[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:29

Ik ben benieuwd Irmalouise.. Of er echt verschil zit, tussen het echte netje aanhebben en het nep-netje

Ik heb hem trouwens van dat witte 'Xenos' gemaakt. Beetje snel in elkaar geflanst dus ziet er `n beetje 'flut' uit hoor. Had hem op stal gemaakt en heb daar nie zoveel zooi leggen qua naaispullen

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:37

Ja ik ben ook wel heel benieuwd, ga het netje proberen voor vanavond af te krijgen, want dan kan ik het gaan proberen. Ik heb het zwarte xenos gaas. Maar ik heb natuurlijk een voorbeeld van de echte netrelief, heb er ook die bolling ingekregen zoals de echte.
Ik hoop dat het net zo goed werkt als de echte, ben er zelf wel heel benieuwd naar.

Vera

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:41

ellepel schreef:
doe mij die druppels ook dan?
wat zijn dat voor druppels dan?
wat zit er in ,weet je dat?

De druppels heb ik gekregen van Jeanette Kompier www.horsebodybalance.com
Zij had Digger doorgemeten en nu staat hij 2 maanden op haar medicijnen. De druppels die hij nu krijgt waren de laatste in een serie en moesten volgens haar het shaken doen stoppen.
En inderdaad!!! Ik geloof het bijna nog niet
De druppels die hij nu krijgt:
Lymphomyosot (2x daags 15 druppels)
Bacilinum humanum-injeel (om de 4 dagen een ampul)

Misschien haar toch eens een belletje geven en je paard laten nakijken.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:25

heb je wel gelijk in hoor, maar nadeel is vaak dat t zo ontzettend duur is.......

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:29

Mag ik vragen hoeveel geld je daar aan uitgegeven hebt? En hoelang het duurde voor je paard echt stopte met schudden tijdens het nemen van de medicijnen. Mocht het echt werken, dan heb ik waarschijnlijk wel interesse.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:54

Passie is ook onder behandeling van Jeannette. De kosten vielen mij mee eerlijk gezegd. Een consult aan huis kost E60 en evt. nog reiskosten afhankelijk van waar je woont. Voor de druppels ben ik E35 kwijt, dat is een kuur van 8 weken.
De ampul waar Vera het over had moet ik ook geven en verder nog 2 andere druppels. 2 kuren van elk 4 weken.
We zijn nu bezig in de 3e week.

Vandaag op wedstrijd schudde hij nog wel heel erg, maar soms thuis krijg ik het idee dat het wel al minder wordt. Ik wacht wel af totdat de kuren helemaal afgelopen zijn.

Vera, wanneer werd het bij Digger beter??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:26

Bar schreef:
Passie is ook onder behandeling van Jeannette. De kosten vielen mij mee eerlijk gezegd. Een consult aan huis kost E60 en evt. nog reiskosten afhankelijk van waar je woont. Voor de druppels ben ik E35 kwijt, dat is een kuur van 8 weken.
De ampul waar Vera het over had moet ik ook geven en verder nog 2 andere druppels. 2 kuren van elk 4 weken.
We zijn nu bezig in de 3e week.

Vandaag op wedstrijd schudde hij nog wel heel erg, maar soms thuis krijg ik het idee dat het wel al minder wordt. Ik wacht wel af totdat de kuren helemaal afgelopen zijn.

Vera, wanneer werd het bij Digger beter??

Weet je wat ik zo jammer vind dat je niet kunt bepalen of het over is gegaan van bepaalde medicijnen of druppels. Het kan ook zijn dat de pollen waar je paard allergisch voor is er op een bepaald moment niet meer zijn en daardoor het schudden stopt.

Vorig jaar heeft Niek helemaal niet geschud (de 2 jaren daarvoor weer wel) maar dat kwam hoogstwaarschijnlijk omdat ik hem vanaf de winter ervoor al een bepaald supplement gaf (via homeopaat) waardoor hij het voorjaar/zomer geen last heeft gehad. Helaas heb ik het dit jaar laten versloffen (erg dom!) en was ik te laat om een bepaalde weerstand hiervoor weer op te bouwen. Daar heeft hij vorig jaar dus minstens een half jaar voor nodig gehad.
Ik ga in oktober zeker weer met het supplement beginnen en ben erg benieuwd hoe hij dan volgend voorjaar hier op reageerd!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:14

[quote="Narco"]Weet je wat ik zo jammer vind dat je niet kunt bepalen of het over is gegaan van bepaalde medicijnen of druppels. Het kan ook zijn dat de pollen waar je paard allergisch voor is er op een bepaald moment niet meer zijn en daardoor het schudden stopt.[/quote
helemaal met je eens maar het is wel enorm toevallig dat op de dag ik begin met de eerste druppels het helemaal over is.

