Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:54

Hoe is het nu met Rava Rumay? Ach gut

Met Evita schiet het nog steeds niet op met haar luchtwegen.. ik wordt er een beetje moedeloos van Verdrietig Ze staat overdag buiten met een regendeken op, maar heeft nu weeer een gele snotneus... Moet van de veearts blijven temperaturen, op rust zetten en even afwachten of ze zelf hersteld. Iemand nog een idee wat te doen?
Ikl heb de pergolide weer terugverhoogd naar 1 mg, misschien lag het daar aan, want de problemen begonnen toen ik haar verlaagd had. Ze krijgt echinaeforce 2 x 40 druppels en haar nieuwe medicijnen (zaditen) die de infecties een beetje zouden moeten voorkomen.
Misschien kan ik nog een regendeken met hals kopen, want de deken die ze nu op heeft regent bij de borst soms een klein beetje in.. maar ik vrees dat ik geen hals in haar maat kan vinden met haar korte speknekje.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:08

Ireen ik zou geen regendeken met hals doen anders maken we echt watjes van ze en ze kunnen best wel iets hebben, ondanks de cushing.
Misschien dat je verhoging van de pergolide helpt?

Rava loopt op zich weer goed maar dat achterbeen blijft gevoelig en soms belast ze niet volledig, vooral gewoon doorgaan en niet te veel nadenken. Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:25

rumay schreef:
Ireen ik zou geen regendeken met hals doen anders maken we echt watjes van ze en ze kunnen best wel iets hebben, ondanks de cushing.
Misschien dat je verhoging van de pergolide helpt?

Ik weet het niet, ben bang dat Evita helemaal niet meer zo veel kan hebben.. steeds na een paar flinke buien is het weer raak en heeft ze weer een infectie. Ik weet niet in hoeverre haar vacht haar nog kan beschermen, ondanks dat die er nu normaal uit ziet.
Maar te voorzichtig zijn is inderdaad ook niet goed, dat is ook de rede dat we niet meer iedere keer direct antibiotica gaan geven, maar pas als ze verhoging krijgt of als het echt te lang duurt.
Gelukkig wordt het over een paar dagen weer mooi weer.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:37

Balen _ireen, arme Evita..

Luna gaat erg goed, een paar weken geleden begon haar buik toch zo op te zwellen?
Ik heb hem opgemeten:
Omtrek, waar de singel ligt: 177cm, en omtrek om flanken: 207cm.

Nu een week later (en op haar logeeradres) lijkt ze het extreem goed te doen, goede conditie door stapmolen, en regelmatig rijden.
Ik heb voor de grap nog eens gemeten:
Omtrek bij singel: 180 cm (iets voller), en flanken: 195 !!!
Dat gaat gooeeeed! Haha!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:07

ireen, misschien kan je evita eens door laten meten door een homeopaat, want de slechte weerstand veroorzaakt de luchtwegproblemen dan wel, maar die weerstandsproblemen kunnen best door iets anders veroorzaakt worden. Je hebt al een aantal keren antibiotica gegeven en nu zou je dit kunnen proberen, ik heb er erg goede ervaringen mee. (met de homeopaat).

Met mijn pony gaat het nog steeds best goed maar hij is ook niet helemaal 100%. Ik ga een afspraak maken met iemand die bemestings- en weidebeheeradvies geeft om te kijken of er wel genoeg en goede voeding in het gras zit. Ik had volgens mij ook al eerder verteld dat hij zoveel last van vliegen heeft en de shetlander niet; ze zitten echt in groepjes op hem. Dit wijst op onzuiver bloed dus ga ik uitproberen of ik hier nog wat in kan verbeteren.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:24

Een homeopaat is misschien ook nog wel een idee! Ik wil nog heel even het effect van de tabletjes afwachten (dat is een kuur van een maand, nu 1 week bezig) en anders vraag ik Steffi van der Laarse (holistisch dierenarts) of ze een keer langs kan komen. Zij heeft Evita al vaker behandeld, maar dan vooral voor haar rug/benen.

