[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:55

Is dat dan verplicht? Zij stelt een vraag en krijgt geen antwoord. Sorry hoor maar dit topic gaat erg achteruit, ik krijg meerdere pb's van mensen dat ze hier niets meer durven te melden of überhaupt een vraag durven te stellen. Dat is gewoon jammer aangezien ervaringen uitdelen juist zo belangrijk is. En sorry dat ik het zeg, maar dat komt vooral door jou ojajoh en dan met name hoe je reageert. Hou er misschien in de toekomst rekening mee dat je misschien iets heel anders bedoeld dat het over kan komen via een computer

Maar in ben weer weg aangezien ik hier totaal niet van hou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:16

Sorry, maar volgens mij zit het toch ietwat andersom in elkaar en lijk jij nu juist degene te zijn die mensen via pb juist aan de prascend praat en dat vind ik zeker een gevaarlijke ontwikkeling...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:22

ohjajoh6 schreef:
elinebakker schreef:
Misschien kunnen jullie wat meer rekening houden met de nieuwe mensen hier, de meesten (waaronder ik ook) hebben nog maar weinig kennis en ervaring met Cushing en weten daarom niet alles direct tot in detail. Beetje grimmige sfeer hier..

Jannepauli, zoals het mij is uitgelegd, moet je 18 pmol delen door 0,22, daar komt dan een ACTH waarde van 81 pg uit. Tevens bevestigd mijn dierenarts dat mijn pony qua waarde op het gemiddelde zit van de PPID patiënten.

Tenzij je mij een duidelijker uitleg kan geven (vandaar mijn vraag over het referentiekader), is dit het enige wat ik weet.

Zo pardon? Je zegt toch net zelf al dat het je via pb is uitgelegd? En aangezien wij niet weten waarom je in eerste instantie op cushing hebt laten testen, vraagt jp zich terecht af waarom jij met zo een minimale verhoging al direct met prascend zou starten? Wat is er dan mis met die vraagstelling volgens jou eigenlijk?

Ik snap niet helemaal waar je op doelt. In mijn allereerste post hier heb ik de uiterlijke kenmerken van mijn pony beschreven. Ik heb geen flauw idee wat normale waardes zijn, wat verhoogde waardes zijn, hoe je het een en ander berekent etc. etc. Dat bedoel ik met minimale kennis hier het topic in komen voor advies. Geen reactie op mijn eerste post vind ik totaal geen probleem, daarom vroeg ik het nog een keer.
Je houdt er geen rekening mee dat nieuwe mensen hier niet de kennis hebben die jij hebt. Wat iemand mij dan duidelijk uitlegt, neem ik aan voor waarheid. Waarom? Omdat ik niet meer weet dan een ander met meer ervaring en kennis.
Waarom ik zou starten met prascend? Omdat dat ten eerste door mijn dierenarts verteld is. Ten tweede blijkt de waarde volgens de uitleg van douraque hoog genoeg te zijn voor PPID. Ten derde ken ik mijn pony het beste en geloof ik ten zeerste dat hij cushing heeft.
Ik snap jouw tekstje dus niet helemaal wat je hierboven schrijft, hopelijk heb ik mij in ieder geval verklaard.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:31

ohjajoh6 schreef:
Sorry, maar volgens mij zit het toch ietwat andersom in elkaar en lijk jij nu juist degene te zijn die mensen via pb juist aan de prascend praat en dat vind ik zeker een gevaarlijke ontwikkeling...

Dat ben ik met je eens, maar als mensen zich hier niet durven te melden .... En ik zeg exact wat ik ook in het topic zou hebben gezegd

Een pg waarde van 81 kan ik niet laag noemen. Dat kan iedereen wel zien

En dat is het laatste wat ik hier zeg, zonde, erg zonde van het topic cq ervaring van mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:40

Om me er even in te mengen, je kan toch niet zomaar prascend bij de dierenarts kopen zonder dat de dierenarts de diagnose cushing vast stelt/ bevestigd? En waarom zou je uberhaubt je paard aan de medicijnen willen als je niet weet wat je moet behandelen? Prascend is behoorlijk specifiek (en duur om voor de grap te geven), voor mijn pony de diagnose had gekregen had ik er nog nooit van gehoord.