Kan natuurlijk echt toeval zijn en dat is iets wat de toekomst alleen maar kan uitwijzen. Tot nu toe ben ik echt enorm blij dat hij geen last meer heeft!!!

Ik was ook zoveel kwijt als Bar, het viel mij ook mee. Ze is alleen die ene keer geweest en nu komt ze aan het einde van de kuur om alles nog een keertje na te kijken.

Digger heeft eerst 1,5 maand druppels voor zijn herpes gehad en daarna ben ik begonnen met de druppels die ik hierboven heb opgenoemd. Tijdens het "uitdrijven" van zijn herpes had heel veel last van van alles en nog wat; alle sh*t kwam eruit, denk ik.
Maar nu staat er een baleknd paard in de wei die er nog nooit zo goed heeft uitgezien, ook qua bespiering en soeplese is hij enorm veranderd.

En of dit blijvend is weten we natuurlijk over een paar maanden in het najaar.....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:58

Ben net terug....wilde toch proberen te rijden.
nou...het was 3 keer niks.
Hoofdschudden, met de voorbenen schoppen, bokken....de hele mikmak.
Dus Onassa blijft voorlopig met dit weer lekker op rust.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:47

IK heb bij Passie al veel geprobeerd en uitgesloten. Ook nooit meer dan 1 ding tegelijk., dus als het nu over gaat, wat ik hoop, dan komt het echt door de druppels.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:40

@ Wizewo:

Weet niet of je ondertussen blz 3-32 gelezen hebt maar ik zal even kort herhalen wat ik op die blz ook zeg.

Ik geloof dat headshaken vaak een rijtechnisch probleem is. Ook al is dat niet direct duidelijk. Mijn paard heeft zo erg met zijn hoofd geschudt dat rijden uitgesloten was. Hij schudde ook met zijn hoofd in de wei en op stal. Overal dus. Na een heel scala aan DA's en alternatieven ben in bij Antoine de Bodt gaan lesrijden. Daarmee waren mijn problemen over. Niet van het een op het andere moment maar het werd minder, en nu is het zo goed als over.

AdB gaat uit van de natuurlijke scheefheid van een paard. Je moet deze op een juiste manier corrigeren om je paard de kans te geven vrijuit en en zonder belemmeringen te kunnen lopen. Ik ga het niet helemaal uitleggen, kijk op : www.hoefkatrol.com (extra info op www.paardenrecht.org).

Je schrijft dat hij een stuk van zijn heup heeft afgebroken. Misschien dat daardoor iets scheef in de rug is? Je zegt dat je vaak het gevoel hebt dat hij op eieren loopt en dat je onregelmatigheden voelt die je niet ziet. Als ik dat zo lees moet je enorm gebaat zijn bij de manier van rijden van AdB. De symptomen die jij beschrijft zijn erg van toepassing op een paard wat scheef is.

Takkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:14

[quote="Ir111
AdB gaat uit van de natuurlijke scheefheid van een paard. Je moet deze op een juiste manier corrigeren om je paard de kans te geven vrijuit en en zonder belemmeringen te kunnen lopen. [/quote]

Ik moet toegeven dat Jaca ook verschrikkelijk scheef is. Haar linker voorbeen staat scheef (sterk troontredend). Op de rechterhand heb ik veel meer moeite met rechtstellen en inbuigen dan op de linkerhand. Wie weet heeft dat er mee te maken.

Het is ook niet alleen hoofdschudden, wat ze doet, maar regelmatig neemt ze haar been ook mee. Ze slaat dan met een voorbeen.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:42

Ik kon niet meer rijden, zo erg sloeg hij met zijn hoofd, hij schuurde aan zijn been (tenminste dat probeerde hij, ook in draf en galop), hij sloeg zo erg met zijn benen dat hij steigerde... En dat is dus allemaal goed gekomen door hem recht te rijden.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:43

Zowel gister als vandaag schudde Livi weer minder. Gister laten springen, ze vond het geweldig. Ze schudde dus beduidend minder. Naar de bak toelopen en terug lopen schudde ze nog wel, dus denk dat ze het tijdelijk een beetje vergeten is.

