[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985Jarig

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:45

Volgens mij kan dat het beste gecombineerd worden met de puur allergitum

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:59

op de site kreeg ik de tip het het beste te combineren met drainage van groene os

net besteld ben erg benieuwd!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:42

Hier gaat het hele spul 's morgens naar buiten en eind van de middag 's avonds (afhankelijk van het weer), weer naar binnen.
Eerst momenten wordt er flink tekeer gegaan, en late rook gewoon kroelen enzo.

Merk bij shadow dat bij de schoft de vlecht altijd in de war zit.
Maar meestal heb ik het stukje op de schoft toch weg geknipt, omdat dat zo lelijk wordt door druk van de deken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:59

Hoi,

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe topper.
Helaas heeft deze snel last van mok. Hij heeft nu aardig wat mok op zijn pijpbeen achter.
Maar het wil niet weg. Creme werkt zo vervelend, omdat het goed schoon moet blijven. Elke keer als ik de zalf erop heb gesmeerd en vervolgens ga rijden of hij naar buiten gaat zit het de volgende dag onder het zand. Maar teveel nat maken is ook niet goed. Wat raden jullie aan?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:28

opisop_shop schreef:
nee het ligt niet aan de Derfen, dat weet ik zeker.
Had nog maar 2x Derfen gesmeerd en was gewoon zijn manen aan het borstelen om te vlechten.
Voorgaande jaren had hij het ook, ook voordat ik Derfen smeerde. Hij heeft het ook alleen op die plek, verder niet. Terwijl hij op andere plekken in zijn manen meer jeuk heeft want daar ziet het er licht geschuurd uit.

Als het kaal wordt op de staat lijkt me dat ze toch schuurt, het haar breekt natuurlijk niet uit zichzelf af ;)
Smeer je het ook in?

Ben flink aan het bijlezen en kom dit berichtje tegen. Mijn ZE heeft precies hetzelfde. Derfen op de staartwortel geen enkel probleem (juist fijn). Derfen in de manen: bijna onmogelijk terwijl ik wel manen mag borstelen. Ik denk toch dat de Derfen op de huid bij de manen kan prikken. Overigens was dit vorig jaar ook zo!

Hier nog steeds geen deken. We redden het met Derfen 1x per 3 dagen en Drainage. Bijzonder want het stikt hier van de vliegjes.... Moest gisteren de hele dag bij de wei blijven (bevangen paard met koliek...) en nu heb ik wel 20 jeukplekjes op mijn hoofdhuid. Jammer dat het spul zo ruikt, anders had ik het zelf gebruikt!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:33

Misschien kan je het mengen met vaseline? Dan prikt het niet zo.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:33

Calimero_ schreef:
Hoi,

Helaas heeft deze snel last van mok. Hij heeft nu aardig wat mok op zijn pijpbeen achter.
Maar het wil niet weg. Creme werkt zo vervelend, omdat het goed schoon moet blijven. Elke keer als ik de zalf erop heb gesmeerd en vervolgens ga rijden of hij naar buiten gaat zit het de volgende dag onder het zand. Maar teveel nat maken is ook niet goed. Wat raden jullie aan?

Heb er zelf geen ervaring mee maar google eens op Cuten (of kijk op http://www.vidoma.nl). Ik heb het besteld voor een paard met sarcoidose (kan niet genezen maar ik wil het toch proberen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:37

Calimero_ schreef:
Hoi,

niet gaan wassen, de mokbacterie houd namelijk van water.
ik gebruik voor mok ook zinkzalf,gewoon die van zwitsal.
elke dag een laagje er op en korstjes heel voorzichtig los halen met je vingers, heel voorzichtig want je wilt de boel niet beschadigen.
overigens denk ik dat je in dit topic niet goed zit met vragen over mok,daar is een ander topic voor:
[MD] centraal topic over mok

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:38

Ja, zie net dat ik het verkeerde topic te pakken heb :P slim..
Maar zoals ik al zei, als ik die zalf erop doe zit het de volgende dag vol met zand. Korstjes kan ik er dan niet goed afkrijgen, en het zijn ook niet echt korstjes, meer wondjes. Het zit ook niet in de koot maar op het pijpbeen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:45

in het andere topic krijg je vast wel goed antwoord.
:j

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:49

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:55

wuswa schreef:
Calimero_ schreef:
Hoi,

Heb er zelf geen ervaring mee maar google eens op Cuten (of kijk op http://www.vidoma.nl). Ik heb het besteld voor een paard met sarcoidose (kan niet genezen maar ik wil het toch proberen).

