Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 02:19

eempje41 schreef:
Hannanas schreef:
Wat vindt jij van de goede resultaten die men boekt met 80 mg nexium (esomeprazole) per dag?

Wetenschappelijk onderzoek met de dosering van 80 mg esmoprazole kan ik niet vinden. Wel zijn er studies waarbij 0.5 mg/kg (dus voor een paard van 600 kg = 300 mg) orale esmoprazole beter word gevonden om de pH van de maag hoog te houden dan met gecoaten omeprazol op een dosering van 1 mg/kg.
Er is een studie geweest waarbij met esmoprazol op een dosering van 0.5 mg/kg de pH vanaf dag 5 voor 70% van de dag boven de 4 zat (Bij een pH boven de 4 is de kans op het krijgen van zweren het klein en heeft de wand tijd om te helen). Bij een dosering van 2 mg/kg van de esmoprazole was de pH voor ongeveer 90% boven de 4.

Esmoprazole is dus duidelijker wel beter werkzaam in paarden mits de goede dosering. Ook belangrijk om te weten is dat tabletten die gegeven worden nooit verpulverd of kapot gekauwd mogen worden omdat ze een laag hebben welke beschermt tegen het maag zuur. Als die laag er niet meer is dan is de werkzame stof zo goed als kwijt.

Verder raad ik het wel altijd aan om met een DA te overleggen als je een paard enige vorm van medicatie wilt geven.

Thnx! Het gaat om dit onderzoek, aan de hand daarvan gebruiken paardeneigenaren vaak 60 a 80 mg nexium per dag: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0609006418
De nexium tabletten bestaan uit gecoate korreltjes, eigenlijk net als abler, en idd moeten heel naar binnen. Maar je kunt daardoor die tabletten wel oplossen in water en bijv met appelmoes in een spuit geven.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:57

Die van mij staat nu op Pepticure sinds dinsdag. Het kan toeval zijn maar heb het idee dat hij minder narrig is. Enige nadeel is dat het minimaal een half uur voor het eten gegeven moet worden, dus ik sta nu iedere ochtend in alle vroegte op stal om de Pepticure te geven haha.

nikia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:10

Chantal_1978 die van mij heeft 24 uur beschikking over hooi, dus tja voor het eten wordt dan lastig. Gaf het wel een half uur voor de Gatra + brok. Had trouwens ook Peticure. Misschien ook wel van dezelfde dierenarts :-) jij zat ik de regio Sittard las ik toch?

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:11

nikia schreef:
Chantal_1978 die van mij heeft 24 uur beschikking over hooi, dus tja voor het eten wordt dan lastig. Gaf het wel een half uur voor de Gatra + brok. Had trouwens ook Peticure. Misschien ook wel van dezelfde dierenarts :-) jij zat ik de regio Sittard las ik toch?

Nee helaas geen 24 uur :-(, dat is op stal niet mogelijk...Ik geef 'm wel zoveel mogelijk uiteraard.
Vandaar dat ik ook in de ochtend ga. Mijn dierenarts is Roeland Simons.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:59

Wat betreft de medicatie half uur voor het krachtvoer
Mijn da raadde mij aan om in de avond na 21.30 u geen hooi meer te geven. Het Was belangrijk om de medicatie op nuchtere maag te geven. Daarna hooi en na half uur tot uur pas krachtvoer.
En voordat jullie beginnen dat maag patiënten nooit zonder hooi mogen staan..in de nacht eten ze beduidend minder en tijdens het behandelen was het van belang dat de medicatie onder de meest optimale omstandigheden werd gegeven zodat het ook goed zijn werk kom doen.
Het was zeker niet nadelig mijn pony had helemaal geen enkele zwaar meer na 3 weken.
Wel weer onbeperkt hooi sinds hij genezen is.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:29

wat leuk Chantal_1978, had al zo een vermoeden dat het Roeland zou zijn. Zie hem voor de verandering volgende week vrijdag weer. Opnieuw bloedonderzoek doen omdat ze leverwaardes echt slecht waren. Heb daar dan 4 weken medicatie voor gehad. Ben alleen bang dat die tabletten de maagzweer weer getriggerd hebben, helaas.

Spaikey; inderdaad zal de mijne snachts ook wel eens zonder hooi staan. Dat is ook geen punt. Ik ben al ruim ander half jaar bezig met de behandeling van de maagzweer. Van dierenarts naar kliniek en weer terug.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:39

@Spaikey, Die van mij krijgt ook 's avonds zijn laatste portie hooi (kan helaas niet anders). Vandaar dat ik ook 's morgens in alle vroegte voor het voeren zijn medicatie ga geven.

@Nikia, fijne dierenarts. Wat vervelend dat je zo sukkelt met en de leverwaardes en de maagzweer....waar sta je gestald als ik mag vragen.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:57

@Chantal_1978 ja klopt, fijne man. Ja ik sukkel al een tijd met haar. Vind het ook echt zo sneu voor haar dat ze zich niet lekker voelt. Elke keer als ik denk da ze in orde is, slaat het weer om en begin ik weer opnieuw. En ik voel me sons schuldig naar Roeland dat ik hem zo vaak moet appen haha.
Mijn pony staat trouwens bij een vriendin van me aan huis in Kinrooi.

