voelt dat bij mijzelf) weer af kan halen.
Het eerste wat ze deed was eens lekker uitgebreid in de paddock gaan rollen.
Heerlijk.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:44

Ik heb mijn mini ook al een week zonder eczeemdeken. Wel blijf ik alert want op een warme droge dag, kan er zo weer een leger aan mugjes zijn. Dan krijgt hij hem toch weer op.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:12

Hier is de jeuk ook zo goed als over!! *\o/* Eindelijk

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:03

Hier een redelijk stille meeleester.
De jeuk is las erg laat begonnen.. eind augustus/begin september. Ik was begin van het knuttenseizoen zo blij.. zou er een wonder gebeurd zijn en de zomereczeem verdwenen zijn? Maar helaas.. nu al op zoek naar een goede vliegen/eczeemdeken voor aankomend seizoen.. maar vind het nog maar lastig kiezen..
Iemand tips?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:32

Vervelend Itsme, die hoop heb ik ook elk jaar weer.
Hier veel tevreden gebruikers van de rambo sweet itch hoodie.
Zelf ben ik dit jaar overgestapt op de amigo aussie. Officieel een zomerdeken, maar voldoet beter dan de rsih. Hij is waterafstotend en minder warm.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:11

Jotoma: de amigo aussie gaat niet tot over de oren toch?
Dat is eerlijk gezegd wel een vereiste voor mij :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:31

Heb in de loop der jaren al meerdere merken gebruikt en dit jaar voor het eerst die van Shires, die gaat wel over de oren. Deken heeft het perfect overleefd dit jaar :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:46

Dat klopt itsme, was ik even vergeten. Komt omdat de rsih ook alleen met een halster over de oren blijft zitten, dat heeft die van mij dan ook nooit om. :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:56

Kinke schreef:
pfff…echt wel! Aan de andere kant, ik vond het dazenseizoen opvallend kort.

Grappig hoe plaatsgebonden dat kan zijn :)
Ik woon ook in Overijssel en hier hebben we juist een lang dazenseizoen gehad. Ze waren er dit jaar 2 weken eerder dan normaal en waren net als andere jaren pas eind augustus foetsie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:10

ohhhh…dan hebben wij mazzel gehad :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:35

maralyn schreef:
Nee hoor. Henny
Lang niet alle shets.
Maar ken wel tientallen.
Daarom dus mijn vraag.

Ik heb vanwege drukte een week niet op dit forum gezeten dus even een verlate reactie :-)
Een vroegere dierenarts van ons heeft een vakantie doorgebracht in het leefgebied van de Shetten.
Hij zei nadien dat een Shet hier in Nederland met een uurtje weidegang net zoveel binnenkrijgt als daar in een hele dag.
Nou worden shetten hier vaak juist op hele kale weitjes gehouden. Maar ... hoeveel van die weitjes worden behoorlijk bemest?
Of gauw even met kunstmest ingestrooid? Of bevatten veel gestrest gras dus veel fructaan doordat er helemaal niet bemest wordt.
Ook een Shet heeft vitamine en mineralen nodig. Een handje kant en klare brok is niet voldoende.

Ik denk dat er diverse reden kunnen zijn waarom Shetten makkelijk hoefbevangen kunnen raken omdat hun metabolisme niet goed functioneert door verkeerde voeding.
Ook vaccinaties kunnen het metabolisme ondermijnen.

Over vaccinaties en bijwerkingen zijn best veel buitenlandse artikelen te vinden.
Van onderstaand is ook een deel 1.
Ik heb even een klein stukje gekopieerd. Hieronder wordt speciaal over oudere paarden gesproken maar er zijn ook artikelen te vinden waarde bijverschijnselen bij alle leeftijden gevonden zijn.

http://ivcjournal.com/rethinking-equine ... ns-part-2/

The prevalence and severity of equine influenza has prompted many vets to routinely vaccinate. Show and racehorses are frequently done on the same two- to three-month schedule as EHV. However, in older horses, vaccination has been associated with vasculitis and purpura (bruising), as well as dysbiosis (disruption of normal body functions leading to colic, laminitis and founder) so it’s important to carefully consider the pros and cons of vaccinating an older horse. Heavily vaccinated horses appear more likely to develop a chronic cough after an EIV infection (which can still occur in frequently vaccinated horses).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:03

Kijk henny! Dat begrijp ik.