Mexxuna, waar meet je precies bij de flanken? Is dat het dikste punt van haar buik? Ik heb Evita een aantal maanden geleden gemeten en ik meen dat dat op het dikste punt 187 cm was, maar heb het als het goed is ergens opgeschreven op stal Lachen Ik zal eens meten of het veranderd is!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:16

Jcristina: msm is ook bloedzuiverend en kan hier ook bij helpen. Paarden die schoner bloed hebben zijn inderdaad minder aantrekkelijk voor vliegen. Nog iets bloedzuiverends Stop itch kruiden van Wendals; groene gedroogde kruiden die bloedzuiverend zijn en bedoeld is voor paarden met sweet itch problemen (allergie voor die kleine vliegjes en dus staartschuren)

Ireen_ :MSM zou ook heel erg goed kunnen helpen bij longproblemen, zoals verteld had Willy altijd problemen, maar nu met dagelijks MSM al tijden niet meer. Pergolide is ook een antioxidant dus helpt ook met de weerstand. Wel vervelend dat het steeds terug komt.

Fijn dat de rest van de paarden het ondanks alles best goed doen. Gisteren op Willy gereden en Martin op een van onze jonge paarden. Hij zakte paar keer door achterbenen (doet ie als ie wat slapper is) maar daarna hield ie zich kranig en had er echt zin in. 3 rondjes gallop links om met pittig tempo toen ik eigenlijk na 1 rondje al wilde stoppen trok ie elke keer weg qua tempo zodat ie door mocht blijven gaan de grapjas. Had rechtsom ook al gegallopeerd en toen wilde ie ook best doorlopen dus was niet ontevreden over hoe hij zich gedroeg. Goed teken als ze beetje praatjes hebben.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:53

Ik heb de uitslag van de anderen dierenarts gekregen.
En bij hun kwam eruit dat mijn paard geen cushing heeft.. Vreemd maargoed..
Er was ook een vrouw geweest die mijn paard met haaranelyse heeft onderzocht en met een apparaat over me paard heen om te kijken waar ergens op zijn lichaam hij last zou kunnen hebben.. Daaruit kwam alleen dat hij op de anderen stal op grondstralingen heeft gestaan.. Dat is ook slecht. Dus mischien is dat de oorzaak geweest. Hij staat nu 2weken op een nieuwe stal en ik zie hem gewoon beter worden. Hij gaat goed in zijn vacht zitten,wordt vrolijker en is weer vlotter met rijden enz..

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:45

Ja op het allerdikste punt, en dat is in haar flanken.

Ik heb een nieuwtje, wat jullie en ik nooit verwacht hadden:

" LUNA EN IK HEBBEN WEDSTRIJD AANKOMEND WEEKEND!!"

het gaat zo onwijs goed, en wegens omstandigheden moest ik de wedstrijd afmelden met mijn andere paard, dus ga ik in die plek met luna.. we gaan gewoon voor de fun, en zien wel hoe het gaat! Maar ik ben zoo blij!! Haha!
Go luuntje, go luuntje! Haha!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:38

Kan me voorstellen dat je super blij bent, en veel suc6.
We horen het zeker wel he ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:23

Vasko: dat zou mooi zijn als het geen cushing is. Fijn dat je paard in ieder geval vooruit gaat. Hou het nog maar goed in de gaten! (Er zijn nu eenmaal paarden die niet persé positief testen) maar misschien valt het allemaal mee bij jouw paardje en heeft ie het inderdaad niet.

Luuntje gaat op wedstrijd Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Dat is zeker leuk nieuws. Kan me voorstellen dat je heel erg blij bent! Fijn hoor!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:09

Ik heb nieuwe foto's van Luuntje, en die gaan jullie écht verbazen!!
Ze is nu zo mooi! en fit.. én... we zitten nog maar op 2 capsules per dag ipv 5 !! Haha!

Hoop dat de rest ook goed gaat van de paardjes??

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:50

Hee goed zeg een wedstrijdje enne kom op met die foto's Cheese!

Rava haar achterbeen is nog dik en ze ontlast nog veel wacht het nog even af voor ik er een VA bij haal.
Maar wat ben ik blij dat die ellende hoosregen even over is zeg ik zag Rava met de dag dunner worden, en nu 1 dag goed weer en ze komt meteen bij (terwijl ze wel onder deken stond)
Maar verder gaat het goed Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:27

Mexxuna, laat maar zien die foto Haha! Ik ben benieuwd!!

