Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
opisop_shop schreef:nee het ligt niet aan de Derfen, dat weet ik zeker.
Had nog maar 2x Derfen gesmeerd en was gewoon zijn manen aan het borstelen om te vlechten.
Voorgaande jaren had hij het ook, ook voordat ik Derfen smeerde. Hij heeft het ook alleen op die plek, verder niet. Terwijl hij op andere plekken in zijn manen meer jeuk heeft want daar ziet het er licht geschuurd uit.
Als het kaal wordt op de staat lijkt me dat ze toch schuurt, het haar breekt natuurlijk niet uit zichzelf af
Smeer je het ook in?
Calimero_ schreef:Hoi,
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe topper.
Helaas heeft deze snel last van mok. Hij heeft nu aardig wat mok op zijn pijpbeen achter.
Maar het wil niet weg. Creme werkt zo vervelend, omdat het goed schoon moet blijven. Elke keer als ik de zalf erop heb gesmeerd en vervolgens ga rijden of hij naar buiten gaat zit het de volgende dag onder het zand. Maar teveel nat maken is ook niet goed. Wat raden jullie aan?
Calimero_ schreef:Hoi,
Helaas heeft deze snel last van mok. Hij heeft nu aardig wat mok op zijn pijpbeen achter.
Maar het wil niet weg. Creme werkt zo vervelend, omdat het goed schoon moet blijven. Elke keer als ik de zalf erop heb gesmeerd en vervolgens ga rijden of hij naar buiten gaat zit het de volgende dag onder het zand. Maar teveel nat maken is ook niet goed. Wat raden jullie aan?
wuswa schreef:Calimero_ schreef:Hoi,
Heb er zelf geen ervaring mee maar google eens op Cuten (of kijk op http://www.vidoma.nl). Ik heb het besteld voor een paard met sarcoidose (kan niet genezen maar ik wil het toch proberen).
Anne77 schreef:Zijn er nog paarden die nu nog steeds nergens last van hebben?
Dus geen teken van jeuk / plekjes op hoofd buik enz?
Anniick schreef:kom weer even binnenvallen, ik heb het gewaagd om mijn lichte excemer dag en nacht op het land te zetten sinds vandaag.
Daarnet merkte ik dat hij een behoorlijk harde manenkam heeft; dit had toch iets te maken met ZE, of hoe zat dat nou precies?
Anniick schreef:Ah, oke! Maar heeft het verder geen gevolgen? Want ik las ook dingen als begin van hoefbevangenheid, begin van zomerexceem, en inderdaad insuline resistentie.
Maar wat ik dan niet begrijp, hoe staat een harde manenkam, dus opslag van eiwitten, in relatie met zomerexceem?
Flip staat op een schaal land waar elke dag een strook van 50cm vers gras wordt bijgedaan. Dus echt vet gras krijgt ie nou niet echt. Hij is gewoon op normaal gewicht.
cyclo86 schreef:sinds zondag ook trotse eigenar van een ZE pony..........
![]()
Ik zocht een pony voor bij mijn paardje te staan en kwam deze pony tegen. Op bezoek geweest 1.5 maand geleden super welshje leuk karakter zag er nog goed uit. Was al 20 en haar enige minpuntje was volgens de eigenaar licht schuren in zomer. Enfin ik dacht zal wel meevallen ze hadden nooit wat aan gedaan (ook niet gevaccineerd ofzo).
Afgelopen zondag pony gaan ophalen al plekken open en heel deel manen flink gekortwiekt, typische rimpels dikke schilvers etc ook zo n buikstreep met open wondjes.
Ik had me hier niet opvoorbereid natuurlijk dus ja beestje mee naar huis wondjes met isobetadine rest droge spul ingesmeerd met eczemabalsum dat ik nog ooit eens gekocht had voor mijn paard toen hij in ver verleden in stal stond en zich schuurde (gewoon uit verveling geen ZE) en behandeld tegen insecten bijna dagelijks. Enfin leek beter te gaan intussen me wat verdiept via dit forumonderwerp. Besloten haar woensdag te wassen (manen start buik) om de dode schilfers enzo uit te halen om het te verzachten. daarna ingesmeerd met TKC 97 (had gelezen dat sommige hier geen voorstander van waren mjah was niet veel anders in de winkels hier...). Ik wilde eigenlijk gewoon nieuw flesje eczema balsum maar dat was hier niet meer te verkrigjen dus dan is het roeien met de riemen die je hebt.
Inmidels zijn de wondjes allemal dicht en waar het korstje al afkomt izt mooie roze huid. De dikke huid tussen de manen is aan het verschilveren maar lijkt wel heel rustig en kan niet 100% controlern natuurlijk maar lijkt toch niet alsof ze nog geschuurd heeft sinds ze bj mij staat. ik wil natuurlijk mijn hoop niet te hoog instellen maar hoe groot achten jullie de kans dat ik haar met lotion en insectenwerende middelen goed kan houden?
vriendin van mij ging iets halen uit duitsland wat ze altijd gebruikt voor har paard als hij jeukt (heeft geen zomereczeem maar die doet dat tijdens de verharing vrij heftig), dit is voor mensen bedoelt mar wel op natuurlijke basis als ik het binnen heb zal ik het eens voorleggen met ingredienten om te vragen of jullie ervaring mee hebben. Dit spul is naturlijk tich keer goedkoper dan dat van de TKC dus ja leek me handig. en dat TKC spul lijkt te werken maar erg chemisch dus wil dat zeker niet langer dan nodig gebruiken