Vandaag dacht ik, dan ga ik vandaag maar eens springen. Dus weer zadel erop, halsband (:P) om en gaan met die banaan. Was echt gaaf, ze vond het echt geweldig. Ik ben echt helemaal trots op mijn meissie. Bij het losrijden schudde ze iets, maar zodra mijn vriend de camera pakte hield ze ermee op.

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:10

Hallo,
Misschien een domme vraag, maar ik kan niet bij iedereen die nu wat post terug vinden wanneer het beginnen is bij hun paard dat schudden en bij sommige ook met het voorbeen slaan.
Zouden jullie daar wat over willen vertellen wanneer je paard begonnen is en hoeveel jaar hij/zij dat al doet, of het elk jaar erger word of minder door een of ander iets.
Bedankt.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:12

We hebben de pony gekocht in januari 2005. In het voorjaar begon hij er meteen mee, zodra het warmer werd. Ik weet niet of hij het bij de vorige eigenaar ook al deed. Op mijn vraag daarover kreeg ik geen reactie dus ik vermoed dat hij het al eerder deed.

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:16

@ Miranda...

(manegepony) coen kwam in juni 2002 op de manege. toen schudde hij al vaak met z'n hoofd toen ik hem vanaf september 2002 ging berijden.

toen kwam het voorjaar april/mei 2003, dat was echt een ramp, nog meer hoofdschudden en idd met zijn voorbeen slaan.

ik vermoed dat ie het daarvoor ook altijd gedaan heeft, we hadden ' 2 moeilijke pony's' gerolen tegen '1 goede'
ach handelaar was t geloof ik.. die 'ene goede' (Coen) bleek toch niet helemaal goed te zijn

Heb niet helemaal het topic doorgelezen. Zijn er ook paarden, waarbij het netje absoluut niet werkt of weinig werkt?

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:25

Hehe, dankjulliewel allemaal!

Ir111, er zijn nog meer symptomen van dat scheef zijn dat ik herken(heb al een stuk van je sites gelezen)! Als ik weer wat meer tijd heb(na de examens ), ga ik toch eens naar die meneer toe.

Hoewel ik denk dat hij me rijtechnisch een pak voorruit kan helpen, denk ik niet dat het alles oplost. Er zit nl. hoogst waarschijnlijk al wel artrose op zijn benen (helemaal recht staat hij voorraan niet en hij is tussen zijn 3j en 5j, nog zo'n 15cm gegroeit*vorige eigenaren hadden nooit ontwormd, was beetje ongezonde groeispurt*, dus ik weet dat hij niet zo "goed" meer is en nooit zal worden. Maar beter kan altijd

Maar als het helpt, geweldig! Nu officieel wedsrtrijdpaard is hij toch al niet meer, door de studies, maar ik vind het nog steeds mijn fantastische knollebol!

@miranda : Mijn paard is er vorige zomer mee begonnen tijdens een polleninvasie, maar ik ben destijds ook gestopt met intensief lessen(misschien dat dat de verergering van scheefheid heeft uitgelokt?)
Swinters heeft hij er geen last van (uitgezonderd een echte winterzondag maar dat is veel minder).
Vorige week had hij erge last, wat nu al verbeterd is.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:29

mijn paard begon afgelopen oktober.
oorontsteking geconstateerd, oordruppels hielpen goed maar telkens als ik ermee ophield, kwam het schudden terug.
Na de laatste kuur naar utrecht getogen om het oor daar verder te bekijken.
Nu weten we dat het oor niet ontstoken meer is dus geef ik ook geen oordruppels meer maar het schudden is gebleven...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:40

Nou, in het kort mijn verhaal.

Na 1 jaar ( het was een groene pony) begon het schudden. Net alsof er bijensteken in de neus zaten . Heel erg heftig!
Verder veel schuren en afvegen. Vooral aan de billen van een ander paard, een boom ,mijn been , de beugelriem etc.

Na 2 jaar werd het onhoudbaar. Rijden ging zwaar moeizaam. Hij werd gevaarlijk. Parkeerde me tegen de boom in een rengalop, we gingen over de kop omdat hij aan zijn been schuurde etc.