Ik ben ook erg blij dat het weer beter weer is.. lekker weer zonder dekentje naar buiten.
De dag nadat ik de pergolide terug verhoogd heb naar 1 mg, was de snotneus van Evita weer spoorloos verdwenen. Vreemd, want de 2 dagen ervoor stroomde het er letterlijk uit! De vorige keer duurde het wel 2 weken voordat ze weer helemaal hersteld was. Ik weet niet of dit nou met de pergolide te maken heeft gehad, maar ben blij dat het weer over is.

MSM is ook wel een idee inderdaad. Ze kreeg dat altijd al, omdat ze standaard glucosamine complex krijgt. Ik ben daar deze zomer even mee gestopt omdat ze enorm soepel is en blijft, maar losse MSM kan natuurlijk ook.

Vervelend dat het been van Rava nog dik is.. Ik gebruik bij Evita vaak Groene leem, werkt bij haar heel goed bij zwellingen!

Ik zat net via de zoekfunctie op bokt te zoeken en kwam daarbij ook iets tegen over "broze botten" en cushing. Evita heeft een wat afwijkende botstructuur en heeft vorig jaar ook zonder duidelijke oorzaak scheurtjes in haar pijpbeen gehad, waar ze heel erg kreupel van is geweest. Ik heb toen eigenlijk niet naar osteoporose gevraagd. Heeft iemand daar wel eens over gehoord? Breken paarden met Cushing sneller iets dan gezonde paarden? Het lijkt me niet heel onlogisch, aangezien er bij mensen ook een verband bestaat tussen diabetes en osteoporose.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:47

Ga de groene leem dan ook maar proberen.

En die broze botten zou best kunnen maar weet er niet veel van ga ook eens zoeken of misschien staat er iets in een van die amerikaanse onderzoeken maar ik heb geen idee wat sommige termen betekenen en helaas ook niet altijd terug te vinden met woordenboek

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:10

Ik denk dat broze botten wel een gevolg zijn van cushing,BV het paard waar mijn smid op reed hat ook cushing en na mate de ziekte verstreek kreeg hij daar wel meer problemen mee.
Mijn smid dacht het zelf ook

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:18

volgens mij heeft dat met hormonen temaken,bij mensen is het zo dat het komt door afname van oestrogenen,deze hormonen remmen de afbraak van botmassa....ik zou eigenlijk niet weten waarom dat bij een paard anders zou zijn.
de hormoonstofwisseling bij een cushing patient is natuurlijk niet wat het wezen moet...

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:36

Hallo allemaal, ik ben weer terug van weggeweest.
Misschien kennen jullie me nog wel: ik ben Karin van 31 en verzorg Major, Engels Volbloed van 23 met cushing.

Even een updateje:
Major krijgt inmiddels nog steeds geen medicijnen. ondanks dat gaat het redelijk met hem.
Een paar maanden geleden was ik er echt helemaal doorheen, hij had zoveel pijn die maar niet over leek te gaan en was er doodongelukkig van. Ik had toen afscheid genomen van hem, omdat ik dacht dat hij niet lang meer zou leven. Hij had een hoefzweer, en direct daarachteraan kreeg hij heel ernstige rotstraal, de maden zaten er al in. Dankzij een heel stomme fout van de hoefsmid die nu dus onze smid niet meer is.
Maar gelukkig ging de pijn toch over en hij werd weer vrolijk. Kreeg weer zin in zijn leven en liep weer te dansen met wandelen.
Nu loopt hij iedere maand wel 1 of 2x kreupel, zijn hoeven en benen zijn heel erg slecht, maar hij geniet van zijn uurtjes in de wei en van alle aandacht die hij krijgt. Zijn ogen staan helder en is levendig.
Wonder boven wonder is hij toch nog van die enorme wintervacht afgekomen. Zijn zomervacht is niet zo kort als anders, die heeft ongeveer de lengte van zijn vroegere wintervacht (een Volbloed heeft niet heel veel wintervacht dus valt het best mee). Zijn vacht glanst en is zijdezacht. Hij begint al weer te verharen, maar zijn eigenaresse heeft toegezegt hem dit keer toch echt te gaan scheren.
Wat ik wel heel zielig voor hem vind, is dat hij erg mager is. Hij eet prima, maar het lijkt wel of hij het gewoon niet meer in zich opneemt. Hij zal niet meer op gewicht komen, denk ik.