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:12

nikia schreef:
@Chantal_1978 ja klopt, fijne man. Ja ik sukkel al een tijd met haar. Vind het ook echt zo sneu voor haar dat ze zich niet lekker voelt. Elke keer als ik denk da ze in orde is, slaat het weer om en begin ik weer opnieuw. En ik voel me sons schuldig naar Roeland dat ik hem zo vaak moet appen haha.
Mijn pony staat trouwens bij een vriendin van me aan huis in Kinrooi.

Dat is echt ontzettend balen. Voor je paard maar zeker ook voor jezelf.
Roeland zal het vast niet erg vinden, althans zo schat ik 'm wel in haha

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:26

@Chantal_1978 mag ik vragen waar jij gestalt staat? Geef je ook Sulcrafaat? Ik weet niet of ik eroverheen gelezen heb, maar hoe lang heeft jouw paard al klachten?

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:31

nikia schreef:
@Chantal_1978 mag ik vragen waar jij gestalt staat? Geef je ook Sulcrafaat? Ik weet niet of ik eroverheen gelezen heb, maar hoe lang heeft jouw paard al klachten?

Ik stuur je ff pb

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:57

Nikia dan ben je al lang bezig met de behandeling van je paard.
Hopelijk knapt ze toch helemaal op.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:14

@Spaikey, dank je. ik hoop het ook. Inmiddels kan ik er echt verdrietig om worden en twijfel ik vaak of ik het allemaal wel goed doe enzo

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:00

Ik ben ook weer terug bij af :(

Dierenarts zei dat een weekje op Ulcergold wel genoeg zou zijn dus hebben pauze genomen. Maar was dus geen goed idee, klachten zijn weer helemaal terug.. arm paard. Gaan nu weer verder op Ulcergold met Gastri Comp ernaast.

Zit er nu wel aan te denken om toch eerst een gastroscopie te laten doen voor we over een paar weken beginnen met afbouwen. Zou zonde zijn als hele behandeling weer voor niets is.

Ik zit overigens met het probleem dat m'n paard een enorme vreetzak is en er op de paddock snel genoeg van heeft. En lang op de wei is weer niet slim i.v.m. gaskoliek rond het aankomende voorjaar. Heeft iemand hier ervaring mee?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:51

marijkiiii schreef:
Ik ben ook weer terug bij af :(

Dierenarts zei dat een weekje op Ulcergold wel genoeg zou zijn dus hebben pauze genomen. Maar was dus geen goed idee, klachten zijn weer helemaal terug.. arm paard. Gaan nu weer verder op Ulcergold met Gastri Comp ernaast.

Zit er nu wel aan te denken om toch eerst een gastroscopie te laten doen voor we over een paar weken beginnen met afbouwen. Zou zonde zijn als hele behandeling weer voor niets is.

Ik zit overigens met het probleem dat m'n paard een enorme vreetzak is en er op de paddock snel genoeg van heeft. En lang op de wei is weer niet slim i.v.m. gaskoliek rond het aankomende voorjaar. Heeft iemand hier ervaring mee?

Met een graasmasker op de wei? Op de paddock heeft ze geen hooi ter beschikking, of ze vindt de paddock gewoon in het algemeen saai?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 08:25

Ik wil in de paddock nog eens een hooinet ophangen, laatste keer dat ik dat probeerde besteedde ze er geen aandacht aan (voordroog schrokt ze naar binnen en hooi eet ze alleen als ze echt honger heeft). Alternatief voor haar is dus in het zand worteltjes knabbelen, dus ook niet ideaal.

Graasmasker ga ik even naar kijken. Is misschien te overwegen, ben alleen bang dat ze hem uit probeert te trekken en dan met het ijzer erin haakt ofzo.

Dank voor het meedenken!

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:51

Nu 6 dagen Ulcergold gegeven en al veel verbetering. Minder opgetrokken buik en vooral veel energieker.

Even een vraagje over het afbouwen omeprazol. In 2019 adviseerde onze dierenarts 2 weken 4 mg/kg en daarna 2 weken 2 mg/kg.

Nu dus weer dezelfde klachten terug en wil ik zo ie zo 28 dagen 4 mg/kg gaan geven.

Daarna heb ik twee opties:

Optie 1 na 28 dagen 4 mg/kg:
2 weken 2 mg/kg en dan nog
2 weken 1 mg/kg.

Optie 2 na 28 dagen 4 mg/kg:
1 week 3 mg/kg
1 week 2 mg/kg
1 week 1 mg/kg

Tijdens afbouwfase en nog daarna wil ik ter ondersteuning equine 74 gaan geven.

Raden jullie optie 1 of optie 2 aan?

In welke fase pakken jullie het rijden weer op?

Alvast bedankt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:46

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:54

Hoeveel moet je daarvan voeren dan? Heb humane omeprazole maar dacht dat ik dan wel 14 pillen moet geven a 40mg

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:34

Sim schreef:
Ik heb vandaag bij de etos gekeken voor de Nexium, maar kwam ook deze tegen: https://www.etos.nl/producten/losecosan ... 36964.html, die lijken mij dan toch ook geschikt? De werkzame stof is bij deze ook omeprazol.