Derfen schijnt ook goed te helpen tegen mok

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:03

kom weer even binnenvallen, ik heb het gewaagd om mijn lichte excemer dag en nacht op het land te zetten sinds vandaag.
Daarnet merkte ik dat hij een behoorlijk harde manenkam heeft; dit had toch iets te maken met ZE, of hoe zat dat nou precies?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:04

Zijn er nog paarden die nu nog steeds nergens last van hebben?
Dus geen teken van jeuk / plekjes op hoofd buik enz?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:42

Anne77 schreef:
Zijn er nog paarden die nu nog steeds nergens last van hebben?
Dus geen teken van jeuk / plekjes op hoofd buik enz?

euh ja, de mijne
Maar die gaat pas 20 minuten het gras op (meteen met deken, dat wel)
Verder heb ik het voer al jaren aangepast en krijgt hij hippo-excema en ik smeer om de paar dagen met Derfen, afgewisseld met teunisbloemolie en kokosolie.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:15

Mijn haf staat nu met een equitheme eczeemdeken op. Ik merk dat ze niet meer zo ontzettend veel schuurt.. gelukkig! Maar, wanneer ik haar op stal zet schuurt ze toch nog soms. Smeren jullie ondanks de deken nog iets op de manen en/of staart?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:13

Anniick schreef:
kom weer even binnenvallen, ik heb het gewaagd om mijn lichte excemer dag en nacht op het land te zetten sinds vandaag.
Daarnet merkte ik dat hij een behoorlijk harde manenkam heeft; dit had toch iets te maken met ZE, of hoe zat dat nou precies?

Dat is opslag van eiwitten, eiwit overschot in feite. Heeft mijn merrie ook. Kan als het heel erg wordt uitmonden in insuline resistentie, daar kan je op laten testen (heb ik vorig jaar gedaan) al hoorde ik van een andere da dat die test nog niet als heel betrouwbaar wordt gezien helaas.. Maar je kan haar een graasmasker aan doen, dat vermindert de inname van gras/eiwit, of minder lang op het gras.

Bij mijn merrie wisselt het, zeker beweging doet goed dan verteert ze weet wat blijkbaar en voer waar weinig eiwit in zit, geen onbeperkt hooi of anders graszaadhooi etc. Ik heb besloten haar wel overdag gewoon op de wei te laten omdat ze door omstandigheden al heel veel op stal heeft moeten staan en daar niet vrolijker van werdt.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:24

Ah, oke! Maar heeft het verder geen gevolgen? Want ik las ook dingen als begin van hoefbevangenheid, begin van zomerexceem, en inderdaad insuline resistentie.
Maar wat ik dan niet begrijp, hoe staat een harde manenkam, dus opslag van eiwitten, in relatie met zomerexceem?
Flip staat op een schaal land waar elke dag een strook van 50cm vers gras wordt bijgedaan. Dus echt vet gras krijgt ie nou niet echt. Hij is gewoon op normaal gewicht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:49

Anniick schreef:
Ah, oke! Maar heeft het verder geen gevolgen? Want ik las ook dingen als begin van hoefbevangenheid, begin van zomerexceem, en inderdaad insuline resistentie.
Maar wat ik dan niet begrijp, hoe staat een harde manenkam, dus opslag van eiwitten, in relatie met zomerexceem?
Flip staat op een schaal land waar elke dag een strook van 50cm vers gras wordt bijgedaan. Dus echt vet gras krijgt ie nou niet echt. Hij is gewoon op normaal gewicht.

