Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:35

Baad het niet dan schaad het niet.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:36

nou dat is helaas ook niet waar Bloos teveel aan selenium kan een boel kapot maken namelijk, en bij ons zijn wel eerst de bloedwaardes gecontroleerd voor we het elke dag mochten geven.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:37

Marigold schreef:
... gaan we weer....
was der al bang voor

Je haalt me de woorden uit de mond, toevallig vanochtend toen ik de paarden buiten ging zetten dacht ik er al aan, toen ik Bokt opstarte stond het bovenaan bij eigen berichten.
Ik heb het vreemde voorgevoel dat er dit jaar meer gevallen zullen zijn dan anderen jaren. ik hoop van harte dat ik geen gelijk krijg!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:47

Ik heb er ook inderdaad laatst al weer aan gedacht. voornamelijk omdat ik mijn veulentje van vorig jaar nog altijd mis, want daar was ik stapelgek mee, qua karakter was dat voor mij echt de pony. en die ellende hoop ik ook nooit meer mee te maken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 15:10

Ja toevallig moest ik er dus maandagavond aan denken, toen het ineens zulk rotweer was en echt herst. Blaadjes die van de bomen vielen, harde wind etcetera.

Het is zo ongrijpbaar en dat maakt je toch erg ongerust...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:14

Het is gewoon zo'n vreselijke rotdood. bij ons ging het 4e veulen pas dood met 4 week oud. dit was trouwens doordat zijn slokddarm verlamd was en hij dood zou gaan van de honger, maar de twee die het overleefd hebben zijn toch wel 6 week ziek geweest. ik ben nu ook behoorlijk bang aan het worden weer. heb mn vriend al gebeld dat alle veulens nu op de grote weilanden moeten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:32

@elinax21 : weet je of het mogelijk is om het gras op selenium te testen??
Als je dan een te lage waarde hebt kun je uit voorzorg al eventueel iets gaan bijvoeren en met bloedkontroles de waarden in de gaten houden.

Verder zou ik de temperatuur in de gaten houden en bij koude nachten en warme dagen de paarden niet of veel minder op het gras zetten.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:42

Dit lijkt allemaal toch erg veel op de symptomen waaraan mijn oude merrie van 28 in april 2002 in overleden. De doodsoorzaak is toen nooit gevonden, maar ze kon opeens nietmeer lopen. Hoefbevangenheid uitgesloten, wel verhoging. Het leek op spierstijfheid, ze deed gewoon geen stap meer, ook kon/ wilde ze niet meer eten. Na 2 dagen heeft ze zich laten vallen en bleek ze zoveel pijn te hebben dat we haar hebben laten inslapen Verdrietig .
Deze merrie was in haar hele leven nooit ziek. Een maand voor haar overlijden had ik mijn dieren verhuisd naar een andere wei met nog (veel) gras van het vorige jaar, een weitje aan de bosrand. Wel heb ik altijd naast het gras hooi bijgevoerd.

Is er ergens een overzicht van de symptomen en de voorzorgsmaatregelen? Mijn paardjes (kinderen van deze oude merrie) staan nu weer in diezelfde wei. Ik heb het hele topic doorgelezen, maar ben alweer een beetje het overzicht kwijt helaas. Bloos

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:27

dubbeldun, dat is een hele goede vraag! zal toch vast wel ergens kunnen denk ik..ik durf het niet te zeggen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:42

Ik heb niet alles gelzen maar lees net over een selenium te kort.

Mijn paard heeft dat regelmatig zo'n 2 x per jaar.Het zou idd door het gras komen .We hebben bij een koeienboer gestaan dus de weien van de paarden waren koeien weien.Volgens de DA kwam daar het selenium te kort van.Wel is het zo dat het ene paard er gewoon vat baaarder voor is als het andere.Want van alle paarden die er stonden had alleen die van mij een selenium te kort.

de eerste keer dat ze het had ,kwam ik terug van vakantie en wilde mijn eerste rit maken.Ik pakte haar uit de wei en ze kon bijna niet lopen ,zo stijf als een plank.Zelf dacht ik direkt aan een vergiftiging en heb ook gelijk een Da geroepen.Het selenium te kort kwam er pas na een aantal onderzoeken uit.Omdat ook de DA het bloedstaal alleen op allerlei vergiftigingen had laten testen.

Nu is het zo dat paarden van een selenium te kort kunnen sterven,maar dan moeten ze al heel lang last hebben.Ze vallen er niet bij wijze van spreke na drie dagen dood van.
Bij mijn paard merk ik bv,dat ze wat stijver word.Het stijf worden gaat over in het kramptrekken met haar benen tijdens het rijden .
Een te kort aan selenium veroorzaakt afbraak van de spieren en die breken ook de hartspier af.Dus uiteindelijk sterft het paard aan een hartaanval.

Maar een teveel aan selenium is ook heel slecht daar vergiftig je je paard ook mee.Vandaar dat ik eigenlijk 2x per jaar haar bloed laat testen en navenant krijgt ze Vit.E bij gevoerd.het voeren van olie tegelijk met Vit.E zou de afbraak van de vit.Veroorzaken.Dus dat kan je beter niet doen.Die fout heb ik zelgf gemaakt Bloos .
Ik ben trouwens sinds oktober 2006 van Stal verandert dit jaar heb ik nog niks moeten bijvoeren.Nu staan we op een paardestalling met hele andere weien dus ik ben benieuwd of daar de oplossing ligt.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:26

dat is ook apart dan, want ik hoorde dat het bij koeien ook voorkwam, en vorig jaar met al die paardensterfgevallen werden er bij koeien veel kalveren geaborteerd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 12:28

Ik heb inmiddels informatie ontvangen van het paardje dat overleden was. Het was geen jong paard en is 3 weken geleden overleden in de regio Zeeland/NoordWest Brabant.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:26

laetitia schreef:
Ik heb inmiddels informatie ontvangen van het paardje dat overleden was. Het was geen jong paard en is 3 weken geleden overleden in de regio Zeeland/NoordWest Brabant.