Dat is omeprazol. Nexium is esomeprazol. Daar zit het verschil in werking in. Esomeprazol is in die horse studie uit 2017 gecheckt met 60-80 mg per dag, van omeprazol is tot nu toe de dosering zoals bekend veel hoger.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:44

Connie76 schreef:
Nu 6 dagen Ulcergold gegeven en al veel verbetering. Minder opgetrokken buik en vooral veel energieker.

Even een vraagje over het afbouwen omeprazol. In 2019 adviseerde onze dierenarts 2 weken 4 mg/kg en daarna 2 weken 2 mg/kg.

Nu dus weer dezelfde klachten terug en wil ik zo ie zo 28 dagen 4 mg/kg gaan geven.

Daarna heb ik twee opties:

Optie 1 na 28 dagen 4 mg/kg:
2 weken 2 mg/kg en dan nog
2 weken 1 mg/kg.

Optie 2 na 28 dagen 4 mg/kg:
1 week 3 mg/kg
1 week 2 mg/kg
1 week 1 mg/kg

Tijdens afbouwfase en nog daarna wil ik ter ondersteuning equine 74 gaan geven.

Raden jullie optie 1 of optie 2 aan?

In welke fase pakken jullie het rijden weer op?

Alvast bedankt.

Ik zou voor optie 1 gaan, maar wel met de kanttekening dat je altijd kan spelen als het afbouwen niet helemaal goed gaat. Merk je dus na afbouwen naar 2mg/kg dat het minder goed gaat, ga dan eerst terug naar 3mg/kg voor 2 weken en probeer het dan nog eens om naar 2 te gaan.

Zet jezelf dus niet te vast in een schema, probeer ik ermee te zeggen.

Sim schreef:
Ik heb vandaag bij de etos gekeken voor de Nexium, maar kwam ook deze tegen: https://www.etos.nl/producten/losecosan ... 36964.html, die lijken mij dan toch ook geschikt? De werkzame stof is bij deze ook omeprazol.

Humane omeprazol moet je echt heel veel van geven wil je de standaard voorgeschreven dosis van 4mg/kg halen. Voor een paard van 500 kg is dat dus 50 tabletten van 40 mg. Van de 20 mg dus 100 per dag..

Esomeprazol is meer potent dan omeprazol en dus in een lagere dosering werkzaam. Al is 60 mg per dag alsnog echt heel laag, maar er zijn goede ervaringen mee en er is zelfs een kleine studie van. Je geeft dan voor een paard van 500 kg maar 0,12 mg per kg. Als je de studie volgt van 0,5 mg per kg zou je dus ongeveer 13 tabletten nexium per dag moeten geven.

Ik had goede ervaringen met nexium vorig jaar, maar helaas kreeg m'n paard toch weer symptomen in de afgelopen maanden en was de nexium niet voldoende om klachtenvrij te worden. Daarom toch gekozen voor de hele mikmak inclusief scopie.

Dus de nexium is fijn als het werkt, maar het is geen wondermiddel. In het geval van mijn paard was door de locatie vooral ook sucralfaat nodig, mogelijk dat daardoor de nexium niet voldoende heeft gedaan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:44

Hannanas schreef:
Sim schreef:

Dat is omeprazol. Nexium is esomeprazol. Daar zit het verschil in werking in. Esomeprazol is in die horse studie uit 2017 gecheckt met 60-80 mg per dag, van omeprazol is tot nu toe de dosering zoals bekend veel hoger.

Ah oke, duidelijk. Ik vroeg het omdat de middelen speciaal voor paarden wel met omeprazol zijn.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:09

Bedankt voor de tip Malaq

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:32

Hier helaas ook een mogelijke terugval. Drie weken geleden is vastgesteld dat de maagzweren weg zijn. De medicatie is afgebouwd en voor de zekerheid geef ik nog altijd 1/3 omeprazol. Ik heb mijn paard rustig opgepakt. Het leek beter te gaan, maar de symptomen zijn er weer. Niet alle (hij is niet ingevallen, reageert niet lelijk op aanraking en is niet zo onrustig met zijn mond), maar wel enkele. We dachten/denken dat het aan zijn darmen ligt (hij zit snel verstopt), gezien hij niet wilde lopen, windjes liet en mesten enige opluchting leek te geven. Ik twijfel nu of het niet toch zijn maag is of een samenspel, omdat ik hem nu al twee heb zien gapen.
Is het mogelijk dat hij nu alweer, ondanks de lage dosis omeprazol elke dag, weer last heeft van zijn maag? En hebben jullie hier ervaring mee?

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:36

Het zou zomaar kunnen. Mijn merrie is nooit helemaal symptoomvrij geweest en komen er snel weer symptomen bij. Ik wordt daar altijd verdrietig van. Dan weet ik dat ik weer opnieuw kan beginnen :-(
Sinds dat het balletje is gaan rollen bij de kliniek ander half jaar geleden is ze nooit meer 100% de oude geworden helaas.