Ireen, Het is heel goed mogelijk dat ze niks meer kan hebben nu. Major heeft dat ook: bij een kleine bui staat hij al hevig te bibberen. Dat is al een jaar of 4 zo, daarvoor had hij er weinig last van.
Maar ik begrijp dat Evita ziek is nu? Omdat jullie haar moeten blijven tempen? Is het dan wel handig om haar met regenachtig weer buiten te hebben?
Ik hoop dat ze snel weer beter is Ach gut

Mexxuna, wat goed dat jullie aan een wedstrijd meedoen! Heel veel succes Haha!

Rumay, ik hoop dat die groene leem werkt. Heb het zelf nog nooit gebruikt, maar ik heb wel positieve verhgalen erover gehoort. Succes met Rava's been.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:00

kekavo schreef:
Maar ik begrijp dat Evita ziek is nu? Omdat jullie haar moeten blijven tempen? Is het dan wel handig om haar met regenachtig weer buiten te hebben?
Ik hoop dat ze snel weer beter is Ach gut

Nee, ze is niet ziek gelukkig. Het temperaturen is uit voorzorg, juist omdat cushingpaarden vatbaarder zijn voor o.a. longontsteking. Ze heeft geen enkele keer koorts of verhoging gehad en ziet er verder ook fit uit. Inmiddels heeft ze alweer een ruime week een schone neus, gelukkig.

Het weer zoals het nu is is helemaal lastig..!

Fijn dat het ietsje beter gaat met Major. Ik heb Evita afgelopen winter Subli EM gegeven om aan te komen, daar zit ook niet te veel suiker in en het heeft goed geholpen uiteindelijk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:35

Afgelopen dagen wilde Rava zo rond 13.00 uur het land uit, het werd haar te warm. Dus om de gebouwen laten lopen en de stal open gezet, en ja hoor mevrouw ging in de stal staan effe afkoelen.
Maar ik zag dat ze wel gezweten had voornamelijk op haar billen en benen.
Hebben die van jullie er ook last van gehad, van dat zweten??
En helaas ook hier vel vliegen en ook af en toe dazen (of iets wat daarop lijkt, ze steken behoorlijk, mijn duim is 3x zo dik Huilen )

En vanmorgen kom ik op stal en omdat we de schuur aan het verbouwen zijn ligt de hele zijknat open, zie ik veel water op de vloer, denk nog bij mezelf zoveel heeft het toch niet geregend maar nee wat bleek Rava haar waterbak is blijven lopen dus alles onder water, de stallen zeiknat Huilen
Heb ik vanmiddag wat te doen zal ik maar denken.

Helaas blijven Rav haar achterbenen een probleem, woensdag moet ik naar Laarakker daar maar vragen hoe of wat verder te doen.

WellDone03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:08

Hallo,
Gister had mijn paard ook bulten boven de ogen waar normaal de kuiltjes horen te zitten. Weten jullie misschien wat dat is?

Ze is verder goed gezond en eet goed. Ook is ze nog maar 5 jaar oud. Boven dien zijn de bulten alweer verdwenen maar ik wil toch even graag wat het was.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:00

hoi iedereen; ik wil even de uitslag bekend maken van de wedstrijd met Luna:

** ik had dikke winst!! ** Joehoe!! op naar het M1 !! Haha!

De proef ging best lekker, maar ze was doodmoe, ze had zich natuurlijk al erg druk gemaakt.
hierdoor heb ik de 2e proef niet meer gestart, en de jury verteld dat dit de 1e keer was na lang ziekte bed, en ik wil haar niet overbelasten.

Deze zondag gaan we weer, weer 1 proefje.
Beter geduldig beginnen, dan straks weer met een spierbevangen paard zitten.. Lachen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:04

hee goed van je zeg en dat terwijl het erg warm was, kan mr voorstellen dat ze doodmoe was.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:43

Super gedaan hoor jullie gefeliciteerd . goede keus gemaakt om er maar een te starten , op naar zondag en suc6

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:14

Mexxuna: klinkt alsof het prima is verlopen! Goed gedaan saampjes en ik denk dat het een hele wijze beslissing is geweest om maar een keer te starten. De stress en de warmte zijn al een inspanning op zich. Hoe was ze de dagen erna?