Wat ik overigens ook vaak zie, is dat de (ook on ingente) HB paarden op onwijs kort gras worden gehouden.
En wat ik zie, van deze mensen, is dat de mestverhouding tegen over de vraag in het gras ook niet correct is.
Dit zie ik overigens bij heel veel stallen.

Of te veel bemesten (te zuur) of helemaal niet bemesten.

(Joh en dat je niet altijd online bent... Jij hebt toch ook gewoon een leven naast bokt? Van mij hoef je geen sorry te zeggen hoor ;) )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:40

dat zie je inderdaad nog regelmatig, maar ik zie ook wel een verandering. Onze DAP zegt in ieder geval niet dat je ze op kort gras moet zetten :)
En hier wordt ook gewoon bemest, nou hebben wij vleeskoeien van een sober ras, dus we doen niet aan het echte turbogras maar bemesten wel. Zo heb je in ieder geval ook niet die rottige JKK in je wei. Degene die mijn paarden bekapt was ook in shock toen ze dat zag, maar die heb ik ook maar even snel verteld dat niet bemesten juist heel erg slecht is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:48

Kinke schreef:
dat zie je inderdaad nog regelmatig, maar ik zie ook wel een verandering. Onze DAP zegt in ieder geval niet dat je ze op kort gras moet zetten :)
En hier wordt ook gewoon bemest, nou hebben wij vleeskoeien van een sober ras, dus we doen niet aan het echte turbogras maar bemesten wel. Zo heb je in ieder geval ook niet die rottige JKK in je wei. Degene die mijn paarden bekapt was ook in shock toen ze dat zag, maar die heb ik ook maar even snel verteld dat niet bemesten juist heel erg slecht is.

Inderdaad.
liefste doe ik ook ruwvoer analyses. Maar het is mijn grond niet, dus doe ik dat niet.

OOIT!!! wil ik mn muts aan huis, met een paddock paradise. En een stabiele groep paarden.

Je hoort ook steeds meer dierenartsen inderdaad: Geen kort gras.

Waar ik eerder stond, beweerde ze juist dat ze HB raakten van lang gras. En dat je juist kort gras moet voeren.
Toen ik als kanttekening aangaf dat gras dan juist alle kracht moet halen voor het groeien en daardoor heel hoog in waardes kwam te zitten, werd ik genegeerd.
Daarbij gaf ik ook nog eens aan: En als het kort is, krijgen ze sneller zand binnen.

Ook dit werd gewoon hartelijk genegeerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:55

Wanneer is gras eigenlijk kort? Te kort?

Ik heb hier 2 weides, 1 met koeiengras van misschien wel al 20 jaar oud.
1 met paardengras, vorig jaar najaar ingezaaid.
Beide hebben als het goed is een ander groeipunt.
Nu/dadelijk in de winter wordt het op een gegeven moment echt korter (al heb ik nu nog steeds strip begrazing)
Alles wordt hier bemest, maar niet overmatig. Zuurgraad is prima volgens test.

Toch had ik dit jaar een paard licht bevangen op het paardengras staan, terwijl hij al 9 jaar zonder problemen op het koeiengras heeft gestaan.
En hij is op het gras komen staan nadat eerst is afgegeten door schapen. En later nog weer een keer is gehooid. Na het hooien zijn ze er vrijwel direct op komen staan. Het is dan niet mega kort.
Het koeiengras is vaak veel korter geweest.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:13

4-5 mm bruintje.
Dat is in mijn ogen toch echt te kort. :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:13

Kayleigh327 schreef:
Mijn pony heeft op haar hals allemaal kale plekken en nu komen er ook open wondjes bij. En het wordt alleen maar erger! Dit had ze voorheen helemaal niet. Ook heeft ze over haar rug allemaal kleine bultjes met korstjes zitten.
Heb even foto's gemaakt, misschien komt het jullie bekend voor? Ik ben nog niet zo bekend met zomereczeem, ik en dierenarts twijfelen ook of ze dat wel heeft.