Als het lichaam/spijsvertering overbelast is gaat het immuunsysteem makkelijker op tilt bij prikkels zoals een knuttenbeet, wat dan jeuk tot gevolg heeft. Paarden die dit hebben zijn het snelst en simpelst van de jeuk af te helpen door het voer (en eventueel arbeid) aan te passen.
Ik heb hier zo'n pony, die is nu op goed ruwvoer, mineralensuppelement en zeer beperkt gras (1/2 uur per dag, moet opbouwen ivm trektocht deze zomer) geheel jeukvrij en heeft geen dekens of smeersels meer nodig. Is nu ook eindelijk echt mooi op gewicht.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:20

cyclo86 schreef:
sinds zondag ook trotse eigenar van een ZE pony :D .......... ;(

Ik zocht een pony voor bij mijn paardje te staan en kwam deze pony tegen. Op bezoek geweest 1.5 maand geleden super welshje leuk karakter zag er nog goed uit. Was al 20 en haar enige minpuntje was volgens de eigenaar licht schuren in zomer. Enfin ik dacht zal wel meevallen ze hadden nooit wat aan gedaan (ook niet gevaccineerd ofzo).
Afgelopen zondag pony gaan ophalen al plekken open en heel deel manen flink gekortwiekt, typische rimpels dikke schilvers etc ook zo n buikstreep met open wondjes.

Ik had me hier niet opvoorbereid natuurlijk dus ja beestje mee naar huis wondjes met isobetadine rest droge spul ingesmeerd met eczemabalsum dat ik nog ooit eens gekocht had voor mijn paard toen hij in ver verleden in stal stond en zich schuurde (gewoon uit verveling geen ZE) en behandeld tegen insecten bijna dagelijks. Enfin leek beter te gaan intussen me wat verdiept via dit forumonderwerp. Besloten haar woensdag te wassen (manen start buik) om de dode schilfers enzo uit te halen om het te verzachten. daarna ingesmeerd met TKC 97 (had gelezen dat sommige hier geen voorstander van waren mjah was niet veel anders in de winkels hier...). Ik wilde eigenlijk gewoon nieuw flesje eczema balsum maar dat was hier niet meer te verkrigjen dus dan is het roeien met de riemen die je hebt.

Inmidels zijn de wondjes allemal dicht en waar het korstje al afkomt izt mooie roze huid. De dikke huid tussen de manen is aan het verschilveren maar lijkt wel heel rustig en kan niet 100% controlern natuurlijk maar lijkt toch niet alsof ze nog geschuurd heeft sinds ze bj mij staat *\o/* . ik wil natuurlijk mijn hoop niet te hoog instellen maar hoe groot achten jullie de kans dat ik haar met lotion en insectenwerende middelen goed kan houden?

vriendin van mij ging iets halen uit duitsland wat ze altijd gebruikt voor har paard als hij jeukt (heeft geen zomereczeem maar die doet dat tijdens de verharing vrij heftig), dit is voor mensen bedoelt mar wel op natuurlijke basis als ik het binnen heb zal ik het eens voorleggen met ingredienten om te vragen of jullie ervaring mee hebben. Dit spul is naturlijk tich keer goedkoper dan dat van de TKC dus ja leek me handig. en dat TKC spul lijkt te werken maar erg chemisch dus wil dat zeker niet langer dan nodig gebruiken

niemadn vond het nodig om te antwoorden op mij? druk bezig met andere posts zag ik :p

enfin ik wou even vragen of iemand een idee heeft of het een goed of slecht teken is dat mijn pony nu mega erg verschilferd. dan bedoel ik van die grote schilvers in de manen en staart. De huid er onder is rustig en is mooi roze of iig lichter grijs (het was heel zwart en droog). ze schuurt nog altij dniet (of iig niet erg) wondjes zijn inmiddels enkel nog kale plekjes dus lijkt wel goede kant op te gaan maar vind die schilfers echt beetje freaky. Iemand dezelfde ervaringen gehad?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:34