Naar Laarakker gebracht. Hij bleek van alles te hebben.

Pollenallergie
chronisch ontstoken oren
hij vergiftigde zichzelf
Lever werkte dus onvoldoende
Maar vooral zijn eerste halswervel (bij zijn nek) die stond scheef, dus hij had chronisch knallende koppijn.

Vanalles aan gedaan met druppels en zalf. Ging toen weer vrij redelijk.
Na de zoveeelste trektocht is er bij ons allebei iets gebarsten.

Ik heb toen de osteopaat laten komen . (probleem in bekken en weer die halswervel) Toen ging het weer een stuk beter.
Lesgeefster genomen en dat was mijn redding.

Hij liep al heel erg scheef, maar ik compenseerde dat ook nog eens door zelf scheef te gaan zitten. Na veel gezoek ,bleek welke kant hij scheef was. Lesgeefster pastte het systeem van Antoine de Both toe. Hier hebben we zoveel van geleerd! We kunnen rijden , kunnen weer ver weg en lang.
Heerlijk.

Wat vooral NIET hielp waren de kralenketting en de pollennetjes. Terwijl Andor een duidelijk bewezen pollenallergie heeft. Laarakker verbood hem zelfs gras, maar dat heb ik genegeerd.

Wat ik eraan doe:
goed zadel gekocht (ik dacht dat de oude goed was, maar dat viel erg tegen)
Pollinosan druppels
Door zijn eten( alles uit laten meten ,hij mag alleen maar 2 soort muesli en soort biks) voer ik Trias Omega olie voor de weerstand
Na de trektocht komt de osteopaat weer voor onderhoud

Wat erg leuk om te zien is dat zijn hoeven nu veel rechter blijven!
En hij rijdt soepeler, lesgeefster ziet en voelt ook duidelijk dat hij weer in balans loopt.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:51

miranda21 schreef:
Hallo,
Misschien een domme vraag, maar ik kan niet bij iedereen die nu wat post terug vinden wanneer het beginnen is bij hun paard dat schudden en bij sommige ook met het voorbeen slaan.
Zouden jullie daar wat over willen vertellen wanneer je paard begonnen is en hoeveel jaar hij/zij dat al doet, of het elk jaar erger word of minder door een of ander iets.
Bedankt.

Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Dit is het derde jaar dat Olivia schudt. Het eerste jaar hielp een netje goed, ze schudde niet meer. Tweede jaar irriteerde dat alleen maar en werd er overgeschakelt op trias omega olie met een anti-headshakers toevoeging. Ook dit ging aardig, tot dit een aantal dagen achter elkaar niet werd gegeven. Ze begon het tweede jaar eerder met schudde dan het eerste jaar en ging daar ook langer mee door.

Ik rij haar nu sinds eind oktober, na een tijdje hoorde ik dat ze een headshaker was. Maar goed ook, toen was ik al verkocht. Ze is nu in april begonnen, weer eerder dan vorig jaar. Het enige wat ze bij mij doet is schudden en haar neus schuren (of langs de grond of langs het hek) Ze slaat niet met haar voorbeen. In draf is het het ergste, in galop en stap het minste.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:18

@Antheman, je verhaal is erg leerzaam, al begrijp ik heel goed dat elk paard anders was.

Inmiddels besef ik dat ik verder moet kijken dan de oren, die zijn mss hooguit de laatste trigger geweest.
Ik ga sowieso de rug en mijn zadel laten checken binnenkort. Vooral omdat het na het losrijden veel beter wordt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 07:45

Antheman schreef:
Wat vooral NIET hielp waren de kralenketting en de pollennetjes. Terwijl Andor een duidelijk bewezen pollenallergie heeft. Laarakker verbood hem zelfs gras, maar dat heb ik genegeerd.

Haha! Rhody mocht ook geen gras meer! En een half jaar daarvoor was er 'hooikoorts' geconstateerd! Mijn paard was het mikpunt van allerlei grappen en grollen; goh een paard met hooikoorst en grasallergie, bestaan er dan ook vissen met zwemmers-exeem!?

@ Antheman: wat gaaf dat je kunt zien dat hoeven rechter afslijten zeg!