Ik vind de sfeer overigens wel mee vallen, ligt denk ik ook heel erg aan de manier waarop je de berichten leest. :)

Mijn pony staat de laatste tijd (sinds ik begonnen ben met de medicijnen op 23 oktober) gigantisch te zweten. Nu ben ik er niet zeker van of dat door de medicijnen komt of door zijn mega beren vacht i.c.m. het warme weer. Scheren heb ik overwogen maar vind ik toch wat grote stap juist omdat het van dat warme weer is en ik dus niet precies weet waarom hij zo zweet. Hoe lang kan dat zweten aanhouden als het een reactie op het medicijn is? Hij staat nu op 1/4e tablet per dag (kleine shet). Zou het verschil maken als ik de dosis halveer of is dat het proberen niet waard omdat hij dan niet genoeg binnen krijgt om van zn klachten af te blijven?

Hij reageert overigens wel heel goed op het medicijn, kijkt weer vrolijker uit zn ogen. Ligt wat minder, al is hij na het liggen nog wel gigantisch slecht (zoals in het filmpje in mn topic op pagina 3: [MD] Depressief paard? Of toch wat anders aan de hand? )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-14 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:45

Ik ben nu niet bepaald een mens dat naar 'emo-tv' kijkt, maar af en toe vang ik 's een uitspraak op die wel bij mij blijft hangen. Zo ook deze:
Every situation needs a hero
(twee x raden wie dat zei)

Het is natuurlijk ieders keuze om zich 'achter de schermen' terug te trekken, maar als het uitkomt hier toch even haar ongenoegen uit te spreken. Jammer, maar als je iets niet aanstaat kun je het ófwel negeren, ófwel er 'gewoon' op reageren. En dan het liefst in het forum want daar hebben we dan allemaal wat aan. Met de vinger gaan wijzen naar personen is nergens voor nodig. OK, onze OJJ is soms wel 's kort door de bocht, maar dat ben ik ook. Maar OJJ zit ook in de stress over haar paardjes en tja, dan is het lontje wel 's kort. Verder is het gewoon een tof mens dat - vergeet dat maar niet - op haar manier ook anderen probeert te helpen.

Dus Douraque, en al die anderen: geen heilig boontje spelen achter de schermen, niet zo snel beledigd zijn. Wees een 'hero' in een situatie als dat nodig is :)

@ Elinebakker: ik heb zeker een rekenfoutje gemaakt want als je paard inderdaad 81pg/l heeft, ja, dan ga je wel pergolide geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:01

Dat is dus het hele punt waar wij trouwens waar jij nog gewoon bij was hoor Douraque waar wij toen eigenlijk al eerder achter zijn gekomen:

Er zijn verschillende factoren die een acth waarde schrikbarend hoger kunnen maken buiten de daadwerkelijke PPID om.
De 2 meest bekende hiervan zijn ;
Pijn
SR = seison rise - seizoens- rijzing, die van juli tot oktober loopt, exact de tijd dat BI zijn gratis testen geeft... :)*

Waarom vroeg JP dat nou , eline? Als jij bv bent gaan testen omdat je paard hb was , lees pijn, of precies in de SR, dan is het dus namelijk ineens niet meer zo overduidelijk een PPID verhoging, maar kan dit dus door andere factoren komen.
En omdat prascend dus het oude parkinson medicijn is voor mensen - dus bocht!! :j Moet je wel heel zeker weten dat je paard dus wel PPID heeft voordat je daar aan beginnen gaat.