cyclo86: het is echt een kwestie van kijken en uitproberen wat wel en niet werkt voor jouw pony. Das echt verschillend. Sommige producten werken bij meerdere paarden, waar ze voor andere totaal niet werken. In de loop van de tijd kom je er dan achter wat voor jouw pony wel of niet werkt. Helaas is er geen standaard totaal pakket van aanpak dat voor iedere ZE-er werkt.
Schilfers heeft die van mij zo nu en dan. Staartschilfers nog niet en vorig jaar heel veel, af en toe schilfers op de rest van dr lijf. Heb niet het idee dat ze er heel er op reageert. Wel doe ik haar 1x in de zoveel tijd wassen met zwavel/teershampoo en dan zijn de schilfers weer weg. Je zou dus de boel kunnen wassen met zwavel/teer shampoo en kijken of de schilfers dan wegblijven of minder worden.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:46

dat snap ik (wist ik ook wel) maar vroeg me alleen af of er miss mensen waren die het effect met de schilvers ook hebben met ditzelfde of misschien een ander product

ik heb haar nu 2 ker gewassen (thea three shampoo) en dan dat tk 97 oliespul opgedaan, zoals op verpakking staat dus na 3 dagen tussen. daarvoor had ze van die harde eerder korstige schilvers in har manen staart etc zitten na het wassen (en droogtijd) borstel en peuter ik voorzichtig zoveel mogelijk alle schilfers tussen de manen uit en doe ik dat spulletje erop zodat het mooi op schone huid komt. Nu zijn het dus van die hele dunne eerder zachte schilvers maar wle grote die loskomen. ook in de huid onder de manen dus op hals. en ook op buik ed de huid lijkt veel soepeler

dus ik had een hypothesë: dat de oude slechte huid aan het loslaten was om plaats te maken voor jonge soepele huid

natuurlijk beetje vergezocht, maar het was een idee om de schilfers te verklaren, een andere verklaring is slechte reactie op het wassen/oliespul maar had dan ook jeuk ed verwacht wat ze dus helemaal niet vertoond. sterker nog ik zie mijn paard vaker schuren dan de pony :D

andere ideeen zijn ook welkom alsook ervaringen positief of negatief met dit soort schilfering. als het negatief is zou ik namelijk natuurlijk stopen met deze behandeling. woensdag zal de volgende keer zijn dat op de planning staat om te wassen en in te smeren. Natuurlijk wordt ze ook bijna elke dag ingespoten met vliegenspray

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:47

minikatje, Wisse staat 24/7 buiten op zandpaddock in kudde van een stuk of 10paarden.

Ik houd wel even in de gaten hoe het nu gaat met de Derfen op de manen, maar bij andere producten (of geen producten erop smeren) had hij het voorgaande jaren ook dus ik denk eigenlijk dat het toch irritatie is. Ook voordat ik met Derfen smeerde dit jaar begon hij al wat te kriebelen met zijn huid als ik de manen vlocht. Kan altijd nog proberen de creme te gebruiken, die is wat milder denk ik?

Schilfers kan idd wijzen op huidvernieuwing. Je zou ook een weekje klitwortel kunnen proberen om de huid wat los te weken.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:16

Aah 2 uur in de weer geweest met mn eczeemdeken en de naaimachine.. lag totaal aan flarden vanmiddag ;(.
Heb wel al een nieuwe besteld maar durf m in deze kudde nog even niet op te doen.. Ben mn oude-oude ook maar weer aan het oplappen. Lijkt me verstandiger voorlopig haha.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:19

haleyjames schreef:
ik smeer derven wel elke dag.. alleen dan helpt het, als ik het om de dag doe schuurt hij gewoon weer..!
wil nu puur culico proberen

Omdat er al op staat dat het niet elke dag mag 'durfde' ik dat niet zo goed.. Smeer je al lang dagelijks?