[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:02

Nou, als alles doorgaat en er geen spoedgevallen meer worden aangemeld wordt die van mij morgenochtend gecastreerd Lachen

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:03

Die van mij is maandag gecastreerd. Onder narcose, over de lies. Alles is gelukkig goed gegaan. Heb hem zondag aan het eind van de middag weggebracht en mocht hem dinsdagochtend weer ophalen :-D Nu heeft hij boxrust... zielig, maar is even niet anders. Hij mocht van de dierenarts na een paar dagen wel naar buiten als ik een klein stukje voor hem afzet. Dus dat ga ik vanavond doen, dan laat ik hem morgen 2 uurtjes naar buiten en dan langzaam opbouwen... zolang hij geen zwelling krijgt natuurlijk...

Hoe is het bij jou gegaan Splash?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:56

Iirene schreef:
Die van mij is maandag gecastreerd. Onder narcose, over de lies. Alles is gelukkig goed gegaan. Heb hem zondag aan het eind van de middag weggebracht en mocht hem dinsdagochtend weer ophalen :-D Nu heeft hij boxrust... zielig, maar is even niet anders. Hij mocht van de dierenarts na een paar dagen wel naar buiten als ik een klein stukje voor hem afzet. Dus dat ga ik vanavond doen, dan laat ik hem morgen 2 uurtjes naar buiten en dan langzaam opbouwen... zolang hij geen zwelling krijgt natuurlijk...

Hoe is het bij jou gegaan Splash?

Waarom mag hij niet de hele dag op een klein stukje buiten staan zolang hij rustig blijft?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:51

Mijnes ging goed! Vanmorgen gedaan, staat nu lekker met de 2 andere gecastreerde gewoon op het land, de hengst uit de groep mocht er gewoon bij, hoe meer beweging hoe beter, wond moet nog een paar dagen openblijven.

De ingreep zelf stelt niks voor, het omvallen vind ik het naarst om te zien, en het opstaan ging heel rustig en bedaard Lachen Maar ben blij dat het achter de rug is Ja

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 00:08

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:21

Een merrie bij ons op stal is gedekt door een ruin die net hengst af is, pas zes weken.
Hij ging er echt helemaal in om het zo maar te zeggen, en ze zijn meer dan een half uur bezig geweest.. Nagelbijten / Gniffelen
Het schijnt dat ruinen nog 3 maanden vruchtbaar zijn na de castratie.. Ervaringen?
En heeft deze dekking nog eventuele risico's voor het paard? Hij had nooit eerder gedekt, dus zou het kunnen dat hij nu hengstengedrag zal gaan vertonen?
Vast bedankt.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:21

hmm ik wist dat niet dat ze zo lang vruchtbaar blijven,
weet je heel zeker dat ze echt bevrucht is, ik bedoel, er is nergens een opslagplaats meer als de ballen wegzijn, teminste een opslagplek waar het ook de juiste temperatuur is, volgens mij zijn alle resten buiten de ballen al snel dood.
over hengstengedrag hoef je je niet druk te maken, dat hij iemand gedekt heeft maakt niks uit.
het hormoon verdwijnt, dus is het echt alleen psychisch en dat gaat uiteindelijk ook over.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:35

een of ander dierenkliniek informatie ding staat dat het zaad na 24 uur zeker dood is (wat in de zaadleiders zat)
maar hormonen werken niet zo snel en verdwijnen ook niet zo snel, daarom wordt het aangeraden om de hengst nog 5 a 6 weken apart te houden zodat ook de hormonen verdwenen zijn. daarna kan je een ruin gewoon bij merries zijn, al is het toch per ruin verschillend hoe hij reageert.

Ik denk dan toch dat het slim is om die ruin na die weken niet gelijk bij merries te gooien, maar bijvoorbeeld eerst in een stal ernaast te zetten. ik denk niet dat er een veulen zal komen van die dekking, maar je kan het best aan een DA zelf vragen, want ik heb er geen opleiding voor gedaan, ik lees ook maar alles van het internet, en dat is niet altijd even betrouwbaar Knipoog

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:54

Nou de laatste update van mij.

Mijn jongens zijn 2 weken geleden gecastreert, gewoon staant in stal.
Ze hebben toen de hele dag op stal gestaan en de volgende dag mochten ze alweer naar buiten.
Ik heb ze een week lang 's avonds op stal gezet en 1x per dag afgespoten.
Na een week zagen de wonden er zo goed uit en was de zwelling dusdanig vermindert, dat ik ze weer dag en nacht buiten heb laten lopen.
Door de constante beweging die ze toen kregen, ging het hard met de genezing.

Inmiddels zie je er bijna niets meer van en rijd ik ook alweer.
Na het rijden spoel ik de boel nog wel even schoon, je weet maar nooit.
Verder staan ze in een wei naast een merrie, ze reageren hier nog wel op, maar dat komt denk ik ook omdat het een echte pismerrie is.

suussiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:30

Ik heb mijn (voormalige) hengst vorige week laten castreren. Hij ging volledig plat en dit is gewoon buiten en een aparte wei gebeurd. Heb er zelf weinig van meegekregen want werd er heel naar van, maar inderdaad vooral het omvallen was geen fijn gezicht.
De zwelling heeft ongeveer 2 dagen aangehouden en nu is er niets meer van te zien.
Mij werd aangeraden om hem gewoon gelijk dag en nacht buiten te laten, ivm de snellere genezing door veel beweging en de schone omgeving.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:54

Ik heb vorige week maandag mijn 6-jarige friese hengst laten castreren: dubbele portie verdoving!! Maar uiteindelijk alles goed.