Die zgn grimmige sfeer die hier is ontstaan, komt dus hoofdzakelijk , doordat er dus meerdere mensen blijkbaar voor DA aan het spelen zijn, niet alleen jij Douraque doet dit dus, door veel te stellige uitspraken te doen, via pb, die dus paniek veroorzaakt en ik weet zeker dat ik hier niet alleen in ben, sommigen hier, waaronder ikzelf inderdaad, dus het gevoel geeft steeds maar weer de "rotzooi" te moeten gaan opruimen.

Het is inderdaad waar dat het constante herhalen van dezelfde zaken, of het vechten tegen de "bierkaai", mij er niet vriendelijker op heeft gemaakt, maar dat komt dan ook omdat ik zo slecht tegen dit kinderachtige gezemel/gestook kan en het veel en veel belangrijker vind wat voor informatie er nu daadwerkelijk gegeven word, of wat men er mee doet, want lezen doen mensen blijkbaar nog steeds niet, of vergeten voor het gemak dat iedereen hier met een ziek paard in zak en as zit en nogmaals GEEN DA ZIJN, dan hoe vriendelijk e.e.a. gebracht word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:10

Shanna schreef:
Om me er even in te mengen, je kan toch niet zomaar prascend bij de dierenarts kopen zonder dat de dierenarts de diagnose cushing vast stelt/ bevestigd? En waarom zou je uberhaubt je paard aan de medicijnen willen als je niet weet wat je moet behandelen? Prascend is behoorlijk specifiek (en duur om voor de grap te geven), voor mijn pony de diagnose had gekregen had ik er nog nooit van gehoord.

Ik vind de sfeer overigens wel mee vallen, ligt denk ik ook heel erg aan de manier waarop je de berichten leest. :)

Mijn pony staat de laatste tijd (sinds ik begonnen ben met de medicijnen op 23 oktober) gigantisch te zweten. Nu ben ik er niet zeker van of dat door de medicijnen komt of door zijn mega beren vacht i.c.m. het warme weer. Scheren heb ik overwogen maar vind ik toch wat grote stap juist omdat het van dat warme weer is en ik dus niet precies weet waarom hij zo zweet. Hoe lang kan dat zweten aanhouden als het een reactie op het medicijn is? Hij staat nu op 1/4e tablet per dag (kleine shet). Zou het verschil maken als ik de dosis halveer of is dat het proberen niet waard omdat hij dan niet genoeg binnen krijgt om van zn klachten af te blijven?

Hij reageert overigens wel heel goed op het medicijn, kijkt weer vrolijker uit zn ogen. Ligt wat minder, al is hij na het liggen nog wel gigantisch slecht (zoals in het filmpje in mn topic op pagina 3: [MD] Depressief paard? Of toch wat anders aan de hand? )

shanna ik heb ook een shetlander dus en die van mij stond dus vorige week ineens ook weer te zweten, maar omdat de temperatuur verschillen zo groot zijn op het moment en ik nu bijna een jaar prascend geef, wat dus sinds jaren nu eindelijk voor 2 goeie rui beurten heeft gezorgd, ga ik nog niet scheren, want het is namelijk ook mijn ervaring dat mijn pukkie met haar berenvacht en juist ook sneller koud heeft dan mijn grote niet PPID paard, met haar relatieve "sport" vacht...
Als het zweten nu het weer kouder is, nog altijd aan de gang is, zou je idd kunnen halveren naar 1/8e want je geeft nog maar 2 weken prascend dus het zou ook zomaar 1 van de bijwerkingen kunnen zijn en je geeft toch niet weinig als startdosis...
die van mij heeft bijna 3 mnd. op 1/8e gestaan, voordat ik pas eens aan verhogen durfde te denken, maar ja ze reageren allemaal anders...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:17