@ Wizewo: GEWELDIG! Ik weet bijna zeker dat je er wat aan hebt! Zelfs paarden die door dierenartsen volledig afgekeurd zijn op hoefkatrol of OCD krijgt hij vaak weer zuiver aan het lopen (met eigen ogen gezien). Dus wie weet hoe jouw paard vooruit gaat!

miranda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:07

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
De meeste doen het zoals ik lees dus in de zomerperiode.
Doen ze het dan alleen buiten of ook binnen?
Mijn paard is er vorig jaar mee begonnen ongeveer in april.
Toen ze het deed stopte ik met rijden, want ik vond het doodeng (daar is een lang verhaal aan vooraf gegaan, in het kort ik ben er met beleren hard vanaf gevallen met nu nog letsel).
Dus mijn paard kreeg dat door en deed het dus al als ik met haar naar de bak liep.
Heb haar na laten kijken door iemand en die vond een vaste/strakke spier in haar hals, die hebben we losgewerkt en toen ging het rijden ook beter.
De hele winter heeft ze het niet gedaan, maar ik moet wel zeggen ze heeft er een ontiegelijke hekel aan als het hard regent/sneeuwt dan staat ze met der hoofd tussen de achterbenen van haar maatje.
Nu is ze dit jaar weer begonnen met schudden, ze begon 1dag en daarna zo een paar dagen niet. Ze neemt ook haar voorbeen mee.
Gister met les in stap deed ze niks, in draf wou ze niet voorwaarts en gooide der hoofd goed omhoog tot afentoe stijgeren toe.
Later liep ze door en liep ze ook lekker ontspannen aan de teugel, maar trapte nog afentoe met der voorbeen omhoog.
Met uitstappen deed ze niks.
Ze is heel los door de lijf en niet scheef.
In het land doet ze het alleen als er veel vliegjes zijn, die zitten dus ook in de bak.
Der tanden worden elk jaar nagekeken en gevijld.
Mijn zadel word ook regelmatig nagekeken en ligt goed, bit en hoofdstel zitten ook goed.
Wie of wat kan ik er het beste naar laten kijken??

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:39

miranda21 schreef:
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.
De meeste doen het zoals ik lees dus in de zomerperiode.
Doen ze het dan alleen buiten of ook binnen?

Hoe bedoel je buiten of binnen?
Andor schudt het hele jaar door ,ik verwacht eigenlijk wel dat het na deze herfst over is(omdat het rijtechnische gedeelte de boventoon voert, en ik hoop dat hij over zijn allergie is heengegroeid.

Citaat:
Mijn paard is er vorig jaar mee begonnen ongeveer in april.
Toen ze het deed stopte ik met rijden, want ik vond het doodeng (daar is een lang verhaal aan vooraf gegaan, in het kort ik ben er met beleren hard vanaf gevallen met nu nog letsel).
Dus mijn paard kreeg dat door en deed het dus al als ik met haar naar de bak liep.

Dit is zo herkenbaar! Ik heb een dominante pony , die graag de leiding neemt. Maar iedere keer die vragen, heeft hij nu pijn? Oeps,. toch maar weer rustig aan. Hij heeft daardoor het gevoel gekregen dat hij idd de baas was. Maar idd altijd die vraag: "Heeft hij pijn" ik denk dat ik toch echt te vaak heb toegegeven dat we het rustig aan moesten doen, lees dus : hij kreeg zijn zin.

Heel erg helaas heeft hij daardoor grappen ontwikkeld. Hi bleef hem nl onderweg smeren. Dit ging al vrij lang goed, dus zonder aangelijnd te zitten, reden we buiten.
Zondag gingen we ver en hard. Afslag gemist En het ging lekker. (vond ik, maar meneer was aan pauze toe) Ik wilde in galop. Hij wilde niet ,liep te "hangen" en ik zei dat hij MOEST. En ja hoor, hij peerde hem in rengalop dwars door de bomen, niks over het pad. Gelukkig bleef ik helder en had ik heel sterk het gevoel "dat we moesten stoppen" ipv dat ik in paniek was en hem niet kon houden.
Mijn les was natuurlijk dat hij al meerdere keren had aangegeven dat hij NIET in galop wilde. Ik heb dat genegeerd en omdat hij geleerd heeft dat ik hiermee altijd heel bang werd(logisch) deed hij weer wat hij vroeger ook deed.

Citaat:
Wie of wat kan ik er het beste naar laten kijken??

Ik zou een osteopaat laten komen ,die pakt de rug en de wervels aan.