[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:58

Ik heb net het rapport van Trisca hier op bokt gelezen over zomereczeem, en daar komt naar voren dat je ze dan juist overdag binnen moet houden en 's nachts op de wei...

Maar super tip zeg! ook een goed idee om daarmee m'n vliegdeken die ik voor de horzeltijd gebruik tijdens buitenritten te behandelen; zou het daar ook voor werken?

Freya_bokt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:12

Volgens mijn DA vliegen de mugjes rond zondopgang en zonsondergang uit.
Het zou kunnen werken, heb het zelf nog niet geprobeerd met een gewone vliegendeken. Doe de test en laat het weten!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:21

Ik ga het wellicht wel eens proberen, heb hem nog niet nodig gehad. En opzich... die horzel die erop gaat zitten doet z'n best maar m'n paard is dan toch goed ingepakt, en de blote delen spuit ik in met horzelspray.

Acilon

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:55

Freya_bokt schreef:
Goeie anti-muggentip: ik heb mijn pagony eczema geimpregneerd met zo'n permethrine-kit voor muskietennetten uit de kampeerwinkel. Het kostte me 14 euro en wég mugjes (werkt 3 maanden, beweren ze...)! Nu maar hopen dat Charlotte haar staart minder gaat schuren...

geeft dit geen irritatie voor de paardenhuid als ze lopen zweten of in een bui terecht komen met dat deken (en het deken dus ook nat wordt)? of kan het geen kwaad op de huid?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:24

Ikn heb net het volgende gekocht:
baby hypoallergeen zonnemelk factor 30
citronella olie
anti prik (zoiets als azaron) creme
en ik heb nog tea tree olie en dettol wat ik erdoorheen ga doen.
En dat ga ik eens mengen!
kan er gewoon overdag op want geen verbrandingsgevaar...
ben benieuwd of het helpt....
hoop niet dat mn paard ontploft... zal het eerst even op mezelf smeren...

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:35

sjee een heel topic vol met schurende paarden, ik ga dit topic maar eens goed doorlezen..... Want mijn ene shet schuurt haar nek, manen en staart tot kale plekken aan toe (zelfs zwarte kale plekjes op d'r hoofd) en heeft hierdoor totaal geen rust en ik vind het verschrikkelijk om aan te zien.... De andere ponies die erbij staan hebben het ook alleen veel minder Ben nu 5 maanden verder en heb van alles geprobeerd Imaverol, Sebacil Tea Tree maar niks helpt en de behandelde DA's weten het ook niet meer. Het is iig geen schimmel...maar wat zou het nu kunnen zijn?

Sokkebok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:48

MaiNat schreef:
sjee een heel topic vol met schurende paarden, ik ga dit topic maar eens goed doorlezen..... Want mijn ene shet schuurt haar nek, manen en staart tot kale plekken aan toe (zelfs zwarte kale plekjes op d'r hoofd) en heeft hierdoor totaal geen rust en ik vind het verschrikkelijk om aan te zien.... De andere ponies die erbij staan hebben het ook alleen veel minder Ben nu 5 maanden verder en heb van alles geprobeerd Imaverol, Sebacil Tea Tree maar niks helpt en de behandelde DA's weten het ook niet meer. Het is iig geen schimmel...maar wat zou het nu kunnen zijn?

staat hij in gras wat bemest is dit voorjaar?

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:40

zooo...Kinke heeft vanmiddag haar nieuwe Boett gekregen, vriendje Bonne vond het helemaal niks, zo was z'n vriendin nog donkerbruin met zwart hoofd, benen en staart en zo was ze opeens lichtgrijs geworden
De pasvorm is wat mij betreft nog beter, halsstuk is breder en langer, de riempjes die tussen de voorbenen zitten is nu 1 breed stuk stof met 3 gespjes die aan de voorkant zitten ipv tussen of net achter de voorbenen zitten. Ik ga wel geld vragen voor het maken van reclame want onderaan de staartflap staat met grote groene letters het merk en de maat. ....geen gezicht hahaha

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:20

Dat is inderdaad slim, ik ken die kit niet. Maar ik sprayde de deken ook altijd helemaal in met vliegenspray voor ik die opdeed, dat gaf ook een goed effect (en je kunt dan zelfs op de deken de Veerust= in feite rotzooi) opsprayen, het komt niet op de huid..(wel effe ventileren anders krijgen ze het nog via de ademhaling binnen )

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:10

Ik heb die van mij dit jaar voor het eerst s'nachts binnen en het gaat heel erg goed . Even afkloppen. Vanavond had ik d'r om 19.30 binnen maar ze ging lekker rustig eten. heb ook zo'n borstelframe in de stal hangen.
Vorig jaar als ik haar op stal zette ging ze net zo lang schuren tot alles kapot was.