[ [url=m/Ls4Vgm.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zmLdQw.png]Afbeelding[/url] ]

Ze wordt momenteel behandeld tegen allergieën. Ik spreek dinsdag de dierenarts weer, als jullie ideeën hebben dan wil ik die graag dan navragen!

Dit zelfde heeft mijn merrie ook .
Ben nu bezig met een allergie test via het bloed

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:45

Zinzi_jewel schreef:

Volgens mijn dierenarts was een allergietest via het bloed niet betrouwbaar en kon er dan van alles uit komen waar je niet veel wijzer van werd.
Ik ga nu aan de slag met een homeopaat in de hoop dat die weet wat er dwars zit.
Ben wel heel benieuwd wat er bij jou uit komt!
Laat je het weten?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:57

Kayleigh327 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Volgens mijn dierenarts was een allergietest via het bloed niet betrouwbaar en kon er dan van alles uit komen waar je niet veel wijzer van werd.
Ik ga nu aan de slag met een homeopaat in de hoop dat die weet wat er dwars zit.
Ben wel heel benieuwd wat er bij jou uit komt!
Laat je het weten?

Met welke homeopaat ga je aan de slag( mag ook via pb)? Ben erg benieuwd wat eruit komt en of je verandering gaat zien.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:11

@maralyn Ik snap dat kort gras niet goed is en ook waarom. Maargoed, als we de shetlander op een nieuw weiland zetten, ook al is het maar even een halfuurtje, raakt ze bevangen. Het verhaal is echt wat gecompliceerder dan "kort gras is slecht, lang gras is goed". Het lange gras moet goed sober paardengras zijn en het moet goed bemest worden en veel variatie hebben. Daarbij moet je genoeg oppervlakte hebben waarmee je je paarden het hele jaar op niet-kort gras kan zetten zonder dat het overbegraasd wordt. Wij hebben helaas niet genoeg grond om dit te kunnen verwezenlijken en is dus kort gras echt een stuk beter dan lang, want ook al is het geen raaigras, doordat het snel overbegraasd wordt is het gras bijna altijd gestressed en eenzijdig. Tegen de tijd dat het ene stuk weiland lang genoeg is, is het andere al weer lang overbegraasd.

Het enige wat hier werkt is een PP (zou ik sowieso heel graag willen), dus alleen op zand met hooi en dan af en toe op het gras wanneer het weiland er klaar voor is. Alleen is dit nou eenmaal niet altijd een optie voor mensen die geen eigen grond hebben.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:35

Silver_Fox schreef:
@maralyn Ik snap dat kort gras niet goed is en ook waarom. Maargoed, als we de shetlander op een nieuw weiland zetten, ook al is het maar even een halfuurtje, raakt ze bevangen. Het verhaal is echt wat gecompliceerder dan "kort gras is slecht, lang gras is goed". Het lange gras moet goed sober paardengras zijn en het moet goed bemest worden en veel variatie hebben. Daarbij moet je genoeg oppervlakte hebben waarmee je je paarden het hele jaar op niet-kort gras kan zetten zonder dat het overbegraasd wordt. Wij hebben helaas niet genoeg grond om dit te kunnen verwezenlijken en is dus kort gras echt een stuk beter dan lang, want ook al is het geen raaigras, doordat het snel overbegraasd wordt is het gras bijna altijd gestressed en eenzijdig. Tegen de tijd dat het ene stuk weiland lang genoeg is, is het andere al weer lang overbegraasd.

Het enige wat hier werkt is een PP (zou ik sowieso heel graag willen), dus alleen op zand met hooi en dan af en toe op het gras wanneer het weiland er klaar voor is. Alleen is dit nou eenmaal niet altijd een optie voor mensen die geen eigen grond hebben.

Maar ik schreef ook nergens natuurlijk dat je paard er dag en nacht op het gras moet lopen?

Ik ben ook voor een paddock paradise systeem of voor deel kaal en deel hoog gras met grof hooi aanvullend met stro (of wilgentakken enz enz)

Ik zou zelf -niet- gaan voor kort gras, en waarom is ook duidelijk.
En het liefst inderdaad voor lang, en uitgegroeid gras.