Ik probeer het wat beter te begrijpen, maar kom er niet echt uit. Stel je paard heeft hoge waardes en is hb. Conclusie uit de test:PPId, starten met Prascend. Waardes dalen, kan zijn door prascend of doordat de pijn weg gaat. Je blijft prascend geven, dalen ze dan verder. Dus eigenlijk de vraag: als je prascend aan een niet ppid-er geeft dalen de waardes dan ook? Tot hoever zouden ze dan dalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:23

Dat weet ik dus ook niet pluisbeer! Wat ik wel weet is dat er gewoon veel en veel te veel; als, en en, of of, bestaat wat dus de acth waarde niet altijd sluitend maakt. Maar ik zou zelf eerst zorgen dat de hb weg is en dan pas eens gaan testen op cushing.
Ik twijfelde zelf nog steeds, hoewel nu na pukkie haar laatste hb aanval tijdens SR wel weer minder, maar ik wist bv wel dat ik dus geen acth test hoefde te gaan doen in oktober precies een jaar na haar eerste test, omdat ze hb was..
Ik wil nu eigenlijk in januari voor de TRH test gaan, omdat de twijfel toch altijd blijft knagen in mijn hoofd...

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:56

Ook vanaf mijn kant weer een update, ook al ben ik meer een meelezer, wat oa door de sfeer komt.

Maar ik ben toch wel benieuwd Ohjahoh waarom je twijfelt aan de diagnose cushing, terwijl je ergens anders schrijft dat ze tijdens de SR hoefbevangen is geweest. Volgens mij is dat toch een heel duidelijk symptoom van cushing? En ze reageert toch wel positief op de medicatie? Waarom twijfel je?

Verder vroeg iemand of er ook mensen zijn die homeopathisch behandelen (ik weet niet meer wie dat vroeg...)
Maar ik behandel mijn haf ook homeopathisch, ik ben zelf homeopaat dus tja :D .
Mijn haf is al een jaar terugkerend HB, en uit dat terugvallen heb ik hem in mei (zonder diagnose cushing. Toen was diagnose IR) met homeopathie uitgehaald. Hij is toen een paar maanden echt heel duidelijk verbeterd. Echter hij bleef arm bespierd en te tam. Toen cushing getest, wat er uit kwam.
Hij staat nu wel gewoon op de prascend, om dat laatste stukje.
Echter merk ik heel duidelijk dat hij de homeopathie echt nodig heeft. Als de middelen namelijk een beetje uitgewerkt zijn, staat hij weer met kloppende benen. En als ik ze dan weer sterker maak, gaat dat beter. Dus de hoefbevangenheid is wel echt zo sterk verbeterd/ er onder te houden met homeopathie.
Dus ja ik zie de waarde wel in van de homeopathie :D , ook eventueel naast reguliere behandeling, afhankelijk van het dier en de ernst van de symptomen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:07

@Ohjajoh En dat alles is dus precies de reden waarom ik vroeg naar het referentiekader := Ik heb een waarde gekregen van het lab met daarbij de boodschap van de dierenarts dat hij PPID heeft. Maar ik probeer niet alles direct voor waarheid aan te nemen, vandaar dat ik hier wilde vragen óf hij het heeft en in welke mate. Ik begrijp dat dat dus van meerdere factoren afhankelijk is.
Ik wil inderdaad dus zeker weten of mijn pony PPID heeft voordat ik aan de medicijnen begin, vandaar mijn vraag over het referentiekader.

Shanna schreef:

Dit is dus niet van toepassing aangezien mijn dierenarts de diagnose heeft gesteld. Daarbij probeer ik o.a. via dit kanaal informatie in te willen over hoe te behandelen. Zo 'voor de grap' vind ik dus niet echt geplaatst aangezien het een behoorlijk heftige ziekte is, dat besef ik me maar al te goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:31

Ik denk dat je het verkeerd leest leetje; ik zei juist dat ik al die tijd heb getwijfeld, maar die twijfel dus na haar laatste hb aanval tijdens SR verminderd is.
De reden dat het bij mij nog altijd blijft knagen is omdat die van mij dus na bijna een jaar prascend, nog altijd te pas en te onpas kampt met verschillende ontstekingen; hb, wondjes met helder wondvocht, oedeem voor haar uier, warme ontstoken plek tussen sprong en knie, etc etc.

