[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:14

Als het een fanatieke zuiger is dan helpt co'n maagcompositum niet echt.
De paarden zijn verslaafd aan de endorfine die tijdens het zuigen vrijkomen.

Een inloopstal met weide is een super plek voor een zuiger, de meesten luchtzuigers zuigen niet in de wei.

Ik heb een zuigertje die zonder band op stal staat en heeft nog nooit koliek gehad.
Als een luchtzuiger niet gevoelig is voor koliek dan krijgt ie het ook niet snel, je kunt natuurlijk medisch advies het beste inwinnen bij de eigenaar die weet of ie koliek gevoelig is of niet.

Ik zie het probleem niet bij een luchtzuiger dus als jij het een leuke pony vind waar je plezier mee gaat beleven gewoon kopen dus

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:06

Helaas meld ik me ook in dit topic...

De pony van mijn zusje (E-pony, tinker, veel recreatief rijden af en toe wedstrijd op L2 dressuur en B springen niveau) is WEER gaan luchtzuigen nadat het een half jaar weg is geweest.

We hebben hem als 3 jarige gekocht en toen deed hij al veel kribbebijten. 2 jaar geleden is hij verhuist van stal en toen leek het in eerste instantie beter te gaan, maar helaas na verloop van tijd ontwikkelde het kribbenbijten zich door tot luchtzuigen. Geen boompje, paaltje of iets was veilig. Omdat mijn zusje in die periode in het leger zat en ik (ze deed hem zelf vrij, zat en zondag) niet meer tijd had dan 2x in de week (is in totaal toch 5x) serieus aan het werk te gaan hebben we besloten hem te verhuizen naar de stal waar mijn paard ook staat. Ook omdat hij op zijn oude plek met 2 grote paarden stond die zichzelf wat belangrijker vonden en hem een beetje als zondebok gebruikten.

In augustus dit jaar is hij verhuist naar zijn nieuwe en het ging super! Leefde helemaal op, ziet er goed tot een week geleden... Ineens begon hij weer te zuigen en inmiddels is niets meer veilig voor hem. Ook in de wei niet terwijl er nog best wat gras te vinden is en het een veelvraat is.

Helaas deelt onze stalbaas dezelfde mening als velen anderen; andere paarden kunnen het overnemen... dus we hebben nu een maand de tijd (tot eind maart) om er wat aan te doen... HELP!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:22

Zoek veel informatie op. Artikelen en onderzoeken e.d. en toon zo aan waardoor een paard gaat luchtzuigen. Misschien kun je dan je stalbaas ervan overtuigen dat andere paarden het niet zullen overnemen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 09:38

Probeer je stalbaas ervan te overtuigen dat dat idee van overnemen onzin is. En anders..hoe vervelend ook... zoek een andere stal.

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:17

Je hebt toch ook van die banden voor het luchtzuigen, is dat geen optie ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 12:33

Roxy13 schreef:
Je hebt toch ook van die banden voor het luchtzuigen, is dat geen optie ?

ja hoor.. je onderdrukt het gedrag, doet niets aan de oorzaakt. En loopt het risico op interne of externe verwondingen van die band.

Ook de miracle band is niet veilig. Mijn paard heeft er intern een beschadiging aan haar strottenhoofd aan overgehouden.

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:36

Ohhh.... Bloos! Dat wist ik niet Nagelbijten / Gniffelen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:32

Citaat:
Ook de miracle band is niet veilig. Mijn paard heeft er intern een beschadiging aan haar strottenhoofd aan overgehouden

vaag kan het me niet voorstellen eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:41

Geloof het toch maar Knipoog Mijn paardje had met haar 2jr een scheve halswervel naw van de zuigband Boos! Ze staat nu al jaren zonder dat gaat zo ook blijven.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:09

Hallo,

Ik meld me hier,
mijn nieuwe paard bijt in al het hout wat ze kan vinden,
zou dit zijn omdat ze gewoon een knager is of gewoon erg jong (3 jaar)
of is dit een voorloper van een luchtzuiger?
ze heeft genoeg te doen en is zeker geen zenuwpees!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:12