Woensdag zijn maatje: Zie VVDD: Castratie mislukt,op naar kliniek

Iirene: die van mij heeft ook boxrust voorgeschreven gekregen, maar is daar alleen niet te houden (de andere paarden op stal en hij binnen? Dus niet!). We hebben een stukje weide van 4 x 5 afgezet en nu is hij rustig.

Het allernaarste vond ik het opstaan, omdat ze dat met alle geweld wilden en gewoon niet konden. Met als gevolg een bebloede mond....

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:11

Volgende week is onze kleine man aan de beurt
Het wordt gewoon in de wei gedaan
Wordt al zenuwachtig als ik er aan denk

Afbeelding

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:34

Mijnes gaat inmiddels prima, vandaag een week geleden, nog een lichte zwelling en 2x per dag in de stapmolen naast 24uur weidegang. De wond is nog een beetje open, komt nog wondvocht uit na het lopen in de molen. Antibiotica is op, dus ben zeer tevreden Lachen

Succes ik ben Filou, komt wel goed Ach gut

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:50

Splash_ schreef:
Mijnes gaat inmiddels prima, vandaag een week geleden, nog een lichte zwelling en 2x per dag in de stapmolen naast 24uur weidegang. De wond is nog een beetje open, komt nog wondvocht uit na het lopen in de molen. Antibiotica is op, dus ben zeer tevreden Lachen

Succes ik ben Filou, komt wel goed Ach gut

dank je wel Bloos

twinkelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:46

wanneer mag je een veulen castreren

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:12

Wanneer de ballen ingedaalt zijn

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:26

Mijne is 2 weken geleden gecastreerd, maar wel staand en dat voor een pony van 85 cm. Da heeft op de grond gezeten om te zien wat hij doet. Hij is de dag erna de wei op gegaan en heeft op wat lichte zwelling na geen klachten gehad. Mijn da heeft mij erbij verteld dat hij nog 6 weken vruchtbaar is, dit ivm mini merrie die op dezelfde stal staat als waar hij na de castratie een paar dagen gelopen heeft. Hij gedraagt zich wel nog steeds als een echte hengst, maar is ook 10 jaar hengst geweest.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:43

Die van mij is 3 weken geleden gecastreerd, ook al staand. Heeft er weinig of geen last van gehad Lachen
Toen z'n *ahem* intieme delen werden gewassen voor de castratie was dit met koud water, met als gevolg dat m'n dierenarts de balletjes terug in de buik mocht gaan zoeken Bloos
Verder is alles goed verlopen, 2 dagen erna kreeg hij wat last van oedeem, z'n koker stond opgezwollen.
Heeft toen 2 inentingen gekregen en voldoende beweging, van ontstekingen ofzo geen last gehad.

Britt0Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:17

Goed spoelen en laten bewegen vertelde onze DA

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:40

Ik mocht niet spoelen van de DA. Wel genoeg bewegen, het druppelt bij mij trouwens nog steeds na qua wondvocht, maar de zwelling is helemaal weg en de wond zelf wordt ook steeds kleiner. Hij heeft er wel veel last van gehad, maar gaat nu de goede kant op Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:57

Helaas heeft die van mij, ondanks week preventief antibiotica tóch een ontsteking gekregen. Hij krijgt nu 3 dagen peniciline ingespoten in zijn spier, en hopelijk slaat dat aan Ach gut

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:24

Bij ons worden ze altijd liggend in de stal, onder gehele narcose. Geen risico voor de d'arts. Van de 5 heeft er 1 een ontsteking gehad.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 01:18

Heeft iemand ervaring met het te lang nabloeden/druppen van wondvocht? Het gaat echt lekker met die van mij, bah!!!!!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:57

Die van mij had ook last van wondvocht na de operatie. De DA raadde mij aan dit geregeld af te spoelen met water en hem te laten bewegen.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:14

Hier mijn ervaring:

Mijn bijna 3-jarige is 29 april op de Uithof onder volledige narcose gecastreerd en mocht 1 mei al naar huis. Waar hij nu al ruim 2 weken in een schone wei met schone inloopstal staat, samen met zijn nieuwe shetlander vriend.

Hij heeft totaal geen zwelling gehad, geen antibiotica, geen spoelen, geen wondvocht, geen pijn. Het advies van de dierenarts was om niet te spoelen en alleen met hem te stappen als hij niet genoeg zou bewegen uit zichzelf in de wei.

Het tarief voor pony's is € 243,- bij de Uithof en ik ben dik tevreden OK dan!

Voor de rest wens ik iedereen succes! Ik weet hoe zenuwslopend het is Nagelbijten / Gniffelen