En ik sta eerlijk gezegd met mijn oren te klapperen dat jij de sfeer hier grimmig vind eigenlijk, want als er 1 een duidelijk en keurig net antwoord heeft gehad van mij, dan was jij het wel! Dat ik dat vroeg van die monnikspeper was een oprechte vraag, omdat jij toch als homeopaat juist bekend bent met kruiden ansich, heb verbaasde mij oprecht dat jij dan voor zo duur product koos? Zo kunnen we wel op elke slak zout gaan leggen...

@Eline, dan snap ik het eerlijk gezegd eigenlijk nog niet wat je dan gelijk al zo grimmig vond, aan mijn vraag, wat je niet begreep aan dat referentiekader? of aan JP haar vraag, waarom je dan precies al prascend ging geven?
Ik snap echt werkelijk waar niet wat er nou zo verkeerd aan die teksten/vragen zijn?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:39

OJJ: als ik met mijn Amerikaanse mentor spreek over het feit dat een paard niet goed reageert op de medicatie voor PPID, en nog steeds bepaalde symptomen vertoont, dan is het antwoord steevast dat de voeding kennelijk niet goed gebalanceerd is, of, dat de uitkomsten van het bloedonderzoek niet correct zijn. Of inmiddels door allerlei invloeden achterhaald.
Hoe lang geleden heb jij bloedonderzoek laten doen? Zou het mogelijk zijn om binnenkort toch nog eens te laten testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:19

Ik hoor je dus duidelijk jp!! Ik wilde dus in eerste instantie eind oktober (precies 1 jaar na 1e test weer testen), maar toen werd ze dus hb en heb ik dus geen vertrouwen in een correcte waarde. Nu wacht ik dus tot januari om dan de trh test te gaan doen, maar als jij een beter idee hebt, hoor ik dat heel graag!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:20

avensis schreef:
Hoi, sorry dat ik hier kom binnenvallen maar ik heb een vraag aan de ervaringsdeskundigen onder ons..

Mijn merrie van 26 was 3 weken geleden flink hoefbevangen en de da is geweest en heeft bloed afgenomen en daaruit bleek dat ze cushing heeft. We zijn begonnen met het behandelen vd hoefbevangenheid en met prascend, 1 pilletje per dag. Na een paar dagen was mijn paard ongelooflijk opgeknapt, boven verwachting.

Nu 3 weken later is ze weer stokkreupel... Morgenochtend komt de smid om te kijken of ze misschien een zoolzweer heeft ( in overleg met de dierenarts) maar ik maak me grote zorgen dat de hoefbevangenheid weer terug is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En zijn er ook mensen die homeopathie hebben geprobeerd ?

Alvast bedankt!

Welk voer en hoeveel per dag krijgt jouw merrie de laatste weken ?

Met homeopathie geen ervaring...wel met kruidenmengsels, maar da's niet hetzelfde uiteraard :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:25

avensis schreef:
Hoi, sorry dat ik hier kom binnenvallen maar ik heb een vraag aan de ervaringsdeskundigen onder ons..

Mijn merrie van 26 was 3 weken geleden flink hoefbevangen en de da is geweest en heeft bloed afgenomen en daaruit bleek dat ze cushing heeft. We zijn begonnen met het behandelen vd hoefbevangenheid en met prascend, 1 pilletje per dag. Na een paar dagen was mijn paard ongelooflijk opgeknapt, boven verwachting.

Nu 3 weken later is ze weer stokkreupel... Morgenochtend komt de smid om te kijken of ze misschien een zoolzweer heeft ( in overleg met de dierenarts) maar ik maak me grote zorgen dat de hoefbevangenheid weer terug is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En zijn er ook mensen die homeopathie hebben geprobeerd ?