Mirjam

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:48

Ik moet er met mijn paard toch maar aan gaan geloven... toen ik gister bij de wei aan kwam leek z'n staart heel mooi van een afstandje, er leek niet geschuurd te zijn, geen vogelnestje

Maar toen bleek dat hij aan 1 kant boven aan de zijkant van de staartwortel was er een stuk van 5 bij 5 cm helemaal kaal!! ook op de bil aan die kant zat een klein kaal plekje, en bovenop zijn kruis zo'n 10-15 cm van de staartwortel ook! Ik schrok me dood, vooral omdat ik een stalgenoot had gevraagd om 's morgens in te smeren. Dat hij dan al zo extreem reageert terwijl hij 2x daags wordt ingesmeerd leek me wel erg extreem, vooral zo van de 1 op de andere dag, aangezien hij met het koudere weer helemaal niet meer schuurde.

Later bleek dat de stalgenoot niet had gesmeerd, ze had helaas de verkeerde sleutels meegenomen, dus kon ze niet in mijn kast komen. Nou ja, kan gebeuren, ben allang blij dat ze de tijd wilt nemen op 's morgens te smeren.

Maar goed, ik kom zo wel tot de conclusie dat ik toch maar een deken moet gaan kopen. het zal wel vaker gebeuren dat er maar 1x per dag gesmeerd wordt, ik red het echt niet om iedere dag 's morgens en 's avonds naar stal te gaan.

Ik denk dat ik een pagony exceemdeken ga halen bij Divoza, die is 70 euro ipv van de 170 tot 230 euro voor een BOETT. Zeker om te proberen kan ik dus beter een goedkopere nemen, die dure kan altijd nog.

Of zijn hier mensen die dat sterk afraden (ik weet dat hier al veel over gezegd is, maar dit is zo onoverzichtelijk terug te zoeken ) Liggen ze goed, en hindert de buikvlak niet voor een ruin? En vooral: beschermd die deken goed de staart, want dat is bij mijn paard het voornaamste schuur-doelwit.

Ik vraag me dus alleen af of een goede vliegendeken niet beter bestand is tegen het schuren van de staart? Want met zo'n exceemdeken lijkt het me ook waarschijnlijk dat hij blijft schuren (hij schuurt namelijk 's winters ook, en moet dan absoluut dekens met een stevige staartflap), en die stof lijkt me een stuk sneller kapot te gaan dan een goede stevige vliegendeken?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:45

IK heb het topic grotendeel doorgelezen, mara ik heb toch eigenlijk een heel specifiel probleem...

Merrie, drachtig en er loopt nu een veulen bij, heeft zomerexceem. Is drie jaar geleden begonnen met schuren, in de winter. Daarna is het elke zomer mis geweest. Ik probeer haar vaak met teershampoo te wassen, maar ik ben er alleen in het weekend. Een deken is geen optie aangezien het een fokmerrie is en mn ouders geen zin hebben in het geklooi daarmee.
Zelf spuiten we wel met azijn/citronella, maar dat werkt maar een beetje. Ik heb gelezen dat notenolie met evt citronella wel wil helpen, dan ga ik dat maar eens proberen. Er is in de wei niets waar ze aan kan schuren, maar de manenkam is alweer helemaal kapot, de staart begint nu ook weer.
Ik zit nu te denken dat ik ze misschien wel over kan halen tot alleen een halsdeken, dat zou denk ik al wel schelen.
Iemand nog tips?

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:46

Als je een hele deken opdoet, kan die gewoon de hele zomer opblijven hoor! Veulen kan ook gewoon bij de uier om te drinken.

Deken opdoen is minder gedoe dan elke dag smeren.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:25

ik ben heel tevreden over pagony, bedekt zijn staart erg goed!

(hij durft soms wel eens te wrijven maar je krijgt geen vogelnestjes meer.)

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:27

hoi

mijn pony heeft geen exceem (iig denk het niet) want ze schuurt vrijwel nooit en lijkt ook geen jeuk te hebben, alleen op stal (staat ze snachts anders word ze veel te vet) doet ze het uit verveling...aan haar staart, ik deed eerst snachts steeds een deken op (regendeken) maar vond het gister warm! maarja schuren is ook niks en met deken met staartflap doet ze het niet en anders kan het geen schade aanrichten dus. denk dat ik op stal dan maar gewoon een deken op moet doen, wat raden jullie me aan? een zomerdeken (harry horse) of een regendeken? hij gaat dan in de wei weer af.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:39

In jou geval zou ik voor een licht zomerdekentje gaan met goede staartflap, met een heel dun dekentje anders een extra stuk stof aan bij de staartflap naaien zodat die steviger is.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:40

Wat het minst zweterig is, dus in elk geval eentje die goed ademt!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:17

bedankt voor jullie reacties, ik heb alleen de keuze uit een HH zomerdeken katoen zeg maar of een regendeken maar mij lijkt een katoenen deken meer ademen, weet niet of dat ook zo is?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:28

Lijkt me wel hoor Bonny, mijn regendeken gebruik ik uberhaupt niet in de zomer, daar raken ze alsnog nat van door het zweten, al zal het per deken weer anders zijn.

Ik zou lekker de katoenen deken op je pony leggen.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:32

Ik zal mijn recptje tegen zomerschuren,nog eens hierop zetten,kost zeer weinig en helpt bovendien nog tegen dazen,muggen,is huidverzachtend en ruikt nog lekker ook.

25 druppels citronella
25 druppels eucalyptus
50 druppels tee tree oil

bijde apotheker vraag je een klein flesje emulgator.
om de olie te dragen zodat je deze met water kan mengen.

je mengt dus de olie met ongeveer evenveel emulgator,daarna beetje bij beetje water bij doen(1 liter)
goed schudden.

Een 100 ml per paard sprayen.vooral op manen en staart,maar ik doe over het gehele lichaam,zelfs een bezweet paard is niet meer aantrekkelijk voor de dazen en vliegen en mugkes.

De emulgator is wel belangrijk,omdat anders de olie slecht mengt en je dus de ene keer wel olie hebt en de andere keer bijna alleen water hebt gespoten.

Let wel,het wordt een melkachtig produkt,en laat geen vlekken of verkleuringen achter.

Niet in de ogen spuiten!!

als er nog vragen zijn vraag je maar.

Ik heb dus twee schuurders,de ene wordt alleen om de twee dagen ingespoten met zelfgemaakt goedje,nooit op stal of deken ,schuurt niet zolang ik spray

de andere met insol ingespoten(schuurde zich bloedens) en gesprayd met eigenmaak produkt,staat ook rustig op de weide zonder deken,dag en nacht,
mat een mooie prachtige manen boog(fjord) en een volle staart.

Zit dus niet steeds de andere te dwingen om de manen te bijten,of schoft te krabben wat vorig jaar wel het geval was,dus alle paarden hadden seieze letsels omdat zij wou gekrabt worden,ze was dus echt fanatiek

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:48

nog goedkoper is ipv de emulgator de gewone witte natuurazijn te nemen. Daarin lost de etherische olie ook op (werkt als drager)
Denk nog wel aan dat citronella brandwonden kan geven (weet ik uit ervaring) bij lichte paarden. Beter is dan de lemongrass etherische olie te nemen. (als je toch de teatree en de eucalyptus gaat kopen.. ) Dit mengsel kun je ook in een neutrale shampoo ( bv van de Tuinen) doen en de staart en manenkam wassen. De lemongrass werkt heel lang door tegen de vliegen. Zorg dat je de echte 100% etherische olieen hebt, dan kan er weinig fout gaan!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:41

WendyBZ schreef:
IK heb het topic grotendeel doorgelezen, mara ik heb toch eigenlijk een heel specifiel probleem...

Merrie, drachtig en er loopt nu een veulen bij, heeft zomerexceem. Is drie jaar geleden begonnen met schuren, in de winter. Daarna is het elke zomer mis geweest. Ik probeer haar vaak met teershampoo te wassen, maar ik ben er alleen in het weekend. Een deken is geen optie aangezien het een fokmerrie is en mn ouders geen zin hebben in het geklooi daarmee.
Zelf spuiten we wel met azijn/citronella, maar dat werkt maar een beetje. Ik heb gelezen dat notenolie met evt citronella wel wil helpen, dan ga ik dat maar eens proberen. Er is in de wei niets waar ze aan kan schuren, maar de manenkam is alweer helemaal kapot, de staart begint nu ook weer.
Ik zit nu te denken dat ik ze misschien wel over kan halen tot alleen een halsdeken, dat zou denk ik al wel schelen.
Iemand nog tips?

ehmmm......geen zin in 'geklooi' met een deken??? sorry, daar kan ik redelijk pissig van worden (niet dat jij er iets aan kan doen hoor). Die merrie produceert dus braaf veulens maar een deken opdoen is teveel werk??? Om over fokken met een zomereczeem merrie nog maar niet te spreken.......
En stel je eens voor....je verrekt van de jeuk 24/7, minimaal een maand of 6 per jaar en je kunt nergens de jeuk verlichten, dat is toch vreselijk???
't is heel simpel....paard en veulen een dag of 2 binnen zodat de jeuk weg is, eczeemdeken erop, benen en maantop en achter de oren behandelen met anti-mug en het paard zal zich een heel stuk prettiger voelen. Als je het handig wil aanpaken koop je 2 dekens die je kunt afwisselen, dan kan de vieze in de wasmachine. Mijn paard kan met die deken 24 uur buiten zolang in haar iedere dag controleer en 's morgens en 's avonds met een goede anti-mug behandel

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:36

jij zegt het..

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:46

ja? en jij denkt het?

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:58