Wat erg.... Ik hou ook weer mijn hart vast dit jaar. Maar ja? Wat moet je? Mijn paard is nou eenmaal gelukkig buiten.....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 16:29

gadver! ik vind het idd maar eng allemaal, maar goed... het enige dat ik kan doen is onbeperkt hooi geven, zodat ze in ieder geval niet alleen van gras leven ( vorig jaar was dit ter sprake...)en verder alleen hopen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:33

Nou, Rosita, volgens mij kreeg Karim van Laetitia onbeperkt ruwvoer in die tijd, dus ook dat biedt geen garanties...... Eng, he...... Scheve mond

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:00

nee klopt.... ik weet het ..zie nu ook dat mijn vraagteken achter (vorig jaar was dit ter sprake?) is weggevallen, maar geloof dat er toen gezegd werd dat dat in ieder geval goed is om te proberen...

verder weet ik het ook niet, dit is alles wat ik in ieder geval kán...tis eng idd!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:05

Helemaal met je eens, het is gewoon afwachten en maar hopen dat het onze paarden niet treft. Ik kan me de angst van Laetitia en anderen die deze nachtmerrie hebben meegemaakt ook heel goed voorstellen. Nou ja, ik ga wel van het positieve uit natuurlijk, maar ben elke dag weer blij dat ik mijn paardje gezond en wel zie staan......

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:37

echt balen dat het ieder jaar weer terug komt...
en dat ze niet weten waar het door komt..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 09:34

Nadya schreef:
Helemaal met je eens, het is gewoon afwachten en maar hopen dat het onze paarden niet treft. Ik kan me de angst van Laetitia en anderen die deze nachtmerrie hebben meegemaakt ook heel goed voorstellen. Nou ja, ik ga wel van het positieve uit natuurlijk, maar ben elke dag weer blij dat ik mijn paardje gezond en wel zie staan......

dát zeker inderdaad!
het moet verschrikkelijk zijn, te horen dat er wéér een paard getroffen is, de angst was er vast en zeker sowieso nog steeds, maar is nu weer in volle hevigheid aanwezig

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 11:46

Idd Nadya en Rosita! Was vd week behoorlijk van slag. Heb met mijn moeder overlegd dat als er meer gevallen bekend worden ik Fahkir zowiezo het land af doe en op de paddock zet.

Wilde eigenlijk Fahkir zolang mogelijk het land op hebben voor het herstel van zijn schouder, maar dit trek ik echt niet nog een keertje! Gelukkig blijft het nu rustig hier op dit forum!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:31

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:43

Shan, heb het net gelezen en ik vind dat de DA er direct bij geroepen moet worden, maar ja.... Als die eigenaar dat niet doet...... Het kan van alles zijn. Bij AM verloopt de ziekte heel snel, dus.... Erg, hoor. Arm Shetje.... Ik zou helemaal in paniek zijn als ik mijn paard er zo bij zag lopen en reken maar dat ik de DA direct erbij geroepen zou hebben. Ik hoop dat het iets anders is, ik weet het niet......

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 10:15

AM heeft bij ons wel 4 tot 6 week geduurd. de laatste stierf pas na 3 week. en wat voer betreft: onze veulens kregen ook hooi en veulenbiks bijgevoerd, dus ik wil niemand bang maken maar ook dat zegt niks.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:45

Ik heb gisteren mijn hengst van 1,5 jaar oud verloren en mijn kleine pony op een dag aan atypische myopathie, je begrijpt wel dat ik daar helemaal kapot van ben, maar kan dat wel 2 paarden tegelijk of denken jullie ook meteen aan een andere vergiftiging, het verloop ging heel snel, vrijdagavond leefden ze allebei nog en zaterdagmiddagwaren zeallebei dood, wat is de hoofdoorzaak van a.myopathie? Er is nog bloed afgenomen van de hengst, daaruit bleek dat er spierafbraak was en heel erg, hij kon alleen nog maar liggen Hij kon niet meer staan .Hij had even daarvoor geplast met moeite[bruine plas] en het was maar een klein beetje, De dierenarts dacht eerst aan koliek, maar de kleine pony heeft nog een infuus gehad, maar ook hij kon alleen nog maar liggen, hij kon zelfs van dat infuus haast niet plassen, hij is vanzelf doodgegaan, en dat is geen prettig gezicht kan ik je vertellen, daarom toen we erachter kwamen dat de hengst het zelfde had hebben we besloten die in te laten slapen om hem de pijn en de lijdensweg van die kleine te besparen . Ik heb dus in een klein uurtje afscheid moeten nemen van mijn 2 paarden. Huilen Huilen waar ik zo trots op was. Het waren mijn eerste paarden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:56

Niemand weet wat de hoofdoorzaak is.
Als we dat zouden weten konden we het voorkomen,of genezen.
Sterkte met het verlies.