Alvast bedankt!

Ja, ervaring mee. ;( Mijn merrie ook eerst (licht) hoefbevangen en een week of wat later een aantal hoefzweren. Om knettergek van te worden.... Uiteindelijk de zweren onder controle gekregen, nadat ik ook begonnen ben met de prascend, door pyrogenium te geven. Het lijkt nu goed te gaan, ben er natuurlijk niet helemaal gerust op, maar ze loopt weer rad en ik heb er zelfs al weer 2 keer opgezeten ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:41

ohjajoh6 schreef:
Ik hoor je dus duidelijk jp!! Ik wilde dus in eerste instantie eind oktober (precies 1 jaar na 1e test weer testen), maar toen werd ze dus hb en heb ik dus geen vertrouwen in een correcte waarde. Nu wacht ik dus tot januari om dan de trh test te gaan doen, maar als jij een beter idee hebt, hoor ik dat heel graag!!

Tenzij ze nu nog héél erg kreupel is en veel pijn heeft, kun je gerust al wat eerder testen als je dat wilt. Als de bevangenheid 'onder controle' is ( dus niet meer vreslijk pijnlijk' heeft het niet erg veel invloed op de ACTH waarde. De TRH test laten doen is een goed idee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:50

Nee, goddank is ze dat nu niet meer, maar aangezien het gratis testen nu toch alweer voorbij is en ik hard moet sparen voor elke test eigenlijk, gok ik nu liever op de trh test. Pfff ben gewoon een beetje opgelucht dat ook jij het niet zon slecht plan vind, ik weet het af en toe ook echt niet meer hoor...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:56

@ JP, jij zit geloof ik ook op de Amerikaanse fora is het niet? Kun je mij wat meer vertellen over de levensverwachting van een paard met PPID? Zijn er bijvoorbeeld paarden die al meer dan 5 jaar (redelijk) stabiel zijn met Pergolide? En zijn er paarden bij die weer geheel de oude zijn geworden of blijven ze altijd wel kwakkelen?

Voor de mensen die hier niet (meer) durven te reageren: https://www.facebook.com/groups/PPIDbijpaarden/
Volgens mij is Douraque daar ook te vinden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:16

Jannepauli schreef:
IMJ schreef:
Wat ben in dankbaar dat ze in mijn leven geweest zijn!

Dat is de allermooiste gedachte - dankbaar zijn en hun leven vieren.

En gefeliciteerd - je mag nu zelf een nieuw leven in de wereld brengen!

Dank!

En ook de anderen dank voor de felicitatie!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:56

Jessix: mijn fjord van 26 is stabiel. Hij heeft vanaf zijn 11e ongeveer ppid. Maar toen wist ik het nog niet. Hij staat nu 4 jaar op de pergolide.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:27

Morgen starten we met de Prascend.Maar hoe deel je die dingen?De helft is een eitje,een kwart is met wat gepruts ook nog wel te doen.Maar hoe krijg je in godsnaam 1/8? Met een mes of schaar? Wat is handigheid?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 00:58

Als ik het goed lees kunnen de waardes uit de test ook ooit niet kloppen...?

Voor de geinteresseerden. Ik ga voor nu eerst kijken of ik mijn paard in bruikleen kan plaatsen bij iemand. Dan zal de tijd het leren hoe en wat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:16

cynthiar schreef:
Jessix: mijn fjord van 26 is stabiel. Hij heeft vanaf zijn 11e ongeveer ppid. Maar toen wist ik het nog niet. Hij staat nu 4 jaar op de pergolide.

En is hij die 4 jaar dan stabiel, eventueel inwerkperiode daar gelaten? En verbeterd ten opzichte van voordat je medicatie gebruikte? Positief voor de mensen die zich onlangs hebben gemeld met nog jonge paarden! :j En voor jou hopen dat je er nog jaren bij mag plakken, cynthiar.