Tita: helaas wel waar. Bevestigd waar door een camera in haar strottenhoofd. De plek waar de luchtzuigband drukte, is de plek waar de interne wond is ontstaan. Die banden zijn martelwerktuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:16

India: kan ook zijn dat je paard aan het wisselen is en daar last van heeft.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:17

okee,
zoiets hoop ik ook al,
en inderdaad zei de veearts zoiets toen ze 3 weken geleden werd gekeurd

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:47

Anya schreef:
Tita: helaas wel waar. Bevestigd waar door een camera in haar strottenhoofd. De plek waar de luchtzuigband drukte, is de plek waar de interne wond is ontstaan. Die banden zijn martelwerktuigen.

En ga je dan niet je verhaal of schadevergoeding halen bij de fabrikant

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:22

Ik las laatst dat dieren hout eten omdat ze tekort zouden hebben aan cellulose. Ik heb dat onthouden omdat ik het zo raar vond. Maar goed, meldt het toch maar even.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:40

Anya schreef:
Ook de miracle band is niet veilig. Mijn paard heeft er intern een beschadiging aan haar strottenhoofd aan overgehouden.

Ben jij de enige met een probleem of zijn er medeslachtoffers?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:50

tita schreef:
vaag kan het me niet voorstellen eigenlijk

Echt niet ?? Een paard wat met een band om met alle geweld toch wilt zuigen die krijgt continu dat uitsteekseltje in z'n keel gedrukt. en reken maar dat dat met een flinke kracht kan gaan. het zijn echt martel dingen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:00

Zal wel maar ik had niet de intentie dat die band niet goed of fijn was...en de bedoeling van zo'n band is ook tegengaan van luchtzuigen en dat moet heleaas met pijn anders luistert een paard niet.

Ik ken ooit (lang geleden hoor en in frankrijk) een paard die had een band om en als ie zoog dan schoten er van die stalen pennen in zijn hals

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:05

en jij vind het normaal om een paard zo iets af te leren??
ik vind het echt ziek. vooral met die pennen. ik hoop echt dat jij dat ook niet normaal vind.

misschien ooit bedacht dat er ook een oorzaak is waardoor een paard luchtzuigt?
dat je luchtzuigen niet af kunt leren, maar dat je de oorzaak weg moet proberen te nemen?

jeetje wat een simpele mensen heb je toch op de wereld.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:10

tita ik vind jou berichten ook nogal tegenstrijdig overkomen.

een paar pagina's terug roep je dat je paard lekker de hele dag mag zuigen en dat ie zonder band staat.

en nu zeg je dat de bedoeling van zo'n band nu eenmaal is om luchtzuigen af te leren en dat dat nu eenmaal pijn doet omdat het paard anders niet luistert.

vraag me nu dus wel af hoe jij precies tegenover een luchtzuigband staat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:16

Ja mijn pony staat nu toch al zeker een jaar of 4 zonder band gewoon omdat hij er gestresst van raakt.

Dat verhaal van die pennen heb ik zelf meegemaakt toen ik een meisje van een jaar of 13 was en met mijn ouders op vakantie..met eigen oogjes gezien. Ik keur dat helemaal niet goed

Maar ik kan me niet voorstellen dat de miracle schade aanbrengt bij een paard

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:19

Citaat:
en nu zeg je dat de bedoeling van zo'n band nu eenmaal is om luchtzuigen af te leren en dat dat nu eenmaal pijn doet omdat het paard anders niet luistert.

Zeg helemaal niet dat dat de bedoeling is, ik zeg alleen als je een band wilt aanbrengen dan moet het pijn doen anders onderneemt het paard geen actie.

Als je een luchtband los om de hals doet dan zuig een paard of pony er gewoon door heen, wil je dat band helpt dan moet ie pijn doen.

Zoals ik al eerder heb gezegt mijn paarden krijgen geen band.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:23

Mijn paardje zoog gewoon door de band heen ongeacht hoe strak die zat. Ws voelde ze door alle endorfine in haar lijf toch de pijn niet. Tijdje terug had ze een lelijke winkelhaak boven haar oog die de Da zonder verdoving of praam zo kon behandelen, ze had van pijn ws zo staan zuigen en was daardoor zo high als een vlaamse gaai en voeld er geen snars van. Da was dan ook zeer verbaasd dat een onbeleerde 3 jarige zo rustig was Knipoog

Kan ook zijn dat ze door de pijn van de band juist nog meer wil zuigen waardoor de band nog meer pijn gaat en er nog meer gezogen wordt en daarmee de cirkel rond is en de neerwaarste spiraal als een rollercoaster naar beneden dendert. Boos!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:51

loulou schreef:
en jij vind het normaal om een paard zo iets af te leren??
ik vind het echt ziek. vooral met die pennen. ik hoop echt dat jij dat ook niet normaal vind.

misschien ooit bedacht dat er ook een oorzaak is waardoor een paard luchtzuigt?
dat je luchtzuigen niet af kunt leren, maar dat je de oorzaak weg moet proberen te nemen?

jeetje wat een simpele mensen heb je toch op de wereld.

Nou-nou-nou.... Om nu maar alle paarden-eigenaren die wel een band gebruiken over een kam te scheren.... Zo simpel ben ik nu ook weer niet hoor Haha! Mijn paard staat inderdaad met een band. Alhoewel ze er regelmatig doorheen zuigt scheelt de band wel degelijk, zonder band staat ze echt non-stop te zuigen. De band zit overigens niet heel erg strak, daar ben ik zelf weer te zeikerig voor Bloos Als hij strakker zou zitten dan zal ze het ongetwijfeld nog minder doen maar dat kan ik nu net weer niet over mijn hart verkrijgen Knipoog

En nee, de luchtzuigband is geen simpele snelle oplossing voor mij. Ik heb mijn paard laten onderzoeken op maagzweren maar hier kwam helemaal niks uit. Volgens mijn va is mijn paard gewoon ontzettend snel verveeld en/of gestresst, eenmaal begonnen met zuigen is het simpelweg een verslaving geworden. Mijn paard krijgt verder overigens goed te eten en ruim voldoende aandacht/beweging. Medisch gezien vertoond ze geen afwijkingen.

Opzich interesseerd dat zuigen me geen zak zolang ze er geen last van heeft maar laat mijn merrie nu ook nog eens extreem koliek gevoelig zijn... Toen mijn merrie nog geen band droeg stond ze om de haverklap met koliek, nu met de band is ze nog steeds gevoelig maar heeft ze toch aanzienlijk minder koliek gehad!

De band is voor mij ook geen ideale oplossing maar voor ons lijkt dit toch de beste optie. Je word er ook niet vrolijk van als je paard om de haverklap met koliek staat... Ik zou het wel op prijs stellen als er ook een beetje respect af kan voor mensen die er wel voor kiezen om hun paard een band om te doen. Ik heb, net zoals jullie allemaal, ook het beste voor met mijn paard Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:27

Ja hoor je zult het beste voor hebben met je paard.
Maar ook uit dommigheid worden dingen gedaan met de beste bedoelingen. Zo'n band valt daaronder wat mij betreft.

Ben zelf ooit zo dom geweest. De band zat bij mijn paard ook helemaal niet strak. Ik had ook niet door dat die wond langzaam onstond. Zat immers van binnen. Maar inmiddels weet ik beter.

Klein vraagje: hoe lang komt jouw paard buiten? Dat wil zeggen in de wei?

En heb je je wel eens afgevraagd of die koliekgevoeligheid wellicht van je voedselregime kan komen? Of gebrek aan beweging. Of de keuze om zaagsel i.p.v. stro in een stal te doen, of de keuze om relatief veel brok te voeren....?

Het is zo makkelijk om de combi koliek en luchtzuigen weer uit de kast te halen. Terwijl het in dit topic stikt van happy luchtzuigende paarden zonder band die al jaren en jaren luchtzuigen zonder ooit een koliekje